2.3.1 Sammendrag
Målet med investeringene
i SPU er i henhold til lov om Statens pensjonsfond høyest mulig
avkastning med en akseptabel risiko. Innenfor denne rammen skal
fondet forvaltes ansvarlig, jf. avsnitt 2.2.
Formålet med fondet
er å forvalte inntektene fra olje- og gassvirksomheten på norsk
kontinentalsokkel slik at petroleumsformuen kommer både dagens og fremtidige
generasjoner til gode. Det finansielle målet for forvaltningen av
fondet understøtter dette. Å bevare fondet for senere generasjoner,
er en viktig etisk forpliktelse i seg selv. Samtidig har fondet
en etisk forpliktelse om å unngå investeringer i selskaper som forårsaker
eller medvirker til grove etiske normbrudd. Denne forpliktelsen
ivaretas gjennom retningslinjene for observasjon og utelukkelse
av selskaper, også omtalt som de etiske retningslinjene, se avsnitt
2.3.3.
Fondets særtrekk
og investeringsstrategi tilsier at avkastningen på lang sikt vil
avhenge av en bærekraftig utvikling, både i økonomisk, miljømessig
og samfunnsmessig forstand. Bred spredning av investeringene er
et sentralt utgangspunkt for investeringsstrategien. Fondets referanseindeks
tar utgangspunkt i brede, globale markedsindekser som i stor grad
gjenspeiler investeringsmulighetene i de globale aksje- og obligasjonsmarkedene.
Sammen med en begrenset ramme for Norges Bank til å avvike fra referanseindeksen,
innebærer dette at den faktiske investeringsporteføljen vil følge
referanseindeksen nært. Fondets avkastning og risiko vil dermed
i store trekk gjenspeile utviklingen i verdensøkonomien, se også
avsnitt 2.1 og 2.2.
Forvaltningsmandatet
fra Finansdepartementet stiller krav om at hensyn til miljø, samfunn
og selskapsstyring skal integreres i forvaltningen av SPU, og at
Norges Bank skal fastsette prinsipper for ansvarlig forvaltningsvirksomhet
i tråd med internasjonalt anerkjente standarder og prinsipper fra
OECD og FN, se boks 2.6. Gjennom å fremme bærekraft og et ansvarlig
næringsliv innenfor rammen av langsiktig verdiskaping i selskapene
der fondet er investert, bidrar den ansvarlige forvaltningen til
å understøtte det finansielle målet om høyest mulig avkastning gitt
en akseptabel risiko.
I mandatet er det
også et krav om at Norges Bank skal se de ulike virkemidlene den
har til rådighet i sammenheng, og benytte disse på en helhetlig
måte, se figur 2.5. Bankens prioriteringer innenfor den ansvarlige
forvaltningen vil blant annet avhenge av tema, relevans på tvers
av porteføljen og hva som antas å ha effekt. I avsnitt 2.3.2 er
bankens arbeid med ansvarlig forvaltning nærmere omtalt.
Formålet med de
etiske retningslinjene er å unngå at fondet er investert i selskaper
som forårsaker eller medvirker til alvorlige krenkelser av grunnleggende etiske
normer. Dersom det er tvil om vilkårene for utelukkelse er oppfylt,
kan selskaper settes til observasjon. Det følger også av retningslinjene
at før utelukkelse besluttes skal Norges Bank vurdere om eierskapsutøvelse kan
være et egnet virkemiddel for å redusere risikoen for fortsatt normbrudd,
eller av andre årsaker kan være mer hensiktsmessig, se nærmere omtale
i avsnitt 2.3.3.
Den ansvarlige forvaltningen
av SPU ble sist gjennomgått av Etikkutvalget i 2020. Utvalget redegjorde blant
annet for praksis i 14 andre institusjoner som forvalter globale
porteføljer og som er store nasjonalt og internasjonalt. Disse institusjonene
trekkes ofte frem som eksempler på forvaltningsorganisasjoner med
en ansvarlig investeringspraksis som anses som ledende. Utvalget
pekte samtidig på at det er vanskelig å finne institusjonelle investorer
som er direkte sammenlignbare med SPU.
Et fellestrekk ved
rapporteringen fra de institusjonene som Etikkutvalget kartla, var
høy aktivitet innen eierskapsutøvelse. Hovedvekten innenfor eierskapsutøvelsen
var typisk lagt på selskapsstyring, men også ulike sider ved bærekraft.
Som for SPU, er andre institusjoners eierskapsarbeid ofte knyttet
til et overordnet mål, og normalt vises det til et finansielt formål
og at hensikten med eierskapsarbeidet er å fremme langsiktig verdiskaping
i porteføljeselskapene. Samtidig nevnes også andre mål, ofte knyttet
til perspektiver som oppdragsgiver, berørte eller samfunnet for
øvrig kan ha. Slike bredere mål kan ha betydning for fondenes profil,
identitet, legitimitet og avkastning.
Utvalget fant videre
at halvparten av institusjonene oppga å praktisere utelukkelser
i en eller annen form. Av disse var det fem som hadde eksplisitte
kriterier for utelukkelser. SPU synes å være alene om å offentliggjøre selskapsspesifikke
begrunnelser for utelukkelsene. Det var videre et gjennomgående
trekk ved de forvalterne som har en form for utelukkelsesmekanisme
at de synes å foretrekke eierskapsutøvelse fremfor utelukkelse. Imidlertid
knyttet de andre institusjonene i liten grad utelukkelser, selskapsanalyser
eller eierskapsutøvelse til anerkjente standarder som OECDs retningslinjer
for flernasjonale selskaper eller OECDs veileder for institusjonelle
investorer. Ingen av institusjonene oppga å gjøre forhåndsvurderinger
eller «screening» i forkant av investeringene.
Konsulentselskapet
Inflection Point Capital Management (IPCM) utarbeidet i 2017 en
rapport på oppdrag for Finansdepartementet om ledende global praksis innen
ansvarlig forvaltningsvirksomhet. Også IPCM pekte på at SPUs størrelse,
styringsmodell og investeringsstrategi gjør fondet lite sammenlignbart
med andre fond. IPCM påpekte at det ikke finnes én ledende modell
for ansvarlig forvaltningspraksis som passer for alle fond, og at
praksisen må tilpasses det enkelte fonds formål, mandat, størrelse
og juridiske rammeverk. Det er også store forskjeller mellom hvordan
ulike investorer tilnærmer seg temaet. Samtidig fremhevet IPCM i
sin rapport noen kjennetegn som er felles for fond som anses å representere
en form for beste praksis, blant annet at ansvarlig forvaltning
må ha oppmerksomhet fra ledelsen, at det må anses som et viktig
middel for å oppnå suksess over tid og integreres i forvaltningen
og investeringsfilosofien, og at selskapsdialog og stemmegivning må
benyttes aktivt. IPCM pekte samtidig på at ingen av fondene som
ble gjennomgått i forbindelse med rapporten hadde alle kjennetegnene
som ble fremhevet.
Et fonds formål,
regulering og størrelse påvirker i stor grad investeringsstrategien,
men også hvilke aktiviteter og virkemidler det vil være naturlig
å inkludere i arbeidet med ansvarlig forvaltning. Videre krever
ulike aktivaklasser ulik tilnærming. IPCM viste i sin rapport til
at muligheten for en god gjennomføring og resultater over tid vil
øke dersom den ansvarlige forvaltningen tar utgangspunkt i det enkelte
fonds særtrekk. I meldingen Statens pensjonsfond 2018 pekte Finansdepartementet på
at kjennetegnene rapporten peker på i stor grad er gjenspeilet i
den ansvarlige forvaltningen av SPU.
Det følger av forvaltningsmandatet
at det skal være størst mulig åpenhet om forvaltningen, innenfor
de rammer som settes av en forsvarlig gjennomføring av forvaltningsoppdraget.
Åpenhet og god rapportering er en forutsetning for at det skal være
tillit i befolkningen til forvaltningen. Norges Bank rapporterer
utfyllende om den ansvarlige forvaltningen gjennom en egen årlig rapport
for dette arbeidet.
Det er vanskelig
å gi en entydig definisjon av ansvarlig forvaltning eller av hva
det innebærer i praksis. For investorer må innretningen av arbeidet
tilpasses oppdrag og særtrekk. Et fonds formål, regulering og størrelse påvirker
i stor grad investeringsstrategien, men også hvilke mål som settes
for den ansvarlige forvaltningen, og hvilke aktiviteter og virkemidler
det vil være naturlig å inkludere i dette arbeidet. Dette gjelder
også for SPU. Finansdepartementet har som ambisjon at fondet, innenfor
rammene av å være et stort, statlig, globalt og langsiktig fond,
er ledende på ansvarlig forvaltning.
Arbeidet med ansvarlig
forvaltning i SPU har utviklet seg over tid, basert på erfaringer
og ny kunnskap. Ansvarlig forvaltning er et område som er i rask
utvikling, og rammeverket for den ansvarlige forvaltningen i SPU må
derfor utvikles løpende, blant annet i lys av utviklingen i internasjonalt
anerkjente prinsipper, rammeverk og ledende praksis. Departementet
legger i denne meldingen opp til at arbeidet med ansvarlig forvaltning
skal gjennomgås jevnlig, se omtale i avsnitt 3.1.