Merknad
6. Statsbudsjettets 90-poster
6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop. 1 S (2022–2023) med Tillegg 2
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S (2022–2023) med Tillegg 2 |
Utgifter |
|||
Utenriksdepartementet |
|||
100 |
Utenriksdepartementet |
||
|
90 |
Lån til norske borgere i utlandet |
360 000 |
162 |
|
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|
|
95 |
Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 239 864 000 |
|
96 |
Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd |
750 000 000 |
Kommunal- og distriktsdepartementet |
|||
505 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Utlån, overslagsbevilgning |
14 400 000 000 |
Nærings- og fiskeridepartementet |
|||
922 |
|
Romvirksomhet |
|
|
95 |
Egenkapital Space Norway AS |
346 919 000 |
952 |
|
Investinor AS |
|
|
95 |
Kapitalinnskudd |
92 000 000 |
953 |
|
Nysnø Klimainvesteringer AS |
|
|
95 |
Kapitalinnskudd |
390 000 000 |
Finansdepartementet |
|||
1651 |
|
Statsgjeld, avdrag og innløsning |
|
|
98 |
Avdrag på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
78 457 000 000 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
90 |
Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond |
24 680 000 |
Statsbankene |
|||
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning |
37 413 186 000 |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Nye lån, overslagsbevilgning |
20 807 000 000 |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning |
65 200 000 000 |
2426 |
|
Siva SF |
|
|
90 |
Lån, overslagsbevilgning |
70 000 000 |
|
95 |
Kapitalinnskudd |
65 000 000 |
2429 |
|
Eksportkredittordningen |
|
|
90 |
Utlån |
6 000 000 000 |
Statens forvaltningsbedrifter |
|||
2460 |
|
Eksportfinansiering Norge |
|
|
90 |
Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning |
1 000 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 0 |
226 256 009 000 |
Inntekter |
|||
Inntekter under departementene |
|||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet |
318 000 |
3505 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
90 |
Tilbakebetaling av lån |
8 100 000 000 |
3732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
90 |
Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 |
591 100 000 |
3950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
96 |
Salg av aksjer |
25 000 000 |
3951 |
|
Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
|
|
90 |
Avdrag |
20 900 000 |
4312 |
|
Avinor AS |
|
|
90 |
Avdrag på lån |
444 400 000 |
4331 |
|
Infrastrukturfond |
|
|
95 |
Tilbakebetaling av fondskapital |
100 000 000 000 |
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
90 |
Redusert lån og rentegjeld |
13 410 403 000 |
|
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
7 925 645 000 |
5312 |
|
Husbanken |
|
|
90 |
Avdrag |
13 893 000 000 |
5325 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
63 300 000 000 |
|
92 |
Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag |
38 000 000 |
5326 |
|
Siva SF |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
70 000 000 |
5329 |
|
Eksportkredittordningen |
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
8 800 000 000 |
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer |
|
|
95 |
Avdrag på lån til andre stater |
700 000 |
|
98 |
Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner |
6 000 000 000 |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forvaltningsbedrifter i samband med nybygg, anlegg mv. |
|||
5460 |
|
Eksportfinansiering Norge |
|
|
90 |
Avdrag på lån knyttet til bruk av trekkfullmakt under Alminnelig garantiordning |
1 000 000 |
Statslånemidler |
|||
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
90 |
Lån |
3 635 543 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 0 |
226 256 009 000 |
|
|
Netto rammeområde 0 |
0 |
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.3 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
6.3.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere tilføringen av grunnfondskapital i Norfund med 100 mill. kroner.
6.3.2 Post 96 Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke kapitalinnskuddet i klimainvesteringsfondet med 300 mill. kroner.
6.4 Kap. 505 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.4.1 Post 90 Utlån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.5 Kap. 922 Romvirksomhet
6.5.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.6 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
6.6.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett avviser kapitaltilførselen til Nysnø klimainvesteringer på 390 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke kapitalinnskuddet til Nysnø med 92 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der Rødt foreslår å ikke tilføre Nysnø mer risikokapital.
6.6.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere kapitalinnskuddet til Investinor med 92 mill. kroner.
6.6.3 Post 92 Lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.7 Kap. 951 (Nytt) Kapitalfond for mineralnæringen
6.7.1 Post 90 Kapitalfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett om etablering av kapitalfond for mineralnæringen. Disse medlemmer mener det må bidras med kapital for å kunne komme i gang med industrivirksomhet basert på mineralressurser som vil kunne gi et betydelig antall arbeidsplasser.
6.8 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
6.8.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket ble foreslått å øke studiestøtten med 7 pst. for studieåret 2023–2024, og flertallet foreslår derfor å øke kap. 2410 post 90 med 740,25 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av midler til å øke studiestøtten til 1,4 G og følgelig å øke avsetningen på posten med 2 593,4 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å sette av midler til å øke studielånet til 1,3 G, samt å øke antall fagskoleplasser med 500 og antall studieplasser for vernepleiere med 200.
6.9 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
6.9.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke avsetningen på posten med 4 572 mill. kroner for å utvide lånerammen til Husbanken med 6 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke Husbankens låneramme til 27 mrd. kroner.
6.10 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
6.10.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.11 Kap. 2429 Eksportkredittordningen
6.11.1 Post 90 Utlån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.12 Kap. 2460 Eksportfinansiering Norge
6.12.1 Post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.13 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland
6.13.1 Post 96 Finansposter overført til fondet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.14 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
6.14.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Utenriksdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.15 Kap. 3505 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.15.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.16 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
6.16.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Helse- og omsorgsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.17 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
6.17.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.17.2 Post 96 Salg av aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.18 Kap. 4312 Avinor AS (jf. kap. 1312)
6.18.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.19 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
6.19.1 Post 91 Aksjekapital
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.20 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
6.20.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.20.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.21 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
6.21.1 Post 90 Avdrag
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å øke inntektene på posten med 31 mill. kroner som følge av forslag om utvidet låneramme for Husbanken.
6.22 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421)
6.22.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.22.2 Post 92 Låneordning for pakkereisearrangører – avdrag
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.23 Kap. 5329 Eksportkredittordningen
6.23.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.24 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
6.24.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.25 Kap. 5460 Eksportfinansiering Norge (jf. kap. 2460)
6.25.1 Post 95 Avdrag på utestående fordringer ifølge trekkfullmakt
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.26 Kap. 5656 Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning
6.26.1 Post 90 (Ny) Tilbakebetaling av kapital Nysnø klimainvesteringer AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
6.27 Kap. 5999 Statslånemidler
6.27.1 Post 90 Lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Gul bok
Det vises til omtale i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til sine merknader til øvrige 90-poster, og at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtale under kap. 2410 post 90, og flertallet foreslår derfor å øke kap. 5999 post 90 med 740,25 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å opprette en statlig grønn investeringsbank med et kapitalinnskudd på 30 mrd. kroner, som sammen med merknadene på postene ovenfor utgjør den totale endringen i forslaget til endring på kap. 5999 post 90 i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett.
6.28 Andre merknader fremkommet under komiteens behandling
6.28.1 Infrastrukturfond
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det legges til grunn å gjøre bruk av deler av fondskapitalen til å nedbetale opparbeidet bompengegjeld.
6.29 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 2 |
Komiteens tilråding |
H |
FrP |
SV |
R |
V |
MDG |
KrF |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||||||
119 |
|
Klimainvesteringsfondet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96 |
Kapitalinnskudd |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
1 500 000 (+1 500 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
162 |
|
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 239 864 |
1 239 864 (0) |
1 239 864 (0) |
1 239 864 (0) |
839 864 (-400 000) |
1 239 864 (0) |
1 239 864 (0) |
1 239 864 (0) |
1 239 864 (0) |
|
96 |
Norfund klimainvesteringsfond – kapitalinnskudd |
750 000 |
750 000 (0) |
750 000 (0) |
750 000 (0) |
0 (-750 000) |
750 000 (0) |
750 000 (0) |
750 000 (0) |
750 000 (0) |
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96 |
Innskudd til egenkapital i Nammo AS |
0 |
0 (0) |
375 000 (+375 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
951 |
|
Kapitalfond for mineralnæringen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Kapitalfond |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
1 000 000 (+1 000 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
952 |
|
Investinor AS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Kapitalinnskudd |
92 000 |
92 000 (0) |
92 000 (0) |
92 000 (0) |
0 (-92 000) |
92 000 (0) |
92 000 (0) |
292 000 (+200 000) |
92 000 (0) |
953 |
|
Nysnø Klimainvesteringer AS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Kapitalinnskudd |
390 000 |
390 000 (0) |
390 000 (0) |
0 (-390 000) |
482 000 (+92 000) |
0 (-390 000) |
650 000 (+260 000) |
390 000 (0) |
390 000 (0) |
1152 |
|
Bionova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Egenkapital Bionova |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
1 000 000 (+1 000 000) |
0 (0) |
1700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Kapitalinnskudd, NATOs innovasjonsfond |
24 680 |
24 680 (0) |
24 680 (0) |
24 680 (0) |
0 (-24 680) |
0 (-24 680) |
24 680 (0) |
24 680 (0) |
24 680 (0) |
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld |
37 413 186 |
38 153 436 (+740 250) |
37 413 186 (0) |
37 413 186 (0) |
40 006 186 (+2 593 000) |
39 380 471 (+1 967 285) |
38 780 286 (+1 367 100) |
38 368 111 (+954 925) |
37 413 186 (0) |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Nye lån |
20 807 000 |
20 807 000 (0) |
20 807 000 (0) |
20 807 000 (0) |
25 379 000 (+4 572 000) |
25 379 000 (+4 572 000) |
20 807 000 (0) |
24 807 000 (+4 000 000) |
20 807 000 (0) |
2423 |
|
Grønn investeringsbank |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Kapitalinnskudd |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
30 000 000 (+30 000 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
|
|
Sum utgifter |
226 256 009 |
226 996 259 (+740 250) |
226 631 009 (+375 000) |
226 866 009 (+610 000) |
263 746 329 (+37 490 320) |
232 380 614 (+6 124 605) |
227 883 109 (+1 627 100) |
232 410 934 (+6 154 925) |
226 256 009 (0) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||||||
4331 |
|
Infrastrukturfond |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95 |
Tilbakebetaling av fondskapital |
100 000 000 |
100 000 000 (0) |
100 000 000 (0) |
39 100 000 (-60 900 000) |
100 000 000 (0) |
100 000 000 (0) |
100 000 000 (0) |
100 000 000 (0) |
100 000 000 (0) |
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Avdrag |
13 893 000 |
13 893 000 (0) |
13 893 000 (0) |
13 893 000 (0) |
13 924 000 (+31 000) |
13 893 000 (0) |
13 893 000 (0) |
13 893 000 (0) |
13 893 000 (0) |
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90 |
Lån |
3 635 543 |
4 375 793 (+740 250) |
4 010 543 (+375 000) |
65 145 543 (+61 510 000) |
41 094 863 (+37 459 320) |
9 760 148 (+6 124 605) |
3 635 543 (0) |
9 790 468 (+6 154 925) |
3 635 543 (0) |
|
|
Sum inntekter |
226 256 009 |
226 996 259 (+740 250) |
226 631 009 (+375 000) |
226 866 009 (+610 000) |
263 746 329 (+37 490 320) |
232 380 614 (+6 124 605) |
226 256 009 (0) |
232 410 934 (+6 154 925) |
226 256 009 (0) |
|
|
Sum netto |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
1 627 100 (+1 627 100) |
0 (0) |
0 (0) |