2.1 Forslaget fra regjeringen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, Tellef
Inge Mørland, Mona Nilsen og Gaute Børstad Skjervø, fra Høyre, Mahmoud
Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy
Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra
Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra
Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen
har foreslått å innføre grunnrenteskatt på havbruk med virkning
fra 1. januar 2023.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at forslaget bygger på hovedtrekkene i det som gjelder for andre
grunnrenteskatter i Norge.
Flertallet viser til at den
foreslåtte skatten vil skattlegge verdiskapingen som skjer i sjøfasen
av produksjon av laks, ørret og regnbueørret. Skatten er utformet
som en kontantstrømskatt på 35 pst. og med et bunnfradrag på 70
mill. kroner. I tillegg foreslår regjeringen at produksjonsavgiften,
som fordeles til kommunene og fylkeskommunene med oppdrett gjennom Havbruksfondet,
økes til 90 øre per kilo. Kommunenes andel av inntekter ved salg
av ny produksjonskapasitet skal økes fra 40 pst. til 55 pst. Regjeringen
foreslår videre at det innføres en 50 pst. verdsettelsesrabatt i
formuesskatten for akvakulturtillatelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter forslaget til grunnrenteskatt
på havbruk slik det fremgår av den fremlagte proposisjonen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen gjorde betydelige endringer av forslaget etter høringen.
Det fremlagte forslaget er et balansert forslag som både bidrar
til videre vekst i næringen, sikrer fellesskapets del av grunnrenten
og styrker økonomien til kommuner og fylkeskommuner med oppdrett.
Disse medlemmer var under behandlingen
i komiteen villige til å redusere skattebyrden for næringen ytterligere,
i forhold til proposisjonen, for å få til et bredest mulig flertall. Disse medlemmer konstaterer
at det ikke var mulig å danne et flertall for en redusert skattebyrde.
Disse medlemmer viser til at
det over tid har vært en konsentrasjon av eierskapet i oppdrettsnæringen.
De fem største selskapene har i dag 60 pst. av produksjonen. Et
annet utviklingstrekk er et betydelig utenlandsk eierskap. I dag
er rundt halvparten av eierskapet til de fem største selskapene
på utenlandske hender. Disse
medlemmer er opptatt av å sikre mangfoldet av bedrifter innen
havbruk. Bunnfradraget og økt rabatt ved verdsettelse av oppdrettstillatelser
i formuesskatten er tiltak for å styrke mangfoldet i oppdrettsnæringen.
Disse medlemmer viser til at
formålet med skatten er å hente inn en andel av grunnrenten. Skatten er
ikke knyttet til et gitt proveny. Det er et poeng at skatten skal
være overskuddsbasert. Det vil si at skatten blir høy ved høyt overskudd
og lav ved lavt overskudd. Det innføres et bunnfradrag som gjør
at overskudd opp til 70 mill. kroner ikke skattlegges.
Disse medlemmer viser til at
det i debatten er blitt pekt på andre modeller for skattlegging,
blant annet en færøysk modell og en modell med økt selskapsskatt
for havbruksnæringen. Begge disse modellene er beheftet med grunnleggende
svakheter og vil etter disse medlemmers syn
være langt mer skadelige enn en kontantstrømbasert grunnrenteskatt.
Det er også under behandlingen blitt pekt på ønsket om å utrede
atter andre modeller uten at det har vært mulig for disse medlemmer å
identifisere hva slags type modeller det kan være snakk om.
Disse medlemmer er opptatt
av å sikre kommuner og fylkeskommuner med havbruk en andel av verdiskapingen.
Det legges opp til at dette gjøres gjennom en produksjonsavgift
på 90 øre per kilo, og at vertskommunene og -fylkene får 55 pst.
av inntektene ved salg av ny kapasitet.
Disse medlemmer viser til at
det er et klart flertall på Stortinget for innføring av en grunnrenteskatt
på havbruk. Det er viktig for næringen raskt å få klarhet i fremtidens
rammevilkår. Disse
medlemmer mener det fremlagte skatteforslaget er godt balansert
og vil stå seg over tid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Prop.
78 LS (2022–2023) Grunnrenteskatt på havbruk sendes tilbake til
regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at havbruksnæringen har vokst til å bli
en stor og viktig næring for Norge, som bidrar til aktivitet, arbeidsplasser og
verdiskaping langs hele kysten. Næringen består av mange store og
små selskaper som er engasjert i alle deler av verdikjeden, fra
smolt, matfiskproduksjon, videreforedling, markedsføring og salg
til en internasjonalt ledende leverandørindustri. Disse medlemmer er opptatt av
å legge til rette for et skattesystem som bidrar til vekst og nye
lønnsomme arbeidsplasser, og som stimulerer til innovasjon og utvikling.
Det samlede skattetrykket må være moderat og bidra til at norsk
havbruksnæring har et skattesystem som er internasjonalt konkurransedyktig.
Disse medlemmer viser til at
det har vært bred enighet om grunnprinsippene i skattesystemet siden skattereformen
i 1992. Det har også lagt grunnlaget for brede forlik ved større
endringer i skattesystemet. Regjeringen har gått bort fra prinsippet
om brede og helhetlige forlik ved å foreslå en grunnrenteskatt for
havbruksnæringen rett i forkant av at Skatteutvalget skulle legge
frem sine anbefalinger, og med virkning fra 1. januar 2023, før Stortinget
har behandlet forslaget. Større endringer i skattesystemet og innføring
av nye skatter bør gjøres basert på en helhetlig gjennomgang av
skattesystemet, slik at skatteendringer kan sees i sammenheng. Disse medlemmer viser
til at flere aktører i næringslivet påpeker at regjeringens fremgangsmåte
har bidratt til økt politisk risiko og usikkerhet, ikke bare i havbruksnæringen,
men for investeringer i norsk næringsliv generelt. Konsekvensene
forsterkes av at regjeringens forslag om grunnrenteskatt på havbruk
kommer i tillegg til betydelige økninger i formuesskatt og utbytteskatt
og innføring av en ekstra arbeidsgiveravgift.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen hverken har foreslått en nøytral skatt eller lagt til
rette for en god prosess som kunne gitt grunnlag for et bredt forlik. En
bred enighet kunne fortsatt vært mulig dersom regjeringspartiene
hadde valgt en mer pragmatisk tilnærming og hadde vært villige til
å gjøre betydelige endringer i skattenivå og innretning. Disse medlemmer mener regjeringspartiene
burde ha vist vilje til å utsette ikrafttredelsen av skatten for
å gi tilstrekkelig tid til en bred og grundig prosess i Stortinget.
Regjeringen ville da hatt mulighet til å levere supplerende utredninger
av modeller som er skissert i høringen. Disse medlemmer mener dette
kunne gitt grunnlag for en bedre løsning enn den regjeringen har
kommet frem til nå.
Disse medlemmer vil i fremtiden
gjøre endringer i havbruksbeskatningen og da gjennomføre prosessen
på en forutsigbar og ryddig måte, slik disse medlemmer har etterlyst.
Endringer i havbruksbeskatningen bør vurderes i sammenheng med resten
av skattesystemet. Det vises også her til Sjømat Norges høringsuttalelse
av 2. januar 2023 s. 52, som peker på følgende:
«Det å behandle bare
en del av skattesystemet i en separat prosess utenfor helheten virker
både tilfeldig og destabiliserende, og vil i seg selv ytterligere
øke risikopremien på investeringer i norsk oppdrett.»
Disse medlemmer vil legge
til grunn gode faglige utredninger og innspill fra lokalsamfunn,
næringsliv og akademia. Næringen har uttalt at den kan bidra med noe
mer skatt enn under forrige stortingsperiode. Disse medlemmer legger dette
til grunn. Målet bør være å etablere et konkurransedyktig og stabilt
skattesystem for havbruksnæringen som skal gi forutsigbarhet, sikre næringen
kapital til bærekraftig vekst, utvikling og innovasjon samt sikre
Norges posisjon som verdensledende havbruksnasjon.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer
i havbruksskatten som kan gi et mer moderat, konkurransedyktig og
bærekraftig skattenivå, og som legger til rette for bærekraftig vekst,
utvikling og innovasjon. Inntektsgradert produksjonsavgift og økt
ordinær selskapsskatt må i denne sammenheng utredes nærmere og vurderes
som alternativ til den modellen som regjeringen har lagt til grunn.»
Disse medlemmer påpeker
at SSB-rapporten det vises til om grunnrente, legger til grunn et
avkastningskrav på fire prosent, som ikke nødvendigvis er riktig
for havbruksnæringen. Etter at rapporten ble lagt frem, er rentenivået
blitt betydelig høyere. Høyere avkastning kan også reflektere andre
forhold enn grunnrente, som risiko og at det er gjort betydelige
investeringer i å bygge opp merkevareverdier og et eksportmarked.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener hele prosessen rundt innføringen
av grunnrenteskatt på havbruk har vært særdeles rotete og medført
at investeringer for nær 40 mrd. kroner er utsatt eller kansellert
fra bransjens side. Dette går særdeles hardt ut over distriktskommuner
langs kysten og får også negative ringvirkninger for andre næringer
i distriktene. Disse
medlemmer frykter at dette går ut over vekst, utvikling og
arbeidsplasser i årene som kommer. Disse medlemmer peker videre
på at skattebyrden for næringen nå er veldig høy, med økt formuesskatt,
økt utbytteskatt og økt arbeidsgiveravgift. Næringen konkurrerer
med aktører i land med lavere kostnader enn Norge på en rekke områder,
og da mener disse
medlemmer det er et skritt i feil retning å pålegge næringen
en grunnrenteskatt som i tillegg til ytterligere økte kostnader
samtidig bremser utvikling og investeringer.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i proposisjonen foreslår å innføre grunnrenteskatten
med tilbakevirkende kraft. Lovavdelingens uttalelse omfatter forbehold
og slår derved ikke entydig fast at innføringen fra 1. januar 2023
ikke bryter med tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97. Disse medlemmer viser
til representantforslag fra representanter fra Fremskrittspartiet,
Dokument 8:24 S (2022–2023), jf. Innst. 90 S (2022–2023), «om innhenting
av Høyesteretts vurdering av om forslag til økt sats i grunnrenteskatten
for vannkraft fra januar 2022, samt innføring av høyprisbidrag fra
september 2022, er i strid med Grunnloven § 97 om at ingen lov må
gis tilbakevirkende kraft». Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen igjen fremmer forslag om tilbakevirkning for grunnrenteskatt
uten at det entydig er fastslått at tilbakevirkningen ikke er i
strid med Grunnloven § 97. Disse medlemmer påpeker at
vesentlige endringer i rammebetingelser, slik innføringen av grunnrenteskatt
på havbruk representerer, ikke er egnet til å styrke Norges posisjon
som et land å investere i. Gjentatt innføring av vesentlige skatteskjerpelser
med tilbakevirkende kraft sender et svært uheldig signal til både
norske og utenlandske investorer om at det under dagens regjering
og flertallskonstellasjon i Stortinget er forbundet med politisk
risiko å investere i Norge.
Disse medlemmer viser til
at hele 80 pst. av høringssvarene var svært negative til innføring
av grunnrenteskatt. Disse
medlemmer merker seg at kommunene som har mest havbruksaktivitet,
er negative til regjeringens politiske linje, og tilskriver dette
at viktigheten av næringens lokale forankring og investeringsmuligheter
ses tydeligst her. I tillegg til forslag om grunnrenteskatt på havbruksnæringen
har det regjeringsoppnevnte «Utvalg om perspektiver for fremtidens skatte-
og avgiftssystem (Skatteutvalget)», også kalt Torvik-utvalget, foreslått
grunnrente på fiskeri. Disse medlemmer påpeker
at de skattemessige utsiktene vil ramme kysten hardt. Mange samfunn
langs kysten opplever vekst og utvikling med lokalt næringsliv som drivkraft.
En slik skattlegging som foreslås fra ulike hold, er med på å skape
usikkerhet og kan gjøre enda flere distriktskommuner avhengige av
offentlige overføringer og arbeidsplasser. Disse medlemmer mener det
er langt bedre at distriktene lever av egne naturressurser fremfor
avhengighet av «almisser» fra regjeringen.
Disse medlemmer viser til
at en grunnrente i havbruksnæringen i dag tas ut i form av verdiskaping, arbeidsplasser,
sysselsetting, bosetting i kystsamfunnene og produksjonsavgift fra
næringen. Havbruksnæringen har betalt markedspris for sine konsesjoner,
betalt for vekst og alle innsatsfaktorer slik som laksesmolt, fôr, produksjonsutstyr,
produksjon, markedsføring og salg. Det vil derfor ikke være grunnlag
for en grunnrentebeskatning ut over dette, og den betydelige oppbygde
lokaleide leverandørindustrien blir i stor grad skadelidende ved
innføring av regjeringens forslag til grunnrenteskatt. Disse medlemmer finner
grunn til å peke på at til tross for et enormt potensial for å kunne
produsere mye mer sunn og bærekraftig sjømat til markedet, var det
ikke produksjonsvekst i 2022. Økningen i eksportverdi skyldes høyere
priser og lavere kronekurs. Det inngås heller ikke nye kontrakter
når det gjelder bearbeidede produkter fra Norge, og landet er i
ferd med å igjen bli en råvareleverandør til andre land som følge
av regjeringens politikk.
Disse medlemmer advarer om
at et ekstraordinært høyt samlet skattetrykk på den norske havbruksnæringen
over tid vil flytte investeringer, kompetanse, teknologiutvikling
og fremtidig vekst til andre havbruksnasjoner med langt lavere skattenivå.
Regjeringen er tydelig på at hovedbegrunnelsen for innføring av
grunnrenteskatt på havbruk er å hente inntekter til staten. Dette
kan imidlertid gjøres på betydelig mindre distriktsfiendtlige måter.
Et eksempel på dette er den færøyske modellen med dynamisk produksjonsavgift. Denne
modellen fungerer godt og burde etter disse medlemmers syn vært
utredet, slik LO, NHO og et stort antall av høringsinstansene har
bedt om. En trinnvis bedriftsbeskatning bør også utredes som et
alternativ.
Disse medlemmer har registrert
at næringen selv gir uttrykk for at den er villig til å betale mer,
men med en annen modell. Dette illustrerer at med en bedre prosess,
hvor flere hensyn ble vurdert og søkt ivaretatt, kunne skattemodellen
for bransjen både oppfylt grunnrenteskattens intensjon, samlet mer
støtte i berørte lokalsamfunn og slik stått seg bedre over tid.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av
alternative modeller og anbefalinger til beskatningsregimet for
havbruk. Det forutsettes at næringen involveres.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter innføringen
av en overskuddsbasert grunnrenteskatt på havbruk med virkning fra
1. januar 2023. Grunnrente på stedbundet næringsvirksomhet tilhører
i prinsippet fellesskapet.
Disse medlemmer viser til
at i regjeringens opprinnelige forslag i høringsnotatet ville i
overkant av halvparten av grunnrenten tilfalt fellesskapet (jf.
spørsmål 3 fra Sosialistisk Venstreparti), men at forslaget i proposisjonen
innebærer at andelen er redusert til 45 pst. Endringene vil medføre
at provenyet reduseres med om lag 0,7 mrd. kroner om man legger
til grunn det oppdaterte beregningsgrunnlaget i proposisjonen. Disse medlemmer mener
det er urimelig at havbruksselskapene skal sitte igjen med over
halvparten av grunnrenten selv.
Disse medlemmer ønsker en
grunnrenteskatt som i størst mulig grad er nøytral, og som ikke
gir insentiver til skattemotiverte tilpasninger i selskapsstruktur e.l.
Samtidig er det viktig å stimulere mest mulig til en bærekraftig
oppdrettsnæring.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti stiller seg positive til
å innføre en grunnrenteskatt på havbruk, men mener samtidig at grunnrenteskatten
på havbruk må sees i sammenheng med det totale skattetrykket for
næringslivet og oppdrettsnæringen spesielt. Disse medlemmer mener det
samlede skattetrykket for næringen vil være for høyt med regjeringens
foreslåtte modell.
Disse medlemmer mener det
mest fornuftige ville være å utsette innføringen av grunnrenteskatten
til 2024, som regjeringen 11. mai 2023 varslet at de gjør med grunnrenteskatten
på vindkraft. Disse
medlemmer viser til at produksjonsavgiften kunne blitt økt
i 2023 for å ta inn tilsvarende inntekter som regjeringen la til
grunn i sine provenyberegninger, og unngått å innføre skatt med
tilbakevirkende kraft og stor usikkerhet om provenyet.
Disse medlemmer mener det
for forutsigbarheten i næringen vil være ønskelig med et bredt politisk forlik
om både skattemodell og skattesats. Disse medlemmer viser til
at videreutvikling av oppdrettsnæringen krever nye investeringer,
og at usikkerheten ved mulig skiftende skatteregimer kan føre til
at investeringer blir satt på vent.
Disse medlemmer mener også
prosessen med innføring av grunnrenteskatt på oppdrett burde blitt sett
i sammenheng med utvikling av nye miljøstandarder for næringen og
lagt til rette for investeringer i bærekraftig vekst. Disse medlemmer ser
frem til Havbruksutvalget rapport, som med sitt utvidete mandat også
skal vurdere ulike tiltak for å fremme teknologiutvikling som gir
mer bærekraftig vekst og virkemidler innenfor rammene av trafikklyssystemet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til følgende forslag som
Sosialistisk Venstreparti fremmet i behandlingen av Dokument 8:216
S (2022–2023), Representantforslag om et bærekraftig og langsiktig
havbruk, jf. Innst. 368 S 8 (2022–2023)og mener disse forslagene
bør sees i sammenheng med skatteendringene:
«‘Stortinget ber
regjeringen legge om trafikklyssystemet i havbruk slik at prisen
på tillatelser senkes for de aktørene som leverer på krav om null
lus, null rømming, null eggutslipp og null ressurser på avveie for
å kunne få tillatelse til ny eller økt produksjon.’
‘Stortinget
ber regjeringen justere trafikklyssystemet i havbruk, slik at rødt
lys i et område gir krav om umiddelbar nedskalering av produksjon,
uten unntak.’
‘Stortinget
ber regjeringen uten unntak fryse produksjonen i områder som får
gult lys i henhold til trafikklyssystemet for havbruk, til nye miljøkrav
innfris og nye konsekvensutredninger er på plass.’
‘Stortinget
ber regjeringen føre strengere kontroll med oppfyllelse av tillatelser
til akvakultur med matfisk i sjø, slik at tillatelser til akvakultur
med matfisk i sjø kan trekkes tilbake dersom miljøkravene i trafikklyssystemet
for havbruk brytes.’
‘Stortinget
ber regjeringen stille krav om at alle nye tillatelser fra nå kun
tildeles forurensningsfrie oppdrettsanlegg, som lukkede anlegg.’
‘Stortinget
ber regjeringen stille krav om at alle nye tillatelser skal gå til
oppdrettsanlegg som nyttiggjør seg slammet fra anlegget.’
‘Stortinget
ber regjeringen innføre krav til eksisterende oppdrettsanlegg om
bærekraftig oppsamling av slam for bruk til biogass og fosforgjødsel.’
‘Stortinget
ber regjeringen innen 2024 utforme en plan for hvordan alt slam
fra oppdrettsanlegg skal samles opp og i en så stor grad som mulig
nyttiggjøres, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.’
‘Stortinget
ber regjeringen avvikle oppdrettsaktivitet i nasjonale laksefjorder,
hvor aktører som må flytte, får forrang på nye lokaliteter utenfor
laksefjordene.’
‘Stortinget
ber regjeringen gjøre nødvendige forskriftsendringer for å gjennomføre
en overgang fra maksimalt tillatt biomasse (MTB) til maksimalt tillatt utsett
(MTU) for tillatelser til akvakultur med matfisk i sjø.’
‘Stortinget
ber regjeringen sikre at det gjennomføres naturtypekartlegging og
kartlegging av rødlistearter ved alle nye akvakulturlokaliteter.’
‘Stortinget
ber regjeringen legge fram tiltak for Stortinget for å øke produksjonen
av nye bærekraftige fôrråvarer som ikke har en negativ effekt på
miljøet til fiskeoppdrett i Norge, herunder blant annet ved bruk av
Bionova.’
‘Stortinget
ber regjeringen heretter kun gi tidsbegrensede konsesjoner for all
form for havbruk, med en ramme på maksimalt 20 år.’
‘Stortinget
ber regjeringen stanse nye tillatelser til torskeoppdrett og fryse
all produksjon inntil konsekvenser for kysttorsken er nøye utredet.’
‘Stortinget
ber regjeringen forby bruken av villfanget rensefisk innen 2025.’»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne støtter regjeringens forslag om å ilegge en grunnrenteskatt
for laksenæringen. Statistisk sentralbyrå har vist at grunnrenten
i laksenæringen har steget kraftig siden 2012. En grunnrenteskatt
på havbruk vil bidra til at en større del av næringens superprofitt
fra utnyttelsen av norske naturressurser kommer fellesskapet til
gode.
Dette medlem viser til at
næringen lenge har slitt med store miljøutfordringer. Lakselus,
rømning og utslipp fra anleggene er miljø- og dyrevelferdsproblem som
enda ikke har blitt løst til tross for stort fokus gjennom mange
år.
Dette medlem er av den oppfatning
at en større skatteomlegging for næringen må sees i sammenheng med
de store miljøproblemene næringen sliter med. En miljøavgift bør
utformes og foreslås i sammenheng med innføring av grunnrenteskatten.
Det er viktig at en miljøavgift og en grunnrenteskatt innføres samtidig,
slik at de kan bli sett i sammenheng, og at næringen ikke må forholde
seg til gjentatte endringer i skatteregimet.
Dette medlem er av den oppfatning
at regjeringens produksjonsavgift bør erstattes med en miljøavgift. Avgiften
må utformes for faktisk å treffe de miljøproblemer næringen sliter
med. Produsenter som investerer og gjennomfører tiltak for å redusere
problemene, forutsettes å få en lavere miljøavgift enn produsenter
som ikke tar tak i problemene med lus, rømning og utslipp fra anleggene.
Løses problemene ved et anlegg, så ilegges det heller ikke en miljøavgift.
Dette medlem viser til at
dagens produksjonsavgift ikke er foreslått utformet som en miljøavgift.
Den ilegges uavhengig av miljøtilstanden i anleggene, og den trekkes
fra krone for krone på grunnrenteskatten. Skulle produksjonsavgiften
reduseres, øker derfor samtidig grunnrenteskatten. Det vil derfor
ikke være insentiv til å investere i miljøvennlige teknologier med
regjeringens forslag til produksjonsavgift og grunnrenteskatt.
Dette medlem foreslår derfor
at Stortinget ikke vedtar regjeringens forslag til produksjonsavgift
og grunnrenteskatt, men isteden ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med forslag til en ny skattemodell for næringen hvor
innføring av en grunnrenteskatt for havbruk kombineres med innføring
av en miljøavgift.
Miljøavgiften forutsettes
utformet slik at avgiften avtar med avtakende miljøproblem knyttet
til anleggene. Inntektene fra miljøavgiften forutsettes betalt til
staten, da hensikten med avgiften er at inntektene fra denne skal
forsvinne etter hvert som næringen løser sine miljøutfordringer.
Den er derfor ikke egnet til å kompensere vertskommunene for å legge
til rette for lakseoppdrett. Isteden bør en større del av inntektene
fra grunnrenteskatten allokeres til vertskommuner, fylkeskommuner
og kommunesektoren generelt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til
en skattereform for oppdrettsnæringen som ivaretar hensynet til
å hente ut en større andel av næringens superprofitt samtidig som
det innføres en miljøavgift for å løse næringens miljøproblem.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en miljøavgift til erstatning
for nåværende avgift på produksjon av fisk. Miljøavgiften forutsettes
å avta ved avtakende miljøutfordringer i et gitt anlegg.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en endret innretning på allokering av inntektene
fra grunnrenteskatten mellom stat og kommuner dersom en miljøavgift innføres
samtidig med innføring av en grunnrenteskatt for havbruk.»