Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Representantforslag
196 S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene Mona Fagerås, Kari
Elisabeth Kaski, Lars Haltbrekken, Ingrid Fiskaa og Audun Lysbakken
om mer og bedre kollektivtrafikk. Forslaget går ut på å øke det
statlige bidraget til store kollektivprosjekter til 80 pst., uten
at det stilles krav til at midlene skal bidra til reduserte bompenger.
Dagens tilskuddsordning til store kollektivprosjekter er på 66 pst.,
hvorav 8 pst. er øremerket til reduksjon i bompenger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg behovet for å øke andelen reisende
som velger å bruke kollektivtilbudene. Kollektivtilbudet og -bruken
må forbedres for at Norge skal nå sine klimamål. Det må være en
ambisjon å øke kollektivandelen slik at den blir høyere enn hva den
var før pandemien.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
Hurdalsplattformen, hvor det heter at regjeringen vil tilby å øke
det statlige bidraget til 70 pst. i de store kollektivprosjektene.
Dette flertallet viser til
samferdselsministerens vurdering av forslaget i brev til komiteen
datert 29. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
I brevet skriver statsråden at regjeringen nå prioriterer å innføre
økt fleksibilitet i tilskuddsordningen og dermed mulighet for større
bidrag til kollektivtransporten fremfor å tilby statlig bidrag på
70 pst. på nåværende tidspunkt. I denne sammenhengen er det viktig
å ta innover seg at norsk økonomi er i en høykonjunktur, med utsikter
til tiltagende lønns- og prisvekst og renteoppgang. Økt offentlig
pengebruk i en situasjon med høy aktivitet i økonomien og mangel
på tilgjengelige ressurser vil forsterke presset på priser og lønninger.
Dette flertallet vil følgelig
ikke anbefale forslaget om å øke bidraget til 80 pst.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartietviser til at statsråden i sitt
svarbrev til komiteen skriver at regjeringen ikke vil prioritere
å øke det statlige bidraget til 70 pst. i tråd med regjeringsplattformen,
og han vil følgelig ikke anbefale forslaget om å øke bidraget til
80 pst. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med et godt kollektivtilbud, og viser til at Høyre
og Fremskrittspartiet i regjering derfor sikret en økning i det
statlige bidraget til store kollektivprosjekt fra 50 pst. til 66
pst.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at mange
byer sliter med å finansiere viktige kollektivløsninger. Disse medlemmer understreker
at disse kollektivprosjektene er avgjørende for at vi skal klare
å nå klimamålene våre. Disse
medlemmer peker på at det er bred enighet om at man ikke bare
kan bruke pisk i klimapolitikken, og derfor mener disse medlemmer at bedre kollektivtrafikk
er et utrolig viktig tiltak for å nå klimamålene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at statens andel til kollektivtransport
økte fra 50 pst. til 66 pst. under regjeringen Solberg i 2019 som
følge av bompengeavtalen. Halvparten av økningen skal gå til å redusere
bompengebelastningen. Disse
medlemmer mener at en økning i det statlige bidraget til kollektivtransport
ikke er økonomisk ansvarlig uten at det rammer andre områder. Å
sette finansieringen av kollektivtransport opp mot motorvei blir
å ramme andre deler av landet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at kollektivtransporten er en
viktig del av den offentlige samferdselsinfrastrukturen og derfor noe
som det offentlige skal investere i uten å skyve regningen over
på bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er opptatt
av at man skal styrke kollektivtransporten uten å regulere bort
bilbruken med negative tiltak. Løsningen er heller å gjøre det mer attraktivt
for folk å velge kollektivtransport.
Disse medlemmer vil styrke
kollektivtransporten i byene slik at folk flest ønsker å ta bussen
eller toget fremfor å bruke bilen, men i motsetning til forslagsstillerne
ønsker ikke disse
medlemmer at bilistene skal betale for kollektivtransporten. Disse medlemmer vil
gjøre hverdagen enklere for bilister, ikke vanskeligere og dyrere.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kvaliteten på kollektivtilbudet
er det aller viktigste for at folk skal velge å reise kollektivt. Dette medlem mener
derfor det er viktig å forbedre kollektivtilbudet for å nå klimamålene,
men dette medlem vil
også understreke at for å få fortgang i den utviklingen må staten
bidra mer.
Dette medlem vil gjerne trekke
fram at regjeringen etter at forslaget ble lagt fram, kunne kunngjøre
at bevilgningene til store kollektivprosjekter skal gå uavkortet
til faktiske kollektivinvesteringer, og at det ikke lenger skal
være et krav om at kollektivmidlene også skal brukes til å redusere
bompenger. Dette
medlem synes dette er en svært god nyhet.
Dette medlem mener det er avgjørende
at staten øker sin finansiering av store kollektivprosjekter til
80 pst. for å få den kollektivsatsingen som trengs. Dette medlem mener
det haster å sørge for mer midler til kollektivtransport. Mange
kommuner står i en vanskelig økonomisk situasjon, og det haster
å gjøre mer for å løse klimakrisen.
Dette medlem stiller seg også
kritisk til at staten ikke tar noe av regningen for kostnadsøkninger
etter avtaleinngåelse. Dette
medlem peker på at byene dette gjelder i dag sitter igjen
med hele regningen for prisøkninger som følge av for eksempel korona
og krigen i Ukraina, på tross av at det er kostnadsøkninger helt utenfor
deres kontroll.
Dette medlem mener pengene
bør omfordeles fra miljøfiendtlige motorveier, noe som vil ytterligere forsterke
klimaeffekten av forslaget.
Dette medlem vil peke på at
dette forslaget kan få stor betydning for viktige kollektivprosjekter
i dette landet. Dette
medlem vil vise til Oslo, der forslaget kan gi nødvendig finansiering
av Fornebubanen og ny t-banetunnel. Dette medlem vil også vise
til at forslaget vil sikre finansiering for å bygge bybanen til
Åsane i Bergen. Dette
medlem vil peke på at det i dag mangler mye på finansieringssiden
for bybanen til Åsane, og at dette forslaget er viktig for å unngå
videre forsinkelser i arbeidet. Dette medlem vil også peke
på Trondheim som har mange viktige kollektivprosjekter på trappene. Dette medlem vil
peke på at forslaget er viktig for å realisere for eksempel utvidelse
av Metrobussen i Trondheim med en fjerde linje, bygging av Brundalsforbindelsen
og bygging av bytog eller bybane. Dette medlem vil også peke
på Nord-Jæren og at dette forslaget kan bli avgjørende for å sikre
realisering av det som skal bli Europas lengste bussvei, og andre
viktige kollektivprosjekter i området.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å øke det statlige bidraget til
80 prosent i store kollektivprosjekter i forbindelse med statsbudsjettet
for 2023 og omprioritere pengene fra overdimensjonerte motorveiprosjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til at det statlige bidraget til store
kollektivprosjekt også skal dekke kostnadsøkninger som er utenfor
lokalpolitikernes kontroll, og melde tilbake til Stortinget i løpet
av 2023.»