2.1.2.3 Merknader fra Fremskrittspartiet
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge og Europa er i en spesiell situasjon preget av Russlands
angrep på Ukraina og en ekstrem utvikling i priser på særlig energi
og mat.
Disse medlemmer viser videre
til at gjennom hele energipriskrisen har Fremskrittspartiet kjempet for
å redusere utgiftene til folk og bedrifter. Både drivstoffpriser,
strømpriser, matpriser og renten har økt dramatisk. Disse medlemmer vil
la folk og bedrifter få beholde mer av sine egne penger, i stedet
for at en allerede svært rik stat skal bli enda rikere.
Disse medlemmer konstaterer
at i regjeringens budsjettforslag for 2023 øker statens utgifter
kraftig. Samtidig inndras kjøpekraft i privat sektor. I løpet av tolv
måneder har regjeringen lansert skatte- og avgiftsøkninger på 55
mrd. kroner.
Disse medlemmer vil prioritere
det viktigste først:
I en tid med krig
i Europa må våre grenser og verdier i møte med ustabilitet og globale
endringer forsvares. Derfor må vår beredskap, politiet og Forsvaret
styrkes ytterligere.
Disse medlemmer vil bygge
ut helse- og omsorgstjenestene på alle nivå. Herunder ligger å opprettholde
og vesentlig styrke satsingen på omsorg for eldre, hvor regjeringspartiene
foreslår kutt. Også utviklingen av veinettet må fortsette, i stedet
for å kuttes.
Disse medlemmer understreker
at statens utgifter må begrenses. Det foreslås derfor kraftige kutt
i det stadig voksende byråkratiet, og tilsvarende for kostnader
som følger av innvandring ut over flyktninger fra Ukraina, og i
bistand med unntak for nødhjelp og hjelp i nærområder, som økes. Disse medlemmer mener det
også er rom for store kutt i klimatiltak hvor den påviselige globale
effekten, ut over det symbolske, er liten eller ingen.
Disse medlemmer viser til
at i SSBs rapport 2022/46 publisert 9. november 2022, «De økte utgiftene for
husholdningene i 2022 – hvem rammes mest?», fremgår det at inntektene
til husholdningene i 2022 er 9 000 kroner høyere enn forventet ved
årsskiftet, mens utgiftene er 27 000 kroner høyere. Det betyr at
det «økonomiske sjokket» har medført at nettoutgiftene til husholdningene
har økt med om lag 18 000 kroner i gjennomsnitt. Pga. geografiske
forskjeller i prisutvikling på strøm er netto utgiftsøkning for
husholdninger i det sørlige Norge i gjennomsnitt på om lag 20 000
kroner.
I denne situasjonen
har regjeringen gjennomført de største skatte- og avgiftsøkningene
på 20 år. Regjeringen foreslår store skatte- og avgiftsøkninger
også for 2023. Igjen er det vanlige folk som taper, mens staten
blir rikere.
Disse medlemmer viser til
at mer enn 80 pst. av persontransporten i Norge foregår med personbil.
De fleste i Norge er avhengige av bilen både i by og i bygd. Disse medlemmer mener
derfor det er uholdbart at bilen skal være en avgiftspolitisk melkeku
for staten. I Fremskrittspartiets regjeringstid gikk bilavgiftene
ned. Regjeringens første grep var å snu bilavgiftsnedgangen, slik
at avgiftsskruen nok en gang ble strammet til. Både drivstoffavgiftene
og kjørtøyavgiftene er økt i 2022, mot disse medlemmers stemmer. Disse medlemmer vil
gjeninnføre fullt fradrag i engangsavgiften for ladbare biler, som
vil gi betydelige avgiftskutt på biler med lave utslipp. Disse medlemmer foreslår
også å fjerne lav sats i trafikkforsikringsavgiften, som vil gjøre blant
annet veterankjøretøy, traktorer og mopeder avgiftsfrie.
I 2022 har vi sett
drivstoffpriser på over 27 kroner per liter. Dette innebærer en
prisøkning på opp mot 10 kroner per liter på ett år. Dette er en
utvikling som bryter med utgangspunktet for statsbudsjettet for
2022, hvor det også ble gjennomført avgiftsøkninger på bensin og
diesel. Den formidable økningen i drivstoffpriser rammer i særlig
grad folk i distriktene, og mest de som har vanlige og lave inntekter. Disse medlemmer mener
at dagens drivstoffpriser er uholdbare, og at den betydelige delen
av prisen som er avgifter til staten, må fjernes inntil prisene
igjen normaliseres. Disse
medlemmer viser til at å fjerne drivstoffavgiftene vil redusere
pumpeprisen med 7 til 8 kroner per liter. Dette vil komme både husholdninger
og næringslivet til gode. Disse medlemmer vil redusere
avgiftsbelastningen på både kjøretøy og bilbruk. Reduserte avgifter
demper inflasjonspresset i økonomien og sikrer kjøpekraft, noe som
har størst betydning for folk med lavere inntekter. Disse medlemmer går
derfor imot regjeringens forslag også om økt engangsavgift på alle
biler.
Disse medlemmer mener at lave
kraftpriser fortsatt skal være et gode for norske forbrukere og
næringsliv. Disse
medlemmer foreslår at strømstøtteordningen utvides til 100
pst. dekning over 50 øre per kWt. Disse medlemmer foreslår videre
at elavgiften fjernes. Disse
medlemmer mener at det offentliges ekstrainntekter skal komme
befolkningen til gode gjennom stabile og lavere strømpriser, som
også bidrar til å sikre folks kjøpekraft. Disse medlemmer viser videre
til at den etablerte strømstøtteordningen ifølge SSB har virket
inflasjonsdempende. En styrket strømstøtteordning, der staten dekker
100 pst. av prisen over 50 øre per kWt, kan ytterligere dempe inflasjonen.
Dette fremgår av Finansdepartementets svar på spørsmål fra Fremskrittspartiet
til regjeringens budsjettforslag. Tilsvarende inflasjonsdempende
effekt vil hver for seg avgiftsreduksjoner på mat og fjerning av
drivstoffavgiftene kunne ha.
Disse medlemmer mener strømstøtte
også må gjelde næringskunder, og viser til sitt forslag om dette
i statsbudsjettkapittelet. Disse medlemmer er på ingen
måte overbevist om at regjeringens lovnader om «gunstige fastprisavtaler»
operative fra årsskiftet vil imøtekomme næringslivets behov. Det
registreres også skepsis til dette fra flere næringshold. Disse medlemmer mener
derfor en strømstøtteordning for næringslivet må på plass for 2023,
og frykter at alternativet vil være konkurser blant bedrifter som
ikke kan nyttiggjøre seg en mulig fastprisordning.
Disse medlemmer viser til
at matprisene øker betydelig og gjør vanlige folk fattigere. En
prisvekst på over 13 pst. siste år presser nå husholdninger også
ut over lavinntektsgruppene. Dette er prisøkninger som nok engang
sørger for at staten blir rikere og folk fattigere. Momsinntektene
øker med stigende priser. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at staten bør bidra til å dempe prisveksten på mat ved
å redusere matmomsen. Dette vil hjelpe husholdningene å håndtere
det generelt økte kostnadsnivået.
Disse medlemmer viser til
at det fortsatt er betydelig grensehandel, og mener at en større
del av denne handelsaktiviteten burde vært i Norge, og gitt nye
arbeidsplasser i både industri og handel. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for å fjerne både sjokoladeavgiften
og drikkevareavgiften, samt at avgiftene på alkohol og snus er redusert.
Dette har bidratt til å jevne ut prisforskjellene mellom Norge og
Sverige.
Disse medlemmer mener at særnorske
avgifter skal fjernes, og at nivået på særavgifter skal reduseres
til et nivå på linje med nabolandene våre. Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn forslag om en særavgiftsgjennomgang, som regjeringen
skal levere i løpet av 2023. I påvente av denne fremmer disse medlemmer i
sitt alternativ til statsbudsjett for 2023 ikke større avgiftsmessige
endringer på disse områdene. Disse medlemmer fremmer imidlertid
forslag om å fjerne den gjenværende særskilte sukkeravgiften. Med dette
grepet vil alle de særnorske sukkeravgiftene som har skapt problemer
for næringslivet og forårsaket økt grensehandel, være borte.
Disse medlemmer mener regjeringen
med sitt forslag til statsbudsjett for 2023 gjør livet vanskeligere for
både folk og bedrifter. Samtidig legger regjeringen opp til å fortsette
veksten i offentlig sektor. Flere fylkeskommuner og nye klimasymboler
prioriteres, samtidig som veiinvesteringer kuttes og utbygging av
nødvendige sykehjemsplasser opphører. Disse medlemmer vil stoppe
sløsingen på byråkrati, bistand, innvandring og store kulturinstitusjoner. Disse medlemmer vil
prioritere sikkerhet, gi folk og bedrifter økt økonomisk handlefrihet
og staten mindre makt.