Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 70 LS (2022–2023) om internasjonal
jernbanetrafikk (COTIF-loven) og samtykke til godkjenning av endringer
av 30. september 2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal
jernbanetrafikk.
Komiteen viser til
at de foreslåtte endringene skal bringe gjeldende regelverk under
Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk av 9. mai 1980 (COTIF)
i samsvar med regelverket i EU og EØS-avtalen om sikkerhet og tekniske
forhold på jernbaneområdet samt gjøre teksten mer tilgjengelig og
oppdatert.
Komiteen er opptatt
av at nasjonalt og internasjonalt regelverk legger best mulig til
rette for å kunne bruke jernbanen som et godt alternativ for transport
av personer og gods. En slik tilrettelegging er avhengig av samordning
og oppdatering av internasjonalt regelverk.
Komiteen merker
seg at forholdet som krever lovendring, dreier seg om enhetlige
rettsregler knyttet til sikker togdrift i internasjonal trafikk.
Norge har allerede tilsvarende regler etter jernbanelovgivningen,
slik at forslaget til endringer i overenskomsten ikke endrer noe
i norske regler eller ordninger som allerede gjelder etter EØS-avtalen,
men vil blant annet være med på å styrke vilkårene for internasjonal
jernbanetrafikk over lengre avstander ut over EU/EØS.
Komiteen viser til
høringssvaret fra Statens jernbanetilsyn, der det blir henvist til
foreslåtte endringer i regler om utøvelse av myndighet.
Komiteen merker
seg at dette er besvart ved at departementet har foreslått at jernbaneloven
skal gjelde tilsvarende for krav i COTIF som omhandler sikkerhetssertifisering,
tilsyn og myndighetsoppgaver. Dette fører til at det er Statens
jernbanetilsyn som skal utøve myndighetsoppgavene etter COTIF.
Komiteen vil understreke
at endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk gjennom en årrekke
under skiftende regjeringer og vil bidra til å styrke internasjonal
jernbanetrafikk i Europa, Asia og Afrika.