Merknad
5. Rammeområde 22 Utbytte mv.
5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet
Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S (2022–2023) med Tillegg 2 |
Inntekter |
|||
Renter og utbytte mv. |
|||
5616 |
Kommunalbanken AS |
||
|
85 |
Aksjeutbytte |
652 000 000 |
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
80 |
Renter på lån fra statskassen |
675 000 000 |
|
81 |
Rentemargin, innovasjonslåneordningen |
22 000 000 |
|
82 |
Låneordning for pakkereisearrangører – renter |
3 600 000 |
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 000 |
5631 |
|
Aksjer i AS Vinmonopolet |
|
|
85 |
Statens overskuddsandel |
93 600 000 |
|
86 |
Utbytte |
2 000 |
5652 |
|
Statskog SF – utbytte |
|
|
85 |
Utbytte |
20 000 000 |
5656 |
|
Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
85 |
Utbytte |
30 220 400 000 |
5672 |
|
Bane NOR SF – utbytte |
|
|
85 |
Utbytte |
63 000 000 |
5680 |
|
Statnett SF |
|
|
85 |
Utbytte |
882 000 000 |
5685 |
|
Aksjer i Equinor ASA |
|
|
85 |
Utbytte |
15 000 000 000 |
5692 |
|
Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank |
|
|
85 |
Utbytte |
86 400 000 |
5693 |
|
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|
|
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
700 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 22 |
47 818 702 000 |
|
|
Netto rammeområde 22 |
-47 818 702 000 |
5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22
Komiteen viser til Stortingets vedtak 1. desember 2022, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -52 187 702 000 kroner.
For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2022–2023) Kommunal- og distriktsdepartementet, Prop. 1 S (2022–2023) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2022–2023) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2022–2023) Landbruks- og matdepartementet og Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet.
5.3 Kap. 5616 Kommunalbanken AS
5.3.1 Post 85 Aksjeutbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.4 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge
5.4.1 Post 80 Renter på lån fra statskassen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.4.2 Post 81 Rentemargin, innovasjonslåneordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.4.3 Post 82 Låneordning for pakkereisearrangører – renter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.4.4 Post 85 Utbytte, lavrisikolåneordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.5 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet
5.5.1 Post 85 Statens overskuddsandel
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.5.2 Post 86 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.6 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte
5.6.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.7 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning
5.7.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det under arbeidet med budsjettforliket ble stilt spørsmål fra Stortinget til Finansdepartementet om oppdatert anslag for utbyttet fra Statkraft, og på bakgrunn av oppdatert anslag foreslår flertallet at kap. 5656 post 85 økes med 4 369 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og til oppdaterte anslag på utbytte meddelt Stortinget gjennom skriftlig spørsmål. Disse medlemmer foreslår å øke utbyttet fra Statkraft med 4 179,2 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at de økte utbytteinntektene i Høyres alternative statsbudsjett i hovedsak går til å redusere oljepengebruken og legge til rette for en buffer for blant annet mulige utgifter til strømkompensasjon for bedriftene.
Disse medlemmer viser også til at utbytte fra Argentum økes med 1,35 mrd. kroner og utbytte fra Bane NOR Eiendom SF økes med 1,65 mrd. kroner som konsekvens av økt nedsalg av kommersiell eiendom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det legges opp til et økt utbytte fra Argentum fondsinvesteringer samt Statkraft. Disse medlemmer viser til den ekstraordinære situasjonen med høye energipriser og at Statkraft som følge av dette har betydelige ekstra inntekter. Etter disse medlemmers oppfatning skal økt utbytte fra Statkraft bidra til en utvidet strømstøtteordning som omfatter alle, og der dekningsgraden er 100 pst. over 50 øre per kWt.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der utbyttet fra DNB økes med 1 000 mill. kroner.
Post 86 (Ny) Tilbakebetaling av risikokapital Nysnø
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.8 5672 Bane NOR SF – utbytte
5.8.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å ikke ta utbytte fra Bane NOR.
5.9 Kap. 5680 Statnett SF
5.9.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.10 Kap. 5685 Aksjer i Equinor ASA
5.10.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.11 Kap. 5692 Utbytte statens kapital i Den nordiske investeringsbank
5.11.1 Post 85 Utbytte
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
5.12 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.
5.12.1 Post 85 Utbytte fra Folketrygdfondet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der det legges til grunn et betydelig utbytte fra fondet. Disse medlemmer vil fremheve at Folketrygdfondet ikke lenger har noen direkte tilknytning til Folketrygden. Fondets vekst og etter hvert dominerende stilling har blitt en utfordring. Disse medlemmer viser til at tradisjonelt har avkastningen vært lagt til fondets kapital, noe som bidrar til å forsterke fondets dominerende stilling.
5.13 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 22
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster, der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 2 |
Komiteens tilråding |
H |
FrP |
SV |
R |
V |
MDG |
KrF |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||||||||
|
|
Sum utgifter |
0 |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||||||||
5656 |
|
Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
30 220 400 |
34 589 400 (+4 369 000) |
35 749 600 (+5 529 200) |
45 220 400 (+15 000 000) |
30 220 400 (0) |
31 220 400 (+1 000 000) |
35 299 600 (+5 079 200) |
30 220 400 (0) |
36 427 400 (+6 207 000) |
5672 |
|
Bane NOR SF – utbytte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
63 000 |
63 000 (0) |
1 713 000 (+1 650 000) |
63 000 (0) |
63 000 (0) |
0 (-63 000) |
63 000 (0) |
63 000 (0) |
1 713 000 (+1 650 000) |
|
86 |
Avvikling av driftskreditt |
0 |
0 (0) |
500 000 (+500 000) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
0 (0) |
5680 |
|
Statnett SF |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte |
882 000 |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
882 000 (0) |
1 852 000 (+970 000) |
5693 |
|
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
700 |
700 (0) |
700 (0) |
27 520 215 (+27 519 515) |
700 (0) |
700 (0) |
700 (0) |
700 (0) |
700 (0) |
|
|
Sum inntekter |
47 818 702 |
52 187 702 (+4 369 000) |
55 497 902 (+7 679 200) |
90 338 217 (+42 519 515) |
47 818 702 (0) |
48 755 702 (+937 000) |
52 897 902 (+5 079 200) |
47 818 702 (0) |
56 645 702 (+8 827 000) |
|
|
Sum netto |
-47 818 702 |
-52 187 702 (-4 369 000) |
-55 497 902 (-7 679 200) |
-90 338 217 (-42 519 515) |
-47 818 702 (0) |
-48 755 702 (-937 000) |
-52 897 902 (-5 079 200) |
-47 818 702 (0) |
-56 645 702 (-8 827 000) |