Riksrevisjonens anbefalinger
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet:
-
sørger for at Politidirektoratet
vurderer tiltak for å sikre at responstiden for de alvorligste oppdragene er
i tråd med direktoratets ambisjoner for å ivareta innbyggernes trygghet
og sikkerhet
-
sørger for at Politidirektoratet
følger opp årsakene til økningen i antall viktige oppdrag med noe
lavere prioritet som ikke får ressurser på grunn av manglende kapasitet
-
sørger for at Politidirektoratet
og Riksadvokaten vurderer tiltak for å øke oppklaringsprosenten
og sikrer at fristene for etterforskning av alvorlige saker overholdes
-
følger opp at Politidirektoratet
og Riksadvokaten sikrer at det er en helhetlig prioritering av straffesaker
mellom de geografiske og funksjonelle enhetene i politidistriktene
-
påser at Politidirektoratet
sikrer at enhetene som ble opprettet gjennom politireformen, og
samhandlingen mellom disse, fungerer som forutsatt
-
har dialog med Politidirektoratet
om muligheten for å øke politimesternes handlingsrom for å tilpasse
ressursene og styringen til utfordringene i distriktene
-
følger opp Politidirektoratets
arbeid med å utvikle løsninger for publikumskontakt for å gjøre
politiet mer tilgjengelige for publikum
-
sørger for at Politidirektoratet
i større grad utnytter eksisterende data om det operative arbeidet
og straffesaksbehandlingen i rapporteringen til departementet
-
fortsetter å utvikle
en mer overordnet, effektiv og resultatorientert styring og ledelse
av politiet.
Komiteen støtter
Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at Prop. 61 LS (2014–2015) Endringer i
politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen) framhever
at fravær av langsiktig tenkning, klare mål og overordnet styring
har ført til at politiet ikke har hatt den utviklingen man kan forvente
av en etat med det samfunnsoppdraget politiet har. Dokument 3:7
(2021–2022) er ikke en fullstendig evaluering av nærpolitireformen,
men vurderer om politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver
er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Flertallet viser til at gjennom
politireformen skulle det utvikles robuste fagmiljøer som var rustet
til å møte dagens og morgendagens kriminalitetsutfordringer, og
et kompetent og effektivt nærpoliti der befolkningen bor. Til tross
for høyere politidekning og økte budsjetter er det fortsatt utfordringer
når det gjelder å nå målene på sentrale områder, både innenfor operativt arbeid
og straffesaksbehandling.
Flertallet viser til at Dokument
nr. 3:10 (1999–2000) Riksrevisjonens undersøkelse vedrørende måloppnåelse
i politi- og lensmannsetaten viste at den økte ressursinnsatsen
til politi- og lensmannsetaten ikke i tilstrekkelig grad synes å
ha bidratt til bedre resultatoppnåelse for oppklaringsprosent og
saksbehandlingstid generelt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Innst. S.
nr. 32 (2000–2001) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen understreket
viktigheten av å gi høy prioritet til arbeidet med effektiviseringen
av politi- og lensmannsetaten og tiltak for å utnytte dagens ressurser
på en bedre måte. Dokument 3:7 (2021–2022) viser at dette fortsatt
må følges opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at Dokument 3:5 (2020–2021) Riksrevisjonens
undersøkelse av politiets innsats mot kriminalitet ved bruk av IKT
viste at politiets evne til å avdekke og oppklare datakriminalitet
hadde klare svakheter som samlet sett var alvorlige.
Flertallet viser til at DFØs
evaluering av politireformen i DFØ-rapport 2021:1 oppsummerer at
målet om økt tilstedeværelse og synlighet lokalt er så langt ikke
er nådd, men at politiets måloppnåelse størst når det gjelder målet
om sterkere fagmiljøer som kan håndtere de mest alvorlige sakene.
Flertallet viser til at Dokument
3:7 (2021–2022) påpeker at målet om en politidekning på to politifolk per
tusen innbyggere skaper utfordringer for rekrutteringen av kritisk
sivil kompetanse. Det er ifølge politimesterne så mange mål og krav
som stilles i utgangspunktet, at det i liten grad er kapasitet til
å sette og følge opp lokale mål, slik Riksadvokaten mener det er
nødvendig å gjøre på straffesaksområdet. Flertallet viser også til
at Politidirektoratet selv mener det stilles veldig detaljerte krav
til politidistriktene.
Flertallet ser alvorlig på
at sentrale målsettninger for nærpolitireformen ikke er gjennomført
som forutsatt, og understreker behovet for å evaluere effektene av
nærpolitireformen og legge fram en konkret plan for å styrke politiets
nærvær i hele landet, inkludert hensynet til lokalt nærvær i byene,
mer ressurser til politidistriktene og økt grunnbemanning. Det er
også behov for å gjennomgå politidirektoratets oppgaver, mandat
og ressurser for å sikre at innretningen på arbeidet er hensiktsmessig
organisert.
Flertallet viser til at utfordringer
med gamle og ustabile IKT-systemer i politi- og lensmannsetaten
som ikke samhandler, er dokumentert av Riksrevisjonen over lang
tid, jf. kontroll- og konstitusjonskomiteens Innst. 46 S (2012–2013)
og Innst. S. nr. 166 (1998–99). Flertallet imøteser en vurdering
fra Riksrevisjonen av om iverksatte tiltak løser rapporterte utfordringer
i forbindelse med den rutinemessige oppfølgingen av tidligere forvaltningsrevisjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at siden politireformen
ble gjennomført etter vedtak i Stortinget i 2015, har politiets
evne til å håndtere det moderne kriminalitetsbildet blitt styrket.
Dette understreker også Riksrevisjonen i Dokument 3:7 (2021–2022)
punkt 3. Riksrevisjonen peker på at gjennom politireformen er det
blitt innført omfattende kompetansehevingstiltak, og at dette har
ført til at kvaliteten på politiets arbeid er styrket. Disse medlemmer viser
til at etaten er blitt enda mer profesjonell, evnen til samarbeid
mellom ulike ressurser er blitt bedre, og at politiet etterforsker
i dag mye kriminalitet som tidligere ikke ble prioritert eller oppdaget.
Disse medlemmer viser til
at den samlede bemanningen i politiet har gått fra i underkant av
15 000 årsverk ved utgangen av 2013 til 18 400 årsverk ved utgangen
av 2020. Antall årsverk med utdannelse fra Politihøgskolen har økt
fra ca. 8 500 ved utgangen av 2013 til 11 260 ved utgangen av 2020.
I de tolv politidistriktene er den samlede bemanningen økt fra 12 122
årsverk til 14 463, og antall årsverk med utdanning fra Politihøgskolen
fra 7 875 til 9 906. Flere politifolk gir økt trygghet og bedre
politiberedskap i hele landet fremfor å gjenåpne nedlagte politikontorer.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
kritikk og anbefalinger viser at arbeidet med å styrke politiets
evne til å forebygge, etterforske og påtale kriminalitet ikke er
ferdig. Disse
medlemmer viser til at dette var noe Solberg-regjeringen selv
pekte på i Meld. St. 29 (2019–2020) Politimeldingen – et politi
for fremtiden. I politimeldingen vises det til at politireformen
var omfattende, og at det må forventes at det tar tid før en så omfattende
reform får «satt seg». Disse
medlemmer peker på at regjeringen Solberg mente at selv om det
ikke var forsvarlig med flere større reformer i politiet, var det
i tiden etter politireformen fortsatt behov for kontinuerlig forbedring
og justering av forhold som ikke fungerer som forutsatt. Lav oppklaringsprosent
og manglende helhetlig prioritering er åpenbart forhold som bør
korrigeres og følges opp fremover. Disse medlemmer mener imidlertid
gjenåpning av nedlagte politikontorer ikke er et egnet virkemiddel
for å møte noen av utfordringene Riksrevisjonen peker på.
Disse medlemmer mener det
er alvorlig at oppklaringsprosenten har gått ned fra 53 prosent
i 2016 til 49 prosent i 2020, og at dette også gjelder de alvorlige sakstyper
som seksuallovbrudd og vold. Disse utfordringene er påpekt i Riksadvokatens
vurdering av straffesaksbehandlingen i politiet for 2019, og er
omtalt i politimeldingen. Disse medlemmer peker på at
Riksrevisjonen ikke har undersøkt hva som er årsaken til at oppklaringsprosenten
har gått ned. En forklaring kan være at politiet håndterer langt
mer kompleks kriminalitet nå enn tidligere, og det gjelder særlig
digital kriminalitet og seksuallovbrudd på nett. Disse medlemmer peker på at
dette er kriminalitet som tidligere ikke har blitt avdekket i like
stor grad, og som dermed har gått under politiets radar. I kapasitetsundersøkelsen
ble det foretatt en beregning av tilgjengelige etterforskningsressurser,
tilgjengelige arbeidstimer på etterforskningsområdet og tidsbruken
på oppgavene som må løses for å håndtere straffesaksporteføljen
i politidistriktene. Undersøkelsen viser at politiet bruker 32,5
prosent av den totale etterforskningskapasiteten på de mest alvorlige
sakstypene, og at disse utgjør 2,9 prosent av den totale saksmengden.
Det er en riktig prioritering, men det påvirker også statistikken
over saksbehandlingstid og andel av kriminaliteten som oppklares. Disse medlemmer understreker
at selv om kriminaliteten har tatt nye former og det påvirker oppklaringsprosenten,
er ikke utviklingen tilfredsstillende.
Disse medlemmer viser videre
til at Riksrevisjonen mener politiet har begrensede løsninger for publikumskontakt.
Følgeevalueringer av politireformen utført av DFØ viste at innbyggernes
tilfredshet med politiets synlighet og tilgjengelighet var blitt
dårligere etter reformen. Dette kan også ha sammenheng med at behovet
for økt sikkerhet ved utstedelse av nye pass førte til at en del
passkontorer ble lagt ned. I politimeldingen pekte Solberg-regjeringen
på at politiets synlighet og tilstedeværelse på digitale plattformer
var viktig for å kommunisere med befolkningen, samt for å skape
en opplevelse av et tilgjengelig og synlig politi.
Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonen mener politimestrene har begrenset handlingsrom
til å styre og tilpasse ressursene til politidistriktenes utfordringer.
Problemstillingen med at detaljerte krav, øremerkinger og handlingsplaner
utfordret helhetlig og samordnet styring av etaten, ble behandlet
i politimeldingen. I politimeldingen pekte regjeringen Solberg på behovet
for mer langsiktige planer, hvor aktørene i styringsdialogen har
felles situasjonsforståelse. Selv om målstyring og handlingsplaner
kan begrense politimestrenes handlingsrom, mener disse medlemmer for eksempel
målet om to politifolk per tusen innbyggere har vært nødvendig for
å sikre tilstrekkelig politidekning, ref. tallene som er gjengitt
ovenfor. Hvilke mål og forventninger som skal stilles fremover,
må bero på en vurdering av etatens behov og utfordringer. Disse medlemmer mener
det er grunn til å se nærmere på Politidirektoratets rolle og oppgaver,
herunder følge opp økonomistyringen slik at bevilgningene til etaten brukes
i tråd med politiske føringer og etatens behov.
Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
kritikk er alvorlig, men peker på at forholdene som tas opp, har
vært kjent og noe som det har blitt arbeidet med. Disse medlemmer mener Riksrevisjonens
vurderinger og anbefalinger er viktige i det videre arbeidet med
å styrke politiets evne til å forebygge, etterforske og påtale kriminalitet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Riksrevisjonen mener
det er alvorlig at oppklaringsprosenten samlet sett har gått ned,
fra 53 prosent i 2016 til 49 prosent i 2020. Oppklaringsprosenten
går også ned for alvorlige sakstyper som seksuallovbrudd og vold,
for førstnevnte fra 64 prosent i 2016 til 57 prosent i 2020. Disse medlemmer viser
videre til at mens gjennomsnittlig saksbehandlingstid går noe ned,
så holdes ikke fristene i mange saker der gjerningspersonen er under
18 år, voldtektssaker og voldssaker. Voldtektssaker tok i gjennomsnitt
198 dager å etterforske, mens fristen er 130.
Disse medlemmer understreker
at det er svært alvorlig for overgrepsofre at det fortsatt er lang
saksbehandlingstid, og at oppklaringsprosenten er synkende. Selv
om vold og overgrep har vært en prioritert sak for politiet, er
dette fremdeles området med størst forbedringspotensial. Disse medlemmer mener
det er behov for å se nytt og helhetlig på hvordan man jobber med
å forebygge, forhindre og straffeforfølge vold og overgrep, og særskilt
voldtekt. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til Sosialistisk Venstreparti
sitt forslag om å nedsette en voldtektskommisjon, jf. Dokument 8:134
(2021–2022), som er behandlet i justiskomiteen, jf. Innst. 307 S
(2021–2022).