Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene fremmet i Dokument 8:98 S (2022–2023) om åpenhet
og statlig finansiert eldreomsorg. Statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt
seg om forslagene i brev til komiteen av 16. februar 2023. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har invitert til skriftlige
høringsinnspill i saken og mottok ett skriftlig innspill, fra Pårørendealliansen. Komiteen viser
til at forslag 1 er avvist etter Stortingets forretningsorden § 39
annet ledd bokstav e.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, mener det er riktig at eldreomsorgen
er organisert slik at kommunene har lokal autonomi til å organisere
sine tjenester på best mulig måte etter lokale forhold og behov. Dette
kan resultere i ulik lokal vektlegging av forebyggende innsats,
hjemmebasert omsorg og sykehjemsplasser for å dekke innbyggernes
behov. Flertallet mener
det er sentralt å beholde denne fleksibiliteten og helheten i eldreomsorgen
for å være best mulig rustet i møte med fremtidens helse- og omsorgsutfordringer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, mener det er viktig å sikre sykehjemsplass og heldøgns
omsorgsboliger til de som trenger det, når de trenger det. Dette flertallet vil understreke
at ledige sykehjemsplasser til enhver tid skal tildeles den med
størst behov, uavhengig av om vedkommende står på en venteliste
eller hvor på en slik liste vedkommende befinner seg.
Dette flertallet viser til
at helse- og omsorgstjenesteloven gir kommunene en plikt til å fastsette
lokale forskrifter med kriterier for tildeling av langtidsopphold
i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns
tjenester i sin kommune. Dette flertallet vil understreke
at kommunenes plikt til å føre oversikt over søknader (ventelister)
fortsatt ligger fast. Det er bare den tertialvise rapporteringen
til Helsedirektoratet som avvikles. Dette flertallet mener dette
ivaretar listenes hovedfunksjon som et lokalt verktøy til å planlegge
og dimensjonere tjenester. Dette flertallet mener det
er en rekke gode grunner til at det er lite hensiktsmessig ressursutnyttelse
både for nasjonale og lokale myndigheter å lage nasjonale oversikter
over lokale søknader og avslag på langtidsopphold i sykehjem. Fra
nasjonalt hold har verken Helse- og omsorgsdepartementet eller Helsedirektoratet
benyttet dataene, ettersom tallene har gitt svært begrenset informasjon
som lett kan misforstås. Dette flertallet viser også
til at det allerede er etablerte systemer gjennom tilsynsmyndighetene
for å få en fornyet vurdering ved avslag på sykehjemsplass.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener dagens ordning bærer preg av
lottotilstander i eldreomsorgen, der postnummer og kommunens økonomi
bestemmer hvor gode tjenester man får. Når regjeringspartiene sier
at de mener det er viktig å sikre sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsboliger
til de som trenger det, når de trenger det, er det en god intensjon,
men dessverre ikke det som skjer i praksis. Hadde folk fått en sykehjemsplass
når de trengte det, hadde det ikke vært nesten 1 400 personer som
sto på venteliste da de siste tallene kom fra Helsedirektoratet
i august 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det før 2016
var slik at det ikke ble gitt vedtak om sykehjemsplass før det var ledig
sykehjemsplass. Praksisen i kommunene for føring av ventelister
og kriterier for å få sykehjemsplass var også veldig forskjellig
før 2016, i tillegg til åpenheten rundt ventelister og kriterier. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg i 2016 fikk endret dette gjennom Prop.
99 L (2015–2016) Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven og
helse- og omsorgstjenesteloven (rett til opphold i sykehjem eller
tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester –
kriterier og ventelister), jf. Innst. 372 L (2015–2016). Denne endringen
førte til at det ble en plikt for kommunene å føre ventelister og
ha kriterier for tildeling av sykehjemsplass. Det var en viktig
endring for pasientene og pårørende, fordi det ga større trygghet
og forutsigbarhet i en sårbar situasjon. Disse medlemmer viser til at
statsministeren i Stortingets muntlige spørretime onsdag 11. januar
i år omtalte åpenhet om ventelister og kriterier for å få sykehjemsplass
i kommunene for «symbolske tiltak». Disse medlemmer er svært kritiske
til denne påstanden.
Disse medlemmer mener regjeringen
har gjennomført en rekke tiltak som bidrar til å svekke eldrepolitikken
i Norge. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har fjernet tilskuddsordningen
for å bygge flere trygghetsboliger for eldre i distriktene, satt
i gang avvikling av Eldreombudet, opphevet godkjenningsmodellen
for fritt brukervalg i kommunene, kuttet i midler til digital opplæring,
trukket forslaget om å øke aldersgrensen i staten fra 70 til 72
år for eldre som kan og vil stå lenger i arbeid, og foreslått å
kutte i investeringstilskuddet for heldøgns omsorgsplasser. Disse medlemmer mener
dette er en politikk som går i feil retning, og som ikke bidrar
til å skape et mer aldersvennlig samfunn og en trygg eldreomsorg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at mens Høyre ønsker å privatisere og byråkratisere
norsk eldreomsorg, ønsker flertallet at
behovene til eldre over hele landet skal dekkes gjennom forutsigbare
og helhetlige tilbud fra offentlige tjenesteytere – uansett adresse
og lommebok. Flertallet viser
til at det var liten støtte å spore til Solberg-regjeringens forslag
om en lovfestet godkjenningsmodell for fritt brukervalg, som var
på høring høsten 2020. Flertallet viser
til at en hovedinnvending var at dette ville kunne innskrenke kommunens
handlefrihet. Det ble også pekt på at en slik privatiseringsmodell
ville kunne bli vanskelig for brukerne å forholde seg til. Flertallet vil
også minne om at erfaringer fra Sverige viser at kommuner har måttet
være i beredskap for raskt å kunne tilby tjenester til eldre ettersom
private tilbydere gikk konkurs. Flertallet mener Høyres privatiseringsløsninger
i eldreomsorgen vil kunne ha en negativ innvirkning på muligheten
til å motta stabile og forutsigbare tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er kritiske til at svært få
kommuner i Norge har åpenhet om hvordan de som bruker helse- og
omsorgstjenestene, og deres pårørende, opplever tjenestene de mottar. Disse medlemmer viser
til tall fra Statistisk sentralbyrå som viser hvilke kommuner som
har systemer for brukerundersøkelser i helse- og omsorgstjenestene,
fordelt på om de har system for brukerundersøkelser i hjemmetjenestene
og i institusjonene. Totalt rapporterer 197 kommuner (av Norges
356 kommuner) at de har et system for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten,
og 193 kommuner sier de har et system for brukerundersøkelser i
institusjon. Det er ofte de samme kommunene som har et system for
begge deler, men det å ha et system er ikke det samme som å ha gjennomført
undersøkelser om hvordan kvaliteten oppleves.
Disse medlemmer mener gode
systemer for brukerundersøkelser hadde gitt viktig informasjon om hvordan
det står til med brukerne av helse- og omsorgstjenestene rundt omkring
i kommunene, og at tilbakemelding fra brukere og pårørende kunne
vært en viktig del av utviklingen av gode helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer mener
det må sikres at brukerundersøkelser gjennomføres, og at det er
åpenhet om resultatene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Helsedirektoratet har
fått i oppdrag å utvikle bruker- og pårørendeundersøkelser som metode
for å få kunnskap om brukeropplevd kvalitet i tjenestene. Disse medlemmer viser
også til at pårørendeundersøkelsen i 2021 har hatt som formål å undersøke
pårørende til fire prioriterte pasientgrupper, hvorav eldre med
store helse- og omsorgsbehov var en av dem. For 2022 ble det igangsatt
en prosess for en ny Nasjonal pårørendeundersøkelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er svært bekymringsfullt at helse- og omsorgsministeren mener
det er unødvendig å vite hvor mange som venter på sykehjemsplass.
I dag skal i utgangspunktet alle som oppfyller kriteriene for å
få sykehjemsplass, få det. Dessverre er ikke dette realiteten. Per august
2022, som er de siste tallene vi kjenner, sto det rundt 750 personer
på venteliste. Dette er de som har oppfylt kriteriene og fått vedtak
om at de skal få sykehjemsplass. Vi vet også at det er mange som
søker om sykehjemsplass, men som får avslag. Det kunne vi tydelig
se i Brennpunkt-dokumentaren «Omsorg bak lukkede dører» på NRK,
der vi møtte flere eldre som åpenbart burde fått sykehjemsplass,
men som gang på gang har fått avslag.
Disse medlemmer mener dette
viser at det er et stort gap mellom antallet som har behov for sykehjemsplass,
og de som faktisk får det. Dette gapet vil bare øke. Disse medlemmer mener
derfor at det er helt avgjørende å vite hvor mange som venter på
plass, for å kunne bygge boliger i takt med behovet. Helsedirektoratet
har selv sagt at det skal komme en ny og bedre rapporteringsmodell,
og at de derfor ikke innhenter informasjon før denne er på plass.
Regjeringen på sin side har argumentert for at dette er unødvendig
informasjon. Disse
medlemmer mener derfor det er avgjørende å få en oversikt
over hvor mange som venter på omsorgsplass, og at det sikres at
Helsedirektoratets nye og oppdaterte rapportering kommer på plass.
På bakgrunn av dette
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre ordningen med offentlig oversikt over
ventelister for heldøgns omsorgsplass til Helsedirektoratets nye
ordning er på plass.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at eldreomsorgen i hver valgkamp er en sak som kommer høyt på dagsorden,
og at de politiske løftene om handling i eldreomsorgen har fulgt
etter. Likevel har det fortsatt å være store utfordringer i eldreomsorgen,
og mange av de som trenger tjenestene – og deres pårørende – opplever
at man ikke mottar de tjenestene man trenger. Disse medlemmer merker seg
at de øvrige partiene ønsker å beholde dagens måte å både organisere
og finansiere eldreomsorgen på. Disse medlemmer påpeker at
Fremskrittspartiet er det eneste partiet som vil endre finansieringen
og sikre at alle som trenger en sykehjemsplass eller omsorgstjenester,
skal få det, uavhengig av hvilken kommune man tilhører, ved å innføre
statlig finansiering av omsorgstjenestene. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i regjering fikk etablert en forsøksordning for
statlig finansiert eldreomsorg. Forsøksordningen ble en stor suksess
i de kommunene som var med, og sikret at de brukerne som oppfylte
kriteriene, fikk de tjenestene hadde rett til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at en slik nasjonal styring av eldreomsorgen som Fremskrittspartiet
tar til orde for, gir økt byråkrati og feil bruk av ressursene. Disse medlemmer vil
understreke at alle norske kommuner skal styrkes for å møte fremtidens
eldreomsorg, samtidig som vi ivaretar kommunenes handlefrihet og fleksibilitet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil også påpeke den store utfordringen
en rekke kommuner har med å etablere tilstrekkelig antall sykehjemsplasser.
Disse medlemmer viser til at
det aldri er gitt høyere tilskudd til bygging og rehabilitering
av sykehjem og omsorgsboliger enn da Fremskrittspartiet satt i regjering.
I gjennomsnitt ble det i årene Fremskrittspartiet var i regjering,
bevilget tilskudd til over 2 200 nye og rehabiliterte sykehjems-
og omsorgsplasser. Disse medlemmer viser
til at etter at Fremskrittspartiet gikk ut av regjering, valgte
daværende regjering bestående av Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre å redusere tilskuddet. Disse medlemmer viser til at
nedgangen i investeringstilskudd har fortsatt med dagens regjering,
der det i 2022 og 2023 kun var satt av midler til å bygge et hundretalls
sykehjemsplasser. Disse
medlemmer vil peke på at dette er svært bekymringsfullt når
man vet at behovet vil øke i årene fremover.
Disse medlemmer vil også peke
på at Fremskrittspartiet i regjering var pådrivere og sikret at
det ble gitt tilskudd til flere dagaktivitetsplasser for hjemmeboende
med demens, og at reformen «Leve hele livet» ble lagt frem og sørget
for en gjennomgang av den enkeltes medisinbruk når man kommer på
et sykehjem. Samtidig sikret Fremskrittspartiet at eldre og brukere
som mottar helse- og omsorgstjenestene, samt deres pårørende, fikk
en lovfestet rett til å varsle om alvorlige hendelser direkte til
Statens helsetilsyn.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i regjering fikk gjennomslag for at kommunene
skal rapportere til Helsedirektoratet om hvor mange som står på
venteliste for å få en heldøgns omsorgsplass i hver kommune. Denne
rapporteringen er nå fjernet av den rødgrønne regjeringen, med begrunnelse
om at det ikke gir bedre tjenester, og at det er en byråkratisk
ordning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at den nye oversikten over ventelister
for heldøgns omsorgsplass skal inneholde informasjon om hvor mange
som søker og får avslag, hva som er begrunnelsen for avslagene,
og hvor lenge man i snitt står på venteliste før man får plass.»
Disse medlemmer viser
til at forslagsstillerne også fremmer et forslag om en statlig finansiert
eldreomsorg. Da dette spørsmålet er behandlet tidligere i perioden,
vil dette forslaget ikke fremmes i innstillingen. Disse medlemmer vil likevel
understreke at det er et problem at hver enkelt kommunes økonomi
har stor betydning for om man får sykehjemsplass når man trenger
det, og hvor gode tjenestene er. Eldreomsorgen har nærmest blitt
et postnummerlotteri, hvor postadressen din er avgjørende for hvor
gode tjenester du får når du blir gammel. Dette er ikke holdbart.
Disse medlemmer mener at en
annen stor svakhet ved dagens ordning i eldreomsorgen er at det
er ulike kriterier i hver enkelt kommune som må oppfylles for å
få heldøgns omsorgsplass. Dette betyr at i tillegg til at postadressen
og kommuneøkonomien i den enkeltes hjemkommune er svært avgjørende
for hvor god omsorg man får, må man være mye sykere i enkelte kommuner
enn i andre for å få sykehjemsplass. Dette fører til store forskjeller,
og i ytterste konsekvens kan kommuner med dårlig økonomi og få sykehjemsplasser
sette kriteriene enda høyere for å unngå økte utgifter. Disse medlemmer mener
dette er en uholdbar ordning, og ønsker flere felles kriterier for
å sikre likebehandling over hele landet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre like kriterier for å kvalifisere til heldøgns
omsorgsplass i alle kommuner.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 8:111 S (2022–2023)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein,
Kirsti Bergstø, Freddy André Øvstegård og Grete Wold om en verdig
eldreomsorg og et anstendig tilbud til brukere av hjemmetjenester
og til beboere i sykehjem, og de merknader og forslag som er fremmet fra
Sosialistisk Venstreparti sin side i den sammenheng.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at situasjonen i eldreomsorgen er ulik i kommunene, og at det
ikke bør settes likhetstegn mellom dette og dårlig kvalitet. Norske
kommuner er forskjellige, og det kommunale handlingsrommet er viktig.
Samtidig vil disse
medlemmer understreke at våren 2023 så langt har vist at situasjonen
er alvorlig flere steder.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Dokument 8:127 S (2022–2023)
Representantforslag om et landsomfattende tilsyn med norsk eldreomsorg
og tiltak for å forbedre situasjonen raskt.