Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen
og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
lederen Grunde Almeland, viser til at Barne- og familiedepartementet
i denne proposisjonen foreslår at det innføres krav om barneomsorgsattest
for nye grupper for å forebygge vold og overgrep mot mindreårige.
Det foreligger ikke hjemmel til å kreve barneomsorgsattest for disse
gruppene i dag. Barneomsorgsattest er en avgrenset politiattest
som anvendes for personer som har ansvar for eller utfører oppgaver overfor
mindreårige jf. lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger
i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) § 39.
Komiteen viser til
at det foreslås at det innføres krav om barneomsorgsattest for ansatte
ved Barneombudet og familievernkontorene som skal utføre oppgaver
som forutsetter et ansvars- ellers tillitsforhold overfor mindreårige,
samt for sakkyndige og representant for barnet som oppnevnes av
det offentlige i saker etter barnevernsloven og barnelova. Komiteen viser videre til at det foreslås
å innføre krav om barneomsorgsattest for eksterne meklere eter barnelova
og ekteskapsloven.
Komiteen åpnet for
skriftlige innspill til komiteens behandling av proposisjonen, og
innen fristens utløp har det kommet inn ett skriftlig innspill fra
Alexander Dale Oen Arena. Organisasjonen ønsker at alle som skal
omgås barn, blir omfattet av ordningen, og viser til ønsket om at
også ansatte i svømme- og badeanlegg bør omfattes av dette lovverket.
Komiteen viser til
at bakgrunnen for lovforslaget er at Stortinget ved behandling av
opptrappingsplanen mot vold og overgrep fattet et anmodningsvedtak
som ba regjeringen om å vurdere behovet for å kreve politiattest
for yrkesgrupper som er i kontakt med barn, men som ikke faller
inn under særlovgivningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
med proposisjonen følger opp Stortingets anmodningsvedtak om å vurdere
behovet for å kreve politiattest for flere yrkesgrupper som er i
kontakt med barn. Flertallet viser til
at det å stille krav om barneomsorgsattest er et viktig virkemiddel
for å kunne forebygge vold og overgrep mot barn og unge, og støtter
at det innføres krav om barneomsorgsattest for nye grupper.
Flertallet viser
til at det pågår et arbeid på feltet i flere departement, der proposisjonen
er en del av dette arbeidet. Flertallet viser
til at det er Justis- og beredskapsdepartementet som har det overordnede
ansvaret for politiregisterlovgivningen, og som gir de generelle
reglene for utskriving av politiattest/barneomsorgsattest.
Flertallet viser
til at politiregisterforskriften kapittel 34 åpner for at det kan
skrives ut barneomsorgsattest til personer som skal ansettes eller
ha oppgaver for fritidsklubber, frivillige organisasjoner eller
kulturinstitusjoner, der arbeidsoppgavene innebærer et ansvars- og/eller
tillitsforhold til barn og unge. Flertallet viser til
at det er en plikt å framlegge barneomsorgsattest for de personene
som skal drive organisert treningsvirksomhet for barn. Det er Kultur-
og likestillingsdepartementet som har ansvar for idretten, og som
vil vurdere om det trengs nye hjemler på dette området.
Flertallet er opptatt
av å understreke at en barneomsorgsattest alene ikke er en garanti
for at det ikke vil forkomme overgrep mot barn. Det er nødvendig
at det også jobbes på andre måter for å beskytte barn og unge mot
overgrep.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at regjeringen etter planen skal legge fram en opptrappingsplan
mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner i 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at proposisjonens
forslag innebærer at det innføres krav om barneomsorgsattest for
nye grupper for å forebygge vold og overgrep mot mindreårige. Videre
skriver regjeringen at kravene om barneomsorgsattest har blitt innført
særskilt på hvert enkelt område over tid. Dette medfører at kravene
ikke har blitt sett i sammenheng og vurdert samlet, og at det derfor
er behov for en helhetlig gjennomgang på tvers av sektorer for å
tette eventuelle hull i regelverket. Under opplistingen av gjeldene
rett beskrives langt flere samfunnsområder enn de endringene som
foreslås omfattet i proposisjonen som behandles her.
Disse medlemmer deler
oppfatningen av at det både er behov for, og helt nødvendig med,
en helthetlig gjennomgang for å sikre flere barn og unge mot overgrep.
Disse medlemmer viser
til merknader i Innst. 370 S (2021–2022), jf. Dokument 8:193 S (2021–2022)
– Representantforslag om trygge fritidsaktiviteter:
«Disse medlemmer viser til høringsuttalelse
fra Norges Røde Kors, som slår fast at adgangen til å hente politiattest
er et av de viktigste forebyggende tiltak de har. De skriver:
‘Etter politiregisterlovens ikrafttredelse
i 2014 er Røde Kors sin erfaring at det er et problem at det ikke
er anledning til å fornye politiattestene (jf Politiregisterloven
§ 43) for våre ansatte og frivillige. Vi er også av den oppfatning
av at dette gjelder for andre organisasjoner.’
Disse medlemmer viser også til høringsuttalelse
fra NIF, hvor de fremfører mye av det samme budskapet. Idrettsstyret
har endog gjort vedtak om at de forventer at det snarest blir etablert
ordninger som sikrer at idrettslag skal kunne be om ny politiattest
når idrettslaget ikke er sikker på om en person har gyldig politiattest.
Disse medlemmer mener derfor at det er god grunn til
å se nærmere på om § 43 i politiregisterloven er hensiktsmessig.
Disse medlemmer viser videre til at NIF påpeker
at dagens politiattestsystem bør moderniseres og digitaliseres.
Det er ingen grunn til å risikere at et tungvint og gammeldags system
kan gi feil attest. Disse medlemmer mener derfor at det bør igangsettes
et arbeid med et trygt og sikkert digitalt politiattestsystem.»
Disse medlemmer viser
også til forslagene som ble fremmet i samme sak:
«Stortinget ber regjeringen
snarest legge frem en sak om endringer i politiregisterloven, eller
eventuelt gjennomføre endringer i politiregisterforskriften, slik
at det blir mulig for frivillige lag og organisasjoner å få en bedre
politiattestordning i tråd med det behov frivilligheten klart har
signalisert.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem forslag om endringer i politiregisterloven slik at det
kan kreves oppdatert politiattest også for de som jobber med barn
og unge i private virksomheter.»
Disse medlemmer imøteser
en helhetlig gjennomgang for å inkludere flere samfunnsområder og
for å modernisere ordningene med barneomsorgsattest/politiattest.
Samtidig vil disse medlemmer slutte seg
til de endringene som foreslås i proposisjonen.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:117 (2001–2002)
Forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen, Karin S. Woldseth
og Jan Arild Ellingsen angående krav om særskilt politiattest for
alle som i sitt virke arbeider med mindreårige.
Dette medlem viser
videre til Dokument nr. 8:138 (2007–2008) Representantforslag fra
stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen, Karin S. Woldseth, Jan
Arild Ellingsen og Ketil Solvik-Olsen angående krav om politiattest
for alle som i sitt virke arbeider med mindreårige.
Dette medlem merker
seg at sakene den gang ble nedstemt mot Fremskrittspartiets stemmer. Dette medlem viser til at det i årene
mellom 2002 og nå en rekke ganger har vært nødvendig for Fremskrittspartiets
representanter å be om fremdrift i arbeidet med attest og om stadige
utvidelser av hvem som skal omfattes av kravet om attest, og hva
attesten skal inneholde. Intensjonen i representantforslagene var
klar på at alle voksne som i sitt virke, frivillig eller lønnet,
står i et tillits- eller ansvarsforhold til mindreårige, skal underlegges
krav om attest. Hvis forslagene den gang hadde blitt vedtatt og
fulgt opp, så hadde det ikke i dag vært behov for nok en utvidelse.
Dette medlem viser
til Dokument 8:113 S (2019–2020) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hanne
Dyveke Søttar, Kari Kjønaas Kjos, Silje Hjemdal og Roy Steffensen
om nødvendige regelendringer om politiattest for ansettelsesforhold
i skoler og barnehager, hvor det ble foreslått nødvendige regelendringer slik
at politiattesten gir et fullstendig bilde av søkeren og viser alle
relevante lovbrudd i de tilfeller som gjelder ansettelsesforhold
i skole, barnehage eller andre steder der kontakt med barn utgjør
en viktig del av stillingen.
Dette medlem viser
til behandlingen av Prop. 40 L (2010–2011) Endringer i barnevernloven
(krav til politiattester mv.), med Innst. 244 L (2010–2011), hvor Fremskrittspartiet
ble stående alene om følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme et
lovforslag som gjør det mulig å kreve uttømmende barneomsorgsattester
av støttekontakter og andre som har tilsvarende jevnlig og nær kontakt
med barn.»
Dette medlem viser
til behandlingen av Dokument 8:136 S (2019–2020), Representantforslag
om å utvide barneomsorgsattesten, jf. Innst. 210 S (2020–2021) hvor
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosilistisk Venstreparti foreslo
følgende:
«Stortinget ber regjeringen utrede og
fremme forslag om å utvide ordningen med barneomsorgsattest, slik
at straffedom etter straffeloven §§ 271, 272 og 273 om kroppskrenkelse,
grov kroppskrenkelse og kroppsskade gir anmerkning i politiattesten.»
og
«Stortinget ber regjeringen foreta en
full gjennomgang av barneomsorgsattesten og komme tilbake til Stortinget
med forslag om eventuelle endringer.»
Dette medlem viser
også til Dokument 8:193 S (2021–2022) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Himanshu Gulati, May Helen Hetland Ervik, Per-Willy Amundsen, Silje
Hjemdal, Sylvi Listhaug om trygge fritidsaktiviteter.
Dette medlem viser
også til følgende skriftlige spørsmål:
-
Dokument nr. 15:158
(2001–2002) Skriftlig spørsmål fra Karin S. Woldseth (Fremskrittspartiet)
til barne- og familieministeren.
-
Dokument nr. 15:957 (2007–2008) Skriftlig
spørsmål fra Ketil Solvik-Olsen (Fremskrittspartiet) til justisministeren.
-
Dokument nr. 15:936 (2009–2010) Skriftlig
spørsmål fra Robert Eriksson (Fremskrittspartiet) til arbeidsministeren.
-
Dokument nr. 15:1081 (2009–2010) Skriftlig
spørsmål fra Hans Frode Kielland Asmyhr (Fremskrittspartiet) til
justisministeren.
-
Dokument nr. 15:1390 (2009–2010) Skriftlig
spørsmål fra Bente Thorsen (Fremskrittspartiet) til kulturministeren.
-
Dokument nr. 15:881 (2012–2013) Skriftlig
spørsmål fra Hans Frode Kielland Asmyhr (FrP) til justis- og beredskapsministeren.
-
Dokument nr. 15:1025 (2018–2019) Skriftlig
spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til justis- og innvandringsministeren.
-
Dokument nr. 15:1753 (2018–2019) Skriftlig
spørsmål fra Himanshu Gulati (Fremskrittspartiet) til barne- og
familieministeren.
-
Dokument nr. 15:991 (2019–2020) Skriftlig
spørsmål fra Roy Steffensen (Fremskrittspartiet) til kunnskaps-
og integreringsministeren.
-
Dokument nr. 15:1001 (2019–2020) Skriftlig
spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til justis- og beredskapsministeren.
-
Dokument nr. 15:929 (2020–2021) Skriftlig
spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til barne- og familieministeren.
-
Dokument nr. 15:1257 (2020–2021) Skriftlig
spørsmål fra Erlend Wiborg (Fremskrittspartiet) til justis- og beredskapsministeren.
-
Dokument nr. 15:1858 (2021–2022) Skriftlig
spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til justis- og beredskapsministeren.
-
Dokument nr. 15:730 (2022–2023) Skriftlig
spørsmål fra Himanshu Gulati (Fremskrittspartiet) til kunnskapsministeren.
-
Dokument nr. 15:1913 (2022–2023) Skriftlig
spørsmål fra Silje Hjemdal (Fremskrittspartiet) til barne- og familieministeren.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen
ved en rekke anledninger har blitt purret på arbeidet med politi-/barneomsorgsattest.
Allikevel har arbeidet tatt unødvendig lang tid.
Disse medlemmer merker
seg også at flere av spørsmålene tar opp sider ved barneomsorgsattestordningen
som ikke dekkes av saken som nå er til behandling. For eksempel
er det fortsatt ikke slik at private treningssentre, badeland, lekeland
og andre har samme mulighet og krav til å innhente attest for de
som skal ha kontakt med barn og unge.
Disse medlemmer viser
til høringsuttalelse fra Alexander Dale Oen Arena drift (AdO). De
skriver:
«Vårt innspill er at lovgiver bør tette
den åpenbare mangelen i dagens lovverk og sørge for at alle som omgås
barn blir omfattet av barneomsorgsattest (politiattest) ordningen.
Dersom lovgiver av ulike årsaker må velge blant noen konkrete grupper
ordningen må omfatte, så bør ansatte i svømme- og badeanlegg være blant
de mest aktuelle grunnet innholdet i jobben og miljøet en jobber
i.»
Disse medlemmer viser
også til høringssvar fra Bergen kommune, datert 30. oktober 2019,
til høring fra regjeringen om politiattest for personer som er i
kontakt med mindreårige. De skriver:
«Bergen kommune ser viktigheten av politiattester blant
ansatte kommunale tjenester som har både direkte og indirekte tillitsforhold
til barn og unge. Bergen kommune ønsker derfor mulighet til å innhente politiattest
fra ansatte ved kommunale idrettsanlegg på lik linje som for ansatte
på skoler og barnehager som ikke arbeider i et direkte tillitsforhold
til barn. Bergen kommune oppfordrer derfor til en innføring av nye hjemler
for å kreve politiattest fra ansatte ved kommunale idrettsanlegg.»
Disse medlemmer merker
seg at det tar unødvendig lang tid å få på plass politiattest for
de som jobber med barn og unge. Disse medlemmer viser
til at departementet har varslet at de skal vurdere å innføre krav
om politiattest for flere private virksomheter der ansatte er i
kontakt med mindreårige, slik som lekeland, barnepassordninger på
treningssentre og kjøpesentre, virksomheter som formidler barnevakter,
idrettsanlegg, svømmehaller og trenere mv. som engasjeres av private. Disse medlemmer viser til slutt til at
det også skal sees nærmere på hvilke lovbrudd som skal medføre en anmerkning
på barneomsorgsattesten.
Disse medlemmer mener
at det er bekymringsfullt at det kan gå lang tid før organisasjoner/arbeidsplasser
får vite om at deres ansatte eller tilsatte har begått straffbare
handlinger som kan utelukke dem fra stilling eller verv.
Disse medlemmer vil
derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem forslag om endringer i barnelova slik at det kan kreves
politiattest fra ansatte ved kommunale idrettsanlegg.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem en sak om endringer i barnelova slik at det blir mulig
for frivillige lag og organisasjoner å få en bedre politiattestordning
i tråd med det behov frivilligheten klart har signalisert.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem forslag om endringer i barnelova slik at det kan kreves oppdatert
politiattest også for dem som jobber med barn og unge i private
virksomheter.»
Disse medlemmer mener
det bør vurderes om alle som i dag har en mulighet til å innhente
barneomsorgsattest, må ha en plikt til å innhente dette.
Det har den siste tiden vært en rekke eksempler
i mediene på at voksne i idrettslag utnytter sin posisjon og det
ikke er innhentet politiattest.
Disse medlemmer viser
til tilbakemeldinger om at enkelte opplever det vanskelig å få oppdatert/fornyet
politiattesten. Det kan virke som om politiet er restriktive og
reglene for når man kan be om oppdatert/fornyet politiattest, er
uklare eller praktiseres ulikt. I noen tilfeller kan for eksempel
en barnehage eller et idrettslag ha ansatte som har arbeidet i mange
år uten å skifte arbeidsplass – og kanskje heller ikke noen gang
har levert politiattest. Disse medlemmer mener
at reglene for attest bør klargjøres på en slik måte at alle som
kan komme i kontakt med barn og unge, trenger attest.
Disse medlemmer mener
videre at det bør gjøres en fornyet gjennomgang av hvilke forhold
som bør inkluderes på en barneomsorgsattest. Det er viktig at alle
forhold som kan påvirke risikoen, inkluderes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at dagens regjering har lagt fram en sak som følger
opp Stortingets anmodningsvedtak så raskt som det har vært mulig. Flertallet er enige i at det er beklagelig
at anmodningsvedtaket ikke har blitt fulgt opp av regjeringen Solberg,
ei heller av Fremskrittspartiets justisministere.