Proposisjonens hovedinnhold
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger
i proposisjonen frem forslag til endringer i integreringsloven mv.
(presiseringer). I integreringsloven foreslås det noen presiseringer
på bakgrunn av spørsmål som har oppstått om forståelsen og praktiseringen
av loven, og noen endringer på områder der loven ikke er godt tilpasset
de faktiske forholdene. Departementet foreslår også å oppheve enkelte
bestemmelser i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 fordi bestemmelsene
ikke lenger er aktuelle.
Lovforslaget ble sendt på høring 12. desember
2022, med høringsfrist 23. januar 2023. Høringsinstansenes syn fremkommer
under omtalen av de enkelte forslagene i proposisjonen.
I proposisjonens kapittel 3 foreslår departementet noen
presiseringer om målgruppen for introduksjonsprogrammet, herunder
hvilke personer med begrenset oppholdstillatelse som har rett og
plikt til å delta i programmet, og om unntak fra kravet om å være
bosatt etter avtale for noen grupper.
I proposisjonens kapittel 4 foreslår departementet at
fristen for gjennomføring av opplæring i norsk og samfunnskunnskap
og prøver i samfunnskunnskap regnes fra den datoen deltageren har
fått tilbud om oppstart av opplæringen, istedenfor fra tidspunktet
retten og plikten til å delta i opplæringen inntrer. Det foreslås også
å presisere at fristen for å gjennomføre opplæringen i samfunnskunnskap
utvides med godkjente permisjoner.
I proposisjonens kapittel 5 foreslår departementet å
presisere hvem som har ansvaret for opplæring i norsk og samfunnskunnskap
når deltagerne går i opplæringsløp som kombinerer grunnskoleopplæring
og videregående opplæring. Det foreslås at fylkeskommunen skal sørge
for opplæringen i norsk og samfunnskunnskap dersom fylkeskommunen
har hovedansvaret for opplæringstilbudet etter opplæringsloven.
Dersom det ikke kan fastslås hvem som har hovedansvaret for opplæringstilbudet
etter opplæringsloven, er utgangspunktet at fylkeskommunen skal
sørge for opplæringen i norsk og samfunnskunnskap, med mindre kommunen og
fylkeskommunen har avtalt noe annet.
I proposisjonens kapittel 6 foreslår departementet å
tydeliggjøre at private aktører kan få utlevert personopplysninger
gjennom tilgang til nasjonale personregistre etter integreringsloven
§ 43.
I proposisjonens kapittel 7 foreslår departementet presiseringer
i begrepsbruk og forskriftshjemler og å rette noen feil. Det foreslås
blant annet justeringer i definisjonen av asylsøker etter loven
og i begrepsbruken i bestemmelsen om sluttmål for introduksjonsprogrammet.
I proposisjonens kapittel 8 foreslår departementet å
oppheve enkelte bestemmelser om utvidet introduksjonsprogram og
norskopplæring i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.
I proposisjonens kapittel 9 gis en omtale av
økonomiske og administrative konsekvenser.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.