Norske banker og
kredittforetak finansierer sin utlånsvirksomhet i hovedsak ved å
motta innskudd og utstede obligasjonslån og lignende i verdipapirmarkedene.
Obligasjonslånene er for det meste obligasjoner med fortrinnsrett
(OMF). OMF er sikre plasseringer for investorer, og derfor billig
finansiering, som igjen kan gi lavere utlånsrenter til bankkundene.
Grunnen til at OMF er sikre for investorer, er at investorene har fortrinnsrett
til pantesikrede boliglån og andre eiendeler i tilfelle OMF-utstederen
ikke skulle kunne gjøre opp for seg. OMF-investorene har da rett
til dekning av sine krav før alle andre.
Etter at dagens norske
OMF-regelverk ble innført i 2007, har OMF blitt en viktig finansieringskilde
for det norske banksystemet. Norske OMF er attraktive plasseringer
for norske og internasjonale investorer. Mens Norge og en del andre
land i flere år har hatt velfungerende markeder for OMF, varierer
OMF-markedene betraktelig ellers i Europa, både i utbredelse og
regulering. I 2019 ble det derfor vedtatt et direktiv som skal sikre
at alle EU-land har et regelverk for OMF-utstedelse som oppfyller
en rekke minstekrav, samt en endringsforordning som justerer bankenes
kapitalkrav for investeringer i OMF. Direktiv (EU) 2019/2162 (OMF-direktivet)
er et minimumsdirektiv som gir nasjonale myndigheter stor fleksibilitet,
så lenge de nasjonale reglene er minst like strenge som i direktivet.
OMF-direktivet og endringsforordningen (forordning (EU) 2019/2160)
er EØS-relevant, men foreløpig ikke innlemmet i EØS-avtalen.
OMF-direktivet bygger
på de samme prinsippene som dagens norske OMF-regelverk, og det
trengs ikke større endringer for å tilpasse det norske regelverket
til direktivet. Etter Finansdepartementets vurdering bør dette gjøres
nokså raskt, slik at tilsvarende regelverksendringer kan tre i kraft
samtidig i Norge og EU sommeren 2022. Dette er viktig fordi markedet
for OMF i stor grad er europeisk og en viktig finansieringskilde
for det norske banksystemet. Forsinket tilpasning av regelverket
kan gi risiko for forstyrrelser i norske bankers tilgang på finansiering
og usikkerhet i internasjonale markeder om kvaliteten på norske
OMF. I tillegg vil gjennomføring av direktivet bidra til å styrke
det norske regelverket på enkelte punkter, blant annet slik at likviditetsrisikoen
kan bli redusert og investorbeskyttelsen forbedret.
Finansdepartementet
foreslår i denne proposisjonen lovendringer som er nødvendige for
at det norske OMF-regelverket skal være i overenstemmelse med OMF-direktivet.
Siden det norske regelverket i stor grad allerede oppfyller minstekravene
i direktivet, foreslås ikke større endringer. Endringene som foreslås,
styrker regelverket. Lovforslaget bygger på et utkast utarbeidet av
Finanstilsynet, som departementet hadde på høring i 2020.
Departementet foreslår
i tråd med direktivet å innføre beskyttede betegnelser på to typer
OMF: OMF standard og OMF premium. Formålet er å gjøre det lettere for
norske og internasjonale investorer å vurdere kvaliteten og risikoen
ved obligasjonene. OMF premium må oppfylle strengere krav enn OMF
standard. OMF etter dagens norske regelverk oppfyller i hovedsak
kravene til OMF premium, og de nye betegnelsene kan derfor bidra til
å synliggjøre den høye kvaliteten på norske OMF. Departementet foreslår
også at OMF-program innføres som begrep i det norske lovverket.
Et OMF-program er de strukturelle trekkene ved OMF-utstedelsen,
herunder hvilke eiendelstyper som investorene har fortrinnsrett
til, og om det er et standard- eller premium-program. Etter forslaget
skal Finanstilsynet godkjenne nye OMF-programmer. Forslagene er
omtalt i kapittel 3 sammen med enkelte andre forslag om de generelle
reglene for OMF og utstedere.
Kapittel 4 omhandler
krav til eiendelene som OMF-investorene skal ha fortrinnsrett til,
den såkalte sikkerhetsmassen. Sikkerhetsmassen skal for det meste
bestå av pantesikrede utlån, men også andre eiendeler kan inngå.
Departementet foreslår at regelverket tilpasses til at det skal
kunne utstedes to typer OMF (standard og premium), i tillegg til
at det gis noe utfyllende regler om ulike aspekter ved sikkerhetsmassen.
Herunder foreslås mer utfyllende regler om verdivurdering av eiendeler
og om atskillelse og beskyttelse av sikkerhetsmassen. Særlig foreslås
det å presisere at obligasjoner utstedt under ulike OMF-programmer,
skal ha fortrinnsrett til dekning i atskilte sikkerhetsmasser.
Dagens norske regelverk
har flere bestemmelser som skal sikre at OMF-utstederne kan innfri
sine betalingsforpliktelser. Departementet foreslår i kapittel 5
å videreføre de fleste bestemmelsene og å innføre et nytt likviditetsbufferkrav.
Det nye kravet skal sikre at utstederen holder likvide eiendeler
som minst skal dekke 180 dagers maksimal likviditetsutgang for hvert
OMF-program, beregnet etter nærmere regler. Kravet til likviditetsbuffer
følger av direktivet og skal sikre at OMF-utstederne kan oppfylle
sine betalingsforpliktelser minst 180 dager frem i tid, og slik
gi redusert risiko både for utstedere og investorer. Det er ikke
et slikt konkret likviditetskrav i dagens norske regelverk, og kravet
kan føre til noe økte likviditetsbuffere i norske kredittforetak.
Behovet for likviditetsbuffere kan imidlertid bli lavere dersom
det tas hensyn til mulighet for forlengelse av løpetiden på OMF,
som departementet tar sikte på å fastsette nærmere forskriftsregler
om.
Kapittel 6 omhandler
tilsyn, overvåking, rapportering og krisehåndtering. Departementet
foreslår å tydeliggjøre i lovverket at OMF-utstederne skal offentliggjøre
informasjon som setter investorene i stand til å vurdere OMF-programmets
profil og risiko. Direktivet stiller en del nærmere krav til investorinformasjon
som departementet tar sikte på at kan gjennomføres i forskrift. Departementet
foreslår videre å styrke kravene til overvåking av sikkerhetsmassen,
i tråd med minstekrav i direktivet. En overvåker skal se til at
OMF-utstederen etterlever de ulike delene av regelverket, og slik
bidra til ekstra sikkerhet for investorene og være en støtte i den tilsynsmessige
oppfølgingen.
Departementet foreslår
i kapittel 7 konsekvensendringer i verdipapirfonds- og krisehåndteringsreglene
og overgangsregler. Overgangsreglene innebærer blant annet at betegnelsen
«obligasjoner med fortrinnsrett» frem til forfall kan brukes om
obligasjoner utstedt etter dagens regelverk.
På grunnlag av et
utkast til en EØS-komitébeslutning ber departementet i kapittel
8 om Stortingets samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen av OMF-direktivet og
endringsforordningen som justerer bankenes kapitalkrav for OMF-investeringer.
Departementet er kjent med at en EØS-komitébeslutning kan bli fattet
etter ventet tidspunkt for behandling av denne proposisjonen i Stortinget,
eller i tidsrommet mellom fremleggelse av proposisjonen og behandlingen
av den i Stortinget. Det forventes ikke vesentlige endringer i den
endelige beslutningen i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen
likevel skulle avvike vesentlig fra utkastet som er vedlagt proposisjonen
her, vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.
Departementet redegjør
i kapittel 9 for de økonomiske og administrative konsekvensene av
lovforslaget. Siden endringene som foreslås i det norske OMF-regelverket,
er begrensede, vil også de økonomiske og administrative konsekvensene
for OMF-utstedere, investorer og myndigheter være begrensede. Tilpasningen
av det norske OMF-regelverket til det felleseuropeiske regelverket
antas å bidra til å forenkle vurderingene for utenlandske investorer
av norske OMF, noe som kan lette tilgangen på finansiering i europeiske
markeder for norske OMF-kredittforetak og deres eierbanker.