Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om prioritering av skredsikringstiltak på E6 langs Langnesberga

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen prioritere permanente skredsikringstiltak ved E6 Langnesberga (Snåsakroa) og sørge for oppstart i 2023.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 27 S (2022–2023) om prioritering av skredsikringstiltak på E6 langs Langnesberga. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev av 16. november 2022, som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen påpeker at det finnes mange rasutsatte veier i Norge. En av disse er E6 Langnesberga ved Snåsavatnet i Trøndelag. Strekningen er en del av Norges hovedvei mellom nord og sør, og veien har vært stengt som følge av ras fem ganger bare det siste året. Komiteen merker seg at Statens vegvesen har ført opp strekningen på sin liste over mest rasutsatte strekninger, og at de har innført ekstra overvåkningstiltak langs veien som følge av rasfaren.

Komiteen merker seg at det bør bygges en helt ny vei forbi den rasutsatte strekningen mellom Snåsakroa og til nytt kryss ved fylkesvei 763 mot Snåsa. Strekningen som må bygges ut, er på om lag 3,4 kilometer, og i dette inngår blant annet en tunnel på 1,2 kilometer.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev, som viser til at det ikke foreligger godkjent anslag eller godkjent styrings- og kostnadsramme for prosjektet, og at foreliggende anslag har gått ut på dato. Komiteen viser til at styrings- og kostnadsrammer godkjennes internt hos Statens vegvesen når kostnaden er på under 1 mrd. kroner, og at statsråden i sitt svarbrev viser til at det er lite sannsynlig at oppdatert anslag for strekningen vil overstige 1 mrd. kroner.

Komiteen merker seg at det kom tre høringsinnspill til saken, fra Trøndelag fylkeskommune og Namdal og Innherred regionråd. Disse trekker frem at strekningen er klassifisert som høy risiko med tanke på ras og utglidning av ustabile masser som veien er bygget på. Komiteen merker seg at de i det videre viser til at Statens vegvesens løsning, med en omlegging av E6 der veien delvis legges i tunnel, er den eneste permanente løsningen på problemene ved veien. Komiteen merker seg at Namdal og Innherred regionråd ber Stortinget innarbeide 30 mill. kroner i statsbudsjettet for 2023 til finansiering av nødvendige forberedelser til omlegging av E6 ved Langnesberga i Snåsa.

Komiteen viser til komiteens merknad i Innst. 13 S (2022–2023), jf. Prop. 1 S (2022–2023):

«Komiteen viser til at Statens vegvesen nå er i gang med å trygge E6 Langnesberga ved Snåsavatnet. De arbeider nå med konkurransegrunnlag for å gjennomføre strakstiltak og mindre utbedringer ved eksisterende vei. Det har en anslått kostnad på mellom 40–70 mill. kroner. Tiltakene som skal gjennomføres, vil være nødvendige langs eksisterende E6 også dersom det eventuelt skal bygges en tunnel.»

Komiteen mener det er viktig å skredsikre alle norske veier med høy og middels rasfare. Komiteen viser til at det har gått flere ras på E6 Langnesberga, og at det haster å få på plass en permanent skredsikring. Komiteen merker seg også at det nå er ferdigstilt en rapport som angir sikring av midlertidige tiltak, noe som må på plass før en kan igangsette de permanente tiltakene, som er tunnel bak Langnesberga.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at økt fremkommelighet og bedre sikkerhet ligger til grunn for regjeringens samferdselspolitikk. Skredsikring er en viktig del av å bedre sikkerheten og fremkommeligheten langs våre veger. Videre viser disse medlemmer til at forrige regjering tok strekningen E6 Langnesberga ut av sitt forslag til Nasjonal transportplan.

Disse medlemmer viser for øvrig til statsrådens svarbrev, hvor det framgår at det før oppstart er stilt krav om ytterligere grunnundersøkelser. Statens vegvesen har gjennomført et kvalitetssikret anslag i november 2022. Kostnadsanslaget er på 610,5 mill. kroner for permanent løsning med tunnel.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at E6 er en av hovedpulsårene i Norges veinett og svært viktig for både innbyggere og næringsliv. Det er avgjørende at veien holdes åpen og er en trygg ferdselsåre for trafikken som benytter den. Disse medlemmer påpeker at det er flere strekninger på E6 som er rasutsatte, og strekningen langs Langnesberga ved Snåsavatnet i Trøndelag er en av de mest utsatte. Strekningen har vært stengt som følge av ras flere ganger bare det siste året.

Disse medlemmer viser til at Statens vegvesen (SVV) har ført den opp på sin liste over mest rasutsatte strekninger og har den under ekstra overvåkning. Rasfaren er stor, både fra fjellet og ved at veifyllingen kan rase ut i Snåsavatnet. SVV har økt skredfaktoren på strekningen fra middels (3,17) til høy (4,52).

Disse medlemmer peker på at SVVs egne undersøkelser viser at det eneste trygge alternativet er å bygge en ny tunnel gjennom fjellet. Løsningen med tunnel inngår i reguleringsplanen vedtatt i 2016 og ble i 2019 satt på SVVs oversikt over skredsikringsbehov for riksveinettet. Prosjektet var inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 og 2018–2029, men er ikke omtalt i NTP 2022–2033, da ny NTP bare omtaler store prosjekt som starter opp i første seksårsperiode.

Disse medlemmer mener at ut fra situasjonen er dagens midlertidige løsninger og forsterket overvåkning ikke holdbart lenger. Strekningen er viktig å holde åpen, og de som benytter den, fortjener bedre trafikksikkerhet. Den økte skredfaktoren viser også at situasjonen på strekningen har blitt betydelig forverret. Disse medlemmer mener det må komme på plass en permanent løsning raskest mulig, og planene for tunnel må realiseres for å sikre en drifts- og trafikksikker E6.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen prioriterer permanente skredsikringstiltak ved E6 Langnesberga (Snåsakroa).»

Komiteens medlem fra Venstre mener at E6 Langnesberga bør prioriteres sikret i 2023, og viser til Venstres alternative budsjett og Innst. 13 S (2022–2023), der Venstre foreslår 80 mill. kroner til rassikker tunnel i Langnesberga i 2023.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen prioriterer permanente skredsikringstiltak ved E6 Langnesberga (Snåsakroa).

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:27 S (2022–2023) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Sivert Bjørnstad om prioritering av skredsikringstiltak på E6 langs Langnesberga – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 12. januar 2023

Erling Sande

André N. Skjelstad

leder

ordfører