-
Stortinget ber regjeringen
stanse planene om ny E6 mellom Moelv og Øyer over Lågendeltaet naturreservat
og sette i gang arbeidet med å finne andre løsninger som ikke er
i strid med vernebestemmelsene.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast).
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om ny E18 på strekningen Ramstadsletta–Nesbru–Drengsrud.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Nedgård–Ulsberg–Berkåk–Vindåsliene til 2/3 felt og 90 km/t,
kombinert med utbedring av dagens vei.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om Møreaksen og heller utbedre dagens vei.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E134 Saggrenda–Elgsjø til 2/3 felt for 90 km/t.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E39 Mandal–Lyngdal øst til en trefeltsvei, kombinert med å
bygge en lengre tunnel ved Skreheia, flere viltoverganger og justering
av tunnelløsning og veitrasé på Vrå for å verne om naturverdier.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om ny E39 Lyngdal vest–Ålgård og heller utbedre dagens vei med midtrekkverk
og forbikjøringsfelt.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om ny E39 Ålgård–Hove med 90 km/t og tunnel med to felt og bruk
av eksisterende vei til lokaltrafikken og sette i gang en planprosess
for gjenåpning av Ålgårdbanen.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E16 mellom Kløfta og Kongsvinger og heller utbedre dagens
vei i kombinasjon med noen nybygde delstrekninger.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny rv. 4 Hunndalen (Gjøvik)–Mjøsbrua til fordel for utbedring
og sikring av dagens vei kombinert med for eksempel en tunnel forbi
Dalsjordet og en tunnel gjennom Gjøvik.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E18 Grimstad–Arendal og sikre økt gjenbruk av dagens trasé.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om ny E18/E39 Ytre ringvei i Kristiansand.
-
Stortinget ber regjeringen stanse planene
om utvidelsen av E39 Smiene–Harestad og heller sikre avbøtende tiltak
langs dagens vei, som lang kulvert på Tasta.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E16/E39 Fjøsanger–Arna–Vågsbotn–Klauvaneset til en tofeltsvei
med fysisk midtdeler og fartsgrense på 80 km/t. Regjeringen bes
sørge for at dagens vei mellom Nesttun og Arna oppgraderes og sikres,
og at det bygges tunnel forbi Grimesvingene.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Korporalsbrua–Gyllan–Kvål og heller utbedre dagens vei,
eventuelt med 2/3 felt og tunnel i ny trasé nord for Røskaft.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E6 Åsen–Steinkjer og heller utbedre dagens vei.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
for rv. 4 Oslo–Gjøvik og utbedre de gjenværende strekningene som
ikke er utbygd eller er under utbygging.
-
Stortinget ber regjeringen kraftig nedskalere
planene om ny rv. 25 mellom Hamar og Løten og heller utbedre dagens
vei.
-
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om ny E18 Tvedestrand–Bamble til 2/3-feltsvei.
-
Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en prøvestenging av Hammersborgtunnelen.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
2/3-feltsvei med midtrekkverk og fartsgrense 90 km/t blir standarden
i veinormalene for veier med årsdøgntrafikk mellom 6 000 og 15 000,
og at firefeltsvei kun brukes for veier med større trafikkmengde.
-
Stortinget ber regjeringen fjerne åpningen
i veinormalene for å bygge ny firefeltsvei ved årsdøgntrafikk under
15 000.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at
Statens vegvesen oppdaterer sin håndbok for konsekvensanalyser slik
at den er i tråd med nullvekstmålet og godsoverføringsmålet, og
slik at befolkningsvekst i byene ikke skal utløse kapasitetsøkende
motorveiprosjekt.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.