2.1.3 Generelle merknader fra Høyre
Komiteens medlemmer fra Høyre mener statens
viktigste oppgave er å sikre borgernes trygghet og sikkerhet. Det
krever blant annet et politi i stand til å drive effektiv kriminalitetsbekjempelse,
en offeromsorg som ivaretar og sikrer tryggheten til de som har
blitt utsatt for kriminalitet, og god beredskap i hele landet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har gjennomført en av de største reformene
av norsk politi noen gang. Disse medlemmer konstaterer
at politireformen stort sett er vellykket, og har løftet norsk politiberedskap
til et historisk godt nivå.
Disse medlemmer understreker
at politireformen har gitt landet et kvalitativt bedre politi som
dessuten er økt med flere tusen årsverk. Kvaliteten i etterforskningen
er hevet, beredskapen mot terror og andre typer alvorlige hendelser
er kraftig forbedret, og det er innført nasjonale responstider. Disse medlemmer viser
til at politiet er inndelt i større politidistrikt for å kunne tilby
likere tjenester og bygge større fagmiljøer.
Disse medlemmer viser til
at politiets etterforskningsmetoder har fått et kraftig teknologisk
løft. Slik kan politiet utføre langt flere oppgaver og mer politiarbeid
enn før fra patruljebilen, ute blant folk og på åsted. Politiet
er tilført nye biler og nytt utstyr for effektivt å kunne gjøre
dette.
Disse medlemmer vil særlig
understreke at politiets evne til å avdekke og etterforske overgrep
mot barn og på nett, er kraftig forbedret. Disse medlemmer konstaterer
at dette til dels skyldes etablering av større og mer robuste fagmiljøer,
både i politidistriktene og gjennom etablering av Kripos’ cyberkrimsenter NC3. Disse medlemmer viser
til at det er satset kraftig på å ruste opp politiet digitalt for
å møte utviklingen i kriminalitetsbildet.
Disse medlemmer mener måten
regjeringen styrer politietaten på, gir grunn til bekymring. I Hurdalsplattformen
varslet regjeringen at den ville opprette 20 nye polititjenestesteder. Disse medlemmer kan
vanskelig se at det målet er begrunnet i annet enn gammeldags tenkning
om hvordan politiet bør organiseres. Disse medlemmer viser til
at det tidligere i høst ble kjent at Justis- og beredskapsdepartementet har
bedt om en utredning av å opprette 20 nye tjenestesteder i distriktene,
minimumsbemanning ved alle tjenestesteder og opprettelse av nye
passkontorer. I tillegg har departementet bedt om en utredning av
å redusere antall ansatte ved hovedsetene med 20 pst., mot en tilsvarende
økning ved mindre tjenestesteder. Selv om den siste delen av utredningen
ble trukket, mener disse
medlemmer at regjeringen undergraver politireformen og skaper
uro i politietaten.
Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å omprioritere
midlene regjeringen vil bruke på nye tjenestesteder, til flere synlige
politifolk i gatene og i lokalsamfunn. Disse medlemmer viser til
høringen, hvor Politiets Fellesforbund skriver følgende i sitt skriftlige
innspill:
«Flere politiansatte
er viktigere enn nye tjenestesteder. Politiets Fellesforbund mener
det er uforsvarlig å opprette nye tjenestesteder slik regjeringen
foreslår. Vår prioritering er politiansatte foran bygg.»
Dette er disse medlemmer enig
i. Disse medlemmer viser
videre til at de nasjonale beredskapsressursene nå er samlokalisert
ved det nye nasjonale beredskapssenteret på Taraldrud, som åpnet
i 2020. Politiets nasjonale beredskapsressurser omfatter blant annet
Beredskapstroppen, Krise- og gisselforhandlertjenesten, Helikoptertjenesten
og Bombetjenesten. Disse
medlemmer viser til at beredskapstroppen de siste årene er
utvidet med 60 pst. Det er anskaffet tre nye politihelikoptre, og
16 nye redningshelikoptre er under innfasing. Antall treningstimer
er økt for politiet, og det er bevilget midler til at 500 IP3-mannskaper
skal få årlig trening ved beredskapssenteret. Samlet er beredskapen
kraftig forbedret. Disse medlemmer understreker
at oppfølgingen av Gjørv-kommisjonens anbefalinger har vært svært
viktig for regjeringen Solberg, og mener det er betryggende at samtlige
av kommisjonens anbefalinger nå er fulgt opp.
Disse medlemmer viser til
at fra 2017 la Politidirektoratet ansvaret for antidronearbeidet
til Bombetjenesten, som i dag er på Politiets nasjonale beredskapssenter
på Taraldrud. Fagansvaret dekker alt om antidronearbeid, fra identifikasjon
til bekjempelse. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative statsbudsjett, hvor
det foreslås å styrke antidronearbeidet med 15 mill. kroner. Disse medlemmer viser
også til Dokument 8:51 S (2022–2023) om styrking av rikets sikkerhet
og kontraetterretning, hvor Høyre foreslår å be regjeringen snarest
sørge for at politiet og andre etater gis nødvendige hjemler for
effektivt å reagere mot ulovlig bruk av droner, samt å revidere
Norges dronestrategi.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg har satset systematisk på å fornye politiets
utstyr og bilpark. Herunder sørget regjeringen Solberg både i 2017
og 2019 for tilleggsbevilgninger til politidistriktene på 100 mill.
kroner, slik at de begge ganger kunne oppgradere sin bilpark og
anskaffe utstyr til operativt arbeid.
Disse medlemmer understreker
at opprustningen av og kvalitetshevingen i norsk politi kan tilskrives systematisk
satsing og prioritering fra regjeringen Solberg gjennom en årrekke. Disse medlemmer understreker
at det påhviler den nye regjeringen et betydelig ansvar for å sørge
for at de seneste årenes positive utvikling i justissektoren fortsetter. Disse medlemmer konstaterer
at politiet hadde en økning på 4,9 pst. i regjeringen Solbergs budsjett
for 2022, mot en nedgang på 4 pst. i regjeringen Støres budsjett
for 2023. Disse
medlemmer mener at selv om det kan være grunn til å redusere
ubrukte midler i politiet, vil grepene regjeringen tar med å åpne
nye tjenestekontorer med begrensede åpningstider, binde opp ressurser
i fremtidige budsjetter, og gå på bekostning av tiltak som kan bidra
til å bekjempe kriminalitet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg lanserte en egen stortingsmelding om barne-,
ungdoms- og gjengkriminalitet før sommeren 2021. I meldingen fremmet
regjeringen Solberg flere tiltak for å forebygge at barn og unge
rekrutteres til kriminalitet. Særlig ble betydningen av riktig hjelp
til ungdom i arbeidet med å forebygge lovbrudd samt redusere faren for
gjentakelse understreket i meldingen. Av tiltak viser disse medlemmer til
at regjeringen Solberg foreslo styrking av kriminalomsorgen, styrking
av konfliktrådene og exit-program for gjengkriminelle. Stortingsmeldingen
ble beklageligvis trukket av regjeringen Støre høsten 2021.
Disse medlemmer mener det
er belastende for lovbrytere å ha straffesaker hengende over seg,
særlig for unge. Barn og unge som begår lovbrudd, må møtes med en
rask reaksjon og tiltak som virker. Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å etablere hurtigspor
for fengsling av unge lovbrytere, samt videreutvikle straffereaksjonene
ungdomsstraff og ungdomsoppfølging. Målet er at reaksjonene skal
hjelpe ungdom til et liv uten kriminalitet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg systematisk arbeidet for å fremme tiltak
for å forebygge og bekjempe vold og overgrep mot barn og unge. Disse medlemmer viser
til at seksuallovbrudd dessverre er ett av saksfeltene som øker
mest hos politiet, i særlig grad overgrepssaker mot barn. Overgrepsnettverk
strekker seg ofte på tvers av landegrenser, hvilket gjør sakene
krevende å avdekke og etterforske. Antall ofre for anmeldte seksuallovbrudd
under 20 år økte med over 60 pst. fra 2010 til 2019. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg fremmet en handlingsplan mot vold i nære
relasjoner samt en handlingsplan mot voldtekt. Disse medlemmer vil understreke
at begge disse handlingsplanene inneholder svært viktige tiltak
for å forebygge og bekjempe vold og overgrep, og forventer at den
nye regjeringen følger opp det gode arbeidet som er gjort de siste
årene. Disse
medlemmer viser også til representantforslag fra Høyre om
innføring av meldeplikt ved funn av overgrepsmateriale, jf. Dokument
8:126 S (2021–2022), Innst. 309 S (2021–2022). I vedtak 581 ber
Stortinget regjeringen utrede innføring av en plikt for norske tjenesteleverandører
til å melde fra dersom de oppdager at deres tjenester brukes til
straffbar oppbevaring eller distribusjon av overgrepsmateriale. Disse medlemmer viser
til Høyres merknader i innstillingen, og mener det er viktig at
regjeringen følger opp forslaget så snart som mulig.
Disse medlemmer mener regjeringen
så langt har vært passive i arbeidet med å bekjempe vold i nære relasjoner.
I regjeringen Solbergs forslag til statsbudsjett for 2022 ble det
lagt inn 2 mill. kroner til å etablere en permanent partnerdrapskommisjon. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at regjeringen ikke har fulgt opp med å etablere
partnerdrapskommisjonen i 2022, og håper den kommer på plass i 2023
slik regjeringen har varslet. Disse medlemmer viser til Innst.
64 S (2022–2023), jf. Dokument 8:218 S (2021–2022) om bedre forebygging
og bekjempelse av partnerdrap, hvor et flertall i justiskomiteen
etterlyser tiltak på en rekke områder for å styrke arbeidet mot
partnerdrap og vold i nære relasjoner.
Disse medlemmer synes også
det er beklagelig at regjeringen ikke har fremmet forslag for Stortinget om
å utvide adgangen til å ilegge omvendt voldsalarm for brudd på besøksforbud. Disse medlemmer viser til
at vedtak 583, hvor Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
innføring av en ordning med elektronisk kontroll (såkalt omvendt
voldsalarm) ved brudd på besøksforbud, etter forslag fra Høyre ble
enstemmig vedtatt. Disse
medlemmer forventer at regjeringen følger opp vedtaket.
Disse medlemmer viser til
at rettshjelpsordningen er overmoden for endring. Som et første
skritt foreslo derfor regjeringen Solberg å heve inntektsgrensen
for fri rettshjelp med ti pst. i 2022. Disse medlemmer vil understreke
at dette er nødvendig for at personer med lav inntekt skal ha mulighet
til å få bistand fra advokat. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen nominelt viderefører inntektsgrensen for fri rettshjelp
i 2023. Disse
medlemmer vil bemerke at endring av rettshjelpsordningen er
et svært viktig tiltak for å sikre likhet for loven og ivareta rettsvernet
til den enkelte i Norge, og at det påhviler regjeringen et ansvar
for ytterligere forbedringer i ordningen når den kommer med et forslag
til Stortinget i løpet av våren 2023.
Disse medlemmer mener det
liberale demokratiet bygger på en sterk og uavhengig rettsstat.
Rettsstaten skal sikre likhet for loven, ivareta rettsvernet for den
enkelte og sette grenser for statens maktutøvelse. Disse medlemmer mener at
uavhengige, upartiske og effektive domstoler er grunnsteinen i rettsstaten.
Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonen i Dokument 3:3 (2019–2020) vurderte saksbehandlingstid
og effektivitet i tingrettene og lagmannsrettene. Riksrevisjonen
rettet sterk kritikk mot domstolene, og pekte på at flere domstoler
ikke nådde Stortingets mål for saksbehandlingstid i straffesaker.
Utfordringene ble beskrevet som så alvorlige at det kunne gå ut
over enkeltmenneskers rettssikkerhet, liv og helse.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg, på bakgrunn av Riksrevisjonens kritikk og
Domstolkommisjonens utredning, gjennomførte domstolsreformen i 2021. Disse medlemmer mener
domstolsreformen allerede har gitt sterkere fagmiljøer og bedre
ressursutnyttelse i domstolene. Samtidig som rettssikkerheten har
blitt styrket, har reformen bidratt til å bevare kompetansearbeidsplasser
i distriktene og sikre brukerne nærhet til domstolene.
Disse medlemmer vil advare
mot en reversering av reformen, slik regjeringen Støre foreslo i
notatet som ble sendt på høring i januar 2022. En reversering vil føre
til dårligere fagmiljøer, lengre saksbehandlingstid og svekke borgernes
rettssikkerhet, og vil særlig ramme barn og sårbare grupper. Disse medlemmer viser
til særmerknadene om domstolene nedenfor.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen skiller ut Domstolsadministrasjonen som et eget
budsjettkapittel. Domstolene står i en særstilling som én av landets
tre statsmakter. Regjeringens grep vil gjøre domstolene mer sårbare
for politisk press og utfordre maktfordelingen mellom regjeringen,
Stortinget og domstolene. I lys av hvordan Arbeiderpartiet og Senterpartiet
har behandlet domstolene, og særlig Domstolsadministrasjonen, i
opposisjon og nå i regjering, mener disse medlemmer det er grunn
til å være bekymret for domstolenes uavhengighet.
Disse medlemmer viser til
at digitalisering av domstolene har vært en viktig satsing for regjeringen Solberg.
I perioden 2014 til 2020 bevilget Stortinget som følge av regjeringen
Solbergs forslag 399 mill. kroner til IKT-prosjekter i domstolene,
herunder nye saksbehandlingsløsninger, teknisk utstyr, ESAS og digitale
domstoler. I tillegg kommer satsingene på digitaliseringsprosjektene
Digitale domstoler I og Digitale domstoler II.
Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke bevilgningen
til domstolene med 50 mill. kroner for å styrke driften av domstolene,
forsterke arbeidet med moderne, digitale domstoler, redusere saksbehandlingstiden
og videreføre arbeidet med tilgjengeliggjøring av rettsavgjørelser for
publikum. Dette vil styrke rettssikkerheten i Norge.
Disse medlemmer ønsker en
kriminalomsorg som sikrer god rehabilitering av personer som begår kriminalitet.
Straffesystemet må ha en preventiv effekt, både for den enkelte
lovbryter og for allmennheten. Disse medlemmer mener straffen
må ivareta og bygge på respekt for enkeltindividet og dets personlige ansvar.
Straffenivået må harmonere med folks allmenne rettsfølelse.
Disse medlemmer viser til
at kriminalomsorgen ble styrket på flere områder under regjeringen
Solberg. Det gjelder blant annet etablering av nye, og rehabilitering
av gamle, fengselsbygg, satsing på sikkerhet i kriminalomsorgen,
tilbud for rusavhengige innsatte og innsats mot isolasjon. Moderne
fengsler gir bedre forhold for både innsatte og ansatte, og legger
til rette for et godt innhold i soningen.
Videre viser disse medlemmer til
at regjeringen Solberg i Prop. 143 L (2019–2020) foreslo å omorganisere
kriminalomsorgen for å redusere byråkrati og øke kvaliteten i kriminalomsorgen.
Forslaget innebar å styrke lokalt nivå, å sørge for en helhetlig
straffegjennomføring som sikrer progresjon og bedre rehabilitering,
økt rettssikkerhet og likebehandling og tydeligere ledelse. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at forslaget ikke ble vedtatt, og understreker
at det fortsatt er behov for å redusere byråkrati også i kriminalomsorgen.
Disse medlemmer viser til
at forskning tyder på at straffegjennomføring med elektronisk kontroll
reduserer sannsynligheten for tilbakefall til ny kriminalitet sammenlignet
med straffegjennomføring i fengsel. I en endring av straffegjennomføringsloven
som ble sanksjonert den 20. desember 2019 ble gjennomføringstiden
for elektronisk kontroll økt fra fire til seks måneder. Lovendringen
trådte i kraft 1. juli 2020. Disse medlemmer mener en
utvidelse av gjennomføringstiden fra seks til tolv måneder er en
naturlig fortsettelse av utvidelsen som trådte i kraft i 2020. I
høringen den gang var flere av høringsinstansene positive til utvidelser
utover seks måneder. Disse
medlemmer understreker at det ikke er aktuelt per nå å gjøre
endringer i hvilke lovbrudds kategorier som omfattes.
Disse medlemmer ønsker i
større grad å legge vekt på hensynet til samfunnsvernet. Disse medlemmer viser
til Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
(Ukom) sin rapport «Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk
tilstand?». Rapporten undersøker forholdene rundt øksedrapet i Haugesund
i 2019 og konkluderer blant annet med at samarbeidet mellom justis
og helse var for dårlig. Rapporten beskriver usikkerhet rundt hvilken
helsehjelp som kan gis, og om det er tillatt å etablere tvangshjemler for
pasienter i varetektssurrogat, og at politiet i for liten grad utnytter
muligheten til å fremsette begjæring om tvangsinnleggelse. Det er
også behov for tydeligere regler og retningslinjer om kunnskapsdelingen
mellom politiet og helsetjenesten. Disse medlemmer viser til
at det samme fremgår av evalueringsrapporter etter blant annet terrorhendelsen
i Bærum i 2019 og drapene på Kongsberg i 2021, hvor flere utvalg
og kommisjoner har lagt frem en rekke forslag til læringspunkter
og konkrete anbefalinger. I flere av rapportene har behovet for bedre
samarbeid mellom Politiets sikkerhetstjeneste, politiet og helse-
og sosialtjenesten vært et gjennomgangstema.
Disse medlemmer viser videre
til interpellasjon nr. 56 og nr. 57 (2021–2022), der temaet var
bedre samhandling mellom justis og helse. Disse medlemmer er fornøyde
med måten dette ble besvart fra regjeringen på, men savner videre
oppfølging i praksis.
Disse medlemmer viser til
at den sikkerhetspolitiske situasjonen har blitt betydelig forverret
det siste året. I løpet av det siste året har etterretningsaktiviteten mot
Norge økt. Disse
medlemmer er bekymret over utviklingen, og mener man ikke
har råd til å være naive. Disse medlemmer mener derfor
politiet, sikkerhetstjenestene og beredskapsaktører må få flere verktøy,
både økonomisk og rettslig, til å forebygge, bekjempe og straffeforfølge
etterretningsvirksomhet og forsøk på å skade statssikkerheten.
Sikkerhet er etter disse medlemmers oppfatning
statens viktigste oppgave. Disse medlemmer viser til
at det i Høyres alternative statsbudsjett foreslås flere grep for
å styrke den sivile beredskapen. Det er avgjørende at politiet og
sikkerhetstjenestene gis verktøy for å drive effektiv forebygging
og avdekking av fremmed etterretningsvirksomhet og spionasje. Det
foreslås derfor i Høyres alternative statsbudsjett å gi 15 mill.
kroner til PST og 5 mill. kroner til Nasjonal sikkerhetsmyndighet
(NSM). Digital sikkerhet er avgjørende for å ivareta velferdssamfunnet,
viktige samfunnsfunksjoner og nasjonale sikkerhetsinteresser.
Disse medlemmer viser videre
til Høyres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å gi Redningsselskapet
20 mill. kroner til økt kystberedskap. Av disse skal 16 mill. kroner
gå til å opprettholde dagens beredskapsnivå og 4 mill. kroner til
å gjennomføre grunnutdanning av nye mannskaper, trene og patruljere. Disse medlemmer viser
til at Redningsselskapet gjør en livsviktig jobb langs kysten. Deres
tilstedeværelse skaper trygghet og redder liv. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg bevilget penger til innkjøpet av den nye
redningsskøyta Oscar Tybring V. Disse medlemmer mener det
er trist dersom skøyta må ligge til kai i Vardø på grunn av at regjeringen
ikke prioriterer å opprettholde kystberedskapen.
Disse medlemmer viser til
Høyres alternative statsbudsjett for 2022, jf. Innst. 2 S (2021–2022),
hvor Høyre har foreslått å gjeninnføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen
(ABE). Under regjeringen Solberg ga ABE-reformen en forutsigbar
forventning om effektivisering i offentlig sektor på driftssiden.
Når det investeres store midler i ny teknologi og digitalisering
i offentlig sektor, skal det føre til bedre organisering og mer effektiv
tjenesteproduksjon som kan tas ut som besparelser. I en tid med
strammere budsjetter for både husholdninger og privat næringsliv,
er det underlig om offentlig sektor er den eneste som ikke trenger
å spare. Disse
medlemmer viser til at Sverige i lang tid har hatt et ABE-uttak
på mellom 1 og 2 pst. I Danmark har ABE-uttaket lenge vært på 2
pst., men i 2023 øker det generelle rammekuttet i staten med ytterligere
1 pst. for å finansiere en støttepakke som følge av økte energipriser. Disse medlemmer mener
at alle deler av staten må jobbe godt med å effektivisere og få
mer igjen for pengene. I Høyres alternative statsbudsjett blir likevel midler
til spesialisthelsetjeneste, forsvar og forskning tilbakeført gjennom
større økninger.
For øvrig viser disse medlemmer til
Høyres merknader nedenfor og Høyres alternative statsbudsjett for
2023.