3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, og fra Rødt,
Tobias Drevland Lund, viser til proposisjonen. Komiteen merker
seg at lovforslaget har vært på alminnelig høring, og viser til
at komiteen har åpnet for skriftlige innspill, men at det ikke har
kommet innspill.
Komiteen merker seg at bakgrunnen
for proposisjonen er å føre kontroll med hvem som befinner seg i Norge,
og raskere kunne avklare identiteten til personer som søker asyl
i landet.
Komiteen merker seg at regjeringen
har gjennomført vurderinger av forslaget opp mot Norges menneskerettslige
forpliktelser, og viser til kapittel 4 i proposisjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, mener det
er viktig å få en tydelig regulering som er tilpasset dagens virkelighet,
og som sikrer en god balanse mellom hensynet til myndighetenes kontrollbehov,
hensynet til å bevare tilliten til asylsystemet og hensynet til
den enkeltes personvern. Flertallet viser til at reglene
som foreslås, tydeliggjør at utlendingsmyndighetene har adgang til
rutinemessig kontroll av klær og bagasje så lenge slik kontroll
ikke er åpenbart unødvendig. Dette kan bl.a. avdekke ID-dokumenter
eller gjenstander.
Flertallet vil vise til at
dagens lovgivning ikke har en oppdatert regulering av adgangen til
å undersøke om asylsøkere har med seg dokumenter eller elektroniske enheter
som gir tilgang til informasjon som er viktig. Flertallet vil vise til at
dette ikke bare handler om å klarlegge identitet, men også om å
vurdere søknadene og legge til rette for eventuell retur.
Flertallet viser til at når
det gjelder mobiltelefoner o.l., skal det gjelde strengere begrensninger.
Dersom asylsøkeren motsetter seg gjennomgang av enheten, må det
vurderes konkret om slik gjennomgang vil være uforholdsmessig. Mobiltelefoner
kan inneholde informasjon som er av stor betydning for asylsaken,
men også mye personlig informasjon som ikke er relevant.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til Dokument 8:82 S (2021–2022)
om hjemmel til å rutinemessig gjennomføre visitasjon og undersøkelse
av asylsøkere i forbindelse med asylregistrering, hvor det ble fremmet
forslag om at regjeringen snarest skulle fremme forslag om endringer
i utlendingsloven som gir hjemmel for visitasjon og undersøkelse
av elektroniske lagringsenheter i forbindelse med asylregistreringen. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen raskt har fulgt opp forslaget, og nå har fremmet
forslag som gir slike hjemler. Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag.
Disse medlemmer understreker
at Norge må være forberedt på mulig økt migrasjon til landet. Det
er viktig at det finnes effektive systemer for å sikre rask avklaring
av asylsøkerens identitet, reiserute og annen relevant informasjon. Disse medlemmer mener
regelverket må være oppdatert i tråd med den digitale hverdagen.
Adgang til undersøkelse av elektroniske lagringsenheter er viktig
for å få en så godt opplyst asylsaksbehandling som mulig. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen har gjennomført vurderinger av de personvernmessige
utfordringene slik rutinemessig visitasjon kan innebære, og viser
til proposisjonen. Mange asylsøkere kommer til Norge uten gyldige
reisedokumenter. Gode systemer for å avdekke beskyttelsesbehov og
identitet til asylsøkere er viktige for å beholde legitimiteten
til asylsystemet på lang sikt, blant annet fordi befolkningen må
ha tillit til at de som får opphold i Norge, faktisk har et beskyttelsesbehov.
Dersom uriktige opplysninger brukes til å skaffe opphold i riket,
og myndighetene ikke klarer å avdekke det, vil det undergrave at
de som faktisk trenger beskyttelse, får det.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter ikke regjeringens
forslag til endringer i utlendingsloven ved å innføre særskilte
bestemmelser om visitasjon av asylsøkere og om undersøkelse av medbragte
gjenstander, i forbindelse med asylregistrering, som presentert
i proposisjonen. Disse
medlemmer deler ikke synet om at dette er et lite inngripende
tiltak, men mener snarere tvert imot at rutinemessig visitasjon
og undersøkelse er å regne som ganske så inngripende for den enkelte.
Disse medlemmer kan heller
ikke se at det skal være nødvendig med de foreslåtte lovendringene,
da det allerede finnes hjemmel i lovverket for å foreta visitasjon,
undersøkelse og beslag av blant annet elektroniske lagringsenheter
der det foreligger tvil om identitet eller konkrete holdepunkter
for å anta at utlendingen skjuler eller tilbakeholder opplysninger
(jf. utlendingsloven § 104).
Disse medlemmer deler synet
til NOAS om at rutinemessig visitasjon og generell adgang til å
undersøke mobile lagringsenheter er upresise virkemidler og ikke
kan legitimeres innenfor det gitte formålet. Det vil etter disse medlemmers syn
være svært uheldig om politiet gis vide fullmakter til å treffe
beslutninger om visitasjon, beslag og personundersøkelse uten at
det skal foreligge samtykke fra utlendingen selv, en beslutning
truffet av retten eller fra en jurist i politiet.
Vedrørende forslaget
om beslag og undersøkelse av elektroniske enheter vil disse medlemmer vise
til Advokatforeningen, som er kritisk til forslaget og blant annet
uttaler at det ikke stilles krav til skjellig grunn til mistanke
om straffbart forhold, slik vår rettsorden ellers stiller som krav
for slike beslag, jf. straffeprosessloven § 203. Disse medlemmer vil videre
vise til høringsinnspill fra Rettspolitisk forening, som fremhever at
de som unntaksvis har noe å skjule for politiet og utlendingsmyndighetene,
sannsynligvis vil klare dette, for eksempel ved å kvitte seg med
elektroniske lagringsenheter eller kontoer på nettbaserte tjenester
som sosiale medier. Disse
medlemmer deler synet til Rettspolitisk forening om at dette
forslaget vil komme til å ramme de mindre ressurssterke asylsøkerne
som kommer til riket.
Disse medlemmer mener, i likhet
med flere av høringsinstansene, at forslaget i Prop. 137 L (2021–2022)
kan være i strid med Norges menneskerettslige forpliktelser og i
strid med EMK artikkel 8. Disse medlemmer er i likhet
med NOAS også kritiske til at det ikke er vurdert hvordan retten
til et effektivt rettsmiddel etter EMK artikkel 13 ivaretas i forslaget.
Disse medlemmer understreker
at mange av flyktningene som kommer til Norge, har vært utsatt for krig
og alvorlige overgrep. De har ofte helseproblemer forårsaket av
forhold som ledet til flukten, som fysiske og psykiske skader etter
voldtekt, tortur eller krigshandlinger, samt langvarige perioder
med atskillelse, tap og usikkerhet. Disse medlemmer viser til Europarådets
torturovervåkningskomité (CPT), som påpeker at visitasjon og undersøkelse
av en allerede traumatisert flyktning kan føre til en ytterligere
permanent skade.
Disse medlemmer deler departementets
ønske om å forhindre menneskesmugling, men kan ikke se at dette
forslaget vil være et presist virkemiddel for å forhindre slik kriminalitet. Disse medlemmer ser
forslaget i proposisjonen som et forsøk på å mistenkeliggjøre alle
som kommer til Norge for å søke asyl, uten at det foreligger grunn
til mistanke. Etter disse
medlemmers syn er asylsøkere sårbare mennesker, som må ivaretas
med omsorg, ikke uforbeholden mistenkeliggjøring. Disse medlemmer kan ikke se
at det skal være nødvendig å svekke rettssikkerheten til asylsøkere som
gjennomgår asylregistrering i Norge når det allerede finnes et lovverk
som åpner for flere av de forslagene som fremmes i proposisjonen.