Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag om å be regjeringen oppheve forskrift
om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr, samt fremme forslag
om å endre vegtrafikkloven § 13 slik at det ikke kan innføres piggdekkgebyr.
Videre viser komiteen til statsråden
sitt svarbrev, datert 16. november 2022. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen merker seg at statsråden
understreker at bruk av piggdekk vinterstid i Norge er hovedårsaken til
produksjon av svevestøv som følge av slitasjen av asfalt, og at
det ikke er ett enkelt tiltak alene som kan sikre at grenseverdiene
for luftkvalitet overholdes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at muligheten for å innkreve
piggdekkgebyr er i tråd med «forurenser-betaler-prinsippet», som
er et anerkjent prinsipp i norsk rett, forvaltning og praksis.
Flertallet viser til at bakgrunnen
for innføring av piggdekkgebyr er å sikre renere luft, da bruk av
piggdekk vinterstid i Norge er hovedårsaken til produksjon av svevestøv
som følge av slitasje på asfalt. Piggdekkgebyret bidrar til mindre
svevestøv fordi mange velger å bytte til piggfrie dekk, som produserer
langt mindre mengder helseskadelig svevestøv. Gebyret gir kommunene
inntekter, slik at de kan opprettholde renhold og støvdemping. Piggdekkgebyr
er også samfunnsøkonomisk lønnsomt, fordi piggdekk gir økte kostnader
til renhold, støvdemping, helse og vegvedlikehold.
Flertallet understreker at
pigger som skraper opp asfalten, gir store mengder helseskadelig
svevestøv. Svevestøvet pustes lett inn og kan gi alt fra lett irritasjon til
alvorlige helseplager. Svevestøv er ikke bare utfordrende for dem
med astma, allergi, KOLS, lungekreft eller hjerte-kar-sykdom, også
ellers friske mennesker kan utvikle slike sykdommer ved at svevestøv
inhaleres.
Flertallet erkjenner at helt
nye piggdekk av god kvalitet gjerne kommer litt bedre ut i dekktester
på enkelte typer vinterføre. Likevel skjer det like mange uhell og
ulykker med piggdekk som med piggfrie dekk.
Flertallet vil understreke
at svevestøv fra veisalt, som virvles opp uavhengig av typen piggdekk,
er av en annen type, da salt løses raskt opp og skilles ut fra kroppen.
Asfaltstøv irriterer derimot luftveiene svært lenge, fordi kroppen
ikke klarer å kvitte seg med det.
Flertallet viser til at bruk
av piggdekk bidrar til å produsere helseskadelig svevestøv, og at
innføring av piggdekkgebyr derfor er et viktig virkemiddel kommunene
kan ta i bruk for å redusere svevestøvnivåer. Flertallet viser videre til
at piggdekkbruk fører til asfaltslitasje og forkortet levetid på
veidekket. Betaling av gebyr for bruk av piggdekk gir i tillegg
inntekt til kommunene. Kommunene kan bruke denne inntekten til bl.a.
forsterket vinterdrift, støvdemping og økt renhold. Dette er noe
bilistene vil ha nytte av, og som igjen også bidrar til å gjøre
det enklere å velge piggfritt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det fra 1. november hvert
år innføres kommunale gebyr for å kjøre med piggdekk i Oslo, Bergen,
Stavanger og Trondheim. Gebyret gjelder, med noen unntak, for alle
biler som kjører på veier i eller gjennom de fire kommunene. Selv
reiser som både starter og slutter utenfor disse kommunene, er gebyrpliktige
så lenge det kjøres gjennom en av dem.
Disse medlemmer viser til at
det eksempelvis rammer en bilist som kjører fra Randaberg kommune
til Sandnes kommune, som da må betale piggdekkgebyr til Stavanger
hvis vedkommende kjører gjennom kommunen. Dette gjelder også svært
mye trafikk som benytter E6 og E18 gjennom Oslo, E39 gjennom Bergen
og E6 gjennom Trondheim, i tillegg til alle andre veier i disse kommunene.
I alle tilfeller må bilister betale gebyr til kommunen for å kjøre
med piggdekk som gir dem bedre veigrep og økt trafikksikkerhet.
Samtidig som det er ulogisk å gebyrlegge dekk som gir økt trafikksikkerhet på
vinteren, er det like ulogisk at en kommune skal ha hjemmel til
å kreve inn avgifter fra gjennomgangstrafikk på veier som tilhører
staten.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med piggdekkgebyr i dag begrenses geografisk av kommunegrensene.
Forskriften gir rom for at kommunene selv bestemmer om de skal ha
gebyr eller ikke. Det er likevel en rekke unntak fra gebyrplikten
for blant annet biler med parkeringsbevis for forflytningshemmede,
ambassadebiler, sivile og uniformerte politibiler, utrykningskjøretøy
og snøploger.
Disse medlemmer mener svevestøv
fra veiene enklere kan reduseres med andre tiltak enn å forby eller gebyrlegge
trafikksikre vinterdekk. Eksempelvis vil større satsing på vasking
av veiene redusere den totale mengden av svevestøv mer effektivt.
Vasking vil blant annet redusere svevestøv fra veisalt, som virvles
opp uavhengig av typen vinterdekk.
Disse medlemmer mener at enhver
bilist skal ha rett til å velge fritt den typen vinterdekk som passer sitt
behov, og som oppleves tryggest. Majoriteten av bilene kjører i
dag piggfritt, og disse
medlemmer peker på at de som benytter piggdekk, gjør dette
av reelle trafikksikkerhetshensyn. Trafikksikkerhet må veie tungt
i reguleringen av veitrafikken, og et gebyr som gir insentiv til
å velge bort trafikksikre vinterdekk, må derfor fjernes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen oppheve forskrift om gebyr for bruk av piggdekk
og tilleggsgebyr samt fremme forslag om å endre vegtrafikkloven
§ 13 slik at det ikke kan innføres piggdekkgebyr.»