Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen igangsette kunnskapsinnhenting
som inkluderer:
-
en utredning av årsaker
til at lærerutdannede, med et særlig fokus på nyutdannede lærere,
forlater læreryrket.
-
en risikoanalyse av lærermangelen, som
vurderer konsekvenser av den omfattende bruken av ansatte i undervisningsstilling
uten lærerutdanning og bruken av ufaglærte i barnehagen.
-
en utredning av lærernes fysiske og psykososiale arbeidsforhold
og arbeidsbelastning i skoleverket.
Basert på resultatene av kunnskapsinnhentingen bes
regjeringen legge fram tiltak for å holde på lærerne i skoleverket,
forbedre lærernes arbeidshverdag og styrke hele laget i skolen med
relevant kompetanse.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i dialog med arbeidslivets parter
forskriftsfeste ordningen med veiledning for nyansatte lærere i
barnehage og på alle trinn i grunnskole og videregående skole innen
utgangen av våren 2024.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen lage en oppgavedelingsveileder
for skolen, slik at man tydeliggjør de ulike yrkesgruppenes ansvarsområder
i skolen, i samarbeid med de relevante partene i skolen.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen styrke kontaktlærerressursen
for å gi lærere tid til kontaktlæreroppgaven i tillegg til sine
andre undervisningsoppgaver.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sammen med utdanningsinstitusjonene
og lærerorganisasjonene utrede og komme tilbake med en plan for
å øke opptaket til lærerutdanningene, inkludert å legge bedre til
rette for å tilby lærerutdanninger utenfor studiestedene for ansatte
og søkere som vil kvalifisere seg.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen gjennomføre målrettede tiltak
for å rekruttere flere gutter til lærerutdanningene, herunder særlig
minoritetsspråklige gutter, eksempelvis pilotering av rollemodellordninger
og hospiteringsordninger som lar gutter i skolen bli kjent med yrkene. Tiltakene
må følges opp med forskning og evaluering.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen utvide ordningen
med rekrutteringsstipend for å kvalifisere søkere til undervisningsstillinger
og ordningen med utdanningsstipend for allerede ansatte, gjennom
PPU, PPU-Y eller yrkesfaglærerutdanning, til også å gjelde for grunnskolelærerutdanning
for 1.–7. trinn og grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen etablere en ny ordning for
at personer som dropper ut av de femårige grunnskolelærerutdanningene
og lektorutdanningen, kan kvalifisere seg for ansettelse i skolen,
når nåværende ordning går ut i 2025.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
et prosjekt for hele, faste stillinger i skoler og barnehager sammen med
partene i arbeidslivet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene i
arbeidslivet legge til rette for ordninger med fast ansatte for
å dekke vikarbehov i skole og barnehage, både med kvalifisert personell
til pedagogstillinger og annet personell til andre stillinger, og
komme tilbake til Stortinget med en plan for dette.