2.5 Psykisk helse og livskvalitet
Komiteen mener at
psykisk helse kan fremmes gjennom godt folkehelsearbeid. Komiteen viser til at det er et mål å
redusere andelen av befolkningen med lav livskvalitet og utjevne
de sosiale forskjellene i livskvalitet. Komiteen viser
til at psykiske lidelser er utbredt i befolkningen, og at psykiske
lidelser bidrar til betydelig helsetap. Komiteen viser
til at mellom en av seks og en av fire vil oppfylle kriteriene for
en psykisk lidelse i løpet av ett år, og at de vanligste psykiske
lidelsene er angst og depresjon. Komiteen mener
en aktiv politikk for psykisk helse kan bidra til at flere mestrer egen
hverdag, og at livskvaliteten øker. Komiteen mener
en forutsetning for det er å skape arenaer for aktivitet, fellesskap,
engasjement og opplevelser, men også gode lavterskeltilbud innen
psykisk helse.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at
psykisk helse er en av regjeringens viktigste satsingsområder, og
støtter at folkehelsemeldingen løfter den psykiske folkehelsen. Disse medlemmer viser også til opptrappingsplanen
for psykisk helse som legges frem i juni 2023. Opptrappingsplanen
vil innebære en rekke tiltak fra lavterskeltiltak i kommunene til
en styrking av spesialisthelsetjenesten, og den skal virke sammen
med de forebyggingstiltakene som løftes i folkehelsemeldingen.
Disse medlemmer viser
til at hovedmålet for psykisk helse i folkehelsemeldingen er å redusere
andelen i befolkningen med lav livskvalitet, i tillegg til å videreutvikle
samfunnets fellesskapsarenaer og utvikle mer kunnskap om årsaker
til psykisk uhelse. Disse medlemmer støtter
opp under de tiltakene som fremmes, og mener summen av dem er viktig
for å fremme den psykiske folkehelsen. Disse
medlemmer er positive til at regjeringen skal gjennomføre
en pilot for «ABC for god psykisk helse», og gjøre det til en nasjonal
folkehelsekampanje for å styrke befolkningens psykiske helsekompetanse. Disse medlemmer viser også til at regjeringen
vil legge frem en nasjonal livskvalitetsstrategi i 2024 og utvikle
ensomhetsforebyggende verktøy til kommunene, i tillegg til å legge
frem en strategi for å redusere ensomhet både hos unge og eldre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at psykisk helse
var et av regjeringen Solbergs viktigste satsingsområder. En god
psykisk helse er viktig for å ha god livskvalitet og for å mestre
hverdag, skole og jobb. Disse medlemmer viser
til at Norge var blant de første landene som har løftet psykisk
helse inn i det systematiske folkehelsearbeidet.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg fra 2014 innførte «den gylne regel»,
et mål om at psykisk helsevern og rusbehandling hver for seg skulle ha
større vekst enn somatikken i helseforetakene. Målet ble nådd på
rus, men selv om det ikke ble oppfylt på alle områder, har det medført
betydelig større oppmerksomhet om psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser også til at noen
helseforetak har valgt å beholde målsettingen selv om regjeringen
Støre fjernet «den gylne regel».
Disse medlemmer viser
videre til at det i 2020 var nærmere 2600 flere årsverk i kommunalt
psykisk helse- og rusarbeid enn det var i 2016. Etter 2017 ble det tydeliggjort
at døgntilbud for øyeblikkelig hjelp i kommunen også skal gjelde
for mennesker med psykiske lidelser og/eller rusproblemer, og fra
2020 ble det innført krav om psykologkompetanse i kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil peke på at det siden Arbeiderpartiet
og Senterpartiet overtok regjeringskontorene i 2021, har vært en
kraftig økning i antallet personer som sliter med rus og/eller psykiske
plager som venter på å få behandling. Økningen har vært på nesten
19 pst. totalt, og for barn og unge har økningen vært på hele 44
pst. noe som innebærer at det nå er nesten 5 400 unge som venter
på å få behandling. Dette kan ikke fortsette, og disse
medlemmer mener derfor at det er avgjørende at det umiddelbart
iverksettes lavterskeltiltak, og at alle gode krefter får slippe
til. Både frivilligheten, private, ideelle og det offentlige må
styrkes, og det må stimuleres til å tenke nytt og at man kommer
tidligere på banen for å raskt kunne hjelpe og hindre at sykdommen
eller avhengigheten utvikler seg. Disse medlemmer vil derfor
peke på at Fremskrittspartiet har prioritert å styrke dette feltet,
og senest i revidert statsbudsjett for 2021 fikk Fremskrittspartiet
gjennomslag for å nesten doble bevilgningen til å gjøre noe med
psykisk uhelse, spesielt rettet mot barn og unge. Den kraftige styrkingen
var også rettet mot eldre, hvor vi de siste årene har sett en kraftig
økning i behovet, og dessverre vet vi at mange eldre er ensomme. Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av at forebyggingsarbeidet i kommunene styrkes ved at skolehelsetjenesten
kan få en mer aktiv rolle.
Disse medlemmer viser
til at det fortsatt er altfor mange som faller ut av utdanningsløp
og arbeidsliv som følge av sine plager. Behandlingstilbudet må tilpasses
den enkelte pasient. Mange av dem som i dag sliter med psykisk sykdom,
bør behandles utenfor institusjon gjennom tett faglig oppfølging. Disse medlemmer vil peke på at det finnes
en rekke spennende tilbud som har som mål å sikre at personer som
faller utenfor, får hjelp til en bedre hverdag, og at mange også
klarer å komme tilbake i jobb.
Disse medlemmer vil
blant annet peke på prosjektet Frisk bris i Bamble, som er et veldig
viktig lavterskeltilbud som hjelper mennesker som har falt utenfor, og
som trenger hjelp for å klare å komme seg tilbake til arbeidslivet.
Dette prosjektet har vært en suksess, og disse
medlemmer vil peke på at det er behov for flere slike tilbud
rundt omkring i landet, fordi de bidrar til å hindre utenforskap
og gir folk bedre liv.
Disse medlemmer vil
også peke at man i Hitra kommune har etablert en medisinsk treningsklinikk hvor
innbyggere i kommunen med forskjellige plager kan bli henvist til
for å få et tilbud på den medisinske treningsklinikken i kommunen.
Der blir man fulgt opp av helsepersonell som kan hjelpe til med
trening og veiledning slik at folk kan bli friske og komme tilbake
i jobb og aktivitet.
Disse medlemmer vil
peke på at dersom man skal lykkes på dette området, må man åpne
for å bruke både offentlige og private tjenestetilbydere, og disse
må likebehandles.
Disse medlemmer mener
også at dyr kan være en viktig del av arbeidet for å bedre folkehelsen. Disse medlemmer viser til Holmen gård
i Gjerstad, som er en rusinstitusjon som nettopp har fått beskjed
om at helseforetaket ikke vil inngå avtale om videreføring av behandlingstilbudet,
etter at fritt behandlingsvalg fjernes. Derfor blir de dessverre
nødt til å legge ned. På Holmen gård har brukerne fått mulighet
til å ha med seg kjæledyr. Dette er viktig, fordi det for mange
kanskje er den eneste vennen de har, og det blir dermed en viktig del
av behandlingen. I tillegg bruker de aktivt dyr som en del av opplegget,
blant annet med hesteterapi, som har hatt veldig god effekt for
flere av brukerne. I tillegg bruker de aktivt flere andre dyr i
behandlingen, fordi mange opplever at det å være med dyr gir trygghet
og tillit, og skaper trygge relasjoner. Disse
medlemmer ønsker økt bruk av dyr i behandling for å forhindre
ensomhet og sikre gode og trygge rammer for brukere og pasienter.
Dette kan for eksempel gjøres gjennom økt bruk av besøkshunder eller
andre dyr på sykehjem, sykehus osv., i tillegg til aktiv bruk av
dyr i terapi for eksempel ved rusbehandling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil peke på
at det er viktig at man styrker det forebyggende arbeidet for å
hindre rusmisbruk. Disse medlemmer mener at
dersom man skal lykkes her, er det viktig at samarbeidet med skolene,
samt samarbeidet mellom skole og foreldre styrkes. Disse
medlemmer vil også styrke og støtte organisasjoner som jobber
forebyggende opp mot ungdommer slik som MOT, Mental Helse, Mental Helse
Ungdom, Kirkens SOS og andre frivillige organisasjoner.
Disse medlemmene vil
også peke på at det er viktig at også personer som er i aktiv rus,
må få mulighet og tilgang til et krisesentertilbud i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det sikres nok institusjonsplasser innenfor psykisk helse
og rus og at det legges til rette for både private/ideelle og offentlige
tilbud for å sikre pasientene valgfrihet og hjelp når de trenger
det.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at selvmordsforebyggende tiltak styrkes.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at personer som er i aktiv rus også skal få mulighet til et krisesentertilbud.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
forebyggingsarbeidet rettet mot barn og unge, ved å styrke skolehelsetjenesten.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere
flere psykiatriambulanser i Norge.»
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart
stanse nedbyggingen av døgnplasser i psykiatrien, og sikre at døgntilbudet
styrkes.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for å styrke tidliginnsatsen i psykiatrien og at lavterskeltilbudet
i kommunene styrkes.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at Fremskrittspartiet
fremmer en rekke forslag som omhandler spesialisthelsetjenesten.Disse medlemmer vil minne om at folkehelsemeldingen
i stort omhandler det helsefremmende arbeidet som skal holde folk
friske og forebygge sykdom. Disse medlemmer viser
til at styrking av helse- og omsorgstjenester og innsats rettet mot
spesialisert behandling av psykisk og somatisk sykdom omtales en
rekke andre steder, herunder i kommende forebyggings- og behandlingsreform
på rus, opptrappingsplan psykisk helse og nasjonal helse- og samhandlingsplan. Disse medlemmer viser likevel til de
styrkinger som er gjort i bevilgningene til sykehusene, herunder
i revidert nasjonalbudsjett for 2023, og omtale i oppdragsbrev til
de regionale helseforetakene, der psykisk helsevern og tverrfaglig
spesialisert behandling av rusavhengighet er den høyeste prioriteringen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er svært bekymret for
at behovet for psykisk helsehjelp er langt høyere enn det samfunnet
klarer å tilby. Både Ukom og Riksrevisjonen og en rekke andre aktører
har pekt på at det er store behov for å bygge opp de psykiske helsetjenestene,
både i første-, andre- og tredjelinjetjenesten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstreparti
sitt forslag om å sikre en styrking og forbedring av psykisk helsetjeneste
til barn og unge som behandles i Stortinget våren 2023 (S 8:191).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er særlig bekymret for
at verken sittende regjering eller forrige regjering har lykkes
med å styrke psykisk helsevesen i spesialisthelsetjenesten, fordi
de økonomiske insentivene i helseforetaksmodellen ikke legger til
rette for det. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen om kort tid skal legge frem en opptrappingsplan
for psykisk helse, og forventer at det der ligger kraftfulle tiltak
for en nødvendig styrking av feltet, og nødvendige justeringer av
økonomiske insentiver og samarbeid på tvers av sektorer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at helsestasjonene og
skolehelsetjenesten står sentralt i helsefremmende og forebyggende
arbeid.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Rødt øker bevilgningene til disse i
sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
styrke finansiering av skolehelsetjenesten og helsestasjonene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er enige i at helsestasjons-
og skolehelsetjenesten er en viktig del av folkehelsearbeidet og
en verdifull forebyggende tjeneste rettet mot barn og unge og familiene
deres, gravide og barselfamilier. Disse medlemmer er
enig i at tilgjengeligheten og kapasiteten i disse tjenestene må økes. Disse medlemmer viser til at regjeringen
vil utarbeide en opptrappingsplan i tråd med Hurdalsplattformen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
allerede har styrket tjenesten både faglig og økonomisk. Det øremerkede
tilskuddet til helsestasjons- og skolehelsetjenesten er i 2023 styrket
med 45 mill. kroner. Det er også bevilget 15 mill. kroner til etablering
av et nasjonalt tverrfaglig kompetansemiljø for helsestasjons- og
skolehelsetjenesten.