1.2 Departementets overordnede vurderinger
Hovedregelen om fast
ansettelse er et grunnleggende prinsipp i norsk arbeidsliv. Et arbeidsliv
preget av trygge, faste arbeidsforhold gagner både arbeidstakerne,
virksomhetene og samfunnet som helhet. Et arbeidsliv der hele og
faste stillinger skal være den klare hovedregelen.
Innleie er en tilknytningsform
som fortrenger og utfordrer den faste ansettelsen på flere måter.
Selv når innleide er fast ansatt i bemanningsforetaket, fungerer dette
mest som et mellomledd. Det oppstår et trepartsforhold mellom bemanningsforetaket
som formell arbeidsgiver, den enkelte arbeidstaker og innleievirksomheten.
Dette trepartsforholdet
samsvarer dårlig med sentrale reguleringer av norsk arbeidsliv,
gjennom lovgivning og tariffavtaler. Virksomheten som leier inn
arbeidstaker, blir en tredjepart med stor innflytelse, til tross
for at det er bemanningsforetaket som er den formelle arbeidsgiveren.
Mange av faktorene som påvirker og styrer arbeidstakerens hverdag,
vil også ligge utenfor den formelle arbeidsgivers kontroll. Trepartsforhold som
innleie kan dermed bidra til å pulverisere både arbeidsgiveransvaret
og arbeiderkollektivet.
Et arbeidsliv som
bygger opp under topartsforholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver,
ønskes. Utbredelse av trepartsrelasjoner vil bidra til å undergrave
de sentrale elementene i den norske arbeidslivsmodellen.
Utviklingen i bruken
av innleie de siste tiårene, særlig innenfor byggenæringen, er ikke
forenlig med de overordnede hensynene som er skissert ovenfor, og
heller ikke det som var formålet da innleie generelt ble tillatt
fra 2000.
I inn- og utleie
har utviklet seg til å bli et omfattende marked, særlig for enkelte
bransjer, hvor innleie av arbeidskraft har blitt en permanent del
av virksomhetens bemanningsstrategi.
Få innleide arbeidstakere
er organisert, de har lavere tilfredshet med jobben sammenlignet
med fast ansatte og har økt risiko for å bli utsatt for skader og
ulykker. Bruken av innleie kan også få negative konsekvenser for
arbeidsmiljø og organisering i innleievirksomhetene
Det er derfor behov
for grunnleggende endringer for å snu en negativ utvikling.
I perioden 1971–2000
var innleie med visse unntak forbudt. Et forbud mot alle former
for innleie fra bemanningsforetak anses ikke som aktuelt. Det er
behov for generelle innstramminger, og dessuten vesentlige tiltak
i de næringer hvor innleieandelen er størst.
I proposisjonen fremmes
det derfor flere forslag som på ulike måter er ment å begrense bemanningsbransjens
rolle og bruken av innleie som tilknytningsform i norsk arbeidsliv.
Et sentralt spørsmål
i høringsnotatet var behovet for å innføre forbud mot innleie fra
bemanningsforetak i Oslo-området. Et slikt forbud kan fastsettes
i forskrift av departementet, jf. arbeidsmiljøloven § 14-12 femte ledd.
Det legges opp til å fastsette slik forskrift. Som et ledd i innføring
av forskrift er det samtidig behov for å presisere i loven at Arbeidstilsynet
kan føre tilsyn med en slik forskrift. Det fremmes derfor forslag
om en tilsynshjemmel.
Det vil bli iverksatt
et eksternt FoU-prosjekt for å belyse ulike virkninger av de forslagene
som fremmes. Resultatene fra prosjektet vil inngå i et arbeid med
å evaluere tiltakene.
Forslagene i lovproposisjonen
må også ses i sammenheng med andre tiltak på arbeidslivsområdet.
Det vises til at
det er vedtatt å fjerne den generelle adgangen til midlertidige
ansettelser og å gjeninnføre kollektiv søksmålsrett ved ulovlig
innleie. Det er også foreslått å styrke retten til heltidsarbeid,
og de resterende forslagene fra Fougner-utvalget om fremtidens arbeidsliv
når det gjelder arbeidstakerbegrepet og arbeidsgiverplikter, vil
bli fulgt opp.
Et seriøst og ordnet
arbeidsliv der norske lønns- og arbeidsvilkår gjelder for alle som
utfører arbeid, vil også bli fremmet, og det er tatt initiativ til
å utarbeide en Norgesmodell med nasjonale seriøsitetskrav for alle
offentlige anskaffelser. Arbeidet skal følges opp i samarbeid med
partene i arbeidslivet. Det arbeides også med handlingsplaner for
å styrke innsatsen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.