Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at samtykke til godtakelse av forordning (EU) 2017/2226 om etableringen
av inn- og utreisesystemet, forordning (EU) 2017/2225 om nødvendige
endringer i forordning (EU) 2016/399 for så vidt angår bruken av
inn- og utreisesystemet og forordning (EU) 2018/1240 om etableringen
av fremreisesystemet (videreutvikling av Schengen-regelverket) behandles
i denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
Norge på selvstendig grunnlag skal avgjøre om innholdet i rettsakter
som er en videreutvikling av Schengen-regelverket, skal godtas fra
norsk side og innarbeides i norsk rett. I henhold til Schengen-avtalens
artikkel 8 nr. 2 bokstav a skal EUs råd underrette Norge om vedtak
av nye rettsakter som innebærer en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Komiteen viser til forordning
(EU) 2017/2226 og at det gjennom rettsakten etableres et system
for elektronisk registrering av tidspunkt og sted for inn- og utreise
over Schengen-samarbeidets yttergrenser for tredjestatsborgere på
korttidsopphold på Schengen-territoriet, Entry/Exit System (EES).
Registrering og kontroll i EES erstatter dagens praksis med manuell
stempling i reisedokumenter. Komiteen legger til grunn at systemet
skal effektivisere grensekontrollprosessen, samtidig som kvaliteten
i prosessen styrkes. Komiteen konstaterer
at rettsakten som et sekundærformål gir medlemsstatenes rettshåndhevende
myndigheter og Europol anledning til på visse vilkår å gjøre søk
i systemet.
Komiteen viser videre til forordning
(EU) 2017/2225 og at det gjennom rettsakten gjøres nødvendige endringer
og tillegg i forordning (EU) 2016/399 (grense-forordningen) for
at inn- og utreisesystemet (EES) skal kunne anvendes etter hensikten.
Komiteen viser videre til forordning
(EU) 2018/1240 og at det gjennom denne rettsakten etableres en ordning
der medlemsstatene, gjennom utstedelse av eller avslag på tillatelse
til å reise frem til Schengen yttergrense, kan vurdere og avgjøre
om visumfrie tredjestatsborgere som ønsker å reise til Schengen-området,
utgjør en sikkerhetsrisiko, en risiko for ulovlig migrasjon, eller en
høy epidemisk risiko allerede før tredjestatsborgeren ankommer yttergrensen. Komiteen fremhever
at det ved yttergrensen vil bli foretatt grensekontroll som normalt
før innreise.
Komiteen merker seg at gjennomføring
av forordningene nødvendiggjør endringer i lov 20. april 2018 nr.
8 om grensetilsyn og grensekontroll av personer (grenseloven) og
lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres
opphold her (utlendingsloven). Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer Prop. 229 L (2020–2021) om endringer i grenseloven, utlendingsloven
og politiregisterloven (etablering av systemer for inn- og utreise,
fremreise og passasjerlisteopplysninger mv.), der endringsforslagene
som følge av forordningene er omtalt. Det vises til egen innstilling om
denne proposisjonen.
Komiteen merker seg også at
den sentrale og mest omfattende delen av inn- og utreisesystemet
EES utvikles av eu-LISA og finansieres gjennom EUs indre sikkerhetsfond
(ISF). Komiteen merker
seg at det vil påløpe kostnader som må dekkes av medlemsstatene. Dette
er blant annet tilpasninger og drift av nasjonale systemer, anskaffelse
av utstyr i grensekontrollen og bemanning.
Komiteen viser videre til at
fremreisesystemet ETIAS i stor grad bygger på de tekniske løsningene
som utvikles for EES. Investerings- og driftskostnader for EES og
ETIAS må således ses i sammenheng. Investeringskostnader for EES
og ETIAS er anslått til ca. 300 mill. kroner i perioden 2019–2023
(2020-kroner). Komiteen merker
seg også at årlige varige økte driftskostnader for politiet og utlendingsforvaltningen,
primært til bemanning og drift av IKT og utstyr, er anslått til
om lag 90 mill. kroner (2020-kroner). Komiteen merker seg videre
at kostnadsanslagene legger til grunn et alternativ for gjennomføring
som innebærer et minimum av tiltak som må gjennomføres for å innfri
kravene i forordningene.
Komiteen viser til at Norge
som deltaker i Schengen-samarbeidet har avviklet indre grensekontroll
mot de øvrige medlemsstatene. Komiteen fremhever at indre
reisefrihet stiller sterke krav til medlemsstatenes ivaretakelse
av kontrollen med passering av de felles yttergrensene, og at det
derfor er i Norges interesse at denne kontrollen styrkes og skjer
enhetlig i tråd med vedtatte standarder. Komiteen anser at det er sentralt
at det iverksettes tiltak for å forhindre at tilreisende ulovlig kan
operere med flere identiteter.
Komiteen legger til grunn at
inn- og utreisesystemet vil øke kvaliteten i grensekontrollprosessen,
og det er et sentralt virkemiddel for å styrke den indre sikkerheten
på Schengen-territoriet og bekjempe ulovlig migrasjon. Opptak, lagring
og kontroll ved inn- og utreise av opplysninger om tredjestatsborgeren,
biometriske kjennetegn fra denne og vedkommendes reisedokument,
begrenser mulighetene til å benytte ulike identiteter i grensekontrollen
og på Schengen-territoriet.
Komiteen anser at Norge neppe
vil kunne fortsette sitt Schengen-medlemskap uten å godta rettsaktene, og
det kan ikke utelukkes at en fratreden fra Schengen-samarbeidet
vil kunne få betydning for Norges EØS-deltakelse og vilkårene for
den frie personbevegelse i EØS.