3.11.1 Post 70 Tilskudd til Nye Veier AS
Komiteen viser til at det
i Prop. 1 S (2022–2023) foreslås bevilget 6 103,1 mill. kroner.
Det er en reduksjon fra tidligere år, medregnet at 500 mill. kroner
på post 71 ikke videreføres som i 2022. I 2023 består forslag i
Prop. 1 S (2022–2023) til bevilgning til Nye Veier AS av tilskudd
til veivedlikehold og å bygge ut prosjekter i selskapets portefølje,
med unntak av Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss (Fellesprosjektet),
som er foreslått splittet opp og banedelen foreslått overført til
Bane NOR SF.
Komiteen viser til forslag
vedtatt i budsjettdebatten om at
«Stortinget ber regjeringen videreføre
Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss som et fellesprosjekt
og vurdere fremdriften og den økonomiske bærekraften i prosjektet
frem mot ny NTP.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Prop. 1 S (2022–2023) fra regjeringen med følgende viktige
og sentrale poenger for statsbudsjettet:
«Den endra tryggingssituasjonen
i Europa har konsekvensar for forsvarspolitikken og forsyningstryggleiken,
og situasjonen gjer det generelt nødvendig å auke satsinga på andre
område. Saman med ein endra økonomisk situasjon, der norsk økonomi
er i ein høgkonjuktur med høgare renter, høg sysselsetting og løns-
og prisvekst, meiner regjeringa det er nødvendig å dempe innsatsen
på og prioritere strengare innanfor samferdslesektoren. Målet er
å unngå ytterlegare press i norsk økonomi.»
I lys av dette
viser flertallet til
poenget om at langsiktige bindinger av statlige midler kan være
utfordrende med tanke på å tilpasse den offentlige pengebruken til
den gjeldende økonomiske situasjonen.
I brev til Stortinget
av 29. november 2022 har samferdselsministeren opplyst om endrede
forutsetninger for Nye Veier AS’ utbyggingsplaner siden fremleggelsen av
Prop. 1 S (2022–2023) og siden det første rettebrevet ble sendt
7. november 2022. Flertallet registrerer
at opplysningene Nye Veier AS har gitt, nå tyder på at de sannsynligvis
ikke vil sette i gang vesentlige, nye anleggsarbeider som tidligere
var omtalt med mulig oppstart i 2023.
Flertallet deler selskapets
vurdering om at det kreves stor varsomhet i en tid med svært høy
økonomisk usikkerhet. Flertallet viser
til høy prisstigning samt den likviditetsmessige situasjonen der
tidligere gitte fullmakter kan være fullt utnyttet helt frem til 2026,
og betydelig usikkerhet for hva som vil være situasjonen i norsk
økonomi fremover. For å kunne utvise stor varsomhet mener derfor flertallet at
Samferdselsdepartementet i eierdialogen med Nye Veier AS bør legge
vekt på at dersom det, på tross av stor økonomisk usikkerhet vil
være aktuelt å utnytte fullmakten til å inngå ytterligere forpliktelser
det kommende året, er det klokt at den prioriteres til igangsatte
prosjekter og ikke til nye prosjekt eller delprosjekt som kan fjerne fleksibilitet
og handlingsrom både for å nå regjeringens overordnede makroøkonomisk
mål og øke selskapets økonomiske risiko i denne tiden med svært
høy prisstigning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg hvordan
krigen i Ukraina og utviklingen av Norges økonomiske situasjon påvirker
budsjettet. Disse
medlemmer vil likevel minne om at en god infrastruktur med
et velutviklet nett av veier, jernbane og kystlinjer, også er en
vesentlig del av Norges beredskap og evne til å forsvare vårt land.
Disse medlemmer viser til
at Nye Veier AS har vært en suksess. På sin nåværende portefølje
har Nye Veier AS beregnet at de vil spare samfunnet for 33,5 mrd. kroner,
der 23,3 mrd. kroner er reduserte kostnader og 10,2 mrd. kroner
er økt nytte, sammenlignet med beregninger som forelå da de overtok
porteføljen. Disse medlemmer mener
veireformen har gjort alle bedre. To miljøer konkurrerer om å bygge
vei raskest og billigst mulig og tar vare på vei best mulig og billigst
mulig.
Disse medlemmer viser til
at Nye Veier AS gir oss mer vei for pengene. Alternativet til Nye
Veier AS og modernisering av offentlig sektor er enten økte skatter, nedprioritering
av vei og jernbane eller velferdskutt på skole, barnehager og sykehjem. Disse medlemmer vil
sterkt advare mot å reversere utviklingen, og mener Nye Veier AS’
suksess viser behovet for reformer, og ikke reverseringer, innen
samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser til
at Nye Veier AS har et helhetlig ansvar for å prioritere og gjennomføre
utbygging innenfor egen utbyggingsportefølje, og mener selskapet
er skikket til å selv gjøre disse vurderingene.
Disse medlemmer viser videre
til at Nye Veier AS på ett år har kuttet kostnadene med nesten 6
mrd. kroner på Fellesprosjektet Ringeriksbanen og ny E16 (FRE16)
ved å forenkle og nedskalere, uten at det har gått ut over formålet
med prosjektet, som er betydelig redusert reisetid med tog og bil
mellom Oslo og Bergen. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at det grundige arbeidet Nye Veier AS har gjort med
optimalisering, økt nytte og reduserte kostnader i prosjektet, blir
ivaretatt.
Disse medlemmer vil videreføre
fellesprosjektet i regi av Nye Veier AS. Dersom Bane NOR skulle
overta prosjektet, er det avgjørende at den statlige reguleringsplanen
for Ringeriksbanen og E16 fortsatt skal ligge til grunn for videre
arbeid og utbygging for å unngå ytterligere forsinkelser.
Disse medlemmer fremmer
på bakgrunn av dette to forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Fellesprosjektet Ringeriksbanen og ny E16
(FRE16) gjennomføres i tråd med vedtatte planer i regi av Nye Veier
AS.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at den statlige reguleringsplanen for Fellesprosjektet
Ringeriksbanen og ny E16 (FRE16) må ligge til grunn for videre arbeid
og utbygging, uavhengig av utbygger, for å unngå ytterligere forsinkelser.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til budsjettforliket
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
og enigheten om å videreføre Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss
som et fellesprosjekt. Det er positivt at fellesprosjektet videreføres
under Nye Veier AS, men disse medlemmer er bekymret
for fremdriften når avtalepartene samtidig velger å redusere selskapets
driftskreditt fra 1 mrd. kroner til 100 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at driftskreditten som ble vedtatt i Innst. 79 S (2021–2022), jf.
Prop. 2 S (2021–2022), gjaldt spesielt selskapets arbeid med Ringeriksbanen
som del av fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss.
Samferdselsministeren har allerede bekreftet til Stortinget i Dokument nr.
15:498 (2022–2023) at Nye Veier AS’ likviditet for 2023 er bundet
opp i eksisterende kontrakter. Disse medlemmer mener det
derfor blir en selvmotsigelse av avtalepartene å foreslå videreføring
av fellesprosjektet, samtidig som Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går inn for å redusere likviditeten selskapet
er avhengig av for å ha fremdrift i prosjektet.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett,
der det foreslås en reduksjon i bevilgningen til Nye Veier AS pålydende
1 000 mill. kroner, og en reduksjon i riksveiinvesteringer på 500
mill. kroner. Reduksjonen i riksveiinvesteringene følger av en omprioritering
til vedlikehold på jernbane og vedlikehold av fylkesveier. Reduksjonen
til Nye Veier AS gir en videreføring av 2022-nivå.
Dette medlem er kritisk til
regjeringens opprinnelige forslag om å skrote Ringeriksbanen og
E16 som fellesprosjekt. Dette medlem understreker
at regjeringen med dette utsatte byggestart for Ringeriksbanen på
ubestemt tid, samtidig som de prioriterte ny E16. Med dette sa regjeringen
nei til bygging av jernbanen og ja til å bygge ny motorvei. Dette medlem påpeker
at Ringeriksbanen er et svært viktig prosjekt for Viken og Osloregionen,
og for Bergensregionen. Prosjektet vil redusere reisetiden mellom
Oslo og Bergen med om lag 50 minutter.