Justis- og beredskapsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til ny lov om erstatning fra
staten til voldsutsatte (voldserstatningsloven). Loven skal erstatte
voldsoffererstatningsloven og voldsoffererstatningsforskriften.
Departementet viser
til at et klart etisk og juridisk utgangspunkt er at skadevolderen
er økonomisk ansvarlig for sine handlinger. I forslaget til ny voldserstatningslov
rendyrkes dette utgangspunktet. Ny lov følger alminnelig erstatningsrett,
slik at statens utbetaling til den voldsutsatte skal tilsvare det
beløpet skadevolderen er ansvarlig for. På denne måten kan staten
utbetale erstatning i tråd med domstolenes utmåling og samtidig fremme
regresskrav mot skadevolderen for det samme beløpet.
Målet er at ordningen
skal bli enkel, forutsigbar, rettferdig og langt mer effektiv, samtidig
som rettssikkerheten til partene styrkes. Om lag 67 pst. av sakene det
utbetales voldsoffererstatning for i dag, har vært behandlet av
domstolene. Med forslaget vil alle som ved dom er tilkjent erstatning
fra skadevolderen for nærmere angitte volds- eller seksuallovbrudd,
dersom de ønsker det, få utbetalt erstatningen fra staten tilnærmet
automatisk og umiddelbart. De skal altså ikke måtte fremme en søknad
om voldserstatning, slik de må i dag. En rask avklaring vil hjelpe
de voldsutsatte med å legge hendelsene bak seg og begrense deres
økonomiske bekymringer. Systemet er basert på at hele erstatningskravet
fremmes og behandles i straffesaken, som straffeprosessloven legger
opp til. Slik blir erstatningskravet behandlet tidligere i straffesakskjeden,
og avgjørelsen får høy kvalitet og vil i større grad oppleves rettferdig.
Dessuten blir det ikke nødvendig at voldserstatningsmyndighetene
foretar en ny behandling av erstatningskravet, slik de gjør i dag.
Dersom et krav ikke
er modent, og av den grunn ikke kan fremmes og behandles i straffesaken,
foreslår departementet at den voldsutsatte kan fremme søknad om
tilleggserstatning for Kontoret for voldsoffererstatning. Tilsvarende
skal gjelde dersom en forverring av den voldsutsattes helse gir
grunnlag for ny behandling av kravet i medhold av skadeserstatningsloven
§ 3-8.
I høringsnotatet
ble det foreslått at dersom den påståtte skadevolderen er kjent,
men straffesaken ikke ender med domstolbehandling, ville det være
nødvendig med sivil dom mot skadevolderen for å få erstatning fra staten.
Avgjørelsen av slike krav ligger i kjernen av domstolenes oppgaver,
og hensynet til både den voldsutsatte og den påståtte skadevolderen
taler i mange tilfeller for at erstatningskravet behandles på den
betryggende måten en domstolbehandling innebærer. Forslaget møtte
stor motstand, blant annet fordi terskelen for å gå til sivilt søksmål
er høy, særlig for personer som har blitt utsatt for volds- eller
seksuallovbrudd. Departementet har derfor endret forslaget. I proposisjonen
foreslås det at voldsutsatte i saker som ikke har blitt behandlet
av domstolene, skal kunne fremme søknad om erstatning for Kontoret
for voldsoffererstatning. Dersom den påståtte skadevolderen er kjent,
skal vedkommende være part i saken og holdes ansvarlig for erstatningsbeløpet. Av
hensyn til den påståtte skadevolderens rettssikkerhet skal vedkommende
ha anledning til å motsette seg forvaltningsbehandling. Bringer
den voldsutsatte kravet mot den påståtte skadevolderen inn for domstolene, skal
staten dekke partenes sakskostnader, og partene skal ikke kunne
dømmes til å betale statens kostnader. Denne behandlingsmåten foreslås
benyttet i alle saker der det ikke foreligger dom for erstatningskravet.
Er den påståtte skadevolderen død eller ukjent, behandles erstatningssøknaden
av Kontoret for voldsoffererstatning uten en motpart.
Departementet foreslår
at virkeområdet til ny lov utelukkende knyttes til konkrete straffebud.
Slik kan den voldsutsatte lett forutse om hun eller han er omfattet
av ordningen. Virkeområdet er noe innskrenket sammenlignet med dagens
ordning. Statens samlede utbetalinger til de voldsutsatte vil likevel
forbli på samme nivå som med dagens lov, fordi flere vil få erstatning for
hvert enkelt straffebud. Det skyldes at det ikke blir stilt tilleggsvilkår
om for eksempel at den voldsutsatte har lidt personskade. Dessuten
vil de som har dom for erstatning, ikke behøve å fremme søknad for
å få utbetalt erstatning, mens det i dag er mange som ikke søker om
erstatning fra staten. Samtidig vil de som er utsatt for relativt
sett mindre alvorlige lovbrudd, ikke få erstatning fra staten.
Departementet foreslår
at ny lov skal følge alminnelig erstatningsrett, slik at de som
har krav på erstatning fra skadevolderen, eller ville hatt det dersom
skadevolderen var kjent og i live, er de samme som skal ha rett
på erstatning fra staten. Det foreslås at skadeserstatningslovens
utmålingsregler for skade på person, menerstatning, erstatning for
en persons død og oppreisning gis direkte anvendelse. Slik blir
det samsvar mellom det skadevolderen dømmes til å betale den voldsutsatte,
og det staten skal betale. Det foreslås at det ikke lenger utbetales
erstatning for eiendeler den voldsutsatte hadde på seg.
Selv om ordningen
skal følge alminnelig erstatningsrett, foreslår departementet at
det ikke utbetales mer enn 60 ganger grunnbeløpet i folketrygden
(G) i erstatning per person per sak, men at staten i særlige tilfeller
kan utbetale mer. 60 G tilsvarer 6,4 mill. kroner per 1. mai 2021.
Videre foreslår departementet at erstatningen ikke skal settes ned
på grunn av skadevolderens alder, utilregnelighet eller andre forhold
på skadevolderens side. For erstatningskrav som skal behandles av Kontoret
for voldsoffererstatning fordi det ikke foreligger dom, kan erstatningen
settes ned eller bortfalle dersom det ikke er rimelig at staten
betaler erstatning, for eksempel fordi den voldsutsatte har involvert
seg i et kriminelt miljø og voldshendelsen er et resultat av dette.
Departementet foreslår
at loven skal gjelde for handlinger skjedd i Norge, og at det bare
utbetales erstatning for handlinger skjedd i utlandet dersom straffesaken
er behandlet av en norsk domstol og den voldsutsatte er bosatt i
Norge.
Et av hovedmålene
med forslaget til ny lov er å sikre at skadevolderen stilles til
ansvar for sine handlinger i langt større grad enn i dag. Departementet
foreslår å lovfeste at staten skal kreve regress i saker der det
foreligger dom mot skadevolderen, samt i saker der det ikke foreligger
dom, men skadevolderen er kjent og kravet er behandlet av Kontoret
for voldsoffererstatning. Statens regresskrav skal tilsvare det
som utbetales til den voldsutsatte. Unntak gjelder for de helt få
tilfellene der staten utbetaler erstatning selv om skadevolderen
ikke er ansvarlig for erstatningsbeløpet, eller bare delvis er ansvarlig
for erstatningsbeløpet, for eksempel fordi skadevolderen er et barn
eller er utilregnelig. Det skal kreves regress umiddelbart etter
at erstatningen er utbetalt til den voldsutsatte. Slik vil staten
i større grad få dekning for det som er utbetalt. Beregninger viser
at forslaget til ny lov vil gi en økning i regressinntekter for
staten på om lag 135 mill. kroner knyttet til utbetalinger av voldserstatning
i et gitt år. Skadevolderne vil imidlertid bruke tid på å betale
regresskravet, og det vil derfor ta mange år før inntekten kommer
inn i sin helhet.
Som en konsekvens
av at det nå foreslås at Kontoret for voldsoffererstatning også
skal behandle saker der skadevolderen skal holdes ansvarlig for
erstatningsbeløpet, foreslår departementet å innføre tre ulike frister for
å fremme krav om voldserstatning. I saker der det foreligger dom
om erstatning, foreslås det at kravet må fremmes for Kontoret for
voldsoffererstatning innen seks måneder etter at dommen mot skadevolderen
er rettskraftig. Den voldsutsatte skal i forbindelse med meddelelsen
av dommen få melding om at vedkommende kan få erstatningen utbetalt
av staten. I disse sakene vil den voldsutsatte utelukkende måtte
bekrefte at vedkommende ønsker at staten betaler erstatningen. I saker
som skal behandles av Kontoret for voldsoffererstatning, foreslår
departementet at kravet må fremmes før kravet mot den påståtte skadevolderen
er foreldet. I saker som skal behandles av Kontoret for voldsoffererstatning
der den påståtte skadevolderen er død eller ukjent, foreslår departementet
at den voldsutsatte må fremme kravet innen ett år etter at det er
fattet endelig påtaleavgjørelse i saken.
Departementet foreslår
at Kontoret for voldsoffererstatning skal ha ansvar for utbetaling
av erstatning i saker med dom. De skal utbetale beløpet som skadevolderen
er dømt til å betale, og det skal ikke fattes vedtak og ikke være
adgang til å klage på utbetalingen. I saker som ikke er behandlet
av domstolene, skal Kontoret for voldsoffererstatning behandle erstatningskravet,
og vedtaket skal kunne påklages til Statens sivilrettsforvaltning,
i stedet for en nemnd.
Departementet foreslår
at det gis en egen bestemmelse i voldserstatningsloven for dekning
av partenes advokatutgifter til søknad og behandling av erstatningskravet
hos Kontoret for voldsoffererstatning. Advokatutgiftene skal dekkes
dersom sakens omfang eller kompleksitet tilsier det. Bestemmelsen
trer i stedet for bestemmelser i straffeprosessloven og rettshjelploven.
Bistand til å søke om erstatning skal altså ikke lenger inngå i
bistandsadvokatens oppdrag eller kunne dekkes etter rettshjelploven.
Det foreslås at særbestemmelsen i voldserstatningsloven også skal
gjelde ved klagebehandlingen i stedet for forvaltningsloven § 36.
Endelig foreslås
det at loven skal gjelde for alle saker der det søkes om erstatning
fra staten etter ikrafttredelsen, men at ordningen fortsatt skal
være avgrenset mot forhold skjedd før 1975. I tillegg skal loven
få virkning for allerede behandlede saker dersom voldsoffererstatningen
ble avkortet fordi den øvre grensen var lavere enn 60 G per person
per sak, og den voldsutsatte eller dennes etterlatte ved dom er
tilkjent høyere erstatning fra skadevolderen.
Departementets forslag
til ny lov tar sikte på at statens samlede utbetalinger til de voldsutsatte
forblir på samme nivå som ved en videreføring av dagens ordning. En
viktig forutsetning for den nye ordningen er at det er domstolene
som i hovedsak skal behandle de voldsutsattes erstatningskrav. Kontoret
for voldsoffererstatning vil behandle langt færre saker enn i dag.
Videre vil statens regressinntekter øke betydelig, fordi staten
vil kreve regress for en vesentlig større andel av erstatningsutbetalingene
enn etter dagens ordning, og fordi regresskravene vil bli fremmet
langt tidligere enn i dag. Det vises for øvrig til proposisjonen
for departementets vurdering av de økonomiske og administrative
konsekvensene av forslaget.