Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til Meld. St. 14 (2021–2022) Eksport av forsvarsmateriell
fra Norge i 2021, eksportkontroll og internasjonalt ikke-spredningssamarbeid.
Komiteen viser til at den
fremlagte meldingen er den 27. i rekken siden eksportkontrollmeldingen
første gang ble lagt frem i 1996. Komiteen viser til at meldingen
redegjør for eksporten av våpen, ammunisjon og annet militært materiell,
relatert teknologi og tjenester for militære formål fra norske bedrifter
i 2021. Komiteen merker
seg at meldingen også gir informasjon om eksporten av flerbruksvarer
til militær sluttbruk i utlandet, samt redegjør for praktiseringen
av eksportkontrollregelverket samt Utenriksdepartementets retningslinjer
for behandling av søknader om eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen merker seg at det
er regjeringens uttalte mål å fortsatt sikre en levedyktig norsk
forsvarsindustri som kan bidra til leveringssikkerhet for både Norges og
allierte lands forsvar. Komiteen er kjent med at norsk
forsvarsindustri er verdensledende innen enkelte teknologiområder,
og understreker at norsk forsvarsindustri gir betydelige positive
ringvirkninger for norsk næringsliv, fremmer teknologiutvikling
og skaper arbeidsplasser over hele Norge, også sivilt.
Komiteen viser til at Norge
gjennomgående praktiserer et strengt regelverk for eksport av forsvarsmateriell,
herunder gjennom eksportkontrolloven og eksportkontrollforskriften. Komiteen viser
til at de mer overordnede prinsippene er knesatt gjennom Stortingets
vedtak av 1959, 1967 og 1997. Komiteen viser videre til
at Norge er tilsluttet et omfattende internasjonalt avtaleverk om
eksport av forsvarsmateriell og ikke-spredningssamarbeid, herunder
Wassenaar-samarbeidet, FNs våpenhandelsavtale ATT, gjeldende FN-sanksjoner,
EUs restriktive tiltak samt en rekke andre mekanismer.
Komiteen viser til at et bærende
prinsipp for forvaltningen av eksportkontrollen må være å gjenspeile Norges
utenriks- og sikkerhetspolitiske interesser, og at kontrollen med
eksport av forsvarsmateriell skal og må skje innenfor strenge og
ansvarlige rammer. Komiteen viser
i denne sammenheng til beslutningen fra 2017 om å suspendere gyldige
lisenser for A-materiell til De forente arabiske emirater, og videre
til beslutningen fra 2018 om å ikke lenger gi lisens for eksport
av B-materiell til Saudi-Arabia. Komiteen merker seg at Utenriksdepartementet
i 2021 traff vedtak om avslag på 22 søknader om eksportlisens for
forsvarsmateriell og flerbruksvarer til militær bruk til følgende
land: Andorra, Armenia, Botswana, De forente arabiske emirater,
Kina, Russland og Saudi-Arabia.
Komiteen merker seg at graden
av åpenhet om eksport av norsk forsvarsmateriell er økt betydelig
siden fremleggelsen av den første eksportkontrollmeldingen i 1996.
Hva gjelder den senere tids oppdateringer av regelverket, viser komiteen til
at det geografiske anvendelsesområdet for eksportkontrollregelverket
i 2021 ble utvidet til å også være gjeldende for Svalbard og Jan Mayen. Komiteen viser
til at dette innebærer at lisensplikten i eksportkontrollforskriften
§ 3, jf. §§ 4–7, for eksport av varer, teknologi og tjenester oppført
på vareliste I og II også er gjort gjeldende for Svalbard og Jan
Mayen. Komiteen mener
dette er et viktig tiltak i arbeidet med å forhindre omgåelse av
norsk eksportkontrollregelverk.
Komiteen merker seg at den
samlede verdien av eksporten i 2021 beløp seg til en verdi av om
lag 8 mrd. kroner, hvorav forsvarsmateriell utgjorde i underkant av
6 mrd. kroner. Av dette utgjorde A-materiell (i hovedsak våpen og
ammunisjon) nær 4,8 mrd. kroner, og B-materiell (annet militært
materiell) om lag 1,2 mrd. kroner.
Komiteen merker seg at det
i 2021 skjedde en nedgang i verdien av eksporten av A-materiell
med 4,2 pst., og en nedgang i verdien av eksporten av B-materiell med
0,6 pst., sammenlignet med 2020. Komiteen merker seg at NATOs
medlemsland samt Sverige og Finland mottok om lag 76 pst. av eksporten
av A-materiell, og 76 pst. av eksporten av B-materiell, og at det
totalt sett ble behandlet nesten 3 600 eksportkontrollrelaterte
forvaltningssaker i 2021.
Komiteen viser til at den
sterkt forverrede sikkerhetspolitiske situasjonen på generelt grunnlag
aktualiserer sikkerhetspolitiske hensyn innen eksportkontroll og
ikke-spredningssamarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti understreker at Norge
samtidig må ha en streng og forutsigbar praktisering av regelverk
for eksport av forsvarsmateriell med sterk parlamentarisk kontroll.
Våpen skal ikke selges til land hvor det er krig eller krig truer,
eller til land hvor det er påvist alvorlige brudd på menneskerettighetene. Disse medlemmer viser
til at donasjon av forsvarsmateriell formelt ikke omfattes av eksportkontrollregelverket, men
er underlagt regjeringens utøvelse av norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk,
i tråd med Stortingets vedtak av 1967.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, understreker at krigen i
Ukraina ikke bare handler om ukrainsk territoriell integritet, men også
om å forsvare prinsippet om en internasjonalt regelstyrt verdensorden. Flertallet mener
at materiell og politisk støtte til Ukraina er en svært viktig oppgave
også for norsk sikkerhetspolitikk, og at det nå ikke bør innføres
skjerpinger av regelverket eller praksis som begrenser Norges mulighet
til å donere forsvarsmateriell til Ukraina.
Komiteen viser
herunder til betydningen av Utenriksdepartementets samarbeid på
tvers av etater, i særlig grad med Tolletaten og Politiets sikkerhetstjeneste
(PST), som begge har lovpålagte oppgaver innenfor varekontroll,
håndhevelse av eksportkontrollen, forebygging og etterforskning
av brudd på eksportkontrollregelverket. Komiteen viser videre til
at Etterretningstjenesten har lovpålagte oppgaver knyttet til eksportkontroll
og ikke-spredning, samt at kompetanse ved Direktoratet for strålevern
og atomsikkerhet (DSA) og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) kan
trekkes på i konkrete eksportkontrollsaker. Komiteen vil understreke at
dette samarbeidet har stor betydning for den nasjonale situasjonsforståelsen
og kompetansebyggingen innen saksfeltet, og merker seg at samarbeidet
fungerer godt.
Komiteen er kjent med at en
rekke land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med, aktivt søker
å tilegne seg kunnskap og kompetanse i norske teknologimiljøer av
relevans for sine egne militære systemer og kapasiteter. Det er komiteens oppfatning
at tilgang til kunnskap og forskning er en integrert del av kappløpet om
å omsette ny teknologi til militære kapasiteter, og dermed også
del av den geopolitiske rivaliseringen. Komiteen viser til at dette
utviklingstrekket nå forsterkes, i en tid preget av tiltakende stormaktsrivalisering
og økt internasjonal spenning.
Komiteen viser til at norske
teknologimiljøer gjennom kunnskapsoverføring jevnlig utsettes for
forsøk på omgåelse av eksportkontrollregelverket, ved at land vi
ikke har sikkerhetssamarbeid med, forsøker å plassere og rekruttere
egne borgere i relevante utdannings- og forskningsmiljøer i Norge.
For en mer utførlig redegjørelse av denne problematikken viser komiteen til
PST og Etterretningstjenestens årlige trusselvurderinger. Komiteen vil
understreke betydningen av at norske utdannings-, næringslivs- og
høyteknologimiljøer ikke utnyttes til fordel for andre lands militære programmer
og teknologiutvikling, i strid med norske sikkerhetsinteresser. Komiteen merker
seg regjeringens uttalte ambisjon om å styrke og målrette dagens kontroll
av kunnskapsoverføring i og fra Norge, og at konkrete forslag vedrørende
dette ble sendt på høring 28. mars med tre måneders frist for høringsinnspill.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at Norge etter krigsutbruddet 24. februar
2022 har donert betydelige mengder forsvarsmateriell til Ukraina,
i landets forsvarskamp mot den brutale og folkerettsstridige russiske
angrepskrigen som stadig pågår. Flertallet understreker at
dette skjer med bred støtte i Stortinget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener at regjeringen må fortsette
å trappe opp donasjon av forsvarsmateriell til Ukraina.
Komiteen viser
til at donasjon av forsvarsmateriell formelt ikke omfattes av eksportkontrollregelverket, men
er underlagt regjeringens utøvelse av norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk,
i tråd med Stortingets vedtak av 1967. Komiteen viser til at forskrift
om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller
truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet
og stabilitet, trådte i kraft 15. august 2014. Komiteen viser til at EU som
følge av Russlands invasjon av Ukraina 24. februar 2022 har innført
en rekke nye og omfattende restriktive tiltak mot Russland. Komiteen merker
seg at samtlige av de restriktive tiltakene er gjennomført i norsk
rett, med unntak av tiltakene knyttet til Russia Today og Sputnik,
og unntak fra havneforbudet for russiske fartøy.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, er kjent med at det er gjort
enkelte tilpasninger ved gjennomføring av havneforbudet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
omtaler havneforbudet for russiske skip som «enkelte tilpasninger
ved gjennomføringen» og ikke gir noe mer informasjon om bakgrunnen
for dette unntaket. Disse medlemmer mener
dette er en kraftig underdrivelse av betydningen av unntaket. I
realiteten bidrar unntaket til at oligarker med nære bånd til president
Putin fortsetter å tjener store summer, som igjen bidrar til å finansiere
Putins krigsmaskineri. Disse
medlemmer viser til DNs tall som sier at russisk omsetning
fra januar til august 2022 er på 1,25 mrd. kroner, og at ett av
fem skip som har landet fisk i norske havner etter invasjonen, tilhører
ulike selskaper med oligarken Vitaly Orlov som eier. Disse medlemmer mener
unntaket burde fjernes for å vise at Norge er solidarisk med andre
europeiske land hvis økonomi rammes hardt av de direkte og indirekte
følgene av sanksjonsregimet, og at vi bør gjøre det som er i vår
makt for å stoppe finansiering av Putins hensynsløse krig i Europa. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Representantforslag 268 S (2021–2022) om å
fjerne det særnorske unntaket for alle fiskefartøy fra havneforbudet.
Komiteen understreker
betydningen av at Stortinget på egnet vis holdes orientert om dette
sakskomplekset, gitt den for tiden svært spente og uberegnelige sikkerhetspolitiske
situasjonen som har preget våre nærområder i for- og etterkant av
Russlands folkerettsstridige og brutale angrep på Ukraina.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at forsvarsindustrien er avhengig av
å kunne eksportere og delta i internasjonalt utviklings- og produksjonssamarbeid. Flertallet er
derfor enig med regjeringen i at det fortsatt må legges til rette
for at industrien har mest mulig tydelige og forutsigbare vilkår
for sin eksportaktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser i denne forbindelse
til Innst. 507 S (2020–2021), jf. Meld. St. 17 (2020–2021), det
et bredt flertall merket seg hovedelementene i regjeringens forsvarsindustrielle
strategi, og støttet disse. Disse medlemmer er innforstått
med at et av hovedelementene i den forsvarsindustrielle strategien
er at internasjonalt materiell- og industrisamarbeid, samt adgang
til utenlandske markeder, skal vektlegges og videreutvikles.
Disse medlemmer har også merket
seg at strategien slår fast at internasjonal markedsadgang er avgjørende
for norsk forsvarsindustris evne til å opprettholde tilstrekkelig
produksjonsvolum, kompetanse og teknologiutvikling, og dermed også
evne til å understøtte Forsvaret. Disse medlemmer understreker
at det er viktig at eksportkontrollregelverket, og praktiseringen
av det, legger til rette for å gjennomføre den forsvarsindustrielle
strategien.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet forstår at norsk forsvarsindustri i
økende grad vil være utviklingspartner i flernasjonale samarbeidsprosjekter,
da det i fremtiden, som følge av begrensede ressurser, som hovedregel
ikke vil være mulig å gjennomføre egne nasjonale utviklingsprosjekter.
I denne forbindelse viser disse medlemmer blant annet
til at Norge deltar i Det europeiske forsvarsfondet, der flernasjonalt
samarbeid er en forutsetning for å delta. Flernasjonale utviklingsprosjekter
innebærer at salg i etterkant også vil være flernasjonalt. Med dette
som bakteppe vil egne nasjonale eksportregelverk bli mindre relevante
i fremtiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at forsvarsindustrien
i dag er sikret stabile og forutsigbare rammebetingelser, og disse medlemmer har
merket seg at gjeldende regelverk og måten det praktiseres på, gjør
det mulig for norsk forsvarsindustri å øke eksporten av forsvarsmateriell
og å delta i flernasjonale samarbeidsprosjekter med annen industri
i allierte nasjoner, særlig i USA og Tyskland. Samtidig er det ikke
dokumentert at norsk forsvarsmateriell har kommet på avveie. Disse medlemmer mener
derfor at gjeldende regelverk og måten det praktiseres på, sikrer
at Stortingets føringer blir ivaretatt på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Utenriksdepartementets
myndighet til å forvalte eksportkontrollen av forsvarsmateriell
utgår fra Stortinget, gjennom eksportkontrolloven og kgl. res. av
18. desember 1987. Stortinget har lagt føringer for hvordan Utenriksdepartementet skal
utøve denne myndigheten, blant annet ved å i 1997 presisere at departementet
skal vurdere
«spørsmål knyttet
til demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende menneskerettigheter»
før eksporttillatelse
gis. Stortinget har videre ratifisert FNs våpenhandeltraktat, som
ansvarliggjør eksportøren for videresalg og plikter Norge til å
til å avslå våpensalg når det er stor risiko for at våpnene vil
bli brukt til å begå menneskerettsbrudd eller andre overgrep mot
sivile.
Disse medlemmer viser til
Dagbladets avsløring 1. juli 2022 om at Utenriksdepartementet og
Forsvarsdepartementet i lengre tid har arbeidet med en bilateral
avtale med USA som vil la Defense Security Cooperation Agency tilrettelegge
videresalg av norskprodusert forsvarsmateriell til tredjeland. Dette
skal foregå gjennom USAs Foreign Military Sales-ordning, hvor Saudi-Arabia
er største kunde, sammen med en rekke andre land som Utenriksdepartementet
ikke tillater eksport til direkte.
Disse medlemmer ser detaljene
som har kommet fram om avtalen, som relevante for om regjeringen forvalter
sin fullmakt i tråd med de rammer Stortinget har satt og de folkerettslig
forpliktende avtalene som Stortinget har ratifisert. Disse medlemmer mener videre
at en stortingsmelding om eksportkontroll som ikke gjør rede for
hvordan denne kontrollen vil håndteres i en avtale om videresalg,
ikke gir Stortinget fullverdig informasjon.
Disse medlemmer viser til
at utenriksministeren i skriftlig spørsmål 8. august 2022 ble invitert
til å forklare hvordan regjeringen vil håndheve norske eksportregler
for videresolgt materiell. Utenriksministeren nevnte i sitt svar
ingen konkrete kontrollmekanismer, men uttalte at
«En streng eksportkontroll
er like fullt en ufravikelig forutsetning.»
Disse medlemmer ønsker at
utenriksministeren redegjør for Stortinget hvordan regjeringen vil
ivareta en streng eksportkontroll for videresolgt materiell. Disse medlemmer kan
ikke se at en slik overordnet redegjørelse fordrer innsyn i enkeltvise,
taushetsbelagte eksportsaker.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre vil fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber utenriksministeren redegjøre for hvordan regjeringen vil håndheve
norsk eksportregelverk og folkerettslig bindende avtaler for forsvarsmateriell
som videreselges til tredjeland.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener videre at en avtale som
påvirker regjeringens adgang til å etterleve Stortingets vedtak,
og som griper inn i andre traktater som Stortinget har ratifisert,
i seg selv utgjør en traktat av særlig viktighet i henhold til Grunnloven
§ 26 som kun kan tre i kraft når Stortinget har gitt sitt samtykke.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem våpenavtalen med USA for Stortinget i
henhold til Grunnloven § 26.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti minner
om at det norske eksportkontrollregimet og praktiseringa av dette
dei siste åra har vore kjelde til debatt. Mellom anna har Noregs
institusjon for menneskerettar i sitt høyringsinnspel frå 2018 ytra
at retningslinjene er uklare når det gjeld kriterium for vurdering
av eksportlisensar opp mot faren for brot på internasjonal humanitær
rett. Desse medlemene meiner
difor at det er behov for ein heilskapleg gjennomgang av det norske
eksportkontrollregimet.
Desse medlemene meiner også
at den auka eksporten til Qatar vitnar om eit regime som ikkje varetek
godt nok Stortinget sin intensjon av 1997 om å ta omsyn til mottakarlandet
sin respekt for grunnleggande menneskerettar. Menneskerettsbrota
i Qatar er vel dokumenterte og mykje diskuterte i samband med vertskapet
til fotball-VM i år.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti viser
til at den humanitære situasjonen i Jemen i fleire år har vore katastrofal.
Ein koalisjon leia av Saudi-Arabia, med Dei sameinte arabiske emirata som
nest største militære bidragsytar, har sidan mars 2015 vore tungt
inne i konflikten i landet. Ei ekspertgruppe under FNs høgkommissær
for menneskerettar har dei siste åra jamleg rapportert om dei ekstreme
humanitære konsekvensane av konflikten og uttrykt uro over det som
ser ut til å vera omfattande brot på både humanitærretten og grunnleggande
menneskerettar. I rapporten frå september 2021 understrekar ekspertgruppa
at dette gjeld alle partane i konflikten, og oppfordrar på det sterkaste
tredjeland til å ikkje selja våpen til involverte land.
Desse medlemene merkar seg
at Noreg for tredje år på rad har avstått frå å eksportera forsvarsmateriell
til Saudi-Arabia, og ser med stor interesse at det heller ikkje
førekom eksport av materiell til Dei sameinte arabiske emirata i
2021. I stortingsmeldinga kjem det fram at Utanriksdepartementet
avslo søknad(ar) om eksport av materiell til Dei sameinte arabiske
emirata i 2021. Dette tyder på at kontrollfunksjonen fungerer, samstundes
som det minner oss om viktigheita av ein garanti om at dei krigførande
partane i Jemen ikkje skal motta norsk forsvarsmateriell.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Norge aldri har tillatt eksport av
våpen og ammunisjon (A-materiell) til Saudi-Arabia. I 2017 stanset
regjeringen Solberg, som et føre-var-tiltak, lisenser for A-materiell
til De forente arabiske emirater (FAE) og strammet til praksisen
for lisenser for B-materiell. Disse medlemmer viser til
at det ikke er mulig å eksportere A-materiell til FAE i dag, og
at terskelen for å avslå søknader om B-materiell er meget lav. Dette
bekrefter inntrykket om at dagens praksis er streng. Disse medlemmer viser
videre til at det ikke foreligger informasjon om at forsvarsmateriell
fra Norge er avledet til bruk i Jemen.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti vil
peika på at sluttbrukarerklæringar skal sikra at norske strategiske
varer ikkje hamnar på avvegar. Noreg krev imidlertid ikkje sluttbrukarerklæring
frå allierte. Desse
medlemene meiner at manglande sluttbrukarerklæring frå allierte
utgjer eit hol i kontrollregimet og ein uakseptabel risiko for at
våpen kjem i hendene på krigførande partar og/eller statar som systematisk
undertrykker eigne innbyggarar.
Desse medlemene viser til
at Noreg sin største handelspartnar, USA, ikkje er omfatta av sluttbrukarerklæring.
Sidan Saudi-Arabia er blant dei største mottakarane av amerikansk
våpeneksport, er det ein reell fare for at norsk forsvarsmateriell
selt til USA vert vidareeksportert til Saudi-Arabia. Desse medlemene meiner at
regjeringa bør gje Stortinget ein garanti mot ein slik praksis ved
å inkludera sluttbrukarerklæring i dei pågåande forhandlingane om
ein våpenhandelsavtale mellom Noreg og USA.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Kristeleg Folkeparti vil
fremja følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa setta ned eit breitt samansett offentleg utval som
skal gjera ein heilskapleg gjennomgang av det norske eksportkontrollregimet, både
regelverket og den forvaltningsmessige sida, for å sikra reell og
etterprøvbar etterleving av Stortingets 1959-vedtak og 1997-presisering
og av internasjonale forpliktingar. I tillegg skal utvalet vurdera
om det er behov for fleire presiseringar, i tråd med norske folkerettslege,
humanitærrettslege og menneskerettslege forpliktingar.»
«Stortinget
ber regjeringa gje Stortinget ein garanti for at det ikkje skal
eksporterast forsvarsmateriell og fleirbruksvarer til landa som
deltar i krigføring i Jemen, på bakgrunn av føre-var-prinsippet
om å unngå at norske varer bidreg til brot på folkeretten.»
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti vil
fremja følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa om at krav om sluttbrukardokumentasjon vert praksis
ved all eksport av forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære
allierte.»
«Stortinget
ber om at sluttbrukardokumentasjon vert integrert i den nye våpenavtalen
som vert forhandla fram med USA.»