I Dokument 8:161
S (2021–2022) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen sikre at relevante offentlige instanser samarbeider
med dagligvarenæringen om et felles merkesystem som skiller kjedenes egne
merkevarer bedre fra de uavhengige merkevarene.
-
2. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om å supplere lov om god handelsskikk
i dagligvarekjeden med bestemmelser som:
-
a. Forhindrer utilbørlig
forskjellsbehandling av dagligvarekjedenes egne merkevarer og uavhengige
og konkurrerende merkevarer.
-
b. Sikrer at en
dagligvarekjede som selger egne merkevarer, ikke kan benytte konkurransesensitiv
informasjon mottatt i forhandlinger med leverandører av uavhengige
og konkurrerende merkevarer i utviklingen av egne merkevarer eller
på andre måter som kan påvirke konkurransen mellom egne og uavhengige
merkevarer.
-
3. Stortinget ber
regjeringen raskest mulig komme tilbake til Stortinget med en konkret
plan for oppfølging av stortingsvedtak nr. 577 og 578 (2020–2021) om
vertikal integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen.
-
4. Stortinget ber
regjeringen innføre en meldeplikt til Konkurransetilsynet ved kjøp
eller leie av produksjonskapasitet i leverandørleddet i dagligvarebransjen.
-
5. Stortinget ber
regjeringen utarbeide en mer presis definisjon på hva som regnes
som kjedenes egne merkevarer (EMV), for å få en bedre oversikt over totalandelen
i dagligvaremarkedet.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.
I Dokument
8:170 S (2021–2022) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen innføre et krav om like innkjøpsbetingelser i dagligvaremarkedet
fra leverandører med vesentlig markedsmakt, enten i forskrift eller
ved å komme til Stortinget med lovforslag om dette. Leverandører
med vesentlig markedsmakt skal forstås som leverandør av dagligvarer
med mer enn 50 prosent markedsandel innen én eller flere varekategorier
i dagligvaremarkedet. Det lovmessige innholdet skal omfatte følgende:
-
- Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby alle dagligvarekjeder og grossister
like innkjøpsbetingelser, med mindre leverandøren kan dokumentere
en saklig begrunnelse gjennom forskjeller i produksjons- eller distribusjonskostnader
eller ulik verdi på konkrete motytelser.
-
- Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby dagligvarekjeder og grossister
lik tilgang til ytelser og motytelser som bonuser, rabatter og rabattordninger,
markedsføring- og kampanjestøtte eller økonomiske ytelser for kjøp
av tjenester.
-
- Krav til at leverandører
med vesentlig markedsmakt skal operere med transparente vilkår overfor
dagligvarekjeder og grossister, slik at det kan tas informerte beslutninger
om innkjøp.
-
2. Stortinget ber
regjeringen innføre en utfyllende forskrift for dagligvarebransjen
til konkurranseloven § 11 hvor dominerende stilling defineres som
dagligvarekjeder med 30 prosent markedsandel eller mer.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.
I Dokument
8:191 S (2021–2022) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med forslag om eierbegrensninger i verdikjeden
for mat i Norge, herunder hvor stor en enkeltaktør i alle ledd kan
være og begrensninger på vertikal og horisontal integrasjon.
-
2. Stortinget ber
regjeringen utrede et forbud mot egne merkevarer (EMV) i dagligvarebransjen
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
-
3. Stortinget ber
regjeringen kartlegge bruken og prissettingen av egne merkevarer
(EMV) sammenlignet med tilsvarende priser for merkevarer fra industrien.
Regjeringen bes innføre krav til begrunnelse fra dagligvarehandelen
dersom det avdekkes store forskjeller i marginpåslag.
-
4. Stortinget ber
regjeringen nedfelle i forskrift at Dagligvaretilsynet gis hjemmel
til å føre tilsyn med logistikkområdet og bruken av egne merkevarer (EMV)
i dagligvaremarkedet.
-
5. Stortinget ber
regjeringen opprette et digitalt salgsdataregister for salgsdata
for varer som omsettes i dagligvaremarkedet, og sikre tilgang for
alle produsenter og leverandører.
-
6. Stortinget ber
regjeringen utrede tiltak for å sikre konkurranse og mer åpenhet
innenfor grossist- og distributørleddet i dagligvarehandelen, herunder tilsyn
med priskalkylene for distribusjonstjenester.
-
7. Stortinget ber
regjeringen utvikle regelverk og systemer for å sikre åpenhet og
transparens rundt hvordan pris fastsettes i dagligvaremarkedet.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.