1.3 Nærmere om forslaget
Departementet foreslår
at plikten til å svare grunnrenteskatt skal gjelde for innehavere
av tillatelse til å drive kommersiell matfiskproduksjon i sjø. En
velfungerende grunnrenteskatt er avhengig av at den treffer nokså
presist avkastningen av den aktiviteten som genererer grunnrente.
Aktivitet før og etter sjøfasen, slik som eksempelvis stam- og settefiskproduksjon,
slakt og foredling, bør falle utenfor virkeområdet for en grunnrenteskatt.
Verdiskaping fra aktiviteter i disse fasene vil således være gjenstand
for normal selskapsskatt.
Det foreslås at grunnrenteskatten
utformes som en kontantstrømskatt, slik en også har i petroleums-
og kraftverksbeskatningen. Det betyr at investeringer i sjøfasen
kan trekkes fra umiddelbart. Den effektive skattesatsen foreslås
satt til 35 pst. og den formelle skattesatsen til 44,9 pst. Kontantstrømskatten
har samme egenskaper som et statlig passivt partnerskap i virksomheten,
der staten tar en lik andel av alle fremtidige inntekter og kostnader.
Departementet foreslår
at eventuell negativ grunnrenteinntekt fremføres med et rentetillegg
og kommer til fradrag i fremtidig grunnrenteinntekt. Da beholder fradraget
sin verdi. Utbetalingsordninger fordrer at skattemyndighetene har
tilstrekkelig mulighet til forsvarlig kontroll av kostnadene, slik
at det bare er skatteverdien av pådratte, relevante kostnader som
utbetales. Videre ville en utbetalingsordning ikke være tilpasset løsningen
der mindre aktører skjermes for grunnrenteskatt gjennom et stort
bunnfradrag. Årlig utbetaling av skatteverdien av negativ grunnrente
ville da fungert som en subsidie. Departementet vektlegger at fremføring
med rente sikrer at nåverdien av fradragene er den samme som ved
en utbetalingsordning. Det foreslås også utbetaling av skatteverdien
av negativ grunnrenteinntekt dersom skattyters virksomhet opphører.
Grunnrenteskatten
foreslås avgrenset til ordinære, kommersielle matfisktillatelser
for produksjon av laks, ørret og regnbueørret.
I høringsnotatet
foreslo regjeringen at inntekter fra laks fastsettes med utgangspunkt
i normpriser basert på priser fra Nasdaq, i tråd med forslaget fra
Havbruksskatteutvalget. Normpriser vil redusere muligheten for skattemotivert
tilpasning mellom selskaper i interessefellesskap. I pressemelding
18. november 2022 ble det imidlertid varslet at regjeringen i stedet
ville vurdere å opprette et uavhengig organ for å fastsette priser
som utgangspunkt for skatten. I pressemeldingen ble det uttalt:
«Prinsippet om at
det er de reelle inntektene som skal ligge til grunn for grunnrenteskatten,
ligger fast.»
Regjeringen følger
nå opp dette.
Regjeringen foreslår
at det gis hjemmel i loven til å basere brutto inntekt fra salg
av laks, ørret og regnbueørret på skatteavregningspriser fastsatt
av et uavhengig prisråd. Rådet får i oppgave å fastsette markedspriser
for skatteformål, det vil si den prisen som kunne vært avtalt mellom
uavhengige parter i et fritt marked. Målet er at skatteavregningsprisen
skal svare til markedsverdien av fisken på merdkanten, uavhengig
av hvor i verdikjeden omsetningen skjer.
Flere selskaper har
i høringen uttrykt bekymring for at fakturerte priser for fisk solgt
på langsiktige fastpriskontrakter ikke vil legges til grunn ved
beregning av den enkeltes grunnrenteskatt. Departementet vil foreslå
at langsiktige fastpriskontrakter skal kunne legges til grunn i
fastsettingen av grunnrenteinntekt. Fastpriskontraktene må være
inngått mellom en uavhengig kjøper og skattyter eller et selskap
i skattyters konsern og ha et visst volum og varighet. Også for
slike kontrakter skal skatteavregningsprisen gjenspeile markedsverdien av
fisken ved merdkanten.
De nærmere reglene
om organiseringen av et prisråd og fastsettingen av skatteavregningspriser
bør reguleres i forskrift etter å ha vært på høring.
For salg som prisrådet
av ulike grunner ikke fastsetter skatteavregningspriser for, må
selskapene selv sette markedsverdien ved merdkanten som skal legges
til grunn i skattemeldingen. Det samme vil gjelde i 2023 og i perioden
frem til prisrådet fastsetter skatteavregningsprisen.
Inntekter fra realisasjon
av driftsmidler tilknyttet sjøfasen skal inngå i grunnrenteskattepliktig
inntekt. Skattelovens generelle regler for overdragelse av virksomhet
til skattemessig kontinuitet skal fortsatt gjelde innenfor havbruksvirksomhet.
Samlet overdragelse av driftsmidler, inkludert matfisktillatelser,
kan skje til skattemessig kontinuitet.
På fradragssiden
legges selskapenes oppgitte kostnader knyttet til sjøfasen som utgangspunkt
til grunn. Skatteetaten kontrollerer på vanlig måte de rapporterte beløpene
i selskapenes egenfastsetting. Kostnader til drift og driftsmidler
pådratt etter ikrafttredelse av grunnrenteskatten kommer til fradrag
umiddelbart. Utgiftsføringen av investeringer begrenses til driftsmidler som
kun benyttes i sjøfasen. Andre driftsmidler med delvis tilknytning
som innsatsfaktorer til sjøfasen kan avskrives etter de alminnelige
avskrivningsreglene. Departementet foreslår at det gis fradrag gjennom
avskrivninger på gjenstående skattemessige verdier for investeringer
som er gjennomført før ikrafttredelsestidspunktet 1. januar 2023,
og som er knyttet til havbruksvirksomheten. Det gis som hovedregel
ikke fradrag for tillatelser. For kapasitet solgt på auksjonene
i 2018 og 2020, samt fastpristildelingen i 2020, gis det likevel
et sjablongfradrag på 40 pst. av faktisk innbetalt vederlag til staten
som fordeles over fem år.
Departementet foreslår
at det gis et bunnfradrag i grunnrenteskatten. Det bidrar til at
bare selskapene med de største overskuddene betaler grunnrenteskatt. Departementet
foreslår et bunnfradrag på 70 mill. kroner.
En fordel med en
grunnrenteskatt er at den automatisk tilpasser seg overskuddet i
næringen. Målet er ikke å trekke inn et bestemt beløp i proveny,
men en andel av den årlige verdiskapingen. Grunnrenten i havbruksnæringen
har variert mye over tid. I år med høye salgspriser og høy grunnrente
vil også skatteprovenyet bli høyt. I år med lite grunnrente vil
derimot skatteprovenyet bli lavt. Det er stor usikkerhet om provenyet,
fordi det blant annet avhenger av utviklingen i priser og kostnader.
Departementet vil komme tilbake til et provenyanslag for 2023 i
budsjettet for 2024.
Kommunene vil få
inntekter fra havbruksvirksomheten gjennom flere virkemidler. Vertskommuner
og -fylker får inntekter fra produksjonsavgiften, som i budsjettet
for 2023 ble økt fra om lag 500 til om lag 750 mill. kroner. Avgiften
fordeles direkte til vertskommuner og -fylker gjennom Havbruksfondet.
Etter høringsrunden
foreslår regjeringen at produksjonsavgiften økes ytterligere med
om lag 450 mill. kroner, det vil si fra 56 til 90 øre per kg fra
1. juli 2023. Produksjonsavgiften kan ikke fradragsføres i alminnelig inntekt
eller grunnrenteskatten. Den kan imidlertid trekkes fra krone for
krone i fastsatt grunnrenteskatt og blir dermed normalt ingen ytterligere
belastning for oppdrettere som betaler grunnrenteskatt. Produksjonsavgiften
fungerer da som en omfordeling av grunnrenteskatteinntekter til
havbrukskommuner og -fylkeskommuner. For oppdrettere som ikke betaler
grunnrenteskatt, vil produksjonsavgiften fungere som en bruttoavgift
og kan påvirke selskapenes produksjons- og investeringsbeslutninger.
Regjeringen vil sørge
for at vertskommuner kommer bedre ut med innføring av grunnrenteskatt.
Lokalsamfunnet får dermed en større og mer rettferdig del av verdiskapingen
som skjer ved hjelp av naturressursene i disse lokalsamfunnene.
Regjeringen foreslår derfor å gå bort fra høringsnotatets forslag
om å innføre en naturressursskatt som utjevnes mellom kommuner.
Det må ses i sammenheng med forslaget om å øke produksjonsavgiften
ytterligere med om lag 450 mill. kroner. Samtidig settes kommunesektorens
andel av inntektene fra salg av ny kapasitet opp fra 40 pst. til
55 pst. Sammenlignet med høringsnotatet gir det relativt mer inntekter
direkte til vertskommunene og noe mindre skatt for selskapene som
ikke er i posisjon til å betale grunnrenteskatt. For å unngå for
store forskjeller mellom vertskommuner og andre kommuner i regionen
foreslår regjeringen at fylkeskommunenes andel i Havbruksfondet
økes fra 12,5 pst. til 20 pst.
Regjeringen vil sikre
kommunesektoren en gitt andel av grunnrenteinntektene, samtidig
som det er ønskelig med stabile inntekter for kommunesektoren. Produksjonsavgiften
vil gi stabile inntekter for kommuner og fylkeskommuner. I tillegg
foreslår regjeringen å gi en ekstrabevilgning til kommunesektoren
i år der grunnrenten er høy. Ekstrabevilgningen fordeles til kommunene
etter kostnadsnøkkelen i rammetilskuddet og fordeles også til fylkeskommunene.
Beregningen baseres på grunnrenten året før.
Inntektene fra produksjonsavgift
i 2023 fordeles til kommunesektoren i 2024, som er samme år som
inntektene fra grunnrenteskatten bokføres. I tillegg kommer ekstrabevilgningen
til kommunesektoren i 2024.
Regjeringen foreslår
også at det innføres en verdsettelsesrabatt i formuesskatten for
akvakulturtillatelser. Dette forslaget behandles i sin helhet i
kapittel 9 i proposisjonen.
Bakgrunn for grunnrenteskatt
på havbruksnæringen (kapittel 2), gjeldende rett (3), høring (4),
departementets vurderinger og forslag (5), kommunesektorens andel
av grunnrenten (6), administrative og økonomiske konsekvenser (7),
ikrafttredelse (8) og verdsettelse av akvakulturtillatelser i formuesskatten
(9) er nærmere omtalt i proposisjonen.