vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen
følge opp vedtak 572 (jf. Innst. 185 S (2020–2021)) om usaklig forskjell
i innkjøpsbetingelser.
II
Stortinget ber regjeringen
vurdere å senke terskelen for når aktører i dagligvaremarkedet anses
som dominerende.
III
Stortinget ber regjeringen
utrede ytterligere konkurransefremmende tiltak og fremme forslag
som kan hindre dominerende markedsaktører i dagligvarebransjen i
å misbruke sin markedsmakt til å svekke konkurransen og stå i veien
for nye innovative aktører, herunder vurdere former for regulering
av prisdifferanser, og komme tilbake til Stortinget i løpet av 2022.
Det er viktig at tiltakene som vurderes, bidrar til økt konkurranse,
mer mangfold, lavere priser til forbrukerne og at det blir enklere
for nye aktører å etablere seg i dagligvaremarkedet.
IV
Stortinget ber regjeringen
utarbeide et regelverk som pålegger kjedene en felles merkeordning
for EMV, med kjedenavn, produsent og produktets opprinnelsesland,
slik at forbrukerne kan gjøre opplyste valg.
V
Stortinget ber regjeringen
om å utrede og fremme sak til Stortinget på egnet måte om virkningene
som vertikal integrasjon og EMV har på konkurransesituasjonen, prisene
og utvalget. En slik sak må omfatte mulig utvidelse av kjedenes
meldeplikt til Konkurransetilsynet til å omfatte kjøp eller leie
av produksjonskapasitet, en begrunnelsesplikt ved forskjeller i påslag
mellom EMV og uavhengige merkevarer og en hjemmel for Konkurransetilsynet
eller Dagligvaretilsynet for å føre tilsyn med bruken av EMV i dagligvaremarkedet.
VI
Stortinget ber regjeringen
raskest mulig komme tilbake til Stortinget med en konkret plan for
oppfølging av stortingsvedtak nr. 577 og 578 (2020–2021) om vertikal
integrasjon og egne merkevarer i dagligvarebransjen.
VII
Stortinget ber regjeringen
om å vurdere hvordan en kan hindre bruken av negative servitutter
på næringsareal, som hindrer etablering av nye dagligvareaktører.
VIII
Stortinget ber regjeringen
utrede tiltak for å sikre konkurranse og mer åpenhet innenfor grossist-
og distributørleddet i dagligvarehandelen, herunder tilsyn med priskalkylene
for distribusjonstjenester.
IX
Stortinget ber regjeringen
utarbeide en mer presis definisjon på hva som regnes som kjedenes
egne merkevarer (EMV), for å få en bedre oversikt over totalandelen
i dagligvaremarkedet.
X
Stortinget ber regjeringen
sende på høring en midlertidig forskrift i medhold av konkurranseloven § 14
om usaklig prisdiskriminering, og eventuelt andre bestemmelser om
usaklig prisdiskriminering. Følgende hensyn bør være en del av høringsutkastet:
-
a. En operasjonell
definisjon av vesentlig markedsmakt
-
b. En operasjonell
definisjon av hva som utgjør en varekategori
-
c. En operasjonell
definisjon av ulike innkjøpsbetingelser
-
d. At dersom leverandører
med vesentlig markedsmakt skal tilby dagligvarekjeder og grossister ulike
innkjøpsbetingelser, skal leverandøren kunne begrunne ulikheten
saklig. Det vises til vedtak 572 (jf. Innst. 185 S (2020–2021) for
definisjon og konsekvenser av forskjeller i innkjøpsbetingelser
som ikke kan begrunnes saklig.
Regjeringen bes
komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2022 med resultatene
av høringen, og forslag til videre oppfølging. Det bør inngå i høringsgrunnlaget
at forskriftene skal evalueres etter 3 år, og at evalueringen skal
fremlegges for Stortinget.