3.1.2 Komiteens merknader
Komiteen understreker at usikkerheten
knyttet til klimaendringer og hvordan selskaper og den globale økonomien
vil berøres, gir opphav til finansiell risiko som fondet som investor
må håndtere.
Komiteen viser til ekspertgruppen
som har gjennomgått Norges Banks forvaltning av SPU, og deres vurdering
av at fondet er relativt robust overfor moderate klimaendringer
og en forutsigbar klimapolitikk. Ekspertgruppen understreker derimot
at dramatiske klimaendringer eller brå skift i politikken kan innebære vesentlig
større utfordringer for verdens finansmarkeder og for SPU.
Komiteen mener at en målrettet
og effektiv eierskapsutøvelse er det sentrale virkemiddelet for
å håndtere SPUs klimarisiko, gjennom å påvirke robustheten til selskapene
fondet er investert i, samt bidra til å styrke finansmarkedenes
generelle evne til å prise klimarisiko og redusere overgangsrisiko.
Komiteen viser til departementets
vurdering av at håndteringen av klimarisiko i forvaltningen må ta
utgangspunkt i fondets rolle som finansiell investor, og at hovedtrekkene
i investeringsstrategien og referanseindeksen bør ligge fast, herunder
prinsippet om bred spredning av investeringene. Komiteen imøteser at arbeidet
med klimarisiko styrkes i SPU, gjennom at Norges Bank fastsetter
prinsipper for styring og måling av klimarisiko og benytter ulike
målemetoder, herunder stresstester basert på scenarioer for fremtidig
utvikling. Komiteen understreker
at en slik stresstesting skal inkludere et scenario som er i samsvar
med en global oppvarming på 1,5 grader.
Komiteen viser til Innst.
339 S (2018–2019) og Stortingets vedtak om å trekke SPU ut av rene
oppstrømsselskaper i olje- og gassektoren for å redusere samlet
oljeprisrisiko i norsk økonomi. Komiteen imøteser en redegjørelse
for hvordan dette nedsalget er blitt gjennomført, i neste års fondsmelding.
Komiteen viser til at klimaendringene
vil kunne påvirke den økonomiske utviklingen og finansmarkedene
globalt. Klimapolitikk, teknologisk utvikling og fysiske klimaendringer
vil kunne påvirke både inntjening og markedsverdi for selskapene
fondet er investert i. Som en langsiktig og universell investor
med eierandeler i et betydelig antall selskaper globalt har SPU
en finansiell interesse av at selskapene tar hensyn til klimagassutslipp
og naturødeleggelser i sin virksomhet, ettersom det kan medføre
finansielle tap for andre deler av porteføljen.
Komiteen viser til ekspertgruppens
vurdering av at fondets mandat bør legge grunnlag for et høyt ambisjonsnivå
i håndteringen av klimarisiko.
Komiteen tar for øvrig omtalen
til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener
at Norges Bank bør følge den faglige utviklingen av klimajusterte aksjeindekser,
men er enig i at disse ikke er investerbare for et stort fond som
SPU. Slike indekser er mindre transparente og etterprøvbare enn
dagens referanseindeks, samt inneholder vesentlig færre selskaper
og er dermed mindre representative og mindre diversifisert. Både
transaksjonskostnadene og risikoen for svingninger i avkastning
vil øke med slike klimajusterte indekser. Videre deler flertallet departementets
vurdering av at eierandelene i enkeltselskaper ville økt markert,
til mellom 30 og 40 pst. i enkelte selskaper.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at det
tas inn en bestemmelse i mandatet om at Norges Banks ansvarlige
forvaltning baseres på et langsiktig mål om at selskapene fondet
er investert i, innretter virksomheten slik at den er forenlig med
globale netto nullutslipp i tråd med Parisavtalen. Dette målet vil
underbygge regjeringens mål om å gjøre SPU ledende i verden innen
ansvarlig forvaltning og håndtering av klima- og naturrisiko.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, slutter seg til departementets vurdering av at fondet fortsatt
bør ha en bred markedsbasert referanseindeks. Dette flertallet viser til
at overgangen til et lavutslippssamfunn vil skje gjennom en omstilling
av eksisterende selskaper, gradvis nedbygging av eksisterende selskaper
og oppbygging av nye selskaper. En bred, markedsvektet indeks vil
være et godt utgangspunkt for å sikre at fondet er eksponert mot
de mulighetene som oppstår.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne, legger til grunn at departementet
legger opp til at det langsiktige målet for den ansvarlige forvaltningen
suppleres med regelmessig rapportering, blant annet om selskapenes
fremoverskuende utslippsbaner, i tråd med ledende rammeverk for slik
rapportering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til merknadene fra finanskomiteen,
med unntak av medlemmene fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet
til Innst. 556 S (2020–2021) der komiteens flertall ber regjeringen
vurdere om det innenfor fondets finansielle målsetting bør settes
mål og delmål for utslippsreduksjon også for SPUs portefølje, og
imøteser en vurdering av dette i fondsmeldingen 2022, og komiteen
samlet slår fast at SPU, som en langsiktig og universell investor med
eierandeler i flere tusen selskaper globalt, har en finansiell interesse
av at selskapene tar hensyn til klimagassutslipp og naturødeleggelser
i sin virksomhet, ettersom det kan medføre finansielle tap for andre
deler av porteføljen. Dette gir opphav til en finansiell risiko som
fondet som investor må håndtere.
Disse medlemmer viser til
at Ekspertgruppen for klimarisiko (Skancke-utvalget) i sin rapport
viste til allianser som Net-Zero Asset Owner Alliance, koordinert
av UNEP FI og PRI, hvor medlemmene forplikter seg til å arbeide
for netto nullutslipp av klimagasser fra selskapene de har investert
i innen 2050, i tråd med 1,5-gradersmålet i Parisavtalen. Det etableres
også milepæler som skal nås de neste fem årene. Ekspertutgruppens tilråding
var at Norges Banks ansvarlige forvaltning får et overordnet langsiktig
mål om nullutslipp fra selskapene fondet har investert i, i tråd
med Parisavtalen og tidfestet til 2050. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen har valgt en vagere målsetting for fondets forvaltning,
som heller ikke er konkret tidfestet.
Disse medlemmer viser til
at årets fondsmelding ikke gir noen begrunnelse for vurderingen
om å ikke sette delmål for utslippsreduksjon for SPUs portefølje
til tross for at Ekspertgruppen for klimarisiko tilrådde et langsiktig
mål og mellomliggende mål som oppdateres jevnlig. Utvalgets vurdering
er at denne typen delmål bidrar til å synliggjøre at det er konsistens mellom
retningslinjene for forvaltningen av fondet og ambisjonene i Parisavtalen
som Norge har sluttet seg til.
Disse medlemmer viser til
at SPU er en stor aktør i det finansielle markedet. Fondets investeringsstrategi
kan derfor spille en viktig rolle i å bidra til at målene i Parisavtalen
nås, og at overgangen til et nullutslippssamfunn skjer på en ordnet
måte, som reduserer klima- og finansiell risiko. Disse medlemmer vil understreke
at finansnæringen nasjonalt og internasjonalt er i rask utvikling
når det kommer til håndtering av klimarisiko. Den omforente ambisjonen
om at fondet skal være verdensledende innen håndtering av klimarisiko, forutsetter
et langsiktig mål om nullutslipp fra selskapene fondet er investert
i, samt konkrete delmål og virkemidler for å sikre fremdrift og
måloppnåelse.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i tråd med tilrådingen fra Ekspertutvalget, fastsette
konkrete delmål for porteføljens samlede utslippsreduksjon på sektornivå
fra 2025, og Norges Bank bes rapportere på dette, for å sikre konsistens
mellom retningslinjene for forvaltningen av fondet og ambisjonene
i nullutslippsmålet.»
Disse medlemmer viser
til at dagens referanseindeks gjenspeiler et marked som bidrar til
at den gjennomsnittlige globale oppvarmingen er på vei mot et nivå
langt over 1,5-gradersmålet, nærmere bestemt over 3 graders oppvarming. Disse medlemmer vil understreke
at det har liten effekt å sette en variant av et nullutslippsmål
på papiret så lenge NBIM ikke kan endre måten de investerer på,
så lenge referanseindeksen forblir den samme. FNs klimapanel slår
fast at finansmarkedet ikke priser klimarisiko slik det burde.
Disse medlemmer viser til
at NBIM i juni 2021 konkluderte med at dersom et nettonullmål ble
vedtatt, «bør dette i så fall gjenspeiles i sammensetningen av referanseindeksen».
NBIM pekte også på at eksisterende Paris-justerte indekser ikke
er egnet for en så stor investor som SPU. Dette er et syn disse medlemmer deler.
Videre viser disse
medlemmertil at slike referanseindekser er under utvikling,
både i akademia (e.g. Columbia University) og hos indeksleverandørene.
Disse medlemmer mener det
vil være hensiktsmessig at SPU blir en del av denne utviklingen
og bidrar til å utrede og utvikle en referanseindeks som bygges rundt
SPUs særtrekk med hensyn på å gjøre fondets strategiske portefølje
forenlig med klimamålene. I dag begrenses fondets evne til å tilpasse
seg klimamålene av rammen for avvik fra referanseindeksen. En nettonulltilpasset
referanseindeks kan gradvis integreres i fondets forvaltning og
forsterke fondets eierskapsstrategi.
Disse medlemmer viser til
flertallets merknad som slår fast at målrettet og effektiv eierskapsutøvelse
er det sentrale virkemiddelet for å håndtere SPUs klimarisiko. Disse medlemmer vil
understreke at aktiv eierskapsutøvelse kun er effektivt dersom det
finnes en mulighet for nedsalg. Derfor må aktiv eierskapsutøvelse virke
sammen med tilpasninger i referanseindeksen og kriterier for uttrekk.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at eierskapsutøvelsen i
selskaper SPU er investert i, omfatter klimarisiko for selskapenes fremtidige
inntjening og verdi – på linje med annen risiko i finansmarkedene. Disse medlemmer vil
spesielt fremheve meldingens eksplisitte vektlegging av at fondets
formål om høyest mulig avkastning til en akseptabel risiko, investeringsstrategi
og referanseindeks ikke endres – det være seg av klimahensyn eller
andre politiske mål.
Videre har disse medlemmer merket
seg Finansdepartementets uttrykkelige påpekning av at skulle fondets
investeringsstrategi bli pålagt føringer som undergraver det finansielle
formålet, vil det svekke fondets evne til å finansiere statens utgifter,
inkludert ulike politiske satsinger. Disse medlemmer merker seg
at dette er en påpekning som står i motsetning til tidligere politiske
uttalelser som har skapt uklarhet om regjeringens syn på om SPU
skal brukes som et politisk verktøy. Disse medlemmer har merket
seg at det i ettertid og i meldingen er slått entydig fast at fondet
ikke skal være et politisk verktøy. Disse medlemmer viser videre
til Dokument 8:220 S (2021–2022), representantforslag fra representanter
fra Fremskrittspartiet om at oljefondet ikke skal brukes til klimaspekulasjon,
hvor følgende forslag ble fremmet:
«Stortinget ber
regjeringen avstå fra å bruke oljefondet som et klimapolitisk instrument.»
Disse medlemmer viser til
omtalen av, og forslaget om at det tas inn en bestemmelse i mandatet
om at Norges Banks ansvarlige forvaltning baseres på et langsiktig
mål om at selskapene fondet er investert i, innretter virksomheten
slik at den er forenlig med globale netto nullutslipp i tråd med
Parisavtalen. Disse medlemmer mener
denne konklusjonen innebærer et eklatant brudd på forutsetningene
som understrekes flere steder i meldingen om at fondet ikke skal
være et politisk verktøy. Disse medlemmer merker seg
også Norges Banks uttalelse om en slik bestemmelse:
«Banken peker samtidig
på at det er viktig at departementet kommuniserer tydelig at dette
er et mål for den ansvarlige forvaltningen som skal understøtte
målsettingen om høyest mulig avkastning. Det må heller ikke skapes
en forventning om at banken automatisk skal selge seg ut av selskaper
som ikke innfrir en gitt bane for utslipp.»
Disse medlemmer kan heller
ikke se at den foreslåtte målsettingen i mandatet vil være en naturlig oppfølging
av de øvrige prinsipper og anbefalinger i meldingen. Å legge en
målsetting til grunn som innebærer at enkeltselskaper skal styres
til å innrette sin egen virksomhet forenlig med netto nullutslipp,
er å gå betydelig lenger enn å forvente at selskapene skal ta høyde for
et scenario hvor Parisavtalen oppfylles. Disse medlemmer merker seg
også at Finansdepartementet understreker at scenarioet ikke innebærer
at investeringsporteføljen skal forvaltes med sikte på også å oppnå
andre mål enn høyest mulig avkastning. Disse medlemmer mener bestemmelsen
som foreslås inntatt i mandatet, da fremstår som rent symbolsk og
bør unngås.
Norges Banks kommentar
sitert foran adresserer derimot en reell utfordring, som etter disse medlemmers syn
utløser behov for årvåkenhet overfor at den nye målsettingen overtolkes
til å i seg selv danne grunnlag for strategiske eller operative
beslutninger om investeringer.