Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslaget i Dokument 8:37 S (2022–2023) fra
stortingsrepresentantene Ola Elvestuen, Guri Melby og Grunde Almeland
om å overføre ansvaret for flere riksveier til Oslo kommune, og
til statsrådens svarbrev av 28. november 2022. Brevet følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
peker på at riksveienes rolle og transportfunksjon forutsetter at
disse er tilkoblet øvrige europa- eller riksveinett, og at det derfor
ikke er anbefalt å omklassifisere en del av rv. 4 gjennom Oslo før
alternativ tilkobling via et annet riksveinett er etablert.
Flertallet mener at Ring 1
(rv. 162) må opprettholdes som en del av riksveinettet ut fra viktige
nasjonale interesser knyttet til hvordan helheten i hovedveisystemet
fungerer, og særlig når det gjelder forhold knyttet til samfunnssikkerhet
og beredskap som staten bør ha direkte kontroll over.
Flertallet viser til at det
i svarbrevet fra statsråden står:
«Det normerte fylkesveinettet
bygger på et forslag utarbeidet av Statens vegvesen på oppdrag for
det daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2018. I
tråd med dette forslaget, inngår 173 km kommunale bilveier og 18
km kommunale gang- og sykkelveier i det normerte fylkesveinettet.
Det normerte fylkesveinettet i Oslo er registrert i Nasjonal vegdatabank,
og kan hentes ut av Statens vegvesen sitt digitale Vegkart.»
Flertallet ser utfordringen
med at Oslo ikke har et fylkesveinett i tradisjonell forstand, men
mener det ikke er riktig å foreta omklassifisering av veier gjennom behandling
av et representantforslag midt i en NTP-periode.
Flertallet viser til at regjeringen
har satt ned et ekspertutvalg for helhetlig gjennomgang av inntektssystemet
til fylkeskommunene, blant annet for å sikre at det er tilpasset
den nye fylkesinndelingen fra 2024. Rapporten til ekspertutvalget
ble sendt på offentlig høring i desember 2022. Oslo kommune har
dermed mulighet til å komme med innspill om alle saker som berører
inntektssystemet, inkludert det normerte fylkesveinettet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at veier i
Oslo som i dag er klassifisert som riksveier, har betydning langt
utenfor Oslo. Disse
medlemmer viser til at en omklassifisering av riksveier i
Oslo kan få konsekvenser ut over Oslo kommune. Disse medlemmer viser særlig
til betydningen rv. 4 har for samferdsel på vestsiden av Mjøsa og
som innfartsåre til Oslo fra nord. Langs denne strekningen transporteres
mye gods som er avhengig av en forutsigbar transportåre. Samtidig
har disse medlemmer forståelse
for belastningen trafikken langs rv. 4 er for befolkningen i Groruddalen. Disse medlemmer viser
til at det foreligger et anmodningsvedtak fra Stortinget om å finne
løsninger for å redusere miljøbelastningen langs rv. 4 på strekningen Sinsen–Grorud
på kort og lang sikt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at riksveiene som går gjennom
Oslo, er av stor betydning både lokalt og nasjonalt. Ansvaret for å
bygge og vedlikeholde viktige riksveier skal ligge hos staten, blant
annet fordi riksveinettet har som formål å være transportkorridorer
mellom byer og landsdeler.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet mener at ansvaret for flere av dagens fylkesveier
burde tilbakeføres til staten, blant annet fordi de er av nasjonal
og regional betydning. Medlemmene fra Fremskrittspartiet fremmet
forslag om dette i forbindelse med behandlingen av NTP 2022–2033,
jf. Innst. 653 S (2020–2021).
Disse medlemmer viser til at
det sittende byrådet i Oslo og det politiske flertallet de har styrt
med siden 2015, ikke har prioritert vedlikeholdet av de veiene kommunen
har ansvaret for i dag. Siden 2015 har byrådet i Oslo brukt mer
enn tre ganger så mye på etablering av sykkelveier som på vedlikehold
av veier: 1,725 mrd. kroner på sykkelveier og 559 mill. kroner på
veivedlikehold.
Disse medlemmer viser videre
til at en Multiconsult-rapport fra 2018 beregnet vedlikeholdsetterslepet
på kommunale veier i Oslo til 2,18 mrd. kroner. Bymiljøetaten i
Oslo har beregnet at det må asfalteres for minst 90 mill. kroner
årlig for å stoppe veksten i vedlikeholdsetterslepet. Disse medlemmer vil
påpeke at hverken det styrende flertallet i Oslo kommune bestående
av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt eller forslagsstillernes parti har prioritert midler til
veivedlikehold i budsjettene de siste årene. Disse medlemmer mener derfor
det er uklokt å overføre ansvaret for veiene når forvaltningen av
dagens kommunale veier er så mangelfull.
Blant annet på bakgrunn
av dette mener disse medlemmer at
ansvaret for riksveiene innenfor Oslo kommune ikke skal flyttes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre understreker at flere
av riksveiene i Oslo har stor påvirkning på innbyggernes nærområder
hva gjelder både støy og trafikkforhold. Disse medlemmer påpeker at
færre biler og mindre gjennomgangstrafikk også er svært viktig for
å bedre trafikksikkerheten og trivselen til gående og syklende, samt
at det legger til rette for trivsel og grønn byutvikling i de mange
boligområdene langs veiene. Disse medlemmer viser samtidig
til at flere av riksveiene er viktige ferdselsårer for mobiliteten
i samfunnet og i hele regionen. Det gjør at det må finnes en balanse
mellom de lokale hensynene og de nasjonale behovene.
Disse medlemmer påpeker at
rv. 162 (Ring 1) er en statlig vei som går mellom Filipstad og Ekebergskråningen
i Oslo sentrum. Veien ble opprettet i 1990. Denne veien går gjennom
Oslos sentrumskjerne og har mye å si for hvordan byen oppleves for
dem som ferdes i den til daglig. Disse medlemmer viser til at
Oslo kommune selv har behov for at denne strekningen er kapasitetssterk
nok til å tåle kollektivtrafikken og annen nødvendig transport gjennom
byen. Likevel er det åpenbart muligheter for å kunne gjøre denne
veien mer tilpasset de urbane omgivelsene den går gjennom. Dette ville
vært enklere hvis veien var kommunal.
Disse medlemmer påpeker at
rv. 4 i lengre tid har vært planlagt nedskalert, og at sørlige deler
av veien har vært planlagt brukt til ny trikk til Tonsenhagen.
Disse medlemmer understreker
at en nedskalering av rv. 4 er svært viktig for Oslo, da det i dag
er store problemer knyttet til støy og forurensning langs veien, tett
på boligområder i Groruddalen. Gjennom en overføring av veien til
kommunen vil det kunne gjennomføres flere fartsreduserende tiltak
på strekningen tidligere.
Komiteens medlem
fra Venstre viser også til at en overføring av veien til kommunen
vil sikre at en eventuell utbygging av en Fossum-diagonal i større
grad kan overlates til kommunale myndigheter. Planene for Fossum-diagonalen
har lenge vært stoppet på grunn av statlige innsigelser og sendrektighet
knyttet til prosjektet i nordre del av kommunen. Dette medlem mener at det ved
overdragelse av disse veiene til Oslo kommune er nødvendig at statlige
midler til vedlikehold, samt planlegging og gjennomføring av tiltak
på strekningene, også overføres til kommunen.
Dette medlem påpeker i denne
sammenheng at staten bør vurdere en bedre finansiering av «fylkesveiene»
i Oslo. Oslo kommune er ikke en fylkeskommune og har derfor ikke
fylkesveier, derfor har man benyttet et såkalt normert fylkesveinett
for Oslo for at kommunen likevel skal få uttelling for noe av ansvaret
Oslo har for drift, vedlikehold og investeringer i vei. Dette medlem påpeker
at Samferdselsdepartementet ikke har noe kartmateriale som viser
hvilke veier som ligger til grunn for beregningen av antall kilometer
normert fylkesvei i Oslo, og dermed har man ikke datagrunnlag for
å kunne beregne korrekte vedlikeholdskostnader knyttet til veinettet. Dette medlemunderstreker
at dette medfører at Oslo ikke får korrekte tildelinger for vedlikehold,
slik de øvrige fylkeskommunene får. Da Oslo kommune ikke har noen
formelle fylkesveier, er antall kilometer sykkelvei langs fylkesvei
satt til 0 for Oslo. Dette
medlem påpeker at det betyr at Oslo ikke får noen penger til
dette formålet gjennom rammetilskuddet til fylkeskommunene.
Dette medlem viser til at Oslo
bystyre har en sak til behandling der de vurderer om de skal be
staten om at disse veistrekningene skal overføres til Oslo kommune.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen overføre ansvaret for den delen av rv. 4 som ligger
i Oslo kommune, og rv. 162 til Oslo kommune, inkludert midler til
drift og vedlikehold av veiene.»
«Stortinget
ber regjeringen skaffe et bedre kart- og tallgrunnlag for å fastslå
riktig antall kilometer normert fylkesveinett og sykkelveinett langs
fylkesvei i Oslo og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med
forslag til en riktigere finansiering av dette.»