1.5 Logopeder
Forslaget om å gi
autorisasjon til logopeder fikk støtte i høringen. Departementet
mener det er et behov for kompetansen til logopeder både i spesialisthelsetjenesten
og i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Departementet fremmer
likevel ikke forslag om autorisasjon av logopeder nå.
Departementet viser
til at flere av høringsinstansene er tydelige på at det er prematurt
å gi denne yrkesgruppen autorisasjon nå fordi det er variasjoner
i opptaksgrunnlag og faglig innhold i de eksisterende utdanningstilbudene
innen logopedi. Departementet viser også til at en rekke sentrale
høringsinstanser, som Norsk Logopedlag og en rekke utdanningsinstitusjoner, vurderer
at dagens toårige masterutdanning bør endres til et femårig utdanningstilbud.
Det helsefaglige
innholdet i de eksisterende utdanningene og tjenestenes behov for
logopedikompetanse, bør vurderes før en kan fastsette hvilke faglige
krav som skal legges til grunn for autorisasjon. Det er nødvendig at
det er samsvar mellom kompetansen til nyutdannede logopeder og kompetansebehovene
i helse- og omsorgstjenestene før gruppen kan gis autorisasjon.
Det framgår av både
Helsedirektoratets vurdering og høringsinnspillene at dagens logopediutdanninger har
variasjoner i opptaksgrunnlag og ulikt innslag av helsefaglige emner.
Dersom det er den eksisterende toårige masterutdanningen som skal
ligge til grunn for autorisasjonen, så vil ikke alle logopeder nødvendigvis kvalifisere
til autorisasjon. Dette skyldes at det nødvendigvis vil bli stilt
faglige krav til helsefaglig kompetanse for de som skal kvalifisere
til autorisasjon. Det betyr for eksempel at logopeder som har tatt
masterutdanningen ved institusjoner som har et lavere innslag av
helsefaglige emner enn det som følger av de faglige kravene, ikke vil
kunne kvalifisere til autorisasjon og bruk av tittelen logoped,
med mindre de på annet vis kan tilegne seg den manglende kompetansen.
Videre vil en eventuell
løsning der det er et femårig utdanningsløp som skal være grunnlaget
for autorisasjon, innebære at de som kun har dagens toårige masterutdanning,
uavhengig av graden av helsefaglig innhold i denne, ikke vil kunne
kvalifisere til autorisasjon, med mindre de på annet vis kan tilegne
seg den manglende kompetansen.
Begge forslagene
om toårige og femårige utdanningsløp for logopeder vil innebære
at de av dagens logopeder som ikke klarer eller ønsker å kvalifisere
til autorisasjon, for eksempel fordi de har tenkt primært å jobbe
pedagogisk rettet, ikke vil kunne bruke tittelen logoped fordi denne
da vil være forbeholdt de som oppfyller kravene til den autorisasjonsgivende
tittelen.
Departementet vurderer
at det vil være krevende å frata en gruppe en slik innarbeidet yrkesbenevnelse
selv om den ikke er å anse som en regulert tittel. Det vises her til
at autorisasjon gir en tittelbeskyttelse som innebærer at kun den
som er autorisert, har rett til å benytte en viss tittel. Yrkesutøvere
uten autorisasjon kan ikke benytte samme tittel.
Departementet mener
derfor at det er behov for en bredere prosess knyttet til faglige
krav, innretning og lengde på utdanning, og tittel før det gis autorisasjon
til logopeder. Departementet legger derfor ikke fram forslag om
autorisasjon av logopeder nå.