Økonomiske
og administrative konsekvenser
IED er gjennomført
i norsk rett i blant annet forurensningsforskriften. IED innførte
et krav om at myndighetene skal sørge for at virksomheter som er
omfattet av IED reguleres med utgangspunkt i hva EU regner som «Best
Available Techniques»(BAT) for den enkelte virksomhet, med eventuelle
tilhørende forpliktende utslippsnivåer.
I konsekvensutredningen
om gjennomføring av IED i norsk rett av 8. mars 2013 ble det lagt
til grunn at tillatelser ville kunne endres som følge av nye eller
endrede BAT-konklusjoner. Innføring av nødvendig lovhjemmel for
å endre tillatelser i tråd med dette kan derfor ikke sies å medføre
konsekvenser som ikke allerede er tatt hensyn til i tidligere utredninger.
Dersom det ikke innføres
en ny lovbestemmelse som foreslått, vil det innebære brudd på Norges
EØS-rettslige forpliktelser. Samfunnsnytten av reduserte utslipp
må ses opp mot bedriftenes kostnader. Det er påregnelig at de negative
konsekvensene av et brudd med EUs forpliktelser vil være betydelig
større enn kostnadene ved å etterkomme dem.
For kommunene vil
en utvidet tilsynshjemmel ikke medføre nye oppgaver eller plikter.
Plikten til å ha internkontroll etter kommuneloven § 25-1 gjelder
all virksomhet kommunen utøver, og dermed også kommunepliktene etter
forurensningsloven. Departementet vurderer derfor at en utvidet
tilsynshjemmel ikke vil få økonomiske konsekvenser for kommunene.
At statsforvalterne
får en utvidet tilsynshjemmel, vil ikke i seg selv påvirke omfanget
av tilsyn med kommunene fordi den utvidede hjemmelen knytter seg
til saksområder som det allerede er anledning til å føre tilsyn med.
Det vil derfor ikke bli økte administrative kostnader for statsforvalteren
som følge av endringen.
Med mulighet til
å føre tilsyn med internkontrollen kan statsforvalteren velge om
tilsyn skal brukes som et virkemiddel for å oppnå at kommunen styrker
sitt systematiske arbeid på et saksområde, eller om statsforvalteren
vil gå inn i en bestemt sak eller praksis. På forurensningsområdet
har tilsynet med kommunepliktene tradisjonelt vært et systemtilsyn
med formål om å vurdere hvorvidt kommunen jobber systematisk og
målrettet på et område. På grunn av mangel på hjemmel til å føre tilsyn
med kommunens internkontroll gir ofte ikke tilsynene til statsforvalteren
god nok innsikt i hvordan kommunen oppfyller sine plikter. En hjemmel
for statsforvalteren til å føre tilsyn med dette vil derfor gjøre
tilsynene mer effektive og målrettede og gi statsforvalteren et
bedre grunnlag for å gi konkrete tilbakemeldinger til kommunene
om forbedringspunkter. Dette vil kunne bidra til miljøforbedringer.
Videre kan vissheten
om at det kan bli gjennomført tilsyn med internkontrollen, styrke
kommunens arbeid med internkontroll på forurensningsområdet, noe
som i sin tur kan gi større miljønytte.