3.1.2.3 Merknader fra Fremskrittspartiet
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge og Europa er i en spesiell situasjon preget av Russlands
overfall på Ukraina og en ekstrem prisstigning på energi og mat,
men også på mange andre varer. Dette preger Fremskrittspartiets
forslag til statsbudsjett for det kommende året.
Gjennom hele energikrisen
har disse medlemmer kjempet
for å redusere utgiftene til folk og bedrifter. Ved å fjerne skatter
og avgifter ønsker disse
medlemmer å være en garantist for enkeltmenneskets selvstendighet
og trygghet. Både drivstoffpriser, strømpriser, matpriser og renten
har økt dramatisk. Disse medlemmer vil
la folk og bedrifter få beholde mer av sine egne penger i stedet
for at en allerede rik stat skal bli enda rikere.
I regjeringens
forslag til statsbudsjett øker statens utgifter kraftig. Samtidig
inndras kjøpekraft i privat sektor. Disse medlemmer viser til
at dette ikke er Fremskrittspartiets politikk. Disse medlemmer går til kamp
mot tidenes skatte- og avgiftsøkninger fra regjeringen. I løpet
av tolv måneder har regjeringen lansert skatte- og avgiftsøkninger
på 55 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil prioritere
det viktigste først. Disse
medlemmer vil redusere skatter og avgifter, slik at folk og
bedrifter sitter igjen med mer av egen lønn og bedriftene går med
overskudd. Disse medlemmer mener
ingen skal betale mer enn 50 øre per kWh for strøm, og disse medlemmer vil
fjerne avgiftene på drivstoff og halvere momsen på mat.
Statens utgifter
må ned. Disse
medlemmer foreslår derfor kraftige kutt i det stadig voksende
byråkratiet og vil kutte i bistand. Disse medlemmer sier nei
til symbolske klimatiltak, hvor den globale effekten er liten.
Pga. krigen i Ukraina,
som medfører stor usikkerhet og ustabilitet, omfatter ikke Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2023 alle økonomiske endringer partiet
ønsker å gjennomføre. Disse
medlemmer prioriterer de viktigste tiltakene for norsk næringsliv,
arbeidsplasser og folk flest i Norge.
I en tid med krig
i Europa, ustabilitet og globale endringer må vi forsvare våre grenser
og verdier. Derfor mener disse medlemmer at vår beredskap,
politiet og Forsvaret må styrkes.
Helse- og omsorgstjenestene
til befolkningen må forbedres og kapasiteten økes, og ikke forringes
og bygges ned slik regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet
foreslår. Disse
medlemmer vil ha valgfrihet og sikre alle en verdig alderdom.
Fremskrittspartiets mål er at alle skal få anledning til å leve
sine liv på egne premisser.
Menneskets skaperkraft
må slippes fri for å sørge for et bedre og mer velfungerende samfunn
for neste generasjon. Disse
medlemmer mener at dette gjøres best gjennom mer frihet for
enkeltmennesket.
Avgiftskutt gir frihet
Staten har tjent
seg svært rik på de skyhøye energiprisene. Disse medlemmer mener at
denne rikdommen bør deles med vanlige folk ved at staten tar seg litt
mindre betalt gjennom lavere avgifter, noe som gir mer frihet for
enkeltmennesket.
På vårparten lovet
finansministeren at alle skulle få bedre økonomi i 2022. Finansministerens
kalkulator viste at en familie ville sitte igjen med 14 700 kroner
mer etter fratrekk for økte avgifter og ekstrem prisstigning. Folk
og bedrifter opplever dessverre det stikk motsatte, og ingen av
finansministerens analyser eller prognoser har vært riktige så langt.
Prisene på blant
annet strøm, drivstoff og matvarer og økende rente har ifølge SSB
ført til et «uventet økonomisk sjokk». Byrået presenterte i november
tall som viser at husholdningenes utgifter i gjennomsnitt økte med
27 000 kroner i 2022, mens inntektene økte langt mindre.
I gjennomsnitt
anslår SSB en netto utgiftsøkning for husholdningene i de sørlige
strømsonene på om lag 20 000 kroner og en netto utgiftsøkning for
husholdningene i de nordlige strømsonene på 14 000 kroner.
Mens økningen i
nettoutgifter i gjennomsnitt er på om lag 3,7 pst. for folk med
disponibel inntekt på om lag 130 000 kroner, er økningen på om lag
2,3 pst. for folk med inntekt på 1 700 000 kroner. SSB konkluderer
med at ulikheten blant husholdningene har blitt noe høyere som følge
av det økonomiske sjokket i 2022, men at effekten er moderat. Effekten
av regjeringens påståtte skattelettelser for lave og middels inntekter
er knapt nok synlig på de tabellene som SSB presenterer.
Vil gi folk økonomisk handlefrihet
Konsumprisindeksen
har økt med 7,5 pst. fra oktober 2021 til oktober 2022. Det er den
høyeste prisveksten siden 1987. Det er spesielt strøm, mat og drivstoff
som bidrar til at prisveksten er rekordhøy.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet vil gi folk økonomisk handlefrihet. Derfor
prioriterer partiet å redusere avgifter og skatter, som er offentlige inngrep
i privatpersoners og bedrifters økonomi.
Disse medlemmer mener politikernes
oppgave er å finne løsninger basert på enkeltmenneskets behov, ikke
statens. Disse
medlemmer vil at flere skal sitte igjen med mer av egen lønn,
og at bedriftene skal gå med overskudd.
Så lenge strømprisen
er unormalt høy, skal ingen betale mer enn 50 øre per kWh for strømmen.
Mens regjeringen har økt avgiftene, vil disse medlemmer i en tid med
svært høye priser heller fjerne avgiftene på drivstoff. For å redusere
den kraftige økningen i prisen på matvarer foreslår disse medlemmer at
staten skattlegger matvarene litt mindre gjennom å halvere momsen
på mat.
For disse medlemmer er
det viktig at staten har respekt for dine og mine penger. Summen
av disse medlemmers forslag
vil gi mer frihet og hjelpe folk og bedrifter med å komme seg gjennom
en tøff vinter med stadig økende priser. Slik vil disse medlemmer gi folk mer
frihet.
Strøm
Regjeringen har
gjort for lite for å hjelpe alle som nå sliter med å betale strømregningene. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet en rekke ganger har foreslått en midlertidig
makspris på strøm på 50 øre per kWh for alle så lenge strømprisene
er unormalt høye. Det er heller ingen grunn til at staten skal gjøre den
enda dyrere gjennom elavgift.
Det er stor usikkerhet
knyttet til utviklingen i strømprisen. Fremskrittspartiet foreslår
derfor en midlertidig makspris på 50 øre/kWh for første halvår,
for deretter å ta en ny vurdering av situasjonen. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiets forslag vil bety at man sparer opp mot en
tusenlapp i måneden dersom man har et forbruk på 20 000 kWh med
en snittpris på 3,59 kroner.
|
Regjeringen
|
Fremskrittspartiet
|
Forbruk
12 000 kWh
|
23 304
|
10 958
|
Forbruk
20 000 kWh
|
38 840
|
18 263
|
Forbruk
30 000 kWh
|
58 260
|
27 394
|
Drivstoff
I løpet av 2022
har det for første gang vært drivstoffpriser på over 30 kroner literen
i Norge. Prisene på diesel har økt med 44,1 pst. de siste tolv månedene,
mens bensin har hatt en prisøkning på 27,9 pst.
Mens regjeringen
også i dette budsjettet øker avgiftene på bensin, mener disse medlemmer at
den høye drivstoffprisen i Norge skal ned.
Det er særlig folk
som er avhengige av bil for å få hverdagen til å fungere, som straffes
av regjeringens politikk.
Disse medlemmer mener folk
skal sitte igjen med mer av sine egne penger, og vil derfor fjerne
særavgiftene på drivstoff og bidra til lavere prisvekst.
For bensin vil
dette bety en avgiftsreduksjon inkludert moms på ca. 8 kroner per
liter, mens det for diesel vil bety ca. 7 kroner per liter. En bilist
som kjører 16 000 kilometer i året og har et forbruk på 0,8 liter
bensin per mil, vil med disse medlemmers forslag
spare 11 056 kroner i året, mens en som kjører 30 000 kilometer
i året, vil spare 20 730 kroner i året.
Bensin – sparte
drivstoffkostnader med Fremskrittspartiets forslag
|
Halvår
|
Årlig
kjørelengde 16 000 km
med forbruk på 0,8 l/mil
|
5 528
|
Årlig
kjørelengde 20 000 km
med forbruk på 0,8 l/mil
|
6 910
|
Årlig
kjørelengde 30 000 km
med forbruk på 0,8 l/mil
|
10 365
|
Diesel – sparte
drivstoffkostnader med Fremskrittspartiets forslag
|
Halvår
|
Årlig
kjørelengde 15 000 km
med forbruk på 0,5 l/mil
|
2 555
|
Årlig
kjørelengde 20 000 km
med forbruk på 0,5 l/mil
|
3 407
|
Årlig
kjørelengde 30 000 km
med forbruk på 0,5 l/mil
|
5 110
|
Disse medlemmer mener at
forslaget vil bidra til at bensinprisen nærmer seg det mer normale
nivået den var på i perioden før den store oljeprisøkningen.
Matmoms
Det har blitt langt
dyrere å fylle handlekurven i dagligvarebutikken. Det siste året
har prisene på mat steget med 13,1 pst. Mange står nå i kø for å
få utdelt gratis mat fordi de ikke har råd til å kjøpe det aller
mest nødvendige. Dette er uverdig.
Disse medlemmer mener at
det ikke er riktig at staten skal gjøre seg selv rikere mens folk
ikke har råd til mat. Derfor foreslår disse medlemmer å halvere momsen
på mat fra 15 til 7,5 pst.
|
Årlig
besparelse
|
Forbruk
på 7 000 kroner i måneden
|
5 500
|
Forbruk
på 10 000 kroner i måneden
|
7 800
|
Forbruk
på 14 000 kroner i måneden
|
11 000
|
Disse medlemmer forutsetter
at hele avgiftsreduksjonen skal komme forbrukerne til gode.
Reduserte bilavgifter
Bilavgiftene i
Norge er for høye. Bilen er vårt viktigste og mest fleksible transportmiddel
og står for mer enn 80 pst. av persontrafikken. Disse medlemmer vil derfor
prioritere å senke avgiftene på bil og drivstoff, slik at det blir
billigere både å kjøpe og bruke bil for vanlige folk.
Kjøpsavgiftene
på bil er for høye, og disse medlemmer mener at
engangsavgiften for bil over tid skal avvikles. Disse medlemmer går derfor
imot regjeringens forslag om innføring av ny vektavgift for alle
personbiler. For bensin- og dieselbiler vil regjeringens forslag
innebære betaling av dobbel vektavgift, i tillegg til at også CO2-komponenten økes med 20
pst. Disse medlemmer mener
dette er uholdbare prisøkninger på bil fra regjeringen, og avviser
alle regjeringens skjerpelser av engangsavgiften.
Siden regjeringen
overtok makten, har det vært en formidabel avgiftsøkning for ladbare
biler. Regjeringen legger opp til videre avgiftsøkning for denne
biltypen for 2023. Disse
medlemmer sier nei til dette og mener at ladbare biler er
et godt alternativ for mange som har et kjøremønster der bruk av
elbil i dag ikke er praktisk. Disse medlemmer foreslår
at fradragsordningen i engangsavgiften for ladbare biler skal være
som før Arbeiderpartiet og Senterpartiet overtok regjeringskontorene.
For noen av de mest praktiske ladbare bilene vil dette gi prisreduksjoner
på inntil 120 000 kroner. Dette vil gjøre nye ladbare biler tilgjengelige
for flere og samtidig dempe prispresset som regjeringens avgiftsøkninger
på bil innebærer.
Disse medlemmer foreslår
også å avvikle trafikkforsikringsavgiften for veterankjøretøy, traktor,
snøscooter, moped og motorredskap.
Nei til bompenger
Disse medlemmer mener at
alle skal ha mulighet til å velge bilen til sin dagligtransport.
Da må avgiftene ned og bompengene bort. Disse medlemmer foreslår
å avvikle alle bomprosjekter og fjerne bompengegjelden gjennom bruk
av infrastrukturfondet.
Flypassasjeravgift
Disse medlemmer minner om
at Fremskrittspartiet sørget for å fjerne flypassasjeravgiften,
som den rød-grønne regjeringen nå har gjeninnført. Dette er en avgift
som kommer på toppen av høyere priser for flyreiser. Disse medlemmer ønsker
å fjerne den rød-grønne flypassasjeravgiften.
Regjeringen vil
at man neste år skal betale 82 kroner ekstra for hver flytur i Europa
og 220 kroner for hver flytur utenfor Europa.
Disse medlemmer avviser regjeringens
forslag om å halvere tobakkskvoten på taxfree. Inntektene fra taxfreesalget
er en viktig bidragsyter til å finansiere flyplasser i Norge.
Disse medlemmer har tidligere
fått gjennomslag for å fjerne avgiften på alkoholfrie drikkevarer.
Nå vil disse medlemmer også fjerne den
siste resten av sukkeravgiften for å utligne noe av forskjellen
i pris mellom norske og svenske produkter.
Effekt på inflasjon
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiets tre hovedgrep for å sikre at folk og bedrifter
får bedre økonomi neste år, er at ingen skal betale mer for strøm enn
50 øre per kWh så lenge prisen er unormalt høy, at drivstoffavgiftene
fjernes, og at momsen på matvarer blir halvert.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet har bedt Finansdepartementet beregne hvilken
virkning disse hovedgrepene i dette budsjettforslaget ville hatt
på inflasjonen. Departementet har brukt den makroøkonomiske modellen
KVARTS til å beregne den isolerte effekten av avgiftskuttene. På
samme måte som regjeringens såkalte «strømstøtteordning» bidrar
til å dempe inflasjonen, ville Fremskrittspartiets modell for strømstøtte
med uendret forbruk bidratt til å dempe veksten i konsumprisindeksen
med 1,3 prosentpoeng. Den isolerte effekten av å fjerne veibruksavgiften
på drivstoff og CO2-avgiften
på mineralske produkter i et helt år kan trekke ned inflasjonen
med om lag 0,8 prosentenheter samme år, gitt at avgiftslettelsene
i sin helhet veltes over i prisene. Fjerning av veibruksavgiften
og CO2-avgiften i et halvt
år kan bidra til å trekke ned inflasjonen med 0,4 prosentenheter
samme år. Disse medlemmer vil videre vise til at den isolerte effekten
av å halvere matmomsen i et helt år kan trekke ned inflasjonen med
om lag 0,8 prosentenheter samme år, gitt at avgiftslettelsene i
sin helhet veltes over i prisene. En halvering av matmomsen i et
halvt år kan bidra til å trekke ned inflasjonen med 0,4 prosentenheter
samme år. Hvert enkelt av Fremskrittspartiets tre hovedgrep ville altså
ifølge brev fra finansministeren til Stortinget bidratt til å dempe
inflasjonen.
Folk skal beholde mer av egen inntekt
Disse medlemmer mener at
folk må få beholde mer av sin egen inntekt. Disse medlemmer prioriterer
derfor å sette ned skatter og avgifter, slik at folk flest kan sikre
velferd for seg og sin familie. Disse medlemmer vil gi folk
valgfrihet til å prioritere pengebruken etter egne behov. Staten
skal ikke prioritere for den enkelte.
Mens regjeringen
mener at de som er medlem av fagforeninger, skal få en egen skattelette,
vil disse medlemmer kutte
i skattene for alle. Disse
medlemmer øker i stedet personfradraget, som kommer alle skattebetalere
til gode.
Disse medlemmer foreslår
også å øke frikortgrensen betydelig fra dagens nivå på 65 000 kroner
til 100 000 kroner. Dette vil bety svært mye for mange som jobber
deltid ved siden av studiene.
Disse medlemmer mener at
flere skal få mulighet til å greie seg på egen inntekt i stedet
for å være avhengig av offentlige støtteordninger. Det skal lønne
seg å jobbe.
Dropper skattesjokket
Regjeringens forslag
til statsbudsjett vil svekke norsk konkurransekraft og øke risikoen
for konkurser og tapte arbeidsplasser. Disse medlemmer sier nei til
tidenes skatte- og avgiftssjokk og foreslår å reversere flere av
forslagene til den rød-grønne regjeringen.
Regjeringen har
foreslått å øke arbeidsgiveravgiften for alle som tjener over 750 000
kroner i privat sektor. Beløpet omfatter også avsetninger til pensjon
og naturalytelser. Trolig vil avgiften slå inn på inntekter rundt 670 000–700 000
kroner, og dermed slår avgiften inn på lønninger som ligger like
over gjennomsnittet for ansatte i privat sektor. En lang rekke arbeidsgivere
vil dermed få en ny særnorsk ekstraskatt av regjeringen, som vil
gjøre det enda vanskeligere for norske bedrifter å konkurrere med
bedrifter i andre land.
Formuesskatt
Regjeringen har
også foreslått en kraftig økning i formuesskatten, som vil ramme
bedrifter i en allerede hardt presset situasjon. Disse medlemmer mener regjeringen
med sine forslag vil gjøre vondt til verre for mange bedrifter,
og skatteøkningene kan gå ut over arbeidsplasser.
Disse medlemmer sier derfor
nei til en kraftig økning i den særnorske formuesskatten.
Utbytteskatt
I løpet av to budsjettår
har regjeringen økt skatt på utbytte fra 33 til 38 pst. For mange
norske bedriftseiere er utbytte fra bedriften eneste mulighet for
å betale formuesskatt, mens utenlandske eiere slipper formuesskatten.
Regjeringen med Senterpartiet i spissen gjør det enda vanskeligere
å være norsk bedriftseier. For alle nordmenn med fondssparing er
dette også svært dårlige nyheter. Disse må også betale utbytteskatt
på avkastningen av oppsparte midler, som kan kanskje var planlagt til
sikring av pensjon.
Vil redusere skatten på kraft
Disse medlemmer mener regjeringens
forslag til ny grunnrenteskatt for vannkraft og høyprisbidrag (avgift
på kraftproduksjon) med tilbakevirkende kraft for 2022 kan være
i strid med Grunnlovens tilbakevirkningsforbud. Fremskrittspartiet
har derfor fremmet forslag i Stortinget om at Høyesterett skal vurdere
spørsmålet.
Disse medlemmer avviser regjeringens
forslag om å øke grunnrenteskatten for vannkraft fra 37 til 45 pst.
og foreslår å redusere satsen til 40 pst. Dette gjør at satsen blir
lik skattesatsen for vindkraft. Disse medlemmer foreslår
også å kutte høyprisfradraget for 2022 og første halvår 2023. I
løpet av våren skal Stortinget behandle en egen sak om ordningen,
og disse medlemmer vil
komme tilbake til sine forslag for andre halvår.
Nei til ny skatt på oppdrett
Regjeringen har
foreslått en ny særnorsk skatt for oppdrettsnæringen. Skatten kommer
til å ramme en av våre viktigste næringer hardt. Skatten vil særlig
gå ut over distriktskommuner langs kysten og vil også ha negative
ringvirkninger for andre næringer i distriktene.
Havbruksnæringen
deltar ikke i et NM, men et VM. De er i sterk konkurranse med aktører
i land med lavere kostnader enn Norge på en rekke områder, og da
må vi tilby de driftige folkene i havbruksnæringen konkurransedyktige
rammevilkår.
Disse medlemmer sier nei
til å innføre den nye ekstraskatten til regjeringen, som kommer
på toppen av skyhøye kostnader og den største skatteøkningen for næringslivet
på over 20 år.
Binder Norge sammen
Disse medlemmer legger til
grunn at gode og trafikksikre veier bygger Norge for fremtiden. Disse medlemmer mener
det bør igangsettes flere veiprosjekter, og vil øke bevilgningene
til vedlikehold. Disse medlemmer vil
videre sikre fortsatt utbygging av jernbanen og sier nei til både
bompenger og den rød-grønne flypassasjeravgiften.
Norge er et langstrakt
land med spredt befolkning. Landet vårt er rikt på muligheter og
ressurser. Likevel kan store avstander gi norske bedrifter en konkurranseulempe
som kan motvirkes ved investeringer i infrastruktur som vei, jernbane
og flyplasser. Derfor mener disse medlemmer at å sørge
for effektiv logistikk for både folk flest og næringsliv er blant
statens viktigste oppgaver. Det knytter Norge sammen, gir personlig
frihet og gir grunnlag for bosetting og næringsvirksomhet over hele
landet.
Prioriterer vedlikehold og tryggere
veier
Disse medlemmer mener det
er viktig å investere i nye og bedre veier som et grunnlag for å
komme styrket ut av de tøffe tidene med prisstigning og mye usikkerhet.
Samtidig er det viktig å ta vare på den infrastrukturen vi har.
Derfor prioriterer disse
medlemmer mer penger til vedlikehold av både riks- og fylkesveier,
hvor det er stort etterslep for begge kategoriene.
Riks- og fylkesveiene
er det viktigste transportnettet i landet, som både innbyggere og
næringsliv er avhengige av. Nye veier og redusert vedlikeholdsetterslep
gir bedre kapasitet og styrket trafikksikkerhet for alle.
Både transport-,
bygge- og anleggsbransjen befinner seg i en tøff situasjon som følge
av kostnadsveksten. Regjeringen gjør situasjonen verre når den foreslår
å stoppe videreføring av store og viktige veiprosjekter som disse medlemmer nå
foreslår midler til å videreføre etter planene. Disse medlemmer prioriterer
i tillegg å øke bevilgningene til drift og vedlikehold med 1,4 mrd.
kroner mer enn regjeringen.
Vedlikeholdsmilliard
Godt vedlikeholdte
veier øker trafikksikkerheten. Derfor foreslår disse medlemmer en egen vedlikeholdsmilliard
til riksveiene.
Selv om fylkesveiene
i hovedsak blir finansiert gjennom overføringer til fylkeskommunene,
vil disse medlemmer øremerke
ytterligere 400 mill. kroner til vedlikehold av fylkesveier.
I tillegg øker disse medlemmer satsingen
på det såkalte bruprogrammet for utbedring av fylkesveier for tømmertransport
med 29 mill. kroner for å ta et krafttak for å få gjennomført planlagt
utbedring.
Nye og bedre veier
Disse medlemmer prioriterer
flere av de viktigste prosjektene fra Nasjonal transportplan som
regjeringen ønsker å utsette. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningene til riksveiinvesteringer med totalt 1,75 mrd.
kroner, fordelt på Statens vegvesen og Nye Veier AS.
For å sikre oppstart
i 2023 setter Fremskrittspartiet av totalt 715 mill. kroner ut over
regjeringens forslag, fordelt på følgende seks store prosjekter:
Fylke
|
Veinummer
|
Strekning
|
Ekstra bevilgninger
|
Nordland
|
E6
|
Megården–Mørsvikbotn
|
150 000 000
|
Vestland
|
E16
|
Hylland–Slæen
|
50 000 000
|
Vestland
|
E16/Vossabana
|
Arna–Stanghelle
|
200 000 000
|
Vestland
|
E134
|
Røldal–Seljestad
|
200 000 000
|
Viken
|
E134
|
Saggrenda–Elgsjø
|
15 000 000
|
Viken
|
E134
|
Oslofjordforbindelsen
|
100 000 000
|
Disse medlemmer prioriterer
også en rekke mindre prosjekter. Det er viktig med fremdrift i planlegging
av blant annet rv. 15 nye Strynefjellstunnelen med arm til Geiranger,
samt E39 Veibust–Blindheim–Moa.
Ringeriksbanen
Disse medlemmer foreslår
å beholde Ringeriksbanen i fellesprosjektet med ny E16. Nye Veier
har allerede identifisert om lag fem mrd. kroner i kostnadsbesparelser
på banedelen, og ved å beholde Ringeriksbanen i prosjektet sikrer
vi fremdrift samtidig som det blir bygget med god kontroll på kostnadene.
Bedrer ras- og skredsikring på
vei
Flere veistrekninger
i Norge er sterkt ras- og skredutsatte. Dette gjelder både på riks-
og fylkesveinettet. Disse
medlemmer prioriterer mer til rassikring og gjenoppretter
de øremerkede midlene til rassikring som regjeringen har foreslått
å fjerne. Trygghet og fremkommelighet på veinettet er svært viktig
for disse medlemmer.
Disse medlemmer vil gjenopprette
egne øremerkede poster for skredsikring både på riks- og fylkesveier.
Dette gjør vi for å sikre at midlene kommer til nytte på de strekningene
som trenger det, og for å oppnå størst mulig fremdrift i arbeidet
med trafikksikre veier.
Fjerner bompengene
Disse medlemmer mener offentlige
veier er et offentlig ansvar. Derfor er disse medlemmer mot bompengefinansiering
og foreslår å fjerne bompengebelastningen for norske bilister ved
å innløse all bompengegjeld i eksisterende prosjekter. Midler fra
infrastrukturfondet benyttes til nedbetalingen. Både folk flest
og næringslivet vil få en bedre hverdag uten bomstasjoner.
Mindre sløsing og mer effektivitet
Disse medlemmer mener det
er viktig å ha respekt for skattebetalernes penger og få mest mulig
ut av hver krone. Det er et innsparings- og effektiviseringspotensial
blant annet hos Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen og Vegdirektoratet.
Digitalisering, delegering av oppgaver til private samt forenkling
av veinormalene vil frigjøre ressurser fra administrasjon som kan
brukes på veibygging og fjerning av etterslep på vedlikehold.
Vil bygge jernbane som et reelt
alternativ
Dersom toget skal
være et reelt alternativ som folk flest kan velge til hverdagsreisen,
må hastigheten opp og punktligheten bli bedre. Det er derfor behov
for fremdrift på InterCity-utbyggingen slik at vi får høyere hastighet
og høyere frekvens på de mest trafikkerte strekningene. Disse medlemmer prioriterer
utbygging av Vestfoldbanen og planlegging av InterCity.
Disse medlemmer øker satsingen
på jernbane med 200 mill. kroner mer enn regjeringen. Disse medlemmer foreslår
å sette av 100 mill. kroner til å sikre fremdrift i byggingen av
Vestfoldbanen mellom Sandefjord, Stokke og Torp. Videre prioriteres
også 100 mill. kroner for å sikre fremdrift i det ytre InterCity-nettet.
Vil sikre et godt flytilbud i hele
landet
Disse medlemmer vil fjerne
flypassasjeravgiften for å lette byrden for flyselskapene. For store
deler av Norge er flyrutene eneste kollektivtilbud. Et godt utviklet
flytilbud, også på kortbanenettet, er avgjørende for bosetting,
arbeid og verdiskaping i hele landet. Luftfarten har så vidt kommet
seg ut av krisen som fulgte av koronapandemien. Viktige flytilbud
står i fare for å bli avviklet. Norge er avhengig av å sikre konkurranse
i luften for folk og næringsliv, også i årene som kommer.
En ny og strammere kurs i innvandringspolitikken
Det er krig i Europa,
og disse medlemmer mener
Norge har et spesielt ansvar for å hjelpe mennesker på flukt i vårt
eget nærområde. Den store ankomsten av ukrainske flyktninger legger
likevel press på det norske mottakssystemet, og det er viktigere
enn noen gang å sørge for at flyktninger og migranter utenfra Europa først
og fremst hjelpes i sitt eget nærområde.
Samfunnet er avhengig
av en streng innvandringspolitikk og god integrering. Derfor vil disse medlemmer stille
tydelige krav til den enkelte om å lære seg norsk og skaffe seg
arbeid. Det handler om å verne om de unike, vestlige og norske verdiene
som gjør landet godt å bo i for alle. Disse medlemmer vil erstatte dagens
asylsystem med en ny modell som hjelper dem som trenger det mest.
Et nytt asylsystem er helt nødvendig
Norge og Europa
trenger et nytt, mer rettferdig og humant asylsystem som sikrer
beskyttelse og hjelp til et størst mulig antall mennesker. Disse medlemmer vil
heller hjelpe tusenvis av mennesker i trygge nærområder enn å hente
en liten håndfull til Norge. I dag er det over 100 millioner mennesker
på flukt, et antall som har doblet seg bare siden 2014. I tillegg
er det kostbart å behandle søknader og returnere økonomiske migranter uten
beskyttelsesbehov.
Disse medlemmer vil få på
plass et nytt asylsystem som skal bygge på prinsippet at det skal
være umulig å få opphold i Norge gjennom å komme til grensen som
asylsøker. De som kommer inn i Norge og leverer en asylsøknad, skal
overføres til et asylsenter i nærområdene. Flere land, som Danmark
og Storbritannia, ser nå nødvendigheten av å inngå avtaler med trygge
land i nærområdene for håndtering av asylsøknader. Dette er en ordning disse medlemmer støtter,
og Norge bør jobbe for å inngå slike avtaler, gjerne i samarbeid
med land som Danmark.
På denne måten
kan det unngås at flere mennesker risikerer livet på en farefull
reise med menneskesmuglere over havet. FN anslår at minst 25 000
mennesker har mistet livet i forsøk på å krysse Middelhavet siden
2014. Derfor vil disse
medlemmer prioritere hjelp i nærområdene og gjøre det mindre
attraktivt å søke asyl i Norge, slik at færre mennesker skal måtte
risikere livet for å få hjelp. Disse medlemmer vil stoppe
incentivene som får millioner av mennesker til å legge ut på en livsfarlig
reise til Norge og Europa hvert år.
Norge er blant
landene i Europa som gjennom de siste tiårene har tatt imot flest
asylsøkere og kvoteflyktninger. I perioden 2010 til og med 2019
har Norge bosatt ca. 12 000 kvoteflyktninger, personer som har fått asyl,
og familiegjenforente av flyktninger.
Beregninger fra
SSB viser at Norge er verdens dyreste land for bosetting av flyktninger
med en livsløpskostnad per flyktning på ca. 20 mill. kroner, tilsvarende
40 mrd. kroner for 2 000 kvoteflyktninger, som er regjeringens forslag
for 2023. Denne politikken er ikke bærekraftig og kan ikke fortsette. Disse medlemmer vil styrke
norsk nødhjelp i nærområdene, og på denne måten hjelpe langt flere
flyktninger for en langt lavere kostnad enn dagens politikk har,
hvor målet er å hjelpe flyktninger i Norge.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiets hovedprioritering på innvandringsfeltet i
forslag til statsbudsjett for 2023 er å redusere antall kvoteflyktninger
med 90 pst. til 200, samtidig som vi ønsker å styrke nødhjelp og
Norges bistand for flyktninger i nærområdene.
På denne måten
kan man hjelpe langt flere mennesker med beskyttelsesbehov og redusere
presset på det norske samfunnet. Disse medlemmer er tydelige
på at Norge har et ansvar for vårt eget nærområde, og er krystallklare
på at Norge skal hjelpe både Ukraina og ukrainere på flukt.
Bedre helsetjenester for flere
Fremskrittspartiet
vil sikre gode, raske og trygge helsetjenester, hvor enkeltmennesket
står i sentrum. Et godt behandlingstilbud når helsen svikter, er
viktig i alle livets faser.
Disse medlemmer prioriterer
et løft i eldreomsorgen, kutt i helsekøene, lavere egenandeler,
flere fastleger og styrkning av det psykiske helsetilbudet.
Sykehusmilliard
Norge har et helsevesen
i verdenstoppen. Likevel går sykehusene med store underskudd og
helsekøene blir lengre. Disse medlemmer mener det
er viktig å ha et helsevesen som gir rask behandling, uten helsekøer,
slik at folk slipper å leve i lange perioder med smerter og sykemeldinger.
Slik får vi folk raskere tilbake på jobb. Disse medlemmer setter derfor
av 1,1 mrd. kroner til å styrke sykehusbudsjettene.
Samtidig som over
200 000 nordmenn står i offentlig helsekø, sier private aktører
at de kan utføre 300 000 flere behandlinger hvert år. Disse medlemmer mener
at all ledig kapasitet må tas i bruk, enten den er offentlig eller
privat, og foreslår 300 mill. kroner til å inngå behandlingsavtaler
med private tilbydere.
Lavere egenandeler
Egenandeler på
helsetjenester fungerer i praksis som en skatt på sykdom. I fjor
valgte regjeringen å heve egenandelstaket for frikort. Nå legger
den rød-grønne regjeringen opp til å heve egenandelstaket til over
3 000 kroner. Det mener disse medlemmer er grunnleggende
usosialt.
For eldre og kronikere
som benytter seg mye av helsetjenestene, betyr økningen i egenandelstaket
en ekstraregning på 3 000 kroner allerede i januar/februar. Det
kommer på toppen av skyhøye matpriser, strømpriser, drivstoffpriser
og økende rente. Disse
medlemmer vil senke egenandelstaket til 2 540 kroner, slik
at man ikke skal bli blakk av å være syk.
Disse medlemmer mener videre
det er naturlig at egenandelsfritaket følger myndighetsalder. Disse medlemmer understreker
samtidig at tannbehandling er gratis for barn, og at dette prinsippet
bør følge gjennom helsetjenesten. Disse medlemmer mener barns
helse ikke skal avhenge av økonomi, og at helsetjenestene derfor
skal være gratis frem til fylte 18 år.
Flere fastleger
Norge står i en
alvorlig fastlegekrise. Ifølge tall fra Legeforeningen står i dag
235 000 innbyggere uten fastlege. Ved årsskiftet kan så mange som
340 000 mangle fastlege. Derfor trenger vi kraftfulle tiltak raskt.
Alle nordmenn har en lovfestet rett på en fastlege. Disse medlemmer vil
trygge fastlegeordningen ved å styrke basistilskuddet til fastlegene.
Regjeringen venter med økningen til 1. mai. Disse medlemmer foreslår
å heve basistilskuddet fra 1. januar.
Fastlegene trenger
mer tid med pasientene og å bruke mindre tid på byråkratiske oppgaver. Disse medlemmer mener
mange av arbeidsoppgavene til fastlegene er dårlig ressursbruk,
og har fått gjennomslag for å avlaste fastleger fra oppgaver av
ikke-klinisk art.
En av de viktigste
oppgavene i årene som kommer, er å rekruttere flere fastleger inn
i helsesektoren. For å lykkes trenger vi flere studieplasser, og
ikke minst flere LIS1-stillinger (praksisplasser). Tilgangen til
LIS1-stillinger har blitt en flaskehals, og regjeringen foreslår
å trekke tilbake 31 LIS1-stillinger. Det mener disse medlemmer er galt,
og foreslår heller å etablere 100 nye LIS1-stillinger.
Satsing på psykisk helse
Institusjonstilbudet
til psykisk syke har blitt bygget kraftig ned de siste tjue årene.
Dette betaler de sykeste prisen for. De får ikke den hjelpen og
tryggheten de trenger. Mange ender opp som svingdørspasienter, uten å
få behandling som gjør dem friske. Dette utgjør en stor fare og
utfordring for samfunnet.
Disse medlemmer vil ha en
styrkning av antall plasser i psykiatrien. Det handler om å gi et
verdig tilbud til de som er syke, men også om å sikre trygghet for
samfunnet. En høy andel av dem som er dømt til tvungent psykisk
helsevern, går i dag ute i det fri, uten noe behandlingstilbud.
Det mener disse
medlemmer er galt. Disse medlemmer ønsker derfor
å sikre et tilstrekkelig tilbud til psykisk syke som utgjør en trussel
for seg selv eller andre.
Stadig flere sliter
med psykisk helse. Selvmord og depresjon har blitt store samfunnsproblemer
som må tas på alvor. Det psykiske hjelpetilbudet må styrkes gjennom
et mangfoldig tilbud både fra det offentlige og private, der staten
alltid tar regningen. I tillegg trenger vi et vidt spenn av lavterskeltilbud.
Regjeringen legger blant annet opp til å kutte alle midler til Mental
Helses hjelpetelefon, som vil sette et viktig lavterskeltilbud innen
psykisk helse i fare. Disse
medlemmer går inn for å styrke tilbudet innen psykisk helse.
Pasienten skal
alltid stå i sentrum – også innen rus og psykiatri. Regjeringen
har gått inn for å avvikle fritt behandlingsvalg fra 2023, til tross
for at det ikke er etablert et alternativt tilbud. Det gir private
og ideelle tilbydere en uforutsigbar fremtid, i tillegg til at en
rekke brukere må inn i den offentlige helsekøen. Disse medlemmer vil videreføre
fritt behandlingsvalg, slik at alle som benytter seg av tjenester
innen rus og psykiatri, kan velge det tilbudet som passer dem selv
best.
Kjøpe flere medisiner
Norge er en sinke
med å ta i bruk nye medisiner. Syke dør mens de venter i kø på at
en medisin som kan redde livene deres, skal bli godkjent. Samtidig
som pasienter får behandling i våre naboland, lever norske pasienter
med den samme sykdommen et liv med store smerter. Disse medlemmer mener Norge
ikke skal være dårligere til å tilby medisiner enn våre naboland. Derfor
setter disse
medlemmer av midler til raskere metodevurderinger i Legemiddelverket,
i tillegg til å øremerke 300 mill. kroner til å kjøpe legemidler
til pasienter med sjeldne sykdommer.
Stadig flere vil
trenge pleie- og omsorgstjenester i årene som kommer. Disse medlemmer vil
legge til rette for at eldre får valgfrihet og en verdig alderdom.
Disse medlemmer mener det
er galt når andre partier reduserer tilbudet til eldre. Disse medlemmer ønsker
å legge til rette for at de som ønsker det, skal få frihet til å
bo hjemme så lenge som mulig. Samtidig skal et godt sykehjemstilbud
stå klart når behovet melder seg.
Eldremilliard
Eldreomsorgen trenger
et løft. Derfor foreslår disse medlemmer en egen eldremilliard
til å løfte kvaliteten. I dag varierer tilbudet stort fra kommune
til kommune. Disse
medlemmer vil derfor flytte ansvaret for eldreomsorgen fra
kommunene til staten, slik at ikke postnummeret ditt skal være avgjørende
for om du får en god eldreomsorg eller ikke.
Eldre skal ikke lide av underernæring
En rapport fra
Helsedirektoratet viser at hele 44,4 pst. av dem som bor på sykehjem,
er underernært, eller i ferd med å bli det. I 2020 døde 1 218 beboere
på sykehjem med sult eller underernæring som en av dødsårsakene. Disse medlemmer mener
dette er helt uakseptabelt. Derfor foreslår disse medlemmer en ernæringsreform
i eldreomsorgen. Kjøkkenet skal tilbake på sykehjemmene. God mat
og matlukt løfter matlyst og appetitt. Eldre skal ikke lide av underernæring
på norske sykehjem.
Vil bygge flere sykehjemsplasser
Det er behov for
flere sykehjemsplasser. Mens regjeringen legger opp til stans i
byggingen av sykehjem, foreslår disse medlemmer å styrke
tilskuddsordningen for sykehjem og heldøgns omsorgsboliger. Det
vil føre til at det bygges flere sykehjemsplasser.
I tillegg setter disse medlemmer av
midler til å bekjempe ensomhet blant eldre. Ensomhet har blitt en stadig
større utfordring, særlig som følge av pandemien. Derfor er det
viktig å få på plass gode tilbud rettet mot ensomhet.
Vil bevare eldreombudet
Eldreombudet skal
bevares. Ombudet spiller en viktig rolle som de eldres vaktbikkje.
I en tid med stadige tilfeller av regelbrudd i omsorgstjenestene,
mer digitalt utenforskap og kutt i eldreomsorgen er eldreombudet viktigere
enn noen gang. Disse
medlemmer foreslår i sitt alternative statsbudsjett å sette
av midler til å la eldreombudet fortsette det viktige arbeidet.
Olje og gass er vår viktigste næring
Petroleumsnæringen
er vår viktigste industri og skaper vekst, velferd og arbeidsplasser
i hele landet. Følgene av Russlands krig mot Ukraina viser hvor
viktig det er at Norge fortsetter å være en forutsigbar eksportør
av olje og gass. Europa kan ikke fortsette å være avhengig av Russland.
Disse medlemmer vil videreutvikle
Norge som en energinasjon. Slik sikrer vi velferdssamfunnet og fortsatt
verdiskaping over hele landet. Dette er også et bidrag til Europas
sikkerhet. Disse
medlemmer vil derfor satse mer på kartlegging og leting, forskning
og utvikling. Videre skal det åpnes flere blokker for leting og
utvinning samt bygges infrastruktur slik at Norge kan eksportere
enda mer gass.
Disse medlemmer vil også
kartlegge forekomster av mineraler på norsk sokkel for å sikre muligheten for
etterspurte råvarer og fremtidige inntekter til Norge.
Lavere strømpris
Strømprisene er
rekordhøye, og for mange er strømregningen nær tålegrensen. I tillegg
kommer økende priser på drivstoff og mat. Dette gjør at folk og
bedrifter går et vanskelig år i møte. Energikrisen er politikerskapt. Russlands
krigføring og Norges eksport via de to nyeste utenlandskablene er
viktige årsaker. Det er ikke riktig at staten og kommunene skal
håve inn milliarder på de høye olje-, gass-, og strømprisene, mens
folk flest og bedriftene sliter.
Disse medlemmer mener at
staten bør senke særavgifter og merverdiavgiften og fjerne el-avgiften
slik at folk kan sitte igjen med mer og bedriftene kan gå med overskudd. Disse medlemmer ønsker
å sette en makspris på 50 øre per kWt inkl. mva. Den skal gjelde
for alle, både husholdninger, fritidseiendom, frivilligheten og
næringsliv. Strømstøtten forbrukerne mottar, settes til 100 pst.
over 50 øre.
En klimapolitikk som virker
Disse medlemmer vil ha en
effektiv, økonomisk bærekraftig klimapolitikk som virker. Det hjelper lite
om vi reduserer utslipp i Norge hvis de øker langt mer i andre land.
Målet er derfor å få ned utslippene globalt. Disse medlemmer mener de
beste tiltakene er å kjøpe klimakvoter, fordi man slik får gjennomført
utslippskutt der de er billigst.
Disse medlemmer vil satse
på tiltak som skogplanting og gjødsling av skog. Ung skog i god
vekst tar opp mye CO2, slik
at klimautslippene blir mindre.
Disse medlemmer er mot en
kostbar symbolpolitikk. Disse medlemmer vil derfor
stoppe elektrifisering av sokkelen. Det vil spare skattebetalerne
for minst 50 mrd. kroner og sørge for rundt 10 tWh mer strøm til
norske forbrukere og bedrifter på land. Disse medlemmer mener også
at CCS-prosjektet Langskip er en feilprioritering fordi staten tar
nesten all risikoen mens skattebetalerne tar regningen. Staten bør
trekke seg fra prosjektet.
Norge må rustes
bedre for å håndtere klimaendringene. Disse medlemmer vil derfor
prioritere flom- og skredsikring. Disse medlemmer vil også forsterke
arbeidet mot forsøpling på land og i havet.
Mer fornybar energi
Disse medlemmer vil styrke
satsingen på vannkraften, som er vår viktigste fornybarkilde. En
oppgradering av eksisterende vannkraftverk vil gi oss 6–8 tWh mer
strøm. Disse
medlemmer ønsker et skattesystem som stimulerer til lønnsomme
oppgraderinger og større vannkraftproduksjon. Rimelig fornybar kraft skal
fortsatt være et konkurransefortrinn for norsk industri. Disse medlemmer støtter
utbygging av vindkraft bare hvis det er lønnsomt og har lokal tilslutning.
Kommunen er til for innbyggerne
Disse medlemmer ønsker JA-kommuner
som er til for innbyggerne, ikke omvendt. Kommunene skal være pådriver
og ressurs for innbyggerne, ikke en bremsekloss. Disse medlemmer vil fjerne
forbud, påbud, reguleringer og byråkrati.
Det er mer effektivt
å løse oppgaver nær folk gjennom lokaldemokratiet, fremfor at alt
skal detaljstyres fra regjering, storting, fylkeskommunen eller
statlige byråkrater.
Mer frihet
Et sterkt lokalt
folkestyre gir folk og lokalsamfunn frihet og mulighet til å styre
sin egen hverdag. Statlig detaljstyring og byråkrati må kuttes.
Makt og myndighet må gis til de folkevalgte nærmest mulig innbyggerne.
Disse medlemmer vil fjerne
Statsforvalterens og Statens vegvesens innsigelsesrett i arealsaker.
Dette er eksempler på at staten i altfor stor grad detaljstyrer kommunene.
Mindre skatt
Disse medlemmer mener enkeltmennesker skal
styre over eget liv, og at man skal begrense det offentliges makt
og mulighet til å skattlegge. Disse medlemmer ønsker å
avskaffe boplikten og fjerne kommunens mulighet til å kreve inn
eiendomsskatt på hus og fritidsboliger.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet har bidratt til gode økonomiske rammer for
Kommune-Norge og vil fortsatt prioritere dette. Kommunene bør primært
få sine inntekter gjennom skatt fra innbyggerne og en andel av verdiskapningen,
fremfor overføring fra staten. Eksempler på dette er havbruksinntekter som
kommunene får sin andel av.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatten
er en belastning for folk flest. Disse medlemmer mener kommunene
skal fjerne eiendomsskatten.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet har fått Stortinget med på å vedta at den
maksimale satsen for bolig- og fritidseiendom ble redusert fra fem til
fire promille fra 2021. Som et minimum forventer disse medlemmer at husstander
og næringsliv får nyte godt av disse skattekuttene.
Legg ned Statsforvalteren
Statsforvalterne
har også flere oppgaver som kommunene selv kan løse. Disse medlemmer foreslår derfor
å fjerne Statsforvalteren, som tidligere het Fylkesmannen, og gi
mer makt til lokaldemokratiet. Disse medlemmer vil overføre
midler til kommunesektoren for å løse de oppgavene statsforvalterne
har i dag.
Fylkeskommunen
Disse medlemmer mener Norge
kan klare seg med to administrative nivåer, stat og kommune. Fylkeskommunen
er et fordyrende mellomledd uten særlig legitimitet fra innbyggerne.
Oppgavene fylkeskommunen i dag løser, kan flyttes til kommunene,
private eller staten der det er mest hensiktsmessig.
Distriktspolitikk
Distriktspolitikk
handler ofte om å kappes om overføringer fra stat til distrikt. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiets distriktspolitikk handler om at distriktene
må få lov til å utnytte sine fortrinn til næringsutvikling og på
den måten bli attraktive. I tillegg må staten legge forholdene til
rette med infrastruktur.
Disse medlemmer foreslår
å øke veibudsjettet med flere milliarder kroner, noe som vil være
viktige bidrag til distriktspolitikken.
Disse medlemmers forslag
om å redusere avgifter vil også være bedre for distriktene, mens
regjeringen foreslår store skatteøkninger for næringsliv og kystkommuner,
noe som er svært distriktsfiendtlig.
Mange små butikker
ute i distriktene sliter i dag og risikerer å måtte stenge ned på
grunn av at inntjeningen ikke står i stil med utgifter grunnet ekstreme
strømpriser. Disse
medlemmer foreslår at ingen skal betale mer enn 50 øre per
kWh for strømmen. Med en slik ordning vil småbutikkene kunne holde
åpent og beboerne få et tilbud i nærheten av der de bor.
Regjeringskvartal
Utvikling av nytt
regjeringskvartal har vært en lang og vanskelig prosess der sikkerhet
har vært viktig. Disse
medlemmer er opptatt av en ryddig prosess og nøktern pengebruk
i slike store prosjekter.
Disse medlemmer mener kostnaden
for det nye regjeringskvartalet er for høy. Disse medlemmer mener det
må gås en ekstra runde for å få til bedre løsninger og redusere
bruken av skattebetalernes penger på prosjektet.
Private aktører er viktig for tjenestene
Disse medlemmer ønsker et
mangfold av aktører som leverer offentlig finansierte tjenester
til innbyggerne. Dette er gode tilbud som gir valgfrihet, blant
annet i eldreomsorgen, helsevesenet og barnehager.
Kvalitet, valgfrihet og verdiskapning
En god utdanningssektor
er avgjørende for å utvikle morgendagens talenter og arbeidskraft.
Det er disse som skal sikre morgendagens velferdssamfunn og verdiskaping.
Det er det offentliges
ansvar å legge til rette for kvalitet og mangfold i utdanningen
– fra barnehage til universitet. Når folk kan velge selv hva som
er best for dem, fører dette til bedre kvalitet på tilbudet. Det
er derfor ødeleggende når regjeringen angriper private aktører. Det
går ut over folks valgfrihet og det går ut over kvaliteten. For disse medlemmer er
det ikke viktig hvem som leverer tjenesten – om det er privat eller
offentlig. Det viktige er tjenestens kvalitet og friheten til å
velge selv.
Sikrer de private barnehagene
Regjeringen kutter
i pensjonstilskuddet for å få færre private barnehager. Disse medlemmer mener
de private barnehagene er viktige. Det store mangfoldet – små og
store, kommersielle og ideelle – gir foreldre stor valgfrihet. Disse
barnehagene står for omtrent halvparten av barnehagetilbudet nasjonalt,
og har i snitt høyere tilfredshet og lavere sykefravær enn offentlige.
De krever også mindre tilskudd fra kommunene enn kommunale barnehager,
og slik spares skattebetalerne for flere milliarder kroner hvert
år.
Disse medlemmer vil at private
barnehager skal likebehandles med offentlige, og foreslår å bevilge 685
mill. kroner til å reversere kuttene i pensjonskostnadene for private
barnehager.
Verdens beste skole
Norske barn har
krav på å få verdens beste undervisning, tilpasset den enkelte elevs
nivå. For å få til dette vil disse medlemmer ta i bruk
verktøy slik som nasjonale prøver for å måle fremgang og kvalitet.
Skolen må være fleksibel og åpen, og ha stort rom for tilpassede,
lokale løsninger. Gode tiltak som gir mangfold og kvalitet, skal
styrkes.
Pandemien var svært
forstyrrende for utdanningsløpet til norske elever. Den ble etterfulgt
av en langvarig lærerstreik. Det er viktig å følge opp de elevene
som opplever særskilte utfordringer som følge av dette, og fokusere
på å tette de kunnskapshullene som har oppstått i den generelle
opplæringen. Disse
medlemmer mener derfor at de store summene som det offentlige
har spart på lærerlønninger under streiken, må beholdes i skoleverket
og investeres i økt aktivitet og kvalitet i skolen.
Utdanning til arbeid
Elever og studenter
må gis mulighet til å velge utdanninger som gir dem arbeid som bidrar
til verdiskapingen i samfunnet. Disse medlemmer mener det er
behov for mer markeds- og verdiskapingsrettet utdanning. Mange bedrifter
sliter med å få tak i folk med yrkesfaglig kompetanse, og fylkene
prioriterer ikke disse utdanningstilbudene. Disse medlemmer vil styrke
yrkesfaglinjene, og foreslår derfor midler til 1 500 flere fagskoleplasser.
Disse medlemmer mener at
finansieringssystemet for universiteter og høyskoler må endres slik
at arbeidsmarkedets behov og jobb etter studiet vektlegges mer.
Universiteter, høyskoler, fagskoler, regioner, kommuner og næringslivet
må samarbeide om å tilby studenter skoleplasser som fører til verdiskapende
og relevant arbeid.
Bedre økonomi for studentene
Den kraftige prisøkningen
har gjort en allerede stram studentøkonomi enda verre. Disse medlemmer foreslår
å øke studiestøtten til 1,5 G over fire år og knytte støtten til
grunnbeløpet i folketrygden slik at den oppjusteres hvert år.
Regjeringen har
foreslått å redusere stipendandelen for norske studenter som studerer
og betaler skolepenger i utlandet. Dette vil øke kostnaden for å
studere i utlandet betraktelig.
Disse medlemmer mener at
dette skaper et sosialt skille. Det er de studentene med best økonomi
eller rikeste foreldre som får studere i utlandet. Disse medlemmer mener at
staten må legge til rette for like muligheter for alle nordmenn,
uavhengig av økonomisk bakgrunn. Disse medlemmer går derfor
mot regjeringens foreslåtte kutt i stipendandelen.
Sikkerhet for folk, eiendom og
verdier
Disse medlemmer mener at
samfunnets viktigste oppgave er å ivareta innbyggernes trygghet
og sikkerhet. Disse
medlemmer vil styrke både politiet og rettsvesenet.
Utviklingen i trusselbildet
har blitt mer alvorlig, både i våre nærområder og her hjemme. Disse medlemmer viser
til at det er stadig flere skyteepisoder, grov vold og kriminalitet
på åpen gate. Trygghet i hverdagen for den enkelte er viktig for
den enkeltes livskvalitet. For å oppnå dette må hele justissektoren
sees under ett, fra kriminell handling til dom og soning. Disse medlemmer foreslår
en rekke tiltak for å styrke både politi, rettsvesen, kriminalomsorg
og beredskap.
Et styrket politi
En forutsetning
for å skape en trygg hverdag er at politiet har kapasitet både til
å følge opp hverdagskriminalitet og til å håndtere store og alvorlige
hendelser. Politiet må ha kapasitet både til å trygge gatene og
hindre at innbyggerne utsettes for kriminalitet. Samtidig må det
sørges for videreutvikling og vedlikehold av beredskapen for å håndtere
større hendelser, terror og organisert kriminalitet.
Politiet må tilføres
tilstrekkelig med midler for å sikre kortere responstid, nok politi
i gatene og økt tilstedeværelse i distriktene. Disse medlemmer foreslår
en styrking av politiet i sitt alternative budsjett. Dette er helt
nødvendig for å sette politiet i stand til å utøve sitt viktige
samfunnsoppdrag på en forsvarlig måte. Disse medlemmer foreslår
derfor 80 mill. kroner spesifikt for å sikre døgnbemanning hele
året ved Politiets beredskapssenter.
Kamp mot gjengkriminalitet
De siste årene
har vi opplevd en betydelig økning i ungdoms- og gjengkriminalitet,
både i hovedstaden og andre steder i landet. Barn ned i 13-årsalderen
begår alvorlige kriminelle handlinger. Disse medlemmer mener det
kreves umiddelbar ressurstilførsel for å stanse denne utviklingen.
Samtidig må politiet
gis bedre verktøy for å stanse utviklingen, slik disse medlemmer har fremmet forslag
om i Stortinget. Dette er avgjørende viktig for å bryte kriminelle
løpebaner i ung alder, og for å sikre at flere barn og unge får
de beste forutsetninger for gode liv.
Uavhengige og effektive domstoler
Disse medlemmer vil beholde
gjeldende budsjettmodell for domstolene, som ivaretar domstolenes budsjettautonomi
og sikrer den tredje statsmakts uavhengighet. Det er også viktig
med et økonomisk rammeverk som sikrer at effektiviteten i norske
domstoler kan opprettholdes.
Styrking av kriminalomsorgen
Det er økende bekymring
over bemanningssituasjonen i kriminalomsorgen. Ansatte føler at
deres sikkerhet er svekket som følge av for lav bemanning, og det har
vært flere alvorlige episoder hvor ansatte i norske fengsler har
blitt angrepet. Dette fører igjen til økning i antall sykmeldinger
og at dyktige folk slutter i kriminalomsorgen. Denne situasjonen
må tas på alvor før det er for sent. Disse medlemmer foreslår
derfor at kriminalomsorgen tilføres ytterligere midler til styrking
av drift, særlig styrking av grunnbemanningen i norske fengsler.
Helhetlig beredskap
Situasjonen vi
nå opplever med krig i våre nærområder, viser hvor viktig det er
å bygge en helhetlig nasjonal beredskap. Samtidig spiller Sivilforsvaret
en nøkkelrolle i små og store kriser. Sivilforsvaret har et stort
behov for tilføring av ytterligere ressurser, både for å styrke bemanningen
og for å erstatte foreldet utstyr og materiell. Disse medlemmer er opptatt
av å anerkjenne den viktige rollen Sivilforsvaret spiller for å
trygge vår nasjonale beredskap, og foreslår derfor å styrke Sivilforsvaret
i 2023.
Nei til næringsfiendtlige skatter
og avgifter
Ryggraden i den
norske økonomien er alle de private bedriftene som skaper verdier
og arbeidsplasser over hele landet. For at flere bedrifter skal
etableres og vokse, må rammevilkårene være stabile og gode. Det
siste året har vi sett at dette ikke lenger kan tas for gitt.
Billig og ren kraft
har historisk vært et konkurransefortrinn for norske bedrifter.
Dette er i ferd med å skusles bort av politikere som prioriterer
å eksportere strømmen til Europa og igangsette dyre elektrifiseringsprosjekter.
Dette gir dyrere strøm og mindre kraftoverskudd. Det gir lavere
lønnsomhet i bedrifter som trenger mye strøm. Bedrifter får ikke
kompensasjon for de høye strømprisene. Disse medlemmer mener at
alle bedrifter bør få en makspris på strøm på 50 øre per kWt.
Næringslivet er
avhengig av at skatte- og avgiftsnivået holdes på et nivå som gir
overskudd og insentiver til å satse videre. Den rød-grønne regjeringen
med Arbeiderpartiet og Senterpartiet øker skattene og avgiftene
til rekordhøyder. Innføring av grunnrenteskatt på havbruk og økning
i formuesskatt og utbytteskatt er en brems for privat verdiskapning.
Dette er disse
medlemmer sterkt imot, fordi det går ut over bedriftenes lønnsomhet
og folks arbeidsplasser.
Disse medlemmer vil i 2023
sette fokus på bedrifters rammevilkår, og be regjeringen om å legge
frem en industrimelding og en melding for små og mellomstore bedrifter.
Nei til grunnrenteskatt på havbruk
Havbruksnæringen
har store muligheter for vekst og verdiskaping gjennom økt produksjon,
oppdrett av nye arter og mer videreforedling. Regjeringens forslag om
å innføre grunnrenteskatt har sendt sjokkbølger gjennom næringen
og har effektivt stoppet eller frosset nye investeringer. Hundrevis
av planlagte arbeidsplasser har blitt lagt i skuffen.
Mange teller på
knappene om de skal si opp folk, og mange ansatte har allerede fått
permitteringsvarsel. Det er alvorlig at regjeringen ikke skjønner
konsekvensene av egen politikk. Disse medlemmer vil jobbe
hardt for å stoppe grunnrenteskatten.
Utvikling av mineralnæringen
Russlands krig
mot Ukraina og et generelt økt konfliktnivå i verden viser at det
kan være svært risikabelt å være for avhengig av nødvendige ressurser
i andre land. Land som Russland og Kina sitter på mange mineraler og
metaller som er viktige i produksjon av for eksempel gjødsel og
høyteknologi. I hele Vesten legges det planer for å sikre forsyning
av essensielle råvarer. Dette er en unik mulighet for mineralrike
Norge til å utvikle denne næringen, som har et stort potensial for
å skape verdier og arbeidsplasser i distriktene. Å utvikle mineralnæringen
er derfor en prioritet for Fremskrittspartiet. Disse medlemmer mener økt
kartlegging av mineraler, forenklet byråkrati og kortere saksbehandlingstid
må prioriteres. Mineralnæringen er en kapitalkrevende industri,
og disse medlemmer foreslår
derfor å opprette et statlig kapitalfond som skal investere i norske
utvinningsprosjekt.
Vil kjempe for nettolønnsordningen
Maritim næring
skaper store verdier, og norske sjøfolk har en nøkkelrolle i å opprettholde
og styrke den unike norske maritime klyngen. Nettolønnsordningen er
det viktigste virkemiddelet for å få norske, kompetente sjøfolk.
Regjeringen innførte betydelige kutt i ordningen ved å innføre tak
på alle fartøysegmenter. Dette svekker konkurransekraften til norske
sjøfolk og norske rederier og skaper utrygghet for de omtrent 12 000
norske sjøfolkene som dekkes av ordningen. Disse medlemmer vil reversere
regjeringens kutt og tilbakeføre ordningen til slik den var da Fremskrittspartiet
gikk ut av regjering. Da var ordningen uten tak.
Landbruket må bli mer konkurransedyktig
Landbruket er i
dag helt avhengig av store subsidier fra staten. Disse medlemmer har tro på
at norsk landbruk vil være i stand til å produsere så mye og god mat
at det reduserer behovet for overføringer fra staten. Disse medlemmer vil
derfor legge til rette for at gårdsbruk kan drive større og mer
effektivt, og tilpasset inntektsmuligheter fra markedet. For å markere
Fremskrittspartiets prinsipielle syn på landbruket reduserer disse medlemmer subsidiene
fra staten til landbruket i 2023 i sitt alternative budsjett.
Krigen i Ukraina
viser at matproduksjon kan være sårbar i krig og konflikt. I Norge
har vi god matsikkerhet, men vi må hvert år importere matkorn avhengig
av hvor gode avlingene er. Regjeringen foreslår å sette av midler til
beredskapslager for matkorn, men sier ikke noe om lagerets innretning. Disse medlemmer er
skeptiske til store, sentraliserte kornlagre. Isteden ønsker disse medlemmer å
se på hvordan vi kan øke lagringskapasiteten rundt på gårdene. Dette
vil også bidra til å løse logistikkutfordringer i kornhøsten, samtidig
som lagringskapasiteten og forsyningssikkerheten øker.
Norske interesser først
I en verden med
økt ustabilitet og raske endringer er ivaretakelsen av norske interesser
en hovedprioritet i utenriks- og sikkerhetspolitikken. Norges sikkerhet
er først og fremst ivaretatt gjennom vårt NATO-medlemskap. Disse medlemmer mener
at oppgaver som styrker Norges grenser, interesser og verdier må
prioriteres i utenrikstjenesten.
Stopp sløseriet av bistandspenger
Det er mange viktige
formål innenfor Norges grenser, og folks utgifter øker. Regjeringen
velger fortsatt å gi rekordmye i bistand. Disse medlemmer har alltid vært
mot stortingsflertallets ambisjon om at én pst. av BNI skal gå til
bistand hvert eneste år. Bistandsnivået må reduseres betydelig,
og midlene må kontrolleres bedre og gå til færre formål og land.
Slik blir det lettere å se effekten av pengene. Ofte er den tydeligste
effekten at bistandsbransjen vokser. Disse medlemmer mener at
bistanden må gå til tiltak som gjør at land kan komme seg ut av
fattigdom.
Mer hjelp til flyktninger i nærområdene
Flukt og massemigrasjon
er blant de største utfordringene globalt. I dag ser vi at også
Europa er i en ny flyktningsituasjon som følge av krigen i Ukraina. Disse medlemmer er
positive til at ukrainske flyktninger kommer til Norge og på annen
måte mottar norsk hjelp. Situasjonen i Ukraina kombinert med andre
flyktninger legger et stort press på mottakerland og lokalsamfunn. Hvis
flest mulig skal hjelpes, er det både tryggere og mer kostnadseffektivt
å hjelpe i nærområdene, der det er mulig. Da slipper flyktninger
å utsettes for unødvendige farer på lange reiser som menneskesmuglere
profitterer på. Behovet for finansiering er stort, og mottakerlandene
i nærområdene sitter ofte igjen med både ansvaret og regningen.
Derfor mener disse
medlemmer at hjelp til flyktninger der de er, skal være høyt
prioritert over bistandsbudsjettet.
Krav til mottakere av bistand
Mottakere av norske
skattepenger må vite at bistanden er midlertidig, og bistandsprosjekter
må komme med en sluttdato. Disse medlemmer mener at
mottakerne også må forplikte seg til å jobbe for økonomisk vekst
og utvikling, med formål om bistandsuavhengighet. Dette inkluderer
også å få kontroll på en eksplosiv befolkningsvekst, som er en av
de fremste utfordringene for økonomisk utvikling i fattige land.
Videre skal land som har økonomisk mulighet til å finansiere egne
prosjekter, slik som Kina, ikke få norske skattepenger. Land og
aktører slik som den palestinske selvstyremyndigheten, som prioriterer
å gi betydelige summer til dømte terrorister over sitt budsjett
og som indoktrinerer barn i hat og vold, skal ikke få støtte fra
norske skattebetalere.
Nasjonal sikkerhet er hovedprioritet
En av statens viktigste
oppgaver er å sikre innbyggere mot trusler utenfra. Uten trygghet
mot påvirkning og trusler fra aktører som vil skade Norge, vil folk
flest føle at hverdagen blir usikker og demokratiet vil smuldre opp.
Russlands angrep
på Ukraina har vist oss at fred og frihet ikke kan tas for gitt.
Norges NATO-medlemskap er viktigere enn noen gang.
Nasjonal suverenitet
og sikkerhet må sikres gjennom et sterkt nasjonalt forsvar bygget
på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i NATO. Sverige og
Finland vil forsterke det nordiske forsvarssamarbeidet. Forsvarspolitikken
skal planlegge for morgendagens utfordringer og løse dagens oppgaver
på en forsvarlig måte, til beste for Norges sikkerhet. Det betyr
at Forsvaret raskt må kunne tilpasses nye trusselbilder og ny teknologi.
Ikke minst gjelder dette innenfor cyberdomenet. Det krever evne
til omstilling og rekruttering av riktig personell. Forsvarets kampkraft
skal virke avskrekkende og samtidig ha evne til selvforsvar.
Disse medlemmer mener at
Norge skal være en konstruktiv bidragsyter i NATO. NATO er den viktigste arenaen
for deltakelse og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse medlemmer ønsker
å begrense norsk deltakelse i internasjonale operasjoner og mener
slik deltakelse bør være forankret i NATO.
Disse medlemmer ser NATO
som en god arena for materiellsamarbeidsprosjekter. Med stadig endrede politiske
forhold og ulike perspektiver på utfordringene NATO står overfor,
er det viktig å sikre et sterkt bånd til våre fremste allierte,
USA og Storbritannia. Derfor ønsker disse medlemmer å åpne opp
for etablering av allierte baser på norsk jord, også i fredstid.
Disse medlemmer ønsker at
flere gjennomfører førstegangstjeneste. Det vil være bra for den
enkelte og for landet. Dette vil også bedre tilgjengeligheten på vernepliktige
for tjeneste i Heimevernet. Avtjening av verneplikten bør få økt
status også i det sivile samfunnet. Disse medlemmer ønsker å
øke dimisjonsgodtgjørelsen og tjenestetillegget. Det vil sikre at
færre lider et stort økonomisk tap ved å gjennomføre førstegangstjeneste.
Forsvaret står
overfor store materiellanskaffelser, noe som vil medføre bindinger
av investeringsmidler i årene som kommer. Alle anskaffelser vil
kreve årlige driftsmidler og ofte også spesialutdanning. Disse medlemmer frykter
at investeringsveksten vil gå på bekostning av driftsmidler. Dette
vil medføre at materiell ikke vil bli benyttet som forutsatt, noe
som vil bidra til at utdanning og tjenesteutførelse svekkes. Investeringer,
drift og utdanning må derfor sees i sammenheng.
Disse medlemmer er, og har
alltid vært, opptatt av å ivareta Forsvarets personell både i utenlandstjeneste
og tjeneste i Norge. Soldater som gjennomfører utenlandsoppdrag,
må også følges tett opp i etterkant av gjennomførte oppdrag. Mange
reaksjoner kommer lang tid etter at oppdraget er over, og da er
det viktig og riktig at veteranene har ressurssteder de kan henvende seg
til. Alle former for senskader skal tas på alvor, og oppfølging
skal skje både fra Forsvaret og det sivile helsevesenet.
Veteranorganisasjonene
er viktige samarbeidspartnere i dette arbeidet, de besitter erfaringer
og kompetanse som kan bidra til bedre tilrettelegging og oppfølging
av våre veteraner. Disse
medlemmer støtter veteranorganisasjonenes ønske om mer sivil
forskning på veteranenes helse og psykiske reaksjoner.
Trygghet for folk
flest gjennom bedre beredskap og tettere samarbeid mellom Forsvaret
og de sivile aktørene er viktig for disse medlemmer. Beredskapsarbeidet er
svært viktig, og Forsvarets rolle må avklares og defineres slik
at organisasjonen kan bistå det sivile samfunn mest mulig hensiktsmessig.
Samarbeidet mellom politi og forsvar bør utvikles videre både innenfor
beredskap, informasjonsbehandling og operative oppgaver.
Arbeid skal lønne seg
Så mange som mulig
må delta i arbeidslivet for at det norske velferdssamfunnet skal
bestå. Derfor vil disse
medlemmer arbeide for at arbeidslivet skal være trygt, fleksibelt
og familievennlig, med plass til alle.
Stadig flere står
utenfor arbeidslivet, og antall eldre øker kraftig i årene fremover.
Vår velferdsmodell er avhengig av at alle bidrar etter evne. Virkemidlene
må derfor innrettes på en måte som gjør at arbeid alltid lønner seg.
Enkeltmennesket må få brukt sin arbeidsevne.
Til kamp for pensjonistene
Alderspensjon skal
bidra til å gi alle eldre en verdig alderdom og skal være basert
på opptjente rettigheter. Pensjonsreformen gjorde at landets pensjonister
gjennom flere år tapte kjøpekraft. Disse medlemmer viser til
at i 2021 fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for at underreguleringen
på 0,75 pst. ble fjernet, og dette gir pensjonistene nå en inntektsvekst
lik snittet av lønns- og prisvekst.
Disse medlemmer vil fortsette
kampen for pensjonistene. Gifte og samboende pensjonister får sin pensjon
avkortet med ti pst. hvert eneste år. Disse medlemmer mener det
er urettferdig at pensjonister på bakgrunn av sivilstatus får lavere
pensjon enn det de har opparbeidet gjennom et langt yrkesliv. Derfor
foreslår disse
medlemmer å fjerne avkortningen for gifte og samboende over
to år, første skritt tas i 2023 med virkning fra 1. juli 2023.
Disse medlemmer vil også
at de som har de laveste pensjonene, skal få hevet sin pensjon. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke pensjonen med 7 500 kroner for alle minstepensjonister
med virkning fra 1. juli 2023.
400 nye plasser for varig tilrettelagt
arbeid (VTA)
Regjeringens budsjettforslag
legger opp til et kutt i antall plasser for varig tilrettelagt arbeid
(VTA). Tall fra Arbeidsgiverforeningen for vekst- og attføringsbedrifter (ASVL)
viser at mellom 8 og 10 av personer med utviklingshemming i alderen
18–25 år står helt uten jobb. Mange av disse ønsker å jobbe. Noen
av dem kan med litt tilrettelegging tre inn i det ordinære arbeidslivet, mens
andre trenger tettere og tryggere rammer i skjermet virksomhet. Disse medlemmer vil
at alle som ønsker å arbeide, får arbeide, og foreslår derfor å
bevilge penger til 400 nye plasser i 2023.
Avvikler overgangsstønaden
Overgangsstønad
gis i dag til funksjonsfriske mennesker hvor eneste særskilte utfordring
er at de er alene om hovedomsorgen for små barn. Mange mottakere
tar utdanning for å styrke sine muligheter til å komme i arbeid
og bli selvforsørget. Disse
medlemmer mener det ikke er behov for en særskilt stønad for
enslige forsørgere. Disse bør henvises til ordinære studieordninger som
Lånekassen og eventuelt gis veiledning og ordinær oppfølging hos
Nav. For flere vil dagens ordning med subsidiert barnehageplass,
overgangsstønad og ulike tilleggsstønader som skolepenger og annet
gjøre det lite lønnsomt å aktivt søke seg mot arbeid og selvforsørgelse
før stønadsperioden er over. Disse medlemmer foreslår
derfor å avvikle stønaden for de som er i ordningen fra 1. juli
2023, og stanse adgangen til nye søkere fra 1. januar 2024.
Harmoniserer stønader
I dag er det ulikt
ytelsesnivå for dagpenger under arbeidsledighet og for de som midlertidig
skal gjennom et avklaringsløp mot tilbakeføring til arbeid eller
varig uføretrygd. Det er uheldig at det gjøres forskjell på ytelsesnivået
mellom slike stønader. Det kan i ytterste konsekvens være et insentiv
til å søke seg mot en helserelatert ytelse. I dag gis det 62,4 pst.
av inntekt opp til 6 G (statens grunnbeløp) på ordinære dagpenger,
mot 66 pst. av inntekt opp til 6 G på arbeidsavklaringspenger. For
de som avklares mot varig uføretrygd, vil ytelsesnivået gi 66 pst.
av inntekt opp til 6 G. Disse medlemmer foreslår
derfor å harmonisere ytelsene for arbeidsavklaringspenger og dagpenger
til 62,4 pst. av inntekten opp til 6 G.
Større valgfrihet i hverdagen
Familien er det
viktigste fellesskapet i samfunnet. Familiene skal få større frihet
til å velge det rette for seg selv. Det er en verdifull investering
å tilbringe tid med sine barn. Disse medlemmer mener politikerne ikke
skal legge føringer på hvordan familiene organiserer sin omsorg
for barna, og vil gi folk mer frihet.
Norge har en av
verdens beste foreldrepermisjonsordninger, som sikrer barn en trygg
og god start på livet. Disse medlemmer vil sikre
at denne gode ordningen bevares, og at den gir rom for fleksibilitet
slik at den kan tilpasses hver enkelt families situasjon.
Det er nå økte
levekostnader som følge av høyere mat-, drivstoff- og strømpriser
samt høyere boliglånsrente. Denne triple smellen er spesielt vanskelig
for flere hundre tusen husholdninger som allerede sliter. Disse medlemmer vil
gi familiene en mulighet til å klare seg selv, ved lavere skatter,
en sterkere frivillig sektor og satsing på fattigdomstiltak.
Styrker tilbudet til sårbare barn
Barna er det viktigste
vi har. Alle barn har rett til en trygg oppvekst. En dårlig oppvekst
kan prege et menneske for resten av livet, og det er skremmende
å se omfanget av vold og overgrep mot barn. Disse medlemmer vil styrke
arbeidet for å forhindre misbruk og vold mot barn.
Disse medlemmer mener at
det er viktig å opprettholde et mangfoldig barnevernstilbud av høy
kvalitet. Det er avgjørende at det offentlige sikrer oppvekstvilkår
som er best mulig tilpasset det enkelte barn, særlig når hjelp og
oppfølging i familien ikke lenger er tilstrekkelig.
Dagens regjering
setter ideologi foran barnets beste med sitt uttalte mål om å prioritere
offentlige og ideelle tiltak foran bruken av private barnevernsinstitusjoner. Disse medlemmer vil
derfor øke muligheten til å velge private barnevernstjenester, fordi
de private bidrar til kvalitet og mangfold. Det gir hvert enkelt
barn best mulig tilpasset tiltak.
Disse medlemmer mener barnevernets
makt må avgrenses, slik at individets rettigheter og handlefrihet
bevares. Barnevernet må kun gripe inn der det ikke er noen annen
utvei. Flere saker de siste årene har bidratt til å svekke tilliten
til barnevernet. Disse
medlemmer foreslår mer penger for å heve kompetansen i barnevernet.
Mens regjeringen
sier de skal satse mot diskriminering, er de blinde for at mange
lever under negativ sosial kontroll. For disse medlemmer er bekjempelsen
av dette den viktigste likestillingskampen i vår tid. Det dreier
seg om å sikre alle – uavhengig av bakgrunn – personlig frihet.
Redusert kontantstøtte og engangsstønad
Engangsstønaden
til mødre uten inntekt har mer enn doblet seg fra 2014. Dette er
uheldig for integrering og sysselsetting. Disse medlemmer foreslår
å redusere engangsstønaden slik at vi i første omgang kommer tilbake
til 2018-nivå.
I dag kan personer
som mottar ytelser fra folketrygden, som sykepenger, arbeidsavklaringspenger,
overgangsstønad og uføretrygd, få utbetalt engangsstønad i tillegg.
Det betyr at disse får doble ytelser, noe som kan svekke motivasjonen
til å søke seg tilbake til arbeidslivet. Disse medlemmer foreslår
å fjerne denne muligheten fra 1. juli 2023. Disse medlemmer foreslår samtidig
å fjerne adgangen til kontantstøtte ut over den måneden man får
barnehageplass.
Kutter til kirke og trossamfunn
Disse medlemmer mener at
staten ikke bør prioritere å finansiere driften av Den norske kirke
og andre trossamfunn gjennom skatter og avgifter fra folk flest. Det
bør være opp til medlemmene selv å velge om de vil gi penger til
dette. Derfor foreslår disse medlemmer å kutte bevilgningene
til kirke og trossamfunn, slik at båndene til staten kuttes og trossamfunnenes
egenart kan styrkes.
Kultur som næring, ikke sløseri
Disse medlemmer mener vi
bør se på kultursektoren som en næring som omsetter for milliarder
av kroner. Den skaper arbeidsplasser, vekst og aktivitet over hele
landet. Kultursektoren omfatter tusenvis av bedrifter og selvstendig
næringsdrivende. Den skaper også store ringvirkninger for blant
annet reiselivet. Derfor bør sektoren bli mer publikumsrettet, og
mindre avhengig av offentlig støtte. Kultursektoren forbindes gjerne
med offentlig pengebruk og sløseri. Disse medlemmer er motstander
av at skatter og avgifter brukes for å finansiere kultur for eliten.
Kulturen må bli
mer publikumsrettet og være fri og uavhengig av politisk styring.
Det er ikke offentlig finansiering som skal være målet med kulturaktiviteter,
men at kulturlivet i størst mulig grad kan leve av å engasjere publikummet
sitt. Det er folk flest, og ikke politikerne, som skal velge hva
de skal se på og lytte til.
Derfor vil disse medlemmer gjennomføre
store kutt i overføring til kultur som hovedsakelig er finansiert
av det offentlige, slik som støtte gjennom kulturfondet og store,
tungdrevne institusjoner som Operaen.
Det er viktig at
mediene og offentligheten respekterer og dyrker ytringsfriheten.
Den er en grunnleggende verdi og helt fundamental for vårt demokrati.
Et løft for frivilligheten
Frivillighet er
en viktig drivkraft i vårt samfunn. Kulturaktiviteter spesielt rettet
mot barn, unge, frivillige lag og organisasjoner, som for eksempel
idrett og musikk, er viktige bærebjelker i norsk kulturliv.
Gode rammevilkår
for frivillige lag og organisasjoner over hele landet er en viktig
politisk målsetting for å støtte opp om dugnadsånden og engasjementet
i det norske folk. Disse
medlemmer ønsker derfor at momskompensasjonen skal bli regelstyrt.
Disse medlemmer mener det
er et nasjonalt viktig ansvar å ta vare på vår historie og kulturarv
og sikre den for kommende generasjoner.
Kutter i NRK
En fri og uavhengig
presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten og rettsstaten.
Pressen må være fri fra økonomiske bidrag fra staten, derfor kutter disse medlemmer i
pressestøtten til aviser. Disse medlemmer mener at
NRK, og de såkalt meningsbærende avisene, ikke bør finansieres av
skattebetalerne. De bør forholde seg til den samme konkurransesituasjonen som
andre mediehus. Disse
medlemmer kutter derfor tre mrd. kroner i skattefinansieringen
av NRK.
Mindre byråkrati
Disse medlemmer har i alternativt
budsjett for 2023 prioritert det viktigste først. Disse medlemmer foreslår
flere kutt i offentlig sektor, slik at det i en situasjon med ekstreme
prisøkninger blir mulig å kutte i skatter og avgifter for å hjelpe
folk og bedrifter gjennom «krisen».
Skatte- og avgiftslettelser
vil bidra til vekst i privat sektor, både for bedrifter og husholdninger.
Det er privat sektor som er viktigst for å holde samfunnet i gang
i by og bygd. Norge preges av for mye konsentrasjon om offentlige
stimuleringsordninger og arbeidsplasser. Disse medlemmer vil slippe
skaperkraften fri i privat sektor og sørge for at større deler av
verdiskapningen blir igjen i lokalsamfunn over hele landet – ikke
trekkes inn til Oslo og Finansdepartementet for ny utdeling.
Kutt i offentlig sektor
Disse medlemmer mener det
er fornuftig å ha en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform
i offentlig sektor, som øker bevisstheten rundt hvordan dine og
mine skattepenger blir brukt. For 2023 foreslår derfor disse medlemmer at
ABE-reformen videreføres med én pst.
Disse medlemmer foreslår
videre å legge ned fylkeskommunen, fordi det ikke er behov for tre
forvaltningsnivåer i Norge. Det er heller ikke behov for statsforvaltere,
som tidligere het fylkesmenn. Oppgavene som fylkeskommunen og statsforvalterne
utfører, kan flyttes til kommuner og stat. Disse medlemmer foreslår
også å redusere antall skattemilliarder som går til å finansiere
NRK.
Slipp private til
Disse medlemmer ønsker at
alle gode krefter skal få bidra til å gjøre fellesskapstjenester
bedre, ved at også andre aktører enn det offentlige selv skal få
produsere tjenesten. Det offentlige er fortsatt ansvarlig for finansieringen.
Et mangfold av tjenesteleverandører gir et bedre tilbud der tjenestemottaker
selv får forbrukermakt gjennom valgfrihet, samt at dette også bidrar
til tjenesteinnovasjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett 2023 med forslag til endring av mva.-kompensasjonsordningen
for idrett, frivillighet og kultur slik at den blir regelstyrt istedenfor
rammebevilget.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide landbaserte strategier for hvordan norsk
bistand kan fases ut i mottakerlandene på sikt.»
«Stortinget
ber regjeringen kutte støtten til de palestinske selvstyremyndighetene
inntil ordningen med ‘terrorlønn’ er avviklet og undervisningsmateriellet
i skolene er utbedret.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke nettolønnsordningen gjennom å fjerne alle
tak i de ulike fartøyssegmentene permanent, og beholde tilskuddsmodellen
for lasteskip i NIS i utenriksfart.»
«Stortinget
ber regjeringen videreføre godkjenningsordningen for fritt behandlingsvalg.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en ordning for
stamcellebehandling i Norge og/eller bistand til å kjøpe dette i
utlandet.»
«Stortinget
ber regjeringen kompensere de private barnehagene for kostnaden
ved å gjennomføre Stortingets nylig vedtatte krav om at hver private
barnehage må gjøres om til et selvstendig rettssubjekt.»
«Stortinget
ber regjeringen avvikle dagens bompengeordning og legge til grunn
statlig fullfinansiering av infrastruktur.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en nedtrappingsplan for engangsavgiften
slik at den kan avvikles senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2025. Avvikling av vektkomponenten prioriteres først.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en nedtrappingsplan for omregistreringsavgiften
slik at denne reduseres til selvkost.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2024 lage
en strategi for å redusere særavgiftsnivået på kjøretøy til et europeisk
normalnivå.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om særavgifter i
løpet av 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen opprette egen post på statsbudsjettet for Politiets
nasjonale beredskapssenter (PNB).»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av konsekvenser for aktivitet
og arbeidsplasser i tiltakssoner med redusert arbeidsgiveravgift
som følge av endrede forutsetninger som ble innført i 2010 for bl.a. krav
til registrert lokalisering av selskapers hovedkontor.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det etableres en fremtidsrettet ‘ultraren’
operasjonsstue med en renhetsgrad i lufta på 10 CFU/m3 ved Klinikk Alta.»