5.1.3 Post 60 Bredbåndsutbygging
Komiteen påpeker at digital
infrastruktur som bredbånd og mobilnett binder Norge sammen og er helt
avgjørende for bosetting og arbeidsplasser i hele landet. I dagens
samfunn er dette grunnleggende infrastruktur på lik linje med strøm.
Det er derfor et viktig politisk ansvar å bidra til å sikre at alle
husstander med fastboende samt bedrifter får tilgang på denne infrastrukturen
så raskt som mulig.
Komiteen merker seg at staten
gjennom bredbåndstilskuddet tar ansvar for bredbåndsutbygging i områder
der det ikke er kommersielt grunnlag for utbygging. Ordningen forvaltes
av fylkeskommunene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, peker på at virusutbruddet og nedstengningen av
landet som ledet til behov for både hjemmeskole og hjemmekontor,
viser at det er et paradoks at det i 2021 var såpass mange husstander som
fortsatt manglet denne infrastrukturen på grunn av manglende utbygging
i deler av landet.
Flertallet merker seg at
bevilgningen til bredbåndsutbygging er foreslått styrket med 100
mill. kroner i Prop. 1 S (2022–2023).
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått
å redusere utgiftene til satsing på bredbånd med 50 mill. kroner,
og dette flertallet foreslår
derfor at kap. 541 post 60 reduseres med 50 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at gode rammebetingelser
over tid har bidratt til at utbyggingen av bredbånd nå skjer raskt
i hele landet. I første halvår 2022 hadde 92,5 pst. av husstandene
tilgang til over 1 000 mbit/s nedstrøms hastighet, en økning fra
litt over 50 pst. første halvår 2020. I 2018 var det bare 40 pst.
Utbyggingen går så fort at man gjennom en statlig støtteordning
ikke rekker å finne ut hvor pengene best skal brukes. I et stramt
budsjett mener derfor disse
medlemmer at en økning i bredbåndstilskuddet ikke er rett
prioritering av felleskapets penger.
Disse medlemmer mener regjeringen
heller bør rette fokus mot hvordan næringsliv og industri skal utnytte
mulighetene for innovasjon og nye forretningsmodeller ved å bruke
5G-teknologien til å dele og bruke data på nye måter. Skal vi ha
verdensledende industri, havbruk, helse, omsorg og tjenester, må
vi ligge i forkant når det gjelder å utnytte de digitale mulighetene.
Da må rammebetingelsene for mer forskning og mer innovasjon i næringslivet
prioriteres.
Disse medlemmer er enig med
regjeringspartiene i viktigheten av at alle skal kobles på. Derfor
satte regjeringen Solberg også mål om at samtlige norske husstander
og virksomheter skal få tilbud om høyhastighetsbredbånd innen utgangen
av 2025 i Meld. St. 28 (2020–2021) Vår felles digitale grunnmur.
Når det gjelder de aller ytterste utkantene i landet vårt, der det
er vanskelig å bygge ut bredbånd, skal distriktsrabatten som ble
gitt i 5G-auksjonen bidra. De tre 5G-utbyggerne har allerede fått
betalt for å dekke hele Norge med trådløst høyhastighetsbredbånd.
De trenger ikke å få betalt en gang til.
Komiteens medlem
fra Venstre foreslår i sitt alternative budsjett å øke bevilgningen
til bredbåndsutbygging i distriktene. Totalt foreslår Venstre å bruke
500 mill. kroner på dette formålet. Dette medlem påpeker at flere
distriktskommuner har store digitale utfordringer. Raskere bredbånd
betyr bedre tilgang på digitale tjenester for både bedrifter og
husholdninger. Dette
medlem understreker at det gir store nytteverdier for den
enkelte og for bedriftene.