2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Birte Usland, fra Høyre, lederen
Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Sara
Bell, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland,
viser til Dokument 3:6 (2021–2022) Riksrevisjonens undersøkelse
av myndighetenes arbeid med å tilpasse infrastruktur og bebyggelse
til et klima i endring.
Komiteen viser til at et grunnleggende
prinsipp for arbeidet med klimatilpasning er at ansvaret ligger hos
den aktøren som har ansvaret for en oppgave eller funksjon som blir
berørt av klimaendringene (ansvarsprinsippet), det være seg kommuner
som har ansvaret for lokale forhold, eller statlige myndigheter
med ansvar for sektorielle tilpasninger. Klima- og miljødepartementet
har i tillegg til sektoransvaret et særskilt ansvar for å legge
til rette for regjeringens helhetlige arbeid med klimatilpasning.
Målet med undersøkelsen
har vært å vurdere myndighetenes arbeid med å tilpasse infrastruktur
og bebyggelse til et klima i endring.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
konklusjoner om følgende:
-
Antallet bygninger
innenfor kartlagte fareområder vil øke som følge av klimaendringene.
-
Myndighetene mangler
nødvendig oversikt over fare for naturhendelser i et framtidig klima.
-
Sikring av eksisterende
bebyggelse for framtidige klimaendringer blir ikke godt nok ivaretatt.
-
Samferdselsdepartementet
mangler oversikt over den eksisterende transportinfrastrukturens
sårbarhet for framtidige klimaendringer.
-
Sentrale departementer
har ikke et godt nok informasjonsgrunnlag for å vurdere status for
klimatilpasningen i Norge.
-
Rapporteringen i
Klima- og miljødepartementets årlige budsjettproposisjon gir ikke
informasjon om måloppnåelse eller kjente utfordringer.
-
Samordningen av
arbeidet med klimatilpasning mellom nasjonale myndigheter er svak.
Undersøkelsen
viser at myndighetene mangler kunnskap om hvor utsatt eksisterende
bebyggelse og transportinfrastruktur er for klimaendringer, og hvor langt
Norge har kommet i arbeidet med klimatilpasning. Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen vurderer det som alvorlig at myndighetene ikke har
sikret seg bedre oversikt og iverksatt nødvendige tiltak for å sikre
eksisterende bebyggelse og infrastruktur.
I dag er det om
lag 191 000 bygninger som ligger innenfor områder med flom, skred
i bratt terreng, fare for kvikkleireskred og stormflo. I tillegg
er det om lag 315 000 bygninger som er utsatt for overvann.
Etter hvert som
klimaendringene inntreffer, vil antallet bygninger innenfor kartlagte
fareområder kunne øke. Komiteen viser
til at kommunene er for lite oppmerksomme på hvilke konsekvenser
klimaendringene vil ha, og derfor blir sikringen av eksisterende
bebyggelse ikke godt nok ivaretatt, ifølge Riksrevisjonen.
Når naturskaden
først har skjedd, er det flere erstatnings- og forsikringsordninger
som kan tre inn for å dekke kostnadene for de som blir rammet. Ordningene gir
imidlertid svake insentiver til forebygging og sikring framfor gjenoppretting
og erstatning.
Når det gjelder
transportinfrastruktur, gjør vedlikeholdsetterslepet for vei og
jernbane den eksisterende infrastrukturen mindre robust med tanke
på å tåle klimaendringer. I tillegg kan klimaendringer medføre at sikringstiltak
vil måtte skje på steder som tidligere ikke var forbundet med fare.
Komiteen viser til at den
kartleggingen og de tiltakene som har blitt gjennomført, i for stor
grad har vært gjennomført med utgangspunkt i dagens klima, og ikke
med tanke på et mulig endret fremtidig klima. Et unntak fra dette
er nye statlige infrastrukturprosjekter. Når det planlegges og bygges
ny statlig infrastruktur, stilles det krav som tar utgangspunktet
i kunnskap om framtidige klimaendringer.
Komiteen har merket seg at
Samferdselsdepartementet siden 2015 har hatt som mål å gjøre transportinfrastrukturen
robust for framtidige klimaendringer. Gjennom styringsdialogen med
virksomhetene har departementet gitt styringssignaler for å gjøre
infrastrukturen mer robust for å kunne håndtere de større, hyppigere
og mer alvorlige naturhendelsene som mange forventer. Likevel mener
Riksrevisjonen at departementet mangler oversikt over status for
eksisterende infrastruktur. Riksrevisjonen mener denne mangelen
er kritikkverdig.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
– i lys av de betydelige konsekvensene klimaendringene vil ha -
vurderer det som alvorlig at myndighetene ikke har sikret seg tilstrekkelig
oversikt og iverksatt nødvendige tiltak for å sikre eksisterende
bebyggelse og infrastruktur. Dette kan føre til unødvendig høye
kostnader for samfunnet og kan også få konsekvenser for innbyggernes
sikkerhet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
vurderer det som alvorlig at når kritiske områder ikke er godt nok kartlagt,
kan dette føre til at utbygging skjer i områder med naturfare. Samlet
sett er det Riksrevisjonens vurdering at kartleggingene ikke er
tilstrekkelige for å møte et klima i endring. Dette handler i ytterste
konsekvens om innbyggernes sikkerhet. Riksrevisjonen anser dette
som alvorlig.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
vurderer dagens samordning mellom departementene som for svak til
å kunne gjennomføre nødvendige forberedelser og tilpasninger av
samfunnet til å møte klimaendringene. Flertallet viser videre til
at Riksrevisjonen vurderer det som kritikkverdig – sett i lys av
de store utfordringene klimaendringene kommer til å bringe med seg.
Den svake samordningen og mangelen på en oppdatert tverrsektoriell
plan for arbeidet med klimatilpasning er etter flertallets vurdering kritikkverdig.
Komiteen viser til at etter
Riksrevisjonens vurdering har Samferdselsdepartementet et svakt
beslutningsgrunnlag for å kunne iverksette kostnadseffektive og
risikoreduserende tiltak, når de ikke har tilstrekkelig kunnskap
om hvor sårbarheten er størst, hvor det er behov for tiltak, og
hva tiltakene vil koste. Tilsvarende gjelder for Nærings- og fiskeridepartementet
etter at de har overtatt ansvaret for kystens infrastruktur. Riksrevisjonen
mener mangelen på et godt beslutningsgrunnlag er kritikkverdig.
Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
funn og vurderinger.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
anbefaler at Klima- og miljødepartementet:
-
i samarbeid med
andre berørte departementer utarbeider en tverrsektoriell plan som
tar tak i de viktigste utfordringene innenfor arbeidet med klimatilpasning
-
sørger for at rapporteringen
til Stortinget om klimatilpasning gir informasjon om hvilke resultater
som er oppnådd, og hva som er de sentrale utfordringene i klimatilpasningsarbeidet.
Riksrevisjonen
anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet, Klima- og miljødepartementet,
Kommunal- og distriktsdepartementet og Olje- og energidepartementet:
-
vurderer hvordan
statlige myndigheter kan bidra til at kommunene i større grad vurderer
framtidig klima i sine planer og analyser av risiko og sårbarhet
-
vurderer tiltak
som kan bidra til bedre kartlegging av naturfare både i statlig
og kommunal regi, og at kartleggingene i større grad tar høyde for
de framtidige klimaendringene
-
vurderer tiltak
som kan bidra til bedre sikring av eksisterende bebyggelse i lys
av de kommende klimaendringene
-
tydeliggjør, gjennom
veiledning eller andre tiltak, hvilket ansvar kommunene har for
sikring av eksisterende bebyggelse.
Riksrevisjonen
anbefaler at Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet:
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser til at klima-
og miljøministeren, kommunal- og distriktsministeren, olje- og energiministeren
og justis- og beredskapsministeren i svar til Riksrevisjonens undersøkelse
uttaler at de slutter seg til anbefalingene og vil legge Riksrevisjonens
konklusjoner og anbefalinger til grunn i det videre arbeidet. Dette er komiteen fornøyd
med.
Komiteen viser også til at
samferdselsministeren i tildelingsbrevet til Statens vegvesen og
Jernbanedirektoratet for 2022 har gitt føringer som vil bidra til
å følge opp infrastrukturens sårbarhet for klimaendringer, og at
departementet også vil vurdere andre tiltak.
Komiteen har også merket seg
at fiskeri- og havministeren mener Riksrevisjonen har solid faglig
grunnlag for konklusjonene og anbefalingene knyttet til hans ansvarsområde,
og vil sørge for at Kystverket kartlegger den eksisterende infrastrukturens
sårbarhet for framtidige klimaendringer bedre, og at Kystverket
rapporterer til departementet om hvordan gjennomførte tiltak bidrar
til å gjøre eksisterende infrastruktur mer robust overfor framtidige
klimaendringer.
Komiteen viser til at behovet
for klimatilpasning er økende, og ber Riksrevisjonen følge temaet
videre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at i gjennomføringen av Riksrevisjonens anbefalinger bør
den beste løsningen for helhetlig virkemiddelbruk i både stat og
kommune legges til grunn.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener det er
alvorlig at flertallet av kommunene er for lite oppmerksom på hvilke
konsekvenser klimaendringene vil ha, at analyser og planer utarbeidet
av kommunene i mange tilfeller ikke er grundige eller oppdaterte,
at statlige og kommunale kartlegginger ikke gir god nok oversikt over
fareområdene, og at sikring av eksisterende bebyggelse for framtidige
klimaendringer ikke blir godt nok ivaretatt.
Disse medlemmer merker seg
regjeringens positive signaler i uttalelsene om behovet for økt
innsats i arbeidet med tversektoriell klimatilpasning. Disse medlemmer mener
at dette arbeidet bør forankres i en bred debatt i befolkningen
og på Stortinget, og mener derfor at regjeringen nå bør ta fatt
på et bredt arbeid på tvers av alle sektorer som skal munne ut i
en stortingsmelding om klimatilpasning.