Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Representantforslag 27 S (2022–2023) om prioritering av
skredsikringstiltak på E6 langs Langnesberga. Komiteen viser også til statsrådens
svarbrev av 16. november 2022, som følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen påpeker at det finnes
mange rasutsatte veier i Norge. En av disse er E6 Langnesberga ved
Snåsavatnet i Trøndelag. Strekningen er en del av Norges hovedvei
mellom nord og sør, og veien har vært stengt som følge av ras fem
ganger bare det siste året. Komiteen merker seg at Statens
vegvesen har ført opp strekningen på sin liste over mest rasutsatte
strekninger, og at de har innført ekstra overvåkningstiltak langs
veien som følge av rasfaren.
Komiteen merker seg at det
bør bygges en helt ny vei forbi den rasutsatte strekningen mellom
Snåsakroa og til nytt kryss ved fylkesvei 763 mot Snåsa. Strekningen
som må bygges ut, er på om lag 3,4 kilometer, og i dette inngår
blant annet en tunnel på 1,2 kilometer.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev, som viser til at det ikke foreligger godkjent anslag eller
godkjent styrings- og kostnadsramme for prosjektet, og at foreliggende
anslag har gått ut på dato. Komiteen viser til at styrings-
og kostnadsrammer godkjennes internt hos Statens vegvesen når kostnaden
er på under 1 mrd. kroner, og at statsråden i sitt svarbrev viser
til at det er lite sannsynlig at oppdatert anslag for strekningen
vil overstige 1 mrd. kroner.
Komiteen merker seg at det
kom tre høringsinnspill til saken, fra Trøndelag fylkeskommune og
Namdal og Innherred regionråd. Disse trekker frem at strekningen
er klassifisert som høy risiko med tanke på ras og utglidning av
ustabile masser som veien er bygget på. Komiteen merker seg at de i
det videre viser til at Statens vegvesens løsning, med en omlegging
av E6 der veien delvis legges i tunnel, er den eneste permanente
løsningen på problemene ved veien. Komiteen merker seg at Namdal
og Innherred regionråd ber Stortinget innarbeide 30 mill. kroner
i statsbudsjettet for 2023 til finansiering av nødvendige forberedelser
til omlegging av E6 ved Langnesberga i Snåsa.
Komiteen viser til komiteens
merknad i Innst. 13 S (2022–2023), jf. Prop. 1 S (2022–2023):
«Komiteen viser til
at Statens vegvesen nå er i gang med å trygge E6 Langnesberga ved
Snåsavatnet. De arbeider nå med konkurransegrunnlag for å gjennomføre
strakstiltak og mindre utbedringer ved eksisterende vei. Det har
en anslått kostnad på mellom 40–70 mill. kroner. Tiltakene som skal
gjennomføres, vil være nødvendige langs eksisterende E6 også dersom
det eventuelt skal bygges en tunnel.»
Komiteen mener det er viktig
å skredsikre alle norske veier med høy og middels rasfare. Komiteen viser
til at det har gått flere ras på E6 Langnesberga, og at det haster
å få på plass en permanent skredsikring. Komiteen merker seg også at
det nå er ferdigstilt en rapport som angir sikring av midlertidige
tiltak, noe som må på plass før en kan igangsette de permanente
tiltakene, som er tunnel bak Langnesberga.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at økt fremkommelighet
og bedre sikkerhet ligger til grunn for regjeringens samferdselspolitikk.
Skredsikring er en viktig del av å bedre sikkerheten og fremkommeligheten
langs våre veger. Videre viser disse medlemmer til at forrige
regjering tok strekningen E6 Langnesberga ut av sitt forslag til
Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser for øvrig
til statsrådens svarbrev, hvor det framgår at det før oppstart er
stilt krav om ytterligere grunnundersøkelser. Statens vegvesen har
gjennomført et kvalitetssikret anslag i november 2022. Kostnadsanslaget
er på 610,5 mill. kroner for permanent løsning med tunnel.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at E6 er en
av hovedpulsårene i Norges veinett og svært viktig for både innbyggere
og næringsliv. Det er avgjørende at veien holdes åpen og er en trygg
ferdselsåre for trafikken som benytter den. Disse medlemmer påpeker at
det er flere strekninger på E6 som er rasutsatte, og strekningen
langs Langnesberga ved Snåsavatnet i Trøndelag er en av de mest
utsatte. Strekningen har vært stengt som følge av ras flere ganger
bare det siste året.
Disse medlemmer viser til at
Statens vegvesen (SVV) har ført den opp på sin liste over mest rasutsatte strekninger
og har den under ekstra overvåkning. Rasfaren er stor, både fra
fjellet og ved at veifyllingen kan rase ut i Snåsavatnet. SVV har
økt skredfaktoren på strekningen fra middels (3,17) til høy (4,52).
Disse medlemmer peker på at
SVVs egne undersøkelser viser at det eneste trygge alternativet
er å bygge en ny tunnel gjennom fjellet. Løsningen med tunnel inngår
i reguleringsplanen vedtatt i 2016 og ble i 2019 satt på SVVs oversikt
over skredsikringsbehov for riksveinettet. Prosjektet var inne i
Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 og 2018–2029, men er ikke
omtalt i NTP 2022–2033, da ny NTP bare omtaler store prosjekt som
starter opp i første seksårsperiode.
Disse medlemmer mener at ut
fra situasjonen er dagens midlertidige løsninger og forsterket overvåkning
ikke holdbart lenger. Strekningen er viktig å holde åpen, og de
som benytter den, fortjener bedre trafikksikkerhet. Den økte skredfaktoren
viser også at situasjonen på strekningen har blitt betydelig forverret. Disse medlemmer mener
det må komme på plass en permanent løsning raskest mulig, og planene
for tunnel må realiseres for å sikre en drifts- og trafikksikker
E6.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen prioriterer permanente
skredsikringstiltak ved E6 Langnesberga (Snåsakroa).»
Komiteens medlem
fra Venstre mener at E6 Langnesberga bør prioriteres sikret
i 2023, og viser til Venstres alternative budsjett og Innst. 13
S (2022–2023), der Venstre foreslår 80 mill. kroner til rassikker
tunnel i Langnesberga i 2023.