Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Lise Selnes og Elise Waagen, fra
Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Aud Hove, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister
Tonje Brenna har uttalt seg om forslaget i brev av 5. desember 2022.
Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har avholdt skriftlig
høring i saken. Det har kommet inn 14 innspill til komiteen.
Komiteen mener det er viktig
at barnehager og skoler skal ha et inkluderende læringsmiljø for
alle. Barnehager og skoler har et ansvar for å sikre læringsmiljø som
legger til rette for at alle barn kan utvikle selvstendighet, kritisk
tenkning og refleksjon og oppleve inkludering, og et tilsvarende
ansvar for å bekjempe holdninger og praksis som er ment å begrense
barns frihet. Komiteen viser
til statsrådens uttalelse, hvor det blant annet fremholdes at opplæringsloven
slår fast at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø
som fremmer helse, trivsel og læring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, mener at et forbud som utelukkende
retter seg mot hijab, vil være diskriminerende og problematisk fra
et menneskerettighets- og likestillingsperspektiv. Denne konklusjonen
støttes av Justisdepartementets lovavdeling, som i 2010 gjorde en
vurdering av hvorvidt menneskerettighetene var til hinder for å
innta et forbud i skolers ordensreglement mot bruk av hijab.
Flertallet er bekymret for
at hijab kan brukes som et verktøy for foreldres negative sosiale
kontroll over sine barn. Et forbud vil likevel være et svært inngripende
virkemiddel som ikke løser problemet med at noen føler seg presset
til å bruke hijab. Et slikt forbud vil tvert imot kunne bidra til
at skolen ikke oppleves som et trygt og inkluderende sted med rom
for alle elever.
Flertallet viser til at det
ved behandlingen av Prop. 51 L (2017–2018) var bred enighet om å
innføre et forbud mot bruk av ansiktsdekkende plagg i barnehager
og undervisningssituasjoner.
For flertallet er det et viktig
prinsipp at skolen og barnehagen skal være inkluderende for alle.
Et inkluderende miljø er viktig for å gi barn kunnskap som bidrar til
selvstendighet, samt for å bekjempe holdninger og praksis som er
ment å begrense barns frihet. Et forbud mot hijab kan lede til det
motsatte.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet,
mener det er riktig at opplæringsloven i dag inneholder et forbud
mot bruk av plagg som helt eller delvis dekker ansiktet til elever,
lærlinger eller undervisere, slik som nikab eller burka. Dette kan
være til hinder for undervisningen fordi ansiktet blir dekket til. Bruk
av hijab, eller andre religiøse hodeplagg som kipa eller turban,
hindrer imidlertid ikke undervisningen og er og bør derfor være
tillatt.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil vise til at negativ sosial kontroll
er med på å innskrenke friheten, rettighetene, livsgleden og muligheten til
å leve fullverdige liv for tusenvis av unge som vokser opp i Norge. Dette medlem mener
det ikke er akseptabelt at det vokser opp barn og unge i Norge som
ikke får oppleve de samme frihetene som den øvrige befolkningen
tar for gitt, og som er friheter som er i tråd med norske verdier,
lover og rettigheter.
Dette medlem mener hijab i
barneskolen og barnehager hemmer likestilling og kan være med på
å bidra til negativ sosial kontroll. Norge er et land med stort
fokus på likestilling mellom kvinner og menn, og dette
medlem vil vise til flere eksempler som har vært fremme i
offentligheten, og som illustrerer at hijabbruk for mange er assosiert
med tvang og et sterkt press og forventninger fra ulike miljøer. Dette medlem mener
at skolen bør være en trygg og nøytral arena som er fri for uønsket
press, og at et hijabforbud i skolen kan være et viktig bidrag i
samfunnets kamp mot negativ sosial kontroll. Dette medlem mener ett tilfelle
av hijabbruk blant barn som følge av tvang er ett for mye.
Dette medlem viser til at representanter
fra Fremskrittspartiet fremmet et likelydende forslag i 2021. Demonstrasjonene
i Iran den siste tiden har ført til at et stort antall personer,
herunder mange unge jenter i tenårene, er blitt utsatt for arrestasjoner,
tortur, voldtekt av offentlige tjenestemenn og drap i sin livs kamp
for grunnleggende friheter som det å ikke bære hijab. Dette medlem mener
at det som skjer i Iran, bør sette bruken av tvang og press i noen
innvandrermiljøer i perspektiv med tanke på hvordan hijab dessverre
har blitt brukt og fortsatt brukes av noen regimer og miljøer for
å hindre likestilling og frihet.
Dette medlem mener videre at
staten og samfunnet må se seg forpliktet til å sørge for at religionsfriheten
ikke utøves på en slik måte at det skjer på bekostning av likestilling
mellom menn og kvinner eller mellom gutter og jenter. Fordi enkelte
jenter av sin familie eller andre miljøer blir tvunget eller føler
seg sterkt presset til å gå med hijab, er det etter dette medlems mening
nødvendig å iverksette tiltak som hindrer slik undertrykkelse. Dette medlem vil
også vise til at skolen er en arena for barn og unge, inkludert
mindreårige, og at det er viktig å sikre skolen som en trygg og
nøytral arena fri for ukultur og negativ sosial kontroll som vi
vet finnes i samfunnet, mens vi som innbyggere over myndighetsalder
er bedre i stand til å ta egne frie valg basert på egne ønsker .
Skolen og barnehagen
skal være et trygt og inkluderende sted. Som barn skal man få utfolde
seg som den man vil, og ikke undertrykkes av religiøse plagg. Dette medlem viser
til en rapport fra 2021, utarbeidet av Éric Maurin og Nicolás Navarrete
Hernandez ved Paris School of Economics, som tar for seg effekten
av rundskriv som ble sendt til franske skoler i 1994 om å forby islamske
slør. Studien viser at langt flere muslimske jenter har tatt eksamen
etter at forbudet ble innført i 1994. I et land med en lang sekulær
tradisjon, har forbudet hjulpet en helt ny generasjon av muslimske
kvinner til å tette gapet mellom familiens og landets kultur.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et nasjonalt forbud
mot bruk av barnehijab i barnehagen og grunnskolen.»