Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen en ny § 29 b om behandling av personopplysninger i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportloven).

Bestemmelsens første ledd gir en generell adgang for offentlige myndigheter og juridiske personer til å behandle personopplysninger i yrkestransportloven. I tillegg foreslås en særskilt hjemmel i annet ledd som er ment å dekke behovet for behandling av personopplysninger ved billettering på ferje. Videre foreslås det å innta en forskriftshjemmel i tredje ledd for at departementet skal kunne gi nærmere forskrift om behandling av personopplysninger på yrkestransportlovens område.

Det overordnede formålet med forslaget er å klargjøre at offentlige myndigheter og andre aktører som er tildelt oppgaver i eller i medhold av yrkestransportloven, kan behandle personopplysninger. Behovet for en klargjøring av hjemmelsgrunnlaget for behandling av personopplysninger på yrkestransportlovens område generelt, er blitt tydeliggjort i forbindelse med gjennomføringen av Europaparlaments- og rådsforordningene (EU) 2020/1054 om endringer i reglene om kjøre- og hviletid og fartsskriver og 2020/1055 om endringer i reglene for yrkes- og markedsadgang i vegtransport mv. i norsk rett, samt at det i forbindelse med forslag til ny kontrollhjemmel i yrkestransportloven § 38 er behov for å regulere behandlingen av personopplysninger. Forordningene er en del av EUs mobilitetspakke del 1 som er lagt frem i Prop. 105 LS (2021–2022) og som behandles i den forbindelse.

Det er i dag ikke en uttrykkelig hjemmel for behandling av personopplysninger i yrkestransportloven. Løyvemyndighetenes behandlingsgrunnlag er knyttet til utførelse av oppgaver av allmenn interesse jf. Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/679 av 27. april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger samt om oppheving av direktiv 95/46/EF (personvernforordningen) artikkel 6 nr. 1 bokstav e). Imidlertid har rettsutviklingen de senere årene medført et behov for en generell hjemmel for behandling av personopplysninger.

Som følge av endringene i EUs mobilitetspakke forventes økt kontrollvirksomhet og samhandling mellom kontrollmyndighetene i medlemslandene. I tillegg utvides bruksområdet til fartsskriveren til å omfatte kontroll med yrkestransportregelverket. Dette medfører et behov for å kunne behandle personopplysninger i forbindelse med bruk av fartsskriveren. Etter departementets vurdering bør det foreligge uttrykkelig lovhjemmel for slik behandling.

Det foreslås derfor i proposisjonen å innta en ny bestemmelse om behandling av personopplysninger i yrkestransportloven. Bestemmelsen er generell og skal i utgangspunktet omfatte all behandling av personopplysninger etter yrkestransportloven med tilhørende forskrifter.

Videre er det et særskilt behov for å regulere behandling av personopplysninger, herunder løyvemyndighetenes behandling av personopplysninger, ved elektronisk billettering på ferje. Behovet for en slik bestemmelse har sammenheng med bruk av AutoPASS og AutoPASS-ferjekort på en rekke ferjesamband i Norge. Det er i dag en midlertidig regulering av billettering på ferje, jf. midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 55 om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19, som gjelder frem til 1. juli 2022.

Utover denne midlertidige reguleringen er det i liten grad gitt bestemmelser om behandling av personopplysninger for billettering på ferje, i yrkestransportregelverket. Det forhold at behandling av personopplysninger på ferjeområdet ikke er direkte regulert i lov, står i kontrast til bompengeområdet, der behandlingsgrunnlaget fremgår av lov 21. juni 1963 nr. 23 om vegar (veglova) § 27 femte ledd. Departementet vurderer at ferjeselskapenes behandlingsgrunnlag i dag er forankret i at ferjeselskapene kan anses å behandle personopplysninger i forbindelse med utførelsen av en oppgave av allmenn interesse, jf. personvernforordningens artikkel 6 nr. 1 bokstav e) samt nærmere supplerende rettsgrunnlag i og med midlertidig lov om billettering på ferje.

Ettersom behandlingen av personopplysninger på området for billettering på ferje er omfattende og vanskelig å unngå for den enkelte registrerte, fremkommer det i proposisjonen at det er departementets vurdering at hjemmelsgrunnlaget også i fremtiden bør fremgå klart av lovteksten. Dette vurderes å være i tråd med vurderingene i Kongelig resolusjon 3. april 2020 om fastsettelse av midlertidig forskrift om billettering på ferje, Prop. 114 L (2019–2020), Prop. 29 L (2020–2021), samt Prop. 37 L (2021–2022). Det er derfor et særlig behov for et klarere hjemmelsgrunnlag i yrkestransportloven for behandling av personopplysninger på ferjeområdet, jf. forslaget til ny § 29 b annet ledd.

Forslaget til ny § 29 b annet ledd legger til rette for at ferjeselskapene kan gjennomføre elektronisk billettering uten at den reisende kan gjøre opp kontant. Ferjeselskapene vil likevel ikke bli pålagt å avvikle kontant betaling som oppgjørsmetode. Departementet vurderer i proposisjonen at det kun er kontant oppgjør som kan sikre fullstendig anonym ferdsel på ferje. Sammenholdt med tilsvarende ordning ved passeringer i bomstasjoner på vei vurderer departementet at inngrepet i den enkeltes rettigheter og friheter er forholdsmessig og begrenset, særlig sett hen til at ferjetransport på samme måte som betaling for bompasseringer regnes som et tjenestetilbud. Videre vises det i proposisjonen til at bokføringsregelverket – som også gjelder ved billettering av kjøretøy på ferje – innebærer at det for bompasseringer ikke har vært mulig å opprettholde et tilbud om sporfrie avtaler.

I tillegg foreslås det i proposisjonen enkelte rettinger av feil i lovtekst. Dette gjelder yrkestransportloven §§ 7, 11 a, og 23.

Det vises for øvrig til proposisjonen for nærmere omtale av forslagene.