Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:79 S (2021–2022) om helsehjelp
til papirløse migranter i Norge. Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol
har uttalt seg om forslagene i brev til komiteen av 22. februar
2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det er
avholdt skriftlig høring i saken og komiteen har mottatt 22 innspill.
Komiteen merker seg at alle
høringsinnspillene er positive til forslagsstillernes intensjon
om å gi papirløse migranter helserettigheter, og at de aller fleste
slutter seg til alle de tre forslagene.
Komiteen viser til at retten
til helse er en grunnleggende menneskerett, og at helsehjelp skal
være tilgjengelig for alle, uten diskriminering. Komiteen noterer seg at FNs
komité for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) har
kritisert Norge for begrensningene i papirløses tilgang til helsehjelp,
og kommet med anbefaling om endringer. Flere av organisasjonene som
har sendt høringsinnspill, blant annet Norges institusjon for menneskerettigheter,
mener at forslagene som er fremmet, vil svare ut anbefalingen fra
FN.
Komiteen merker seg at Likestillings-
og diskrimineringsombudet i sitt høringsinnspill peker på at dagens
begrensninger kan være i konflikt med likestillings- og diskrimineringslovens
formål om rett til helsehjelp uten diskriminering.
Komiteen noterer seg at Kirkens
Bymisjon viser til en EU-rapport som konkluderer med at det er mer kostnadsbesparende
å tilby forebyggende behandling til papirløse, enn å la problemene
få utvikle seg til akutte situasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pasientfokus viser til
statsrådens svarbrev, hvor de konkrete forslagene som fremmes i
representantforslaget, er omtalt. Disse medlemmer vil understreke
at alle som oppholder seg i Norge, har rett til øyeblikkelig hjelp
fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og fra spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser
videre til at både menneskerettigheter og humanitære hensyn taler for
å gi et tilbud som går ut over øyeblikkelig hjelp. Disse medlemmer viser til at
alle som oppholder seg i Norge, også har rett til helsehjelp i situasjoner
der pasientens tilstand er slik at det mest sannsynlig i løpet av kort
tid vil oppstå et behov for øyeblikkelig hjelp. Disse medlemmer vil også understreke
at gravide i stor grad har samme rett til helsehjelp som personer
med lovlig og fast opphold. Disse medlemmer mener hensynet
til barnets beste skal være grunnleggende, slik det er nedfelt i
Barnekonvensjonen, og viser til at dersom barnet trenger oppfølging
av en fast lege for å få forsvarlig helsehjelp, må kommunen sørge
for dette. Disse
medlemmer viser til at personer som er psykisk ustabile og
utgjør en fare for seg selv og andre, har rett til helsehjelp også
når de oppholder seg ulovlig i Norge, og at det samme gjelder retten
til svangerskapsavbrudd etter regler i abortloven og smittevernhjelp
etter smittevernloven.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig at pasienter uten lovlig opphold faktisk får den helsehjelpen
de har krav på. Disse
medlemmer mener det er av avgjørende betydning at helsepersonell
må ha god kompetanse på hvilke rettigheter disse pasientene har. Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil foreta en gjennomgang for å sikre at rettighetene
til papirløse praktiseres etter intensjonen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at ovennevnte
hensyn best sikres gjennom å vedta representantforslagets tre forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at alle som oppholder seg i Norge, har
rett til øyeblikkelig hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten
og fra spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer tar utgangspunkt
i at alle mennesker har universelle rettigheter uavhengig av hvor
de oppholder seg.
Disse medlemmer viser til at
retten til helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente, kan
omfatte situasjoner der pasientens tilstand er slik at det mest
sannsynlig i løpet av kort tid vil oppstå et behov for øyeblikkelig
hjelp.
Disse medlemmer viser videre
til at alle barn og gravide i stor grad har samme rett til helsehjelp
i dag, uavhengig av om oppholdet er lovlig eller ikke. Disse medlemmer viser
også til at alle som oppholder seg i Norge, har rett til svangerskapsavbrudd
etter reglene i abortloven og smittevernhjelp etter smittevernloven,
jf. forskrift 16. desember 2011 nr. 1255 om rett til helse- og omsorgstjenester
til personer uten fast opphold i riket.
Disse medlemmer vil understreke
at helsepersonell må vite hvilke rettigheter pasienter uten lovlig opphold
har, og sørge for at disse rettighetene blir fulgt. Disse medlemmer mener
det ikke er akseptabelt med ulik praksis i forskjellige deler av
landet, der det kan virke tilfeldig hvem som får hjelp, og hva slags
hjelp de får ved ulike sykehus, til tross for et tydelig regelverk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus visert
til at Bergens Tidende 13. januar 2022 hadde et hovedsideoppslag
om at en papirløs mann døde av kreft etter å ha blitt nektet helsehjelp
på Haukeland universitetssjukehus og Haraldsplass Diakonale Sykehus.
Fylkeslegen har opprettet tilsyn etter klage fra Helsesenteret for
papirløse migranter, men sykehusene mener de har fulgt regelverket.
Disse medlemmer mener at folk
som er syke, bør få helsehjelp. Alle som oppholder seg i Norge,
må ha rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester, basert på helsefaglige
vurderinger. Dette synet får også bred støtte av blant andre Norges
Sykepleierforbund, Legeforeningen og Norsk Folkehjelp. Disse medlemmer viser
til at Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) i sitt høringsinnspill
uttaler følgende:
«NIM er bekymret
for papirløse migranters tilgang til helsehjelp. Papirløse migranter
er en særlig sårbar og ressurssvak gruppe i samfunnet. Per i dag
er helsehjelp til papirløse migranter begrenset til akutthjelp og
helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente. Dette blir tolket
som helseproblemer som det er helt nødvendig å behandle innen tre
uker. Siden mange papirløse migranter de facto oppholder seg i Norge
over lengre tid, noen fordi de er ureturnerbare, innebærer denne begrensningen
at mange papirløse migranter ikke har tilgang på helsehjelp de har
behov for. Videre må papirløse migranter, i motsetning til andre,
som hovedregel betale for helsetjenestene de mottar. De kumulative effektene
av papirløse migranters begrensninger i retten til grunnleggende
og nødvendig helsehjelp, kombinert med at papirløse migranter må
betale for behandling, kan etter NIMs syn komme i konflikt med statens plikt
til å sikre retten til helse etter ØSK artikkel 12 jf. artikkel
2.»
Disse medlemmer viser videre
til at Likestillings- og diskrimineringsombudet uttaler følgende:
«… vurderer det slik
at dagens begrensninger i tilgangen til helsehjelp for utsatte papirløse
samlet sett kan komme i konflikt med likestillings og diskrimineringslovens
formål om rett til helsehjelp uten diskriminering, samt Norges forpliktelser
etter ØSK når det gjelder å sikre retten til helse uten diskriminering.
Situasjonen er alvorlig, og ombudet anbefaler at Stortinget nå ber
regjeringen om å prioritere å utrede og vedta de endringer som trengs
og er egnet til å sikre reell tilgang på nødvendige helsetjenester
til papirløse som oppholder seg i Norge. Det er i den sammenheng
avgjørende å styrke det rettslige rammeverket som skal sikre nødvendig
helsehjelp også til papirløse. I tillegg å få på plass praktiske
ordninger som tar hensyn til manglende betalingsdyktighet hos mange
i denne gruppen og tiltak som styrker tilgangen til informasjon
om retten til helsehjelp.»
Disse medlemmer vil understreke
at i dag er helsehjelp til papirløse migranter begrenset til akutthjelp
og helsehjelp som er helt nødvendig og ikke kan vente (jf. forskrift
om rett til helse- og omsorgstjenester til personer uten fast opphold
i riket). Gravide og barn har utvidede rettigheter, men ikke rett
på blant annet fastlege. Ettersom de ikke er medlem av folketrygden, må
de selv betale fulle kostnader for helsehjelpen. Dette innebærer
at mange personer som oppholder seg i Norge, ikke får helsehjelpen
de har behov for, noe som fører til alvorlige sykdomstilstander
og i noen tilfeller død.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre § 5 bokstav a i forskrift om rett til helse-
og omsorgstjenester til personer uten fast opphold i riket, slik
at de som allerede er i landet, får primærhelsetjenester på linje
med andre borgere.»
Disse medlemmer viser
til at i henhold til forskrift av 16. desember 2011 (nr. 1255) har
alle som oppholder seg i Norge, rett til øyeblikkelig hjelp fra
den kommunale helse- og omsorgstjenesten og fra spesialisthelsetjenesten
(§ 3). I henhold til § 5 bokstav a har også alle rett til helsehjelp
som er helt nødvendig og ikke kan vente. Dette skal også omfatte
situasjoner der pasientens tilstand er slik at det mest sannsynlig
i løpet av kort tid vil oppstå behov for øyeblikkelig hjelp. Disse medlemmer viser
til at § 5 bokstav a i tjenestene er oppfattet som en innstramming
og et regelverk som gjør det vanskelig å gi helsehjelp som etter
helsepersonells vurdering ikke kan vente. Disse medlemmer mener at dette
ikke var intensjonen bak forskriftsendringen som ble foretatt i
2011, men at det tvert om var en intensjon om en reell styrking
av helsehjelpen til personer uten fast opphold i landet. Disse medlemmer mener
det er behov for en evaluering av dette punktet i forskriften for
å vurdere hvordan det praktiseres og hvordan det bør tydeliggjøres
i forskriften at personer uten fast opphold i riket faktisk skal
få nødvendig helsehjelp ut over øyeblikkelig hjelp.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i 2021 behandlet et forslag om helsehjelp til papirløse
migranter, der Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i Innst. 262 S (2020–2021) sto bak følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
evaluere forskrift om rett til helse- og omsorgstjenester til personer
uten fast opphold i riket, og gjøre nødvendige endringer slik at helsetilbudet
til sårbare grupper, som barn, personer med funksjonshemminger,
gravide kvinner og eldre, er på linje med tilbudet til befolkningen
for øvrig.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle papirløse som oppholder seg i
Norge, faktisk får nødvendig helsehjelp som ikke kan vente, samt
gjennomgå praksisen med rett til nødvendig helsehjelp.»
Komiteens medlemmer fra Rødt, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus mener det er viktig at alle personer
som er bosatt i landet får tilgang på helsehjelp av tilfredsstillende
karakter, og at det er essensielt at personer uten fast tilknytning
til Norge også kan få tilgang på helsetjenester selv om de ikke
er økonomisk bemidlet. Disse
medlemmer viser til at norsk helsepersonell flere ganger har
tatt opp at de står i et dilemma hvor de må fravike egen yrkesetikk
fordi pasienter må vente med å gi helsehjelp til behovet er helt
nødvendig og ikke kan vente. Disse medlemmer vil påpeke
at dette kan medføre at pasienter ikke får nødvendig behandling
i god nok tid, og at det kan skape større helseutfordringer senere.