-
«1. Stortinget ber
regjeringen i dialog med arbeidslivets parter forskriftsfeste ordningen
med veiledning for nyansatte lærere i barnehage og på alle trinn
i grunnskole og videregående skole innen utgangen av våren 2024.
-
2. Stortinget ber regjeringen lage en
oppgavedelingsveileder for skolen, slik at man tydeliggjør de ulike yrkesgruppenes
ansvarsområder i skolen, i samarbeid med de relevante partene i
skolen.
-
3. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
målrettede tiltak for å rekruttere flere gutter til lærerutdanningene,
herunder særlig minoritetsspråklige gutter, eksempelvis pilotering
av rollemodellordninger og hospiteringsordninger som lar gutter
i skolen bli kjent med yrkene. Tiltakene må følges opp med forskning
og evaluering.
-
4. Stortinget ber regjeringen styrke kontaktlærerressursen
for å gi lærere tid til kontaktlæreroppgaven i tillegg til sine
andre undervisningsoppgaver.
-
5. Stortinget ber regjeringen utvide ordningen
med rekrutteringsstipend for å kvalifisere søkere til undervisningsstillinger
og ordningen med utdanningsstipend for allerede ansatte, gjennom
PPU, PPU-Y eller yrkesfaglærerutdanning, til også å gjelde for grunnskolelærerutdanning
for 1.–7. trinn og grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn.
-
6. Stortinget ber regjeringen sammen med
utdanningsinstitusjonene og lærerorganisasjonene utrede og komme
tilbake med en plan for å øke opptaket til lærerutdanningene, inkludert
å legge bedre til rette for å tilby lærerutdanninger utenfor studiestedene for
ansatte og søkere som vil kvalifisere seg.
-
7. Stortinget ber regjeringen etablere
en ny ordning for at personer som dropper ut av de femårige grunnskolelærerutdanningene
og lektorutdanningen kan kvalifisere seg for ansettelse i skolen,
når nåværende ordning går ut i 2025.
-
8. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et prosjekt for hele, faste stillinger i skoler og barnehager sammen
med partene i arbeidslivet.
-
9. Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med partene i arbeidslivet legge til rette for ordninger med faste ansatte
for å dekke vikarbehov i skole og barnehage, både med kvalifisert
personell til pedagogstillinger og annet personell til andre stillinger,
og komme tilbake til Stortinget med en plan for dette.
-
10. Stortinget ber regjeringen igangsette
kunnskapsinnhenting som inkluderer
-
en utredning av årsaker
til at lærerutdannede, med et særlig fokus på nyutdannede lærere,
forlater læreryrket.
-
en risikoanalyse av lærermangelen, som
vurderer konsekvenser av den omfattende bruken av ansatte i undervisningsstilling
uten lærerutdanning og bruken av ufaglærte i barnehagen.
-
en utredning av lærernes fysiske og psykososiale
arbeidsforhold og arbeidsbelastning i skoleverket.
Basert på resultatene av kunnskapsinnhentingen bes
regjeringen legge fram tiltak for å holde på lærerne i skoleverket,
forbedre lærernes arbeidshverdag og styrke hele laget i skolen med
relevant kompetanse.»
Det vises til dokumentet for nærmere
redegjørelse for forslagene.