Forslag fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
sende på høring en permanent forskrift i medhold av konkurranseloven
§ 14 om usaklig prisdiskriminering, og eventuelt andre bestemmelser
om usaklig prisdiskriminering. Følgende hensyn bør være en del av
høringsutkastet:
-
a. En operasjonell
definisjon av vesentlig markedsmakt
-
b. En operasjonell
definisjon av hva som utgjør en varekategori
-
c. En operasjonell
definisjon av ulike innkjøpsbetingelser
-
d. At dersom leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby dagligvarekjeder og grossister ulike
innkjøpsbetingelser, skal leverandøren kunne begrunne ulikheten
saklig. Det vises til vedtak 572 (jf. Innst. 185 S (2020–2021))
for definisjon og konsekvenser av forskjeller i innkjøpsbetingelser
som ikke kan begrunnes saklig.
Regjeringen bes
komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2022 med resultatene
av høringen og forslag til videre oppfølging. Stortinget ber regjeringen
vurdere lovendringer for å skape økt konkurranse i dagligvaremarkedet
og lavere priser til forbruker.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak som
bidrar til at matprodusentene får en rettferdig andel av verdiskapinga
i verdikjeden for mat.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan også aktører uten stor kapitaltilgang kan få innpass
i dagligvarehandelen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
innføre et krav om like innkjøpsbetingelser i dagligvaremarkedet
fra leverandører med vesentlig markedsmakt, enten i forskrift eller ved
å komme til Stortinget med lovforslag om dette. Leverandører med
vesentlig markedsmakt skal forstås som leverandør av dagligvarer
med mer enn 50 pst. markedsandel innen én eller flere varekategorier
i dagligvaremarkedet. Det lovmessige innholdet skal omfatte følgende:
-
Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby alle dagligvarekjeder og grossister
like innkjøpsbetingelser, med mindre leverandøren kan dokumentere
en saklig begrunnelse gjennom forskjeller i produksjons- eller distribusjonskostnader eller
ulik verdi på konkrete motytelser.
-
Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby dagligvarekjeder og grossister lik
tilgang til ytelser og motytelser som bonuser, rabatter og rabattordninger,
markedsførings- og kampanjestøtte eller økonomiske ytelser for kjøp av
tjenester.
-
Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal operere med transparente vilkår overfor
dagligvarekjeder og grossister, slik at det kan tas informerte beslutninger
om innkjøp.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
innføre en utfyllende forskrift for dagligvarebransjen til konkurranseloven
§ 11 hvor dominerende stilling defineres som dagligvarekjeder med
30 pst. markedsandel eller mer.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag om eierbegrensninger i
verdikjeden for mat i Norge, herunder hvor stor en enkeltaktør i
alle ledd kan være og begrensninger på vertikal og horisontal integrasjon.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
utrede et forbud mot egne merkevarer (EMV) i dagligvarebransjen
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
kartlegge bruken og prissettingen av egne merkevarer (EMV) sammenlignet med
tilsvarende priser for merkevarer fra industrien. Regjeringen bes
innføre krav til begrunnelse fra dagligvarehandelen dersom det avdekkes
store forskjeller i marginpåslag.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
nedfelle i forskrift at Dagligvaretilsynet gis hjemmel til å føre
tilsyn med logistikkområdet og bruken av egne merkevarer (EMV) i
dagligvaremarkedet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
opprette et digitalt salgsdataregister for salgsdata for varer som
omsettes i dagligvaremarkedet, og sikre tilgang for alle produsenter
og leverandører.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
utrede tiltak for å sikre konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist-
og distributørleddet i dagligvarehandelen, herunder tilsyn med priskalkylene
for distribusjonstjenester.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
utvikle regelverk og systemer for å sikre åpenhet og transparens
rundt hvordan pris fastsettes i dagligvaremarkedet.