1.1 Sammendrag
I stortingsmeldinga presenterer regjeringa ei
folkehelsemelding for utjamning av sosiale helseforskjellar.
Kapittel 1 løftar fram dei viktigaste strategiske
verkemidla. Regjeringa løfter fram utjamning av sosiale helseforskjellar
som den viktigaste prioriteringa på tvers av innsatsområda i folkehelsemeldinga.
Tre andre faktorar som vil ha stor betydning for folkehelsearbeidet
framover, er klimaendringane, dei demografiske endringane og det
internasjonale samarbeidet.
Kapittel 2 løftar fram betydninga koronapandemien
har for folkehelsa, og dette er også eit gjennomgåande tema i meldinga
og meldingsvedlegget.
I meldinga si del I blir det presentert seks
hovudinnsatsområde (kapittel 3–8).
Kapittel 3 tar utgangspunkt i dei samfunnsskapte vilkåra
for god helse. Folkehelsa blir hovudsakleg påverka av forhold utanfor
helsesektoren. Folkehelsa heng blant anna saman med opplevinga av
fridom og tryggleik i samfunnet ein er ein del av, men også med omgivnadene
i kvardagen. Helsa blir påverka av bakanforliggande faktorar som
oppvekst og utdanning, inntekt, arbeid og arbeidsforhold, bustad
og forhold i lokalmiljøet. Staten har plikt til å legge til rette
for gode føresetnader for god helse, og retten til helse er såleis
relevant ved utforminga av folkehelsepolitikken.
Kapittel 4 beskriv innsatsen for å fremje gode
levevanar og førebygge ikkje-smittsame sjukdommar. Helseåtferd og
levevanar knytte til blant anna tobakksbruk, fysisk aktivitet, kosthald
og alkohol har stor innverknad på dei ikkje-smittsame sjukdommane.
Helseåtferd og levevanar handlar om individuelle val og helsemessige føresetnader
som i stor grad blir påverka av dei samfunnsskapte vilkåra for god
helse.
Kapittel 5 handlar om korleis psykisk helse
og livskvalitet kan fremjast gjennom godt folkehelsearbeid. Innsatsen
for psykisk helse og livskvalitet handlar også om å påverke dei
samfunnsskapte vilkåra. Det kan vere mange enkeltårsaker til psykiske
lidingar, og både genetiske og miljømessige faktorar kan auke risikoen
for å utvikle psykiske lidingar. Det er derfor avgjerande å legge
til rette for helsefremjande miljø som kan redusere negative, miljømessige
faktorar.
Kapittel 6 slår fast at styresmaktene har ansvar
for å bidra til vern mot helsetruslar og legge til rette for eit sunt
miljø. Dette omfattar blant anna smittevern, antibiotikaresistens,
vaksinar, drikkevatn, trygg mat, skadar og ulykker, luftforureining
og støy, inneklima og stråling. Gode system for å handtere helsetruslar
i ein normalsituasjon utgjer grunnlaget for god beredskap mot helsetruslar
også i ein krisesituasjon. Pandemien har vist at vern av liv og
helse blir høgt verdsett, og at større helsetruslar kan krevje omfattande
tiltak i ein skala samfunnet tidlegare ikkje har vore godt nok førebudd på.
Dette illustrerer at det er stor samanheng mellom vern mot helsetruslar
og beredskap. Regjeringa tar sikte på å legge fram ei helseberedskapsmelding
i løpet av 2023. Folkehelsemeldinga beskriv i hovudsak regjeringa
sin politikk for vern mot helsetruslar i ein normalsituasjon, medan
helseberedskapsmeldinga vil omtale dette i lys av ein krisesituasjon.
Kapittel 7 tar føre seg betydninga av digitalisering og
kommunikasjon. Det er avgjerande med god informasjon og dialog med
innbyggarane for å nå måla innan folkehelse. Digital kompetanse
blant innbyggarane er ein nøkkel for å oppnå dette. Dialog med enkelte grupper
må viast særleg merksemd og styrkast.
I kapittel 8 er temaet førebyggande arbeid i
helse- og omsorgstenesta. God folkehelse føreset gode levekår og
eit helsefremjande samfunn, men også godt utbygde helse- og omsorgstenester.
Innsatsen til helse- og omsorgstenesta for å førebygge sjukdom og
sjukdomsutvikling gjennom tidleg innsats, opplæring og oppfølging,
er avgjerande for helsetilstanden i befolkninga og for å dempe etterspurnaden
etter helse- og omsorgstenester. Det er derfor eit mål å styrke
det førebyggande arbeidet i den felles helsetenesta vår og motverke
sosiale og økonomiske helseforskjellar. Nærare omtale av helsetenesta
og innsatsen for å motverke sosiale forskjellar i helsetenester
vil komme i Nasjonal helse- og samhandlingsplan.
I meldinga si del II blir det presentert ein
strategi for kunnskap og systematikk i folkehelsearbeidet (kapittel 9–11).
Kapittel 9 beskriv det nasjonale systemet for
å følge opp folkehelsepolitikken og korleis det systematiske folkehelsearbeidet
skal bli utvikla vidare, blant anna med sikte på å klargjere verdigrunnlaget,
avgjerdsarenaer og kunnskapsgrunnlaget for vurderingar og avgjerder om
folkehelsetiltak.
Kapittel 10 viser at kommunane speler ei grunnleggande
rolle for å fremje helsa til befolkninga, jamne ut sosiale helseforskjellar
og verne mot skade og sjukdom. Det har vore ei positiv utvikling
i det kommunale folkehelsearbeidet sidan folkehelseloven tredde
i kraft. Gjennom betre regulering, styrking av kommuneoverlegefunksjonen
og ved å legge til rette for at program for folkehelsearbeid i kommunane
blir inkluderte som ordinære oppgåver, vil regjeringa sikre god
utvikling i arbeidet til kommunane med å fremje helse og jamne ut sosiale
helseforskjellar.
Kapittel 11 tar for seg datagrunnlag, kunnskapsutvikling
og bruken av forsking, og beskriv m.a. grunnlaget for eit heilskapleg
kunnskapssystem for folkehelsa og kunnskapsbehovet i framtida. Eit
framtidsretta kunnskapssystem må blant anna svare på utfordringar knytte
til sosiale helseforskjellar, gi kunnskap om befolkningsretta verkemiddel
for god helse og livskvalitet og ta høgde for den demografiske utviklinga.
Kunnskapen må takast i bruk i samfunnet. Det er eit mål å samle
kunnskap og legge til rette for bruk av forskinga. Kapittelet trekk
også fram læringspunkt for framtidige kriser og betydninga av kunnskapssystemet.
Økonomiske og administrative konsekvensar er omtalte
i kapittel 12.
Vedlegget til meldinga beskriv helseutfordringar fram
mot 2050.