Forslag om endring i § 59 om valgoppgjøret
(sperregrensen og fordeling av utjevningsmandater)
Komiteen merker seg at det
gjennom de forslag som er fremmet i Dokument 12:11, nå er ryddet
i paragrafene slik at § 56 regulerer antall og inndeling av valgdistriktene,
§ 57 regulerer fordelingen av de 169 representantene mellom valgdistriktene,
og § 59 regulerer selve valgoppgjøret. Komiteen mener dette er en
god og oversiktlig løsning.
§ 59 første ledd
omhandler kåring av utjevningsmandater. Et flertall i valglovutvalget
støtter alternativ 1 som er en videreføring av dagens ordning med
tildeling av ett utjevningsmandat i hvert valgdistrikt på grunnlag av
valgresultatet i hele landet. Et mindretall i utvalget foreslår
å innføre kåring av utjevningsmandatene etter rekkefølgen på en
nasjonal liste for hvert parti.
§ 59 andre ledd
omhandler hvordan direktemandatene velges. Et flertall i valglovutvalget
støtter forslag 1a, som er en videreføring av dagens bestemmelse
med et første delingstall på 1,4. Et mindretall i utvalget støtter forslag
1b, som foreslår å endre første delingstall til 1,2. Det er videre
forslag 2a og 2b om at direktemandatene kun skal fordeles mellom
de listene som har fått henholdsvis 3 prosent (2a) eller 4 prosent
(2b) av stemmene i valgdistriktet. Valglovutvalget er delt i synet
på dette avhengig av hvor mange valgdistrikt det skal være i fremtiden.
§ 59 tredje ledd
omhandler fordeling av utjevningsmandatene. Det er fremmet en rekke
forslag der alternativene dreier seg om tre, fire eller fem prosent
sperregrense, om det skal stilles krav om at partiene må ha stilt liste
i alle valgdistrikter, og om partier som har fått direktemandat,
skal kunne få utjevningsmandat selv om de ikke er over sperregrensen. Komiteen viser
til NOU 2020:6 side 400-402 Frie og hemmelige valg, der alternativene
er oppstilt:
Alternativ 1a:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har stilt
liste i alle valgdistriktene og har fått minst tre prosent av de
godkjente stemmene i hele riket.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har stilt
liste i alle valdistrikta og har fått minst tre prosent av dei godkjende
røystene i heile riket.
Alternativ 1b:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har stilt
liste i alle valgdistriktene og har fått minst fire prosent av de
godkjente stemmene i hele riket.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har stilt
liste i alle valdistrikta og har fått minst fire prosent av dei
godkjende røystene i heile riket.
Alternativ 1c:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har stilt
liste i alle valgdistriktene og har fått minst fem prosent av de
godkjente stemmene i hele riket.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har stilt
liste i alle valdistrikta og har fått minst fem prosent av dei godkjende
røystene i heile riket.
Alternativ 2:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har fått minst
fire prosent av de godkjente stemmene i hele riket.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har fått
minst fire prosent av dei godkjende røystene i heile riket.
Alternativ 3:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har stilt
liste i alle valgdistriktene, og som har fått minst tre prosent
av de godkjente stemmene i hele riket eller har vunnet minst ett direktemandat.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har stilt
liste i alle valdistrikta, og som har fått minst tre prosent av
dei godkjende røystene i heile riket eller har vunne minst eitt direktemandat.
Alternativ 4a:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har fått minst
tre prosent av de godkjente stemmene i hele riket eller har vunnet minst
ett direktemandat.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har fått
minst tre prosent av dei godkjende røystene i heile riket eller
har vunne minst eitt direktemandat.
Alternativ 4b:
§ 59 tredje ledd
skal lyde:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har fått minst
fire prosent av de godkjente stemmene i hele riket eller har vunnet minst
ett direktemandat.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har fått
minst fire prosent av dei godkjende røystene i heile riket eller
har vunne minst eitt direktemandat.
§ 59
fjerde ledd er en videreføring av dagens fjerde ledd, men med språklige
endringer. Det fremmes også her i Dokument 12:11 to alternativer
som følger opp alternative første delingstall som omtalt under § 59
første ledd, og med samme flertall og mindretall.
§ 59 femte ledd
omhandler hjemmel til at nærmere bestemmelser for fordeling av utjevningsmandatene kan
fastsettes ved lov. Bakgrunnen for at det også her er to alternativer
er forskjellen mellom liste i valgdistriktet eller nasjonal liste
som er omtalt under § 59 første ledd. Flertallet i valglovutvalget
støtter også her alternativ 1, som er videreføring av dagens sjette
ledd med språklige endringer.
Komiteen viser
til at det i Dokument 12:16 fremmes alternative forslag med en sperregrense
på 2 prosent, og at det i Dokument 12:4 fremmes alternative forslag
med en sperregrense på 5 prosent.
Komiteen støtter en videreføring
av dagens ordning med at utjevningsmandatene fordeles hvert valgdistrikt
på grunnlag av valgresultatet i hele landet som foreslått i alternativ
1 i § 59 første ledd. Komiteen mener
dette best fanger opp velgernes tilbakemelding i valget og anbefaler
at forslag P alternativ 1 i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
støtter også forslaget om å videreføre dagens delingstall for kåring
av direktemandatene på 1,4 i andre ledd og anbefaler at forslag
Q alternativ 1a i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre støtter mindretallet
i utvalget og fremmer forslag om å endre første delingstall til
1,2. Disse medlemmer anbefaler
på denne bakgrunn at forslag Q alternativ 1b i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, støtter
videre alternativ 1b til tredje ledd som tildeler utjevningsmandat
til partiene som har stilt liste i alle valgdistrikt og fått minst
4 prosent av de godkjente stemmene i hele riket. Flertallet anbefaler på denne bakgrunn
at forslag S alternativ 1b i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet støtter forslag S alternativ 1c i Dokument
12:11, som tildeler utjevningsmandater til partiene som har stilt
lister i alle valgdistrikter og fått minst 5 prosent av de godkjente
stemmene i hele riket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
støtter videre alternativ 1 i fjerde ledd, som også er en videreføring
av dagens ordning og med et delingstall på 1,4, og anbefaler at
forslag T alternativ 1 i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter alternativ 2, jf. forslag
S i Dokument 12:11, altså sperregrense på 4 prosent, men dette medlem mener
det ikke bør være et krav om å stille liste i alle valgdistriktene
for å kunne få utjevningsmandater.
Komiteens medlem
fra Venstre støtter valglovutvalgets forslag om å redusere
sperregrensen til 3 prosent og foreslår derfor at forslag S alternativ
1a i Dokument 12:11 bifalles.
Dette medlem støtter videre
valglovutvalgets mindretallsforslag om å redusere første delingstall
til 1,2 og foreslår derfor at forslag T alternativ 2 i Dokument 12:11
bifalles.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Venstre mener det ikke er hensiktsmessig
å innføre en sperregrense for distriktsmandater og kommer derfor
ikke til å støtte noen av valglovutvalgets tilleggsforslag R alternativ
2a eller 2b.
Komiteen støtter
også alternativ 1 i femte ledd, som er en videreføring av gjeldende
bestemmelse, men med mindre språklige endringer. På denne bakgrunn anbefaler komiteen at
forslag U alternativ 1 i Dokument 12:11 bifalles.
§ 59
sjette ledd omhandler en videreføring av dagens tredje ledd med
et forbud mot listeforbund. Forslaget støttes av et samlet valglovutvalg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, støtter
forslaget og foreslår at forslag V i Dokument 12:11 bifalles.
Komiteens medlem
fra Rødt støtter kåring av utjevningsmandater etter dagens
metode som beskrevet i forslag P alternativ 1 (første ledd) og forslag
fra mindretallet i valglovutvalget beskrevet i forslag Q alternativ
1b om å senke første delingstall til 1,2 (annet ledd).
I tredje ledd støtter dette medlem alternativ
4a som beskrevet i NOU 2020:6 side 401:
«Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har fått minst
tre prosent av de godkjente stemmene i hele riket eller har vunnet minst
ett direktemandat.»
I fjerde ledd støtter dette medlem alternativ
2 som beskrevet i NOU 2020:6 side 402:
«Utjevningsmandatene
fordeles på grunnlag av partienes samlede stemmetall i hele riket.
Stemmer og mandater til lister som ikke oppfyller kravene i tredje ledd,
holdes utenfor. Det gjennomføres en beregning ved hjelp av Sainte-Lagües
metode med 1,2 som det første delingstallet. Utjevningsmandatene
går til de partiene som har fått færre direktevalgte mandater enn
det som følger av denne beregningen.»
I femte ledd støtter dette medlem alternativ
1, om at i hvilke valgdistrikter partiene skal få utjevningsmandatene,
fastsettes i lov.
Dette medlem anbefaler på
denne bakgrunn at forslag P alternativ 1, forslag Q alternativ 1b,
forslag S alternativ 4a, forslag T alternativ 2 og forslag U alternativ 1
i Dokument 12:11 bifalles.