I
Dokument 12:11 (2019–2020) – Grunnlovsforslag
fra Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen, Magne Rommetveit, Svein
Harberg, Bente Stein Mathisen, Solveig Horne, Terje Breivik og Ulf
Leirstein om endringer av Grunnloven §§ 14, 50, 53 til 64, 71 og
72 (Valglovutvalgets forslag i NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg
– ny valglov):
Forslag A
§ 14 første
ledd skal på bokmål lyde
Kongen kan utnevne
statssekretærer til å bistå statsrådets medlemmer under utførelsen
av deres gjøremål utenfor statsrådet. Den enkelte statssekretær
handler på vegne av det medlem av statsrådet som han eller hun er
knyttet til, i den utstrekning dette medlemmet bestemmer.
Forslag C
§ 50 første
ledd første punktum skal lyde:
Alternativ 1 (endring kun på bokmål):
Stemmerett ved
stortingsvalg har norske borgere som har fylt 18 år eller fyller
18 år i det året valgtinget holdes.
Forslag E
§ 50 andre ledd
skal lyde:
I hvilken utstrekning
norske borgere som på valgdagen er bosatt utenfor riket, men oppfyller
vilkårene foran, har stemmerett, fastsettes ved lov.
–
I kva mon norske
borgarar som på valdagen er busette i utlandet, men som stettar
vilkåra ovanfor, skal ha røysterett, blir fastsett i lov.
Forslag F
§ 50 tredje
ledd oppheves.
Forslag G
Alternativ 2:
§ 53 oppheves.
Forslag H
§ 54 skal lyde:
Stortingsvalg holdes
hvert fjerde år innen utgangen av september.
Hvis det har skjedd
noe ekstraordinært som er egnet til å hindre en vesentlig del av
velgerne fra å stemme, kan Stortinget med stemmene fra to tredjedeler av
Stortingets medlemmer forlenge valgtinget med inntil én dag eller
utsette valgtinget.
Forlengelse eller
utsettelse kan vedtas bare så langt det er nødvendig for å sikre
velgerne mulighet til å stemme. Valgtinget skal være avsluttet innen
én måned etter den dag Kongen i statsråd har fastsatt som valgdag.
Hvis Stortinget
ikke kan samles, kan Kongen i statsråd forlenge valgtinget med inntil
én dag eller utsette valgtinget i inntil syv dager på de samme vilkår som
er nevnt i andre og tredje ledd.
Hvis det har skjedd
noe ekstraordinært som har hindret en vesentlig del av velgerne
fra å stemme, kan det sittende Stortinget med stemmene fra to tredjedeler
av medlemmene bestemme at det skal holdes omvalg. Omvalg kan vedtas
bare så langt det er nødvendig for å sikre velgerne mulighet til
å stemme. De valgte representantene blir sittende i vervet til omvalget
er endelig godkjent.
Et nyvalgt storting
kan ikke omgjøre et tidligere stortings vedtak om at det skal holdes
omvalg.
–
Stortingsval blir
halde kvart fjerde år innan utgangen av september.
Har det skjedd
noko ekstraordinært som gjer at ein vesentleg del av veljarane kan
bli hindra frå å røyste, kan Stortinget med røystene frå to tredjedelar
av medlemmene forlengje valtinget med opp til éin dag eller utsetje
valtinget.
Det kan berre gjerast
vedtak om forlenging eller utsetjing i den mon det er naudsynt for
at veljarane skal kunne få røyste. Valtinget skal vere avslutta
innan éin månad etter den dagen Kongen i statsråd har fastsett som
valdag.
Dersom Stortinget
ikkje kan samlast, kan Kongen i statsråd forlengje valtinget med
opp til éin dag eller utsetje valtinget i opp til sju dagar på dei
same vilkåra som er nemnde i andre og tredje leddet.
Har det skjedd
noko ekstraordinært som har hindra ein vesentleg del av veljarane
frå å røyste, kan det sitjande Stortinget med røystene frå to tredjedelar av
medlemmene vedta at det skal haldast omval. Det kan berre gjerast
vedtak om omval i den mon det er naudsynt for at veljarane skal
kunne få røyste. Dei valde representantane blir sitjande til omvalet
er endeleg godkjent.
Eit nyvalt storting
kan ikkje gjere om eit tidlegare stortings vedtak om at det skal
haldast omval.
Forslag I
§ 55 skal lyde:
Valget skal gjennomføres
på den måten som fastsettes ved lov.
–
Valet skal gjennomførast
på den måten som blir fastsett i lov.
Forslag J
§ 56 første
ledd skal lyde:
Alternativ 1a:
Riket inndeles
i 19 valgdistrikter.
–
Riket blir inndelt
i 19 valdistrikt.
Forslag K
§ 56 andre ledd
skal lyde:
Alternativ 1:
Grensene mellom
valgdistriktene fastsettes ved lov.
–
Grensene mellom
valdistrikta blir fastsette i lov.
Forslag L
§ 57 første
ledd skal på bokmål lyde:
Det skal velges
169 stortingsrepresentanter.
Forslag M
§ 57 andre ledd
skal lyde:
Alternativ 2:
Det antall stortingsrepresentanter
som skal velges fra hvert valgdistrikt, beregnes på grunnlag av
forholdet mellom distriktets antall innbyggere samt areal, og hele
rikets antall innbyggere samt areal. I denne beregning gir hver
innbygger 1 poeng og hver kvadratkilometer 1,8 poeng.
–
Talet på stortingsrepresentantar
som skal veljast frå kvart valdistrikt, blir utrekna på grunnlag
av høvet mellom innbyggjartalet og flatevidda i distriktet på den
eine sida og innbyggjartalet og flatevidda i heile riket på den
andre sida. I denne utrekninga gjev kvar innbyggjar 1 poeng og kvar
kvadratkilometer 1,8 poeng.
Forslag N
§ 57 tredje
til femte ledd skal lyde:
Alle valgdistrikter
skal ha minst fire mandater.
Mandatene skal
fordeles mellom valgdistriktene hvert fjerde år.
Nærmere bestemmelser
om hvordan mandatene skal fordeles mellom valgdistriktene, fastsettes
ved lov.
–
Alle valdistrikt
skal ha minst fire mandat.
Mandata skal delast
mellom valdistrikta kvart fjerde år.
Nærare føresegner
om korleis mandata skal delast mellom valdistrikta, blir fastsette
i lov.
Nåværende
sjette ledd oppheves.
Forslag O
§ 58 skal lyde:
Valget holdes særskilt
for hver kommune.
–
Valet blir halde
særskilt for kvar kommune.
Forslag P
§ 59 første
ledd skal lyde:
Alternativ 1:
I hvert valgdistrikt
skal én representant tildeles utjevningsmandat på grunnlag av stemmetallet
i hele riket. De andre representantene i valgdistriktet tildeles
direktemandater på grunnlag av stemmetallet i valgdistriktet.
–
I kvart valdistrikt
skal éin representant få tildelt utjamningsmandat på grunnlag av
røystetalet i heile riket. Dei andre representantane i valdistriktet
får tildelt direktemandat på grunnlag av røystetalet i valdistriktet.
Forslag Q
§ 59 andre ledd
første punktum skal lyde:
Alternativ 1a:
De direktevalgte
representantene velges fra hvert valgdistrikt ved forholdstallsvalg
etter Sainte-Laguës metode med 1,4 som det første delingstallet.
–
Dei direktevalde
representantane blir valde frå kvart valdistrikt med høvestalsval
etter Sainte-Laguë-metoden med 1,4 som det fyrste delingstalet.
Forslag S
§ 59 tredje
ledd skal lyde:
Alternativ 1b:
Utjevningsmandatene
fordeles mellom de registrerte politiske partiene som har stilt
liste i alle valgdistriktene og har fått minst fire prosent av de
godkjente stemmene i hele riket.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom dei registrerte politiske partia som har stilt
liste i alle valdistrikta og har fått minst fire prosent av dei
godkjende røystene i heile riket.
Forslag T
§ 59 fjerde
ledd skal lyde:
Alternativ 1:
Utjevningsmandatene
fordeles på grunnlag av partienes samlede stemmetall i hele riket.
Stemmer og mandater til lister som ikke oppfyller kravene i tredje
ledd, holdes utenfor. Det gjennomføres en beregning ved hjelp av
Sainte-Laguës metode med 1,4 som det første delingstallet. Utjevningsmandatene går
til de partiene som har fått færre direktevalgte mandater enn det
som følger av denne beregningen.
–
Utjamningsmandata
blir delte mellom partia på grunnlag av røystetala for heile riket.
Røyster og mandat til lister som ikkje stettar krava i tredje leddet,
blir haldne utanfor. Det blir gjort ei utrekning etter Sainte-Laguë-metoden
med 1,4 som det fyrste delingstalet. Utjamningsmandata går til dei
partia som har fått færre direktevalde mandat enn det som følgjer
av denne utrekninga.
Forslag U
§ 59 femte ledd
skal lyde:
Alternativ 1:
Nærmere bestemmelser
om i hvilke valgdistrikter partiene skal få utjevningsmandatene,
fastsettes ved lov.
–
Nærare føresegner
om kva valdistrikt partia skal få utjamningsmandata i, blir fastsette
i lov.
Forslag V
§ 59 sjette
ledd skal lyde:
Listeforbund er
ikke tillatt.
–
Listesamband er
ulovleg.
Forslag W
§ 60 oppheves.
Forslag X
§ 61 skal lyde:
Alternativ 1 (endring kun på bokmål):
Ingen kan velges
til representant uten å ha stemmerett.
Forslag Y
§ 62 første
ledd skal lyde:
Alternativ 2:
De tjenestemenn
som er ansatt ved statsrådets kontorer, bortsett fra statssekretærer
og politiske rådgivere, kan ikke stille til valg. Heller ikke Høyesteretts medlemmer
eller tjenestemenn som er ansatt i utenrikstjenesten, kan stille
til valg.
–
Tenestemenn som
er tilsette ved statsrådskontora, bortsett frå statssekretærar og
politiske rådgjevarar, kan ikkje stille til val. Heller ikkje medlemmene av
Høgsterett eller tilsette i utanrikstenesta kan stille til val.
Forslag Z
62 andre ledd
skal lyde:
Statsrådets medlemmer,
statssekretærer og politiske rådgivere ved statsrådets kontorer
kan ikke møte som representanter på Stortinget.
–
Medlemmer av statsrådet,
statssekretærar og politiske rådgjevarar ved statsrådskontora kan
ikkje møte som representantar på Stortinget.
Forslag Æ
§ 63 skal lyde:
Alle plikter å
la seg føre opp på en valgliste, med mindre de gir skriftlig melding
om at de ikke ønsker å bli ført opp på den aktuelle valglisten.
Regler for når og hvordan slik melding skal gis, fastsettes ved
lov.
Alle som velges
til representanter, plikter å motta valget.
De som velges til
representanter for to eller flere valgdistrikter, skal gi melding
om hvilket valg de vil motta. Regler for når og hvordan slik melding
skal gis, fastsettes ved lov.
–
Alle har plikt
til å la seg føre opp på ei valliste, med mindre dei melder skriftleg
frå at dei ikkje vil stå på lista. Reglar for når og korleis meldinga
skal gjevast, blir fastsette i lov.
Alle som blir valde
til representantar, har plikt til å ta imot valet.
Dei som blir valde
til representantar for to eller fleire valdistrikt, skal gje melding
om kva val dei vil ta imot. Reglar for når og korleis meldinga skal
gjevast, blir fastsette i lov.
Forslag Ø
§ 64 skal lyde:
De valgte representantene
får tildelt fullmakter. Stortinget avgjør om fullmaktene er lovlige.
Alle som har stilt
liste ved stortingsvalget, kan klage på Stortingets avgjørelse.
Nærmere bestemmelser om klagerett og klagegrunner fastsettes ved
lov. Høyesterett avgjør klagene.
Hvis Stortinget,
Høyesterett eller riksvalgstyret kjenner valget ugyldig, blir de
valgte representantene sittende i vervet inntil et omvalg er endelig
godkjent.
–
Dei valde representantane
får tildelt fullmakter. Stortinget avgjer om fullmaktene er lovlege.
Alle som har stilt
liste ved stortingsvalet, kan klage på avgjerda frå Stortinget.
Nærare føresegner om klagerett og klagegrunnar blir fastsette i
lov. Høgsterett avgjer klagene.
Dersom Stortinget,
Høgsterett eller riksvalstyret kjenner valet ugyldig, blir dei valde
representantane sitjande til eit omval er endeleg godkjent.
Forslag Å
§ 71 skal på
bokmål lyde:
De valgte representantene
er medlemmer av Stortinget i fire sammenhengende år.
Forslag A-1
§ 72 skal lyde:
Etter hvert stortingsvalg
oppnevner Stortinget et riksvalgstyre med fem medlemmer. Lederen
og to andre medlemmer skal være dommere. Det skal oppnevnes tre
felles varamedlemmer for de medlemmene som er dommere, og to felles
varamedlemmer for de andre medlemmene.
Riksvalgstyret
fungerer i fire år fra 1. januar det andre årsskiftet etter stortingsvalget.
Følgende personer
kan ikke oppnevnes til riksvalgstyret:
-
a) medlemmer av
regjeringen
-
b) medlemmer og
varamedlemmer av Stortinget, fylkesting og kommunestyrer
-
c) statssekretærer
og politiske rådgivere ved statsrådets kontorer og på Stortinget.
Medlemmer og varamedlemmer
av riksvalgstyret som stiller til valg til Stortinget, fylkestinget
eller kommunestyret, går ut av riksvalgstyret.
Stortinget kan
løse et medlem eller varamedlem fra vervet når han eller hun ber
om det av personlige grunner eller grovt har krenket plikter som
følger med vervet.
I særlige tilfeller
kan Stortinget løse ett eller flere medlemmer eller varamedlemmer
fra vervet hvis det er nødvendig for at riksvalgstyret skal ivareta
sine oppgaver.
Vedtak om å løse
et medlem eller et varamedlem fra vervet fattes med to tredjedeler
av stemmene, men med vanlig flertall når vedkommende selv ber om
å bli løst fra vervet.
Nærmere bestemmelser
om riksvalgstyret fastsettes ved lov.
–
Etter kvart stortingsval
nemner Stortinget opp eit riksvalstyre med fem medlemmer. Leiaren
og to andre medlemmer skal vere dommarar. Det skal nemnast opp tre
sams varamedlemmer for dei medlemmene som er dommarar, og to sams
varamedlemmer for dei andre medlemmene.
Riksvalstyret sit
i fire år frå 1. januar det andre årsskiftet etter stortingsvalet.
Desse kan ikkje
nemnast opp til riksvalstyret:
-
a) medlemmer av
regjeringa
-
b) medlemmer og
varamedlemmer av Stortinget, fylkesting og kommunestyre
-
c) statssekretærar
og politiske rådgjevarar ved statsrådskontora og på Stortinget.
Medlemmer og varamedlemmer
av riksvalstyret som stiller til val til Stortinget, fylkestinget
eller kommunestyret, går ut av riksvalstyret.
Stortinget kan
løyse ein medlem eller varamedlem frå ombodet når ho eller han ber
om det av personlege grunnar eller grovt har krenkt plikter som følgjer
med ombodet.
I særlege høve
kan Stortinget løyse ein eller fleire medlemmer eller varamedlemmer
frå ombodet dersom det må til for at riksvalstyret skal kunne ta
seg av oppgåvene sine.
Vedtak om å løyse
ein medlem eller varamedlem frå ombodet blir gjort med to tredjedelar
av røystene, men med vanleg fleirtal når vedkommande sjølv ber om
å bli løyst frå ombodet.
Nærare føresegner
om riksvalstyret blir fastsette i lov.