Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Aase Marthe J. Horrigmo og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
lederen Per-Willy Amundsen og Johan Aas, fra Sosialistisk Venstreparti,
Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at representantforslag om å fjerne muligheten for kommunale
tiggeforbud behandles i denne innstillingen. Komiteen viser videre til statsrådens
vurdering i brev av 13. januar 2023. Brevet følger vedlagt denne
innstillingen.
Komiteen viser til at forslaget
går ut på å fjerne kommunenes adgang til å fastsette vilkår for
tigging, herunder vilkår for tid og sted for utøvelse av denne typen
virksomhet.
Komiteen har merket seg at
det er en viss uenighet mellom forslagsstillerne og statsråden om
hvorvidt adgangen til kommunal regulering av tigging er i tråd med
våre forpliktelser etter Den europeiske menneskerettskonvensjonen
– dette på bakgrunn av Den europeiske menneskerettsdomstols avgjørelse
i saken Lăcătuş v. Switzerland fra januar 2021.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener kommunenes adgang til å forby tigging i realiteten er et sovende
forbud. Statsråden peker i sitt svarbrev derimot på bestemmelsens
beredskapsfunksjon i tilfelle en fremtidig uheldig utvikling og
situasjon, og at erfaringen tilsier at situasjonsbildet kan forandre
seg raskt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det tidligere var
svært lite tigging i Norge. Mange av de som tigget, var hardt belastede
norske rusmiddelbrukere. Det var enighet om at dette måtte møtes
med sosialpolitiske fremfor strafferettslige virkemidler.
Disse medlemmer viser til at
et enstemmig storting opphevet løsgjengerloven i 2005. Lovens straffebud
mot tigging ble ikke videreført i annen lovgivning, og tigging ble
derved avkriminalisert.
Disse medlemmer viser til at
antall tiggere økte etter noen år bl.a. som følge av utvidelse av
EØS-området. Disse
medlemmer viser videre til at virksomheten ble utøvet på en
pågående måte i tett beferdede områder.
Disse medlemmer viser til at
i Innst. 427 L (2012–2013) uttalte en samlet justiskomité at forutsetningene
for opphevelsen av løsgjengerloven i 2006 nå var endret. Disse medlemmer viser
til at justiskomiteen sluttet seg til regjeringens konklusjon om
at det forelå et berettiget behov for å kunne gripe regulerende inn
overfor tigging. Disse
medlemmer viser til at Stortinget derfor vedtok en adgang
for kommunene til å fastsette vilkår for tigging, herunder med hensyn
til tid og sted.
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget året etter behandlet et forslag om å innføre adgang
for kommunene til å forby tigging. Disse medlemmer viser til at
det i justiskomieen var ulike oppfatninger om behovet for en lovendring,
men forslaget ble vedtatt.
Disse medlemmer understreker
at omfanget av tigging gikk nedover de følgende årene. Disse medlemmer viser
til at behovet for å innføre tiggeforbud i kommunale politivedtekter
ble redusert og utviklingen var positiv.
Disse medlemmer understreker
at adgangen til å innføre forbud ikke benyttes i særlig utstrekning
i kommunene i dag, og i selve representantforslaget heter det at
forbudet i realiteten er «sovende».
Disse medlemmer understreker
at det i Norge ikke er noen som straffes med høye bøter eller fengsel for
å tigge. Disse
medlemmer viser til viktigheten av å følge med på den dynamiske
utviklingen internasjonalt og i Norge i spenningsfeltet mellom menneskerettighetene
og forbud mot tigging. Dersom man i fremtiden skulle se en utvikling
med strenge straffereaksjoner mot tiggere, må vi vurdere situasjonen
opp mot våre internasjonale forpliktelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det foreliggende
representantforslaget ønsker å fjerne den kommunale retten til selvbestemmelse
over om tigging skal tillates i den aktuelle kommunen. Disse medlemmer tiltrer beskrivelsen
som gis i statsrådens svarbrev om hvordan deler av tiggevirksomheten
i Norge har foregått etter utvidelsen av EØS-området, som er at
den dels ble utøvet på en pågående måte i tett beferdede områder.
Dette begrunner, slik disse
medlemmer ser det, at det bør være en adgang i lovverket til
å regulere tiggevirksomhet. Det er videre, slik disse medlemmer ser det, naturlig
at kommunene gis adgang til å regulere dette lokalt, da det kan
være store variasjoner i hvordan tiggevirksomheten arter seg fra
sted til sted.
Disse medlemmer vil videre
bemerke at representantforslaget ikke nevner noen av de samfunnsskadelige
konsekvensene som har vist seg å komme med enkelte av de utenlandske
tiggermiljøene som har operert i Norge. Disse medlemmer viser her til
at det har vært flere medieoppslag om at utenlandske bander som
i det ytre har fremstått som en sammenslutning av tiggere, i realiteten
har vært organiserte kriminelle nettverk som har bedrevet alvorlig
kriminalitet som blant annet menneskehandel, hallikvirksomhet, vinningskriminalitet
og narkotikaomsetning. Dette er, slik disse medlemmer ser det, en
omstendighet som med tyngde taler for at norske kommuner bør ha
hjemmelsgrunnlag for å kunne regulere tiggevirksomheten i lokale
politivedtekter, herunder adgang til å forby slik virksomhet.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, hvor det fremgår at departementets vurdering er at adgang
til lokalt tiggeforbud er i henhold til våre forpliktelser etter
Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Disse medlemmer viser videre
til at foranledningen til denne vurderingen er representantforslaget
som i bakgrunnsteksten viser til dommen Lăcătuş v. Switzerland og
problematiserer EMK artikkel 8, dermed må forholdet til EMK artikkel
8 være vurdert selv om det ikke er gjort noen direkte henvisning
til artikkel 8 i svarbrevet. Disse medlemmer mener følgelig
at svarbrevet adresserer om lokale forbud mot tigging kan representere
en krenkelse av EMK artikkel 8.
Disse medlemmer deler statsrådens
vurdering av at bestemmelsen som hjemler lokale tiggeforbud, har
en viktig beredskapsfunksjon, og at erfaringsgrunnlaget tilsier
at situasjonsbildet her kan forandre seg raskt. Disse medlemmer er ikke enige
i betraktningsmåten om at dersom det for øyeblikket ikke er utstrakt
behov for bruk av en lovhjemmel, så er dette et selvstendig argument
for at lovbestemmelsen bør oppheves. Dette er, slik disse medlemmer ser
det, en tankegang som vil tilsi at flere viktige beredskapshjemler
burde oppheves, grunnet manglende anvendelse av bestemmelsene i
dag eller i nær fortid.
Disse medlemmer mener flere
gode grunner taler for en adgang til å lovregulere tiggevirksomhet, herunder
at det er adgang til å forby slik virksomhet. Disse medlemmer mener videre
at det er naturlig med lokal råderett over den nærmere reguleringen,
da lokale variasjoner i hvordan tiggevirksomheten arter seg fra
sted til sted tilsier lokal beslutningsmyndighet for hvordan dette
best bør reguleres. Disse
medlemmer vil følgelig ikke støtte det foreliggende forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at tigging først og fremst er et sosialpolitisk spørsmål,
og at det er viktig å legge til rette for at personer som tigger
og er i nød, får mulighet til å tjene til livets opphold på annet
vis enn å tigge. Overfor personer som har rusproblemer, er det nødvendig
med målrettede sosiale tiltak og helsehjelp. Samtidig mener disse medlemmer at
i kommuner hvor tigging har utspring i kriminell virksomhet og politiet
har behov for verktøy for å holde ro og orden, bør kommunene ha
adgang til å regulere tigging. Disse medlemmer mener prinsipielt
sett at rekkevidden av et slikt forbud bør begrenses til det som
er strengt nødvendig, slik at personer i nød gis anledning til be
om hjelp.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at politiloven § 14
første ledd nr. 8 gir adgang til kommunale tiggeforbud. Dette alternativet
ble tilføyd i 2014, jf. Prop. 83 L (2013–2014) og Innst. 275 L (2013–2014).
Lovligheten av et forbud mot tigging ble vurdert opp mot menneskerettighetene,
og Justis- og beredskapsdepartementet fant at forslaget ikke var
i strid med Den europeiske menneskeretttskonvensjon (EMK). Det ble
vist til at det ikke fantes praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD)
som var direkte relevant for et forbud mot eller regulering av tigging. Disse medlemmer viser
til at i januar 2021 ble Sveits felt i EMD for brudd på EMK for
å straffeforfølge tiggere, jf. Lăcătuş v. Switzerland. EMD slår fast
at tigging kan være livsgrunnlaget for mennesker i en sårbar situasjon,
som da har en rett, iboende i menneskeverdet, til å kunne forsøke
å møte sine grunnleggende behov ved å be om penger ved å tigge.
Disse medlemmer viser til at
EMD konstaterte krenkelse av artikkel 8 – retten til respekt for
privatliv og familieliv. I departementets vurdering av det norske
tiggeforbudet, jf. Prop. 83 L (2013–2014), vurderes bare lovligheten
opp mot artikkel 10, som beskytter retten til ytringsfrihet, og
ikke særskilt artikkel 8. Disse medlemmer viser til at
statsrådens svarbrev ikke adresserer om lokale forbud mot tigging
kan konstatere en krenkelse av EMK artikkel 8.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, der det blir uttalt at
«Det er i Norge ingen
som straffe med høye bøter eller fengsel for å tigge.»
Disse medlemmer viser til at
det følger av at det i Politidirektoratets rundskriv, jf. RPOD-2018-2
§ 2-4, er regulert hvordan de lokale hjemlene for tiggeforbud skal
utformes. Politiloven § 30 fastsetter straff med bøter eller fengsel
inntil tre måneder for den som overtrer bestemmelser gitt i medhold
av § 14. Dette medfører i likhet med de sveitsiske reglene at en
person som tigger, kan bøtelegges eller fengsles for å tigge dersom
det foreligger et kommunalt tiggeforbud. Disse medlemmer vil understreke
at det er problematisk i seg selv at det foreligger en hjemmel for
å ilegge mennesker som tigger, fengsel dersom de ikke kan betale
boten de ilegges. Disse
medlemmer mener bøtesoning i seg selv er en utdatert ordning,
og at gjeldsfengsel bør avskaffes. Det har blitt reist kritikk av
selve ordningen med bøtesoning og stilt spørsmål om hvorvidt den
er i samsvar med EMK artikkel 5, grunnet at beslutninger om frihetsberøvelse
som straff tilligger domstolene, ikke påtalemyndighetene. Frihetsberøvelse
med innslag av karakter av straff kan etter EMK artikkel 5 ikke
pålegges enkeltindividet uten ved en domstolsavgjørelse. Begrunnelsen
for bøtesoning er at det skal stimulere til betaling. Disse medlemmer viser
til professor Morten Holmboe, som skriver i Tidsskrift for strafferett
nr. 2, 2016:
«de rettslige rammene
for innkreving gir grunn til å spørre om ikke pengene ofte skaffes
enten ved at andre betaler boten, ved at skyldneren forsømmer underholdet
av familien eller ved at han begår ny kriminalitet. I så fall vil
en subsidiær fengselsstraff for bot motvirke straffens grunnleggende
formål. Hvis lovgiveren ønsker å begrunne straff med at den skal
redusere kriminaliteten i samfunnet, bør ordningen med subsidiær
fengselsstraff for bot oppheves.»
Disse medlemmer mener at når
knapt noen kommuner i Norge har et forbud mot tigging, illustrerer det
hvor lite det er behov for et slikt forbud. Disse medlemmer er sterkt uenig
med justis- og beredskapsministeren, som i sitt svarbrev mener det
sovende forbudet er en viktig hjemmel og beredskap for norske kommuner. Disse medlemmer mener
at når forbudet i realiteten er «sovende» og det ikke finnes tilstrekkelig
begrunnelse for det, er det heller ikke forsvarlig å ha slike lovbestemmelser.
Forslagsstillerne mener det ikke er nødvendig eller riktig med adgang
til kommunale tiggeforbud.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fjerne muligheten for kommunale
forbud mot tigging.»