1.1 Innledning
FNs klimapanel presenterte
første del av den sjette rapporten om klimaendringene 9. august
2021. Ifølge rapporten går klimaendringene raskere og blir mer intense,
og noen av trendene er nå irreversible. Klimaendringene fører allerede
til mer ekstremt vær over hele kloden og endringer i klimasystemene.
Norske myndigheter
har siden 2013 hatt et nasjonalt mål om at samfunnet skal forberedes
på og tilpasses klimaendringene, jf. Meld. St. 33 (2012–2013) Klimatilpasning
i Norge og Innst. 497 S (2012–2013). Ifølge meldingen handler klimatilpasning
om å erkjenne at klimaet er i endring, forstå konsekvensene og iverksette tiltak
for enten å hindre skade eller å utnytte muligheter endringene kan
innebære. Klima- og miljødepartementet understreker at klimaendringene
påvirker alle samfunnsområder og krever utstrakt samarbeid, felles kunnskapsgrunnlag
og tverrfaglige løsninger.
Ifølge FNs klimapanel
rapport fra august 2021 har den globale gjennomsnittstemperaturen
allerede steget 1,1 grader celsius. Med dagens utslippstakt vil
økningen de neste 20 årene passere 1,5 grader. Dette betyr at vi
tidligere enn før antatt vil merke klimaendringene, og at vi har
kortere tid på å tilpasse oss. Uten umiddelbare, omfattende og vedvarende
utslippskutt vil vi ifølge rapporten ikke kunne oppnå målet om å
begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.
Et viktig grunnlag
for samfunnets tilpasning til klimaendringene er de nasjonale klimaframskrivningene, som
viser virkningene av klimaendringene i Norge. Meld St. nr. 33 (2012–2013)
slår fast at myndighetene i arbeidet med klimatilpasning skal legge
til grunn et scenario med høye klimagassutslipp. Dette gjøres ifølge meldingen
for å være føre var. Kravet om å legge det høye utslippsalternativet
til grunn framgår også av «Statlige planretningslinjer om klima-
og energiplanlegging og klimatilpasning».
I scenarioet med
høye klimagassutslipp er det anslått at temperaturen i Norge vil
stige med mellom 3,3 og 6,4 grader fram mot slutten av århundret.
Den årlige nedbøren vil i tråd med dette scenarioet øke med cirka 18
prosent, og styrtregnsepisodene vil bli kraftigere og skje hyppigere.
Regnflommene vil også bli kraftigere og skje oftere, mens flommene
som følge av snøsmelting blir færre og mindre. Havnivået vil stige
med mellom 15 og 55 cm avhengig av lokalitet. Mer nedbør og flom
vil også føre til at det oftere går skred. Scenarioer med lavere
klimagassutslipp gir mindre klimaendringer. Det er imidlertid beregnet
høyere temperatur og mer nedbør også for de lavere utslippsscenarioene.
Ifølge Finans Norges
naturskadestatistikk ble det utbetalt om lag 2,5 mrd. kroner i erstatning
for skader fra ekstremvær og naturhendelser samlet for perioden 2018–2020.
Den største andelen av erstatningsbeløpene gjaldt skader fra storm
og skred. Kostnader for reparasjon av vei, jernbane og annen offentlig
infrastruktur kommer i tillegg til dette. Klimaendringene kan øke
risikoen for skade og påføre samfunnet betydelige kostnader dersom
det ikke tas hensyn til klimaendringene i den langsiktige planleggingen.
Målet med Riksrevisjonens
undersøkelse har vært å vurdere myndighetenes arbeid med å tilpasse
infrastruktur og bebyggelse til et klima i endring. Med myndigheter
menes både statlige myndigheter og kommunene. Kommunene utgjør førstelinjen
i arbeidet med å møte klimaendringene fordi klimaendringene rammer lokalt.
Innenfor infrastruktur
har Riksrevisjonen sett spesielt på statlig transportinfrastruktur.
Bakgrunnen er at samfunnet er avhengig av velfungerende transportsystemer,
og at klimaendringene øker risikoen for naturhendelser som reduserer
framkommeligheten og sikkerheten på vei, bane og farleder langs
kysten.
Et grunnleggende
prinsipp for arbeidet med klimatilpasning er at ansvaret ligger
hos den aktøren som har ansvaret for en oppgave eller funksjon som
blir berørt av klimaendringene (ansvarsprinsippet). Alle sektormyndigheter
har med dette et ansvar for å ivareta hensynet til klimaendringer
innenfor egne områder. I tillegg har Klima- og miljødepartementet
et særskilt ansvar for å legge til rette for regjeringens helhetlige
arbeid med klimatilpasning. Miljødirektoratet, som departementets
fagetat, har et ansvar for å koordinere arbeidet.
Undersøkelsen har
omfattet Klima- og miljødepartementets, Kommunal- og moderniseringsdepartementets (nå
Kommunal- og distriktsdepartementet), Justis- og beredskapsdepartementets,
Samferdselsdepartementets og Olje- og energidepartementets ansvarsområder innenfor
tilpasning av transportinfrastruktur og bebyggelse til et klima
i endring. Etter regjeringsskiftet høsten 2021 ble ansvaret for
kystinfrastrukturen og etatsstyringen av Kystverket overført fra
Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet.
Videre omfatter undersøkelsen
Landbruks- og matdepartementets oppfølging av skogbruksloven når
det gjelder bestemmelser som vedrører naturfare. Bakgrunnen er at
store deler av bebyggelsen, bane- og veinettet grenser til skogarealer,
og at forvaltningen og driften av skog påvirker risikoen for flom
og skred.
Undersøkelsen omfatter
hovedsakelig perioden fra 2013, etter at Meld. St. 33 (2012–2013)
Klimatilpasning i Norge ble behandlet, fram til 2021. Noen dokumenter før
og etter perioden er inkludert.
Undersøkelsen har
blant annet tatt utgangspunkt i følgende vedtak og forutsetninger
fra Stortinget:
-
lov om kommunal beredskapsplikt,
sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven)
-
lov om planlegging
og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven)
-
lov om skogbruk (skogbruksloven)
-
lov om klimamål (klimaloven)
-
lov om sikring mot
naturskader (naturskadeloven)
-
lov om vegar (vegloven)
-
lov om anlegg og
drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane
m.m. (jernbaneloven)
-
lov om havner og
farvann (havne- og farvannsloven)
-
Innst. 497 S (2012–2013),
jf. Meld. St. 33 (2012–2013)
-
Klimatilpasning i
Norge
-
Innst. 358 S (2012–2013),
jf. Meld. St. 15 (2011–2012) Hvordan leve med farene – om flom og
skred
Rapporten
ble forelagt Klima- og miljødepartementet, Olje- og energidepartementet,
Justis- og beredskapsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Samferdselsdepartementet
og Landbruks- og matdepartementet ved brev 3. november 2021. Departementene
har i brev til Riksrevisjonen datert i tidsrommet 6.–10. desember 2021
gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet
i rapporten og i Riksrevisjonens dokument.
Rapporten, riksrevisorkollegiets
oversendelsesbrev 18. januar 2022 til de departementene som fikk
anbefalinger og statsrådenes svar 4. og 7. februar 2022 følger som
vedlegg til Dokument 3:6 (2021–2022).