Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni,
Kathrine Kleveland og Kari Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet,
Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund,
viser til Prop. 73 L (2022–2023), der det foreslås noen presiseringer
i integreringsloven på bakgrunn av spørsmål som har oppstått om forståelsen
og praktiseringen av loven, og noen endringer på områder der loven
ikke er godt tilpasset de faktiske forholdene. Regjeringen foreslår
også å oppheve enkelte bestemmelser i midlertidig lov om tilpasninger
i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19
fordi bestemmelsene ikke lenger er aktuelle. Det er ikke kommet
noen skriftlige høringsinnspill innen fristen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt, viser til at det fremmes forslag om
noen presiseringer om målgruppen for introduksjonsprogrammet, herunder
hvilke personer med begrenset oppholdstillatelse som har rett og
plikt til å delta i programmet, og om unntak fra kravet om å være
bosatt etter avtale for noen grupper. Regjeringen foreslår videre
at fristen for gjennomføring av opplæring i norsk og samfunnskunnskap
og prøver i samfunnskunnskap regnes fra den datoen deltageren har
fått tilbud om oppstart av opplæringen, istedenfor fra tidspunktet
retten og plikten til å delta i opplæringen inntrer. Det foreslås
også å presisere at fristen for å gjennomføre opplæringen i samfunnskunnskap
utvides med godkjente permisjoner. Regjeringen foreslår å presisere
hvem som har ansvaret for opplæring i norsk og samfunnskunnskap
når deltagerne går i opplæringsløp som kombinerer grunnskoleopplæring
og videregående opplæring. Det foreslås at fylkeskommunen skal sørge
for opplæringen i norsk og samfunnskunnskap dersom fylkeskommunen
har hovedansvaret for opplæringstilbudet etter opplæringsloven.
Dersom det ikke kan fastslås hvem som har hovedansvaret for opplæringstilbudet
etter opplæringsloven, er utgangspunktet at fylkeskommunen skal
sørge for opplæringen i norsk og samfunnskunnskap, med mindre kommunen og
fylkeskommunen har avtalt noe annet. Videre foreslår regjeringen
å tydeliggjøre at private aktører kan få utlevert personopplysninger
gjennom tilgang til nasjonale personregistre etter integreringsloven
§ 43. Regjeringen ønsker videre å rette noen feil i begrepsbruk
og forskriftshjemler. I tillegg foreslår departementet å oppheve
enkelte bestemmelser om utvidet introduksjonsprogram og norskopplæring
i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av covid-19.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
merker seg at det i proposisjonen i hovedsak fremmes forslag for
å presisere uklarheter som følge av at loven har virket i relativt
kort tid. Dette flertallet merker seg
presiseringen knyttet til rett og plikt til introduksjonsprogram
for medlem av barnefamilie i påvente av dokumentert identitet. Dette flertallet vil understreke at personer
uten avklart identitet som en klar hovedregel ikke har rett og plikt
til å delta i introduksjonsprogram, og at det er viktig at systemet
legger til rette for at nyankomne skal samarbeide om å oppklare
egen identitet.