Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Sigbjørn Gjelsvik og Geir Pollestad, fra
Fremskrittspartiet, Liv Gustavsen og Roy Steffensen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen,
fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie
Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til at lov om endringer i finansforetaksloven og verdipapirfondloven
(obligasjoner med fortrinnsrett) behandles i denne innstillingen.
Samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
av forordning (EU) 2019/2160 og direktiv (EU) 2019/2162 i EØS-avtalen
behandles i Innst. 200 S (2021–2022). Komiteen viser for øvrig til
merknader i Innst. 200 S (2021–2022).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at etter at dagens norske regelverk for obligasjoner med fortrinnsrett
(OMF) ble innført i 2007, har OMF blitt en viktig finansieringskilde
for det norske banksystemet. I proposisjonen foreslås lovendringer
som er nødvendige for at det norske OMF-regelverket skal være i
overensstemmelse med OMF-direktivet som ble vedtatt i 2019.
Flertallet viser til at siden
det norske regelverket i stor grad allerede oppfyller minstekravene
i direktivet, foreslås ikke større endringer. Endringene som foreslås, styrker
regelverket. Lovforslaget bygger på et utkast utarbeidet av Finanstilsynet,
som departementet hadde på høring i 2020.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, slutter seg på denne bakgrunn til forslag til lov om endringer
i finansforetaksloven og verdipapirfondloven (obligasjoner med fortrinnsrett).
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til EUs verdipapiriseringsforordning, som
fremmer bruken av forsvarlig verdipapirisering for å unngå å svekke finansiell
stabilitet gjennom dårlig regulerte markeder av strukturerte produkter,
slik man så i USA med finanskrisen i 2008. Både verdipapiriseringsforordningen
og OMF-direktivet har til hensikt å få på plass et regulatorisk
rammeverk som sørger for både tilgang til kapital og finansiell
stabilitet gjennom transparente, standardiserte transaksjoner. Verdipapiriseringsforordningen ble
vedtatt av Stortinget i mars 2021 og gir mulighet for norske finansinstitusjoner
til å diversifisere sin finansiering og redusere systemisk risiko,
som ikke bare er en fordel for den enkelte aktør, men for norsk
økonomi som sådan.
Disse medlemmer viser videre
til at det er betydelig strengere krav til det underliggende pantet
til en OMF sammenliknet med såkalte Asset-Backed Securities, som
ble utstedt i stor grad av amerikanske banker før finanskrisen.
Dette innebærer lavere risiko for investorer, noe som gjenspeiles
i de historiske erfaringene med denne typen obligasjoner. I de over
200 årene OMFer har eksistert, har tapene knyttet til OMF vært ekstremt lave.
OMFer blir dermed sett på som en nokså sikker investering fra investorers
perspektiv og dermed også en billig og stabil kilde til finansiering
for bankene. Dette kan være en av grunnene til at daværende finansminister
Kristin Halvorsen brukte obligasjoner med fortrinnsrett som et virkemiddel
for å sikre norske banker langsiktige lån i kjølvannet av finanskrisen,
gjennom at bankene ble tilbudt statsobligasjoner i bytte mot obligasjoner
med sikkerhet i norske boliglån.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at direktivet medfører en viss deregulering av OMF basert på
boliglån, da disse med det nye regelverket vil kunne ha en belåningsgrad
på maksimum 80 prosent mot 75 prosent som har vært regelen til nå. Disse medlemmer er
kritisk til OMF, da denne typen verdipapirisering kan svekke den
finansielle stabiliteten, slik vi så med finanskrisen som brøt ut
i 2008. Økt verdipapirisering fører til mindre gjennomsiktighet
i finansmarkedene og dermed potensielt til å kamuflere systemisk
risiko bak en illusjon om at risikoen er spredt. Disse medlemmer viser til at
bankenes og kredittforetakenes hovedgeskjeft er å utstede boliglån,
og at OMF er et verktøy for å redusere bankens eksponering for risiko
ved individuelle boliglån uten at risikoen for forfall ved de individuelle
lånene blir noe lavere av den grunn. OMF øker sånn sett utstedernes
insentiver til å ta risiko med sine utlån.
Disse medlemmer peker videre
på at regjeringen Solberg i Prop. 57 LS (2020–2021) slo fast at
«utfordringene i Norge [har] vært forbundet med vedvarende relativt
høy gjeldsvekst både hos husholdninger og foretak», og erkjente
at verdipapirisering øker sårbarheten og risikoen forbundet med
dette. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Innst. 301 L (2020–2021).
Disse medlemmer vil videre
vise til at Norges Bank i sitt høringsinnspill fremhevet at økte
likviditetsreserver vil gjøre foretakene mer robuste, men at det samtidig
vil føre til mer krysseie i banksektoren fordi foretakene antakelig
vil oppfylle det nye reservekravet ved å holde OMF utstedt av andre
foretak.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede den samlede effekten for finansiell stabilitet
av bankfinansiering gjennom obligasjoner med fortrinnsrett (OMF)
med tilhørende avhengighet av utvikling i boligmarkedet, krysseierskap
til OMF mellom banker og åpning for verdipapirisering etter verdipapiriseringsforordningen.»
Disse medlemmer viser
til at direktivet innfører et nytt likviditetsbufferkrav for OMF-utstedere
som skal sikre at de kan oppfylle sine betalingsforpliktelser minst
180 dager fram i tid, noe som anslås å ha en risikodempende effekt
gjennom å bidra til noe økte likviditetsbuffere i norske kredittforetak
sammenlignet med gjeldende regler.
Disse medlemmer merker seg
samtidig at både et felles høringsinnspill fra fire storbanker og
fra Finans Norge tar til orde for en oppmyking av hvordan dette bufferkravet
skal beregnes i de tilfeller der utsteder har utstedt OMF som åpner
for å forlenge løpetiden etter gitte kriterier som foreløpig ikke
er fastsatt. Finanstilsynet vurderer at det kan virke risikodempende
å åpne for forlengelse av løpetiden til OMF i tråd med direktivet, men
skriver deretter at de ikke støtter at slik mulighet for forlengelse
skal kunne inngå i en beregning av utstedernes likviditetsbufferkrav:
«Finanstilsynet mener
at det bør legges en konservativ tilnærming til grunn i beregningen
av utbetalinger knyttet til OMF, og vil derfor ikke åpne for at
forlengelse av løpetiden kan legges til grunn i forbindelse med beregningen
av likviditetsbufferkravet.»
Disse medlemmer støtter Finanstilsynets
syn på at det er fornuftig å velge en konservativ tilnærming når
det gjelder regulering av OMF. Derfor er det etter disse medlemmers mening svært
uheldig at departementet velger å lytte til disse høringsinnspillene
fra sentrale markedsaktører i finansnæringen, når Finanstilsynet
tydelig fraråder det. Disse
medlemmer merker seg også at departementet i proposisjonen
skriver at behovet for utstedernes likviditetsbuffere vil bli lavere
som en konsekvens av dette.
Disse medlemmer mener det er
viktig at bufferkrav for kredittforetak er reelle, slik at bufferne
faktisk er tilgjengelige dersom en krise skulle inntreffe. Departementets
forslag kan derfor etter disse medlemmers mening medføre
en uakseptabel økt risiko for finansiell ustabilitet.
Disse medlemmer går av ovennevnte
grunner imot de foreslåtte lovendringene og viser samtidig til egne
merknader i Innst. 200 S (2021–2022).