Sammendrag
Regjeringen foreslår
å redusere verdsettelsen av driftsmidler (unntatt sekundærboliger
og næringseiendom) i formuesskatten fra 75 pst. til 70 pst. fra
2023. Sammenholdt med forslaget om å øke verdsettelsen av aksjer
og næringseiendom mv., innebærer dette en differensiering i verdsettelsesrabatten
som ble innført fra 2017. Regjeringen mener en slik differensiering
er velbegrunnet. Skattytere som driver virksomhet gjennom enkeltpersonforetak,
får i praksis en mindre omfattende rabatt enn dem som driver virksomhet
gjennom selskap. Bakgrunnen for dette ble nærmere beskrevet ved innføringen
av rabatten, se Prop. 1 LS (2016–2017) Skatter, avgifter og toll
2017 punkt. 4.1.3:
«I enkeltpersonforetak
kan det være vanskelig å skille mellom foretakets midler og skattyters
private midler. Det er i dag nødvendig å skille mellom driftsmidler
og eiendeler av privat karakter, blant annet fordi kostnader knyttet
til private eiendeler ikke er fradragsberettigede. En rabatt avgrenset
til driftsmidlene vil være praktiserbar for Skatteetaten samtidig
som premisset om eiendelens tilknytning til virksomhet ivaretas.
Det følger av praksis at når en eiendel er ervervet både av private
og virksomhetsmessige formål, skal hovedformålet legges til grunn.
Denne praksisen kan også legges til grunn ved avgrensning av verdsettingsrabatten.
En rabatt på driftsmidlene
i enkeltpersonforetak vil imidlertid være mindre omfattende enn
rabatten som foreslås for øvrige foretaksformer, hvor alle formuesskattepliktige
eiendeler, herunder varelager, fordringer og bankinnskudd, i praksis
blir gjenstand for rabatt. Det skyldes at rabatten gis på eierandelen
i selskapet og ikke på hver enkelt eiendel i selskapet. En avgrensning som
gir rabatt på alle eiendeler som på en eller annen måte har virket
i næringen, er imidlertid vanskelig å lovregulere og ville også
være vanskelig å praktisere og kontrollere for Skatteetaten.»
Regjeringen mener
lavere verdsettelse av driftsmidler kan bidra til å utjevne denne
ulikheten. Dette vil imidlertid være avhengig av sammensetningen
av driftsmidler og andre eiendeler for den enkelte. Endringen omfatter
kun driftsmidler som eies direkte av en formuesskattepliktig skattyter.
Det kan stilles
spørsmål ved om en slik differensiering i det formelle verdsettelsesnivået
for ulike typer næringsrelatert kapital kan utgjøre statsstøtte
etter EØS-avtalen art. 61. Fordi en redusert verdsettelse av driftsmidler
kan bidra til å utjevne ulikhetene som er beskrevet ovenfor, vurderer
regjeringen det slik at endringen ligger innenfor handlingsrommet
etter EØS-avtalen.
Forslaget antas
ikke å ha nevneverdige administrative konsekvenser. Endringen anslås
å redusere provenyet med 25 mill. kroner påløpt og 20 mill. kroner
bokført i 2023.
Departementet viser
til forslag til endring i skatteloven § 4-17 annet ledd. Departementet
foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2023.