Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen
Merkesdal, Marianne Sivertsen Næss og lederen Terje Aasland, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Marius Arion Nilsen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit
Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fraKristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 30 S (2021–2022)
om strømsituasjonen i Geirangerfjorden etter vedtak om nullutslipp
for cruiseskip. Komiteen har
merket seg at forslagsstillerne påpeker behovet for en tilstrekkelig
strømkapasitet til Geirangerfjordområdet innen 2026 og at det er
behov for en plan for finansiering av nødvendig strømkapasitet i
området, og at Enova skal bidra til landstrømanlegg i de viktige
cruisehavnene.
Komiteen viser til at for å
nå målene om å kutte klimagassutslipp i maritim sektor er det helt
avgjørende at det legges til rette for både teknologiutvikling og
ladeinfrastruktur. I denne sammenheng har de større havnene en nøkkelrolle
ved å legge til rette for landstrøm og ladeinfrastruktur.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til det vedlagte
brevet datert 3. desember 2021 til komiteen fra Olje- og energiministeren,
hvor statsråden påpeker at Norge har et godt utgangspunkt for elektrifisering,
og understreker at store forbruksøkninger som følge av elektrifisering
innebærer behov for forsterkninger i nettet regionalt, slik tilfellet
er i området ved Geirangerfjorden. Det vises videre i svarbrevet
til at nettselskapene har plikt til å tilby de som ønsker det, tilgang
til nettet. Tilknytningsplikten innebærer at nettselskapet om nødvendig
også må planlegge, konsesjonssøke og gjennomføre nødvendige investeringer
i strømnettet dersom tilknytningen utløser behov for dette, og at
det er nettselskapene selv som har ansvaret for å drive og utvikle
strømnettet i sine konsesjonsområder, og for å levere nettjenester
til sine kunder.
Flertallet har merket seg at
nettselskapene og deres inntekter er underlagt omfattende regulering
som skal bidra til at selskapene utfører sine oppgaver effektivt,
og at utviklingen av strømnettet er brukerfinansiert.
Flertallet viser til at Enova
støtter tiltak for etablering av landstrømanlegg i alt fra fiskerihavner,
offshore-baser og industrianlegg til Kystruten og cruisehavner.
Enova gir investeringsstøtte til både etablering av infrastruktur
til havneopphold og lading. Enova kan dekke inntil 50 pst. av godkjente
prosjektkostnader, i tillegg til forprosjektstøtte for å bidra til
bedre samhandling mellom infrastrukturtilbyder, potensielle kunder,
havn, nettselskap og andre relevante aktører. Begge disse programmene
er relevante for cruisehavner.
Flertallet viser til at havne-
og farvannsloven fastsetter priser for bruk av havneinfrastruktur
og for havnetjenester, og at disse skjer etter alminnelige privatrettslige
regler. Flertallet har
merket seg at ut over støtten fra Enova for finansiering av landstrømanlegg står
havnene rettslig sett fritt til å ta betaling fra sine kunder for
å dekke kostnadene ved etablering og drift av landstrømanlegg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til Innst. 251 S (2020–2021), hvor det understrekes betydningen
av å ivareta lokalt næringsliv. Dette innebærer at det må innføres
gode ordninger som gjør at det kan legges til rette for å gjennomføre
kravet om nullutslipp spesielt med tanke på at det ikke bare er
selve fjorden som er vernet, men også området rundt. Disse medlemmer mener
det er viktig at regjeringen følger opp dette og bidrar til gode
løsninger slik at nullustslippskravet gjennomføres som forutsatt.
Medlemene i komiteen
frå Framstegspartiet viser til at Stortinget har gjort vedtak
om innføring av krav om nullutslepp for cruiseskip og båttrafikk
i verdsarvfjordane, inkludert Geirangerfjorden frå og med 2026.
Desse medlemene viser til at
det frå 2025 også er innført krav om Tier 3, som det i realiteten
berre er eit sterkt avgrensa antal cruiseskip i verda som har. Det
er liten eller ingen grunn til å tru at noko cruiseskip vil kunne
oppnå nullutslepp innan vedtakstidspunktet 2026, men sannsynlegvis
ikkje før tidlegast 2030, og truleg ikkje før fram mot 2035.
Medlemene i komiteen
frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti fremmer følgande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa kome attende med ei sak til Stortinget om korleis
ein kan sørge for tilstrekkeleg straumkapasitet til Geirangerfjordområdet
innan 2026.»
«Stortinget
ber regjeringa kome attende til Stortinget med ein plan for å kunne
medverke til å finansiere tilførsel av nødvendig straumkapasitet
til Geiranger.»
Medlemene i komiteen
frå Framstegspartiet fremmer følgande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa sørge for at Enova bidrar til landstraumanlegg i
dei viktige cruisehamnene.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre, Miljøpartiet
Dei Grøne og Kristeleg Folkeparti, legg til grunn at Noreg
har ambisiøse mål om å kutte klimagassutslepp med minst 55 pst.
innan 2030, difor er det viktig både å stille krav og bidra med incentiv
til å få ned utslepp frå skipstrafikk i norske farvatn. Verdsarvområdet
i Geiranger er kjent for sin spektakulære natur. Folk kjem frå heile
verda for å oppleve landskapet med fjell, fjord og kvite fossar. Desse medlemene legg
til grunn at Stranda Hamnevesen og Stranda kommune uttaler i brev
til statsråd Espen Barth Eide av 29. oktober 2021, at:
«Stranda Hamnevesen
KF ser fram til at Geirangerfjorden skal bli utsleppsfri, og meiner
at dette på sikt vil styrkje destinasjonen som grøn og berekraftig.
Dette vil óg bidra til å gjere Norge sitt reiselivsikon enno meir attraktivt».
I same brevet presenterer
Stranda Hamnevesen og kommunen konkrete planar for korleis dei tenkjer
at omstilling til utsleppsfri fjord kan skje i fleire trinn og i tråd
med teknisk moglege løysingar. Desse medlemene registrerer
at det er oppretta ein god og konstruktiv dialog mellom Stranda
Hamnevesen, kommunen og Klima- og miljødepartementet, at arbeidet
med å oppfylle Stortinget sitt vedtak er godt i gang, og at det blir
påpeika at det er viktig med tiltak for å hindre at persontransporten
og utsleppa berre vert flytta til andre fjordar og til land. Desse medlemene ser
svært positivt på kommunen sin aktive innsats i saka, og meiner
at om det kjem forseinkingar anten på grunn av saksgong for konsesjon
på nettløysingar og energitilgang, eller at utsleppsfri teknologi
ikkje er moden for å takast i bruk på store skip, så må ein sikre
at dette ikkje gir urimelege konsekvensar for folket i fjorden,
kommunen eller reiselivsaktørane som er avhengige av denne infrastrukturen.
Desse medlemene legg til grunn
at å gjere Geirangerfjorden til verda sin første utsleppsfrie fjord ikkje
er ei lett oppgåve, men at regulatoriske krav utan tvil er eit viktig
verktøy for å sette fart på innovasjon og utvikling av utsleppsfri
transport. Intensjonen bak 2026-vedtaket var å verne verdsarvfjordane
mot skadelege utslepp og samstundes gi incentiv til utvikling av nullutsleppsløysingar
som har stor overføringsverdi og eit grunnlag for innovasjon og
verdiskaping i norsk maritim industri. Dei store cruiseskipa ligg
gjerne med dei dieseldrivne generatorane og hovudmotorane i gang også
når dei er i ro. Dette genererer utslepp av vassdamp, svoveldioksid
(SO2), nitrogenoksid (NOx), karbondioksid (CO2), svevestøv (PM10 og PM2.5)
og flyktige organiske stoff (VOC). Kystverket sin rapport «Utslipp til
luft og sjø fra skipsfart i fjordområder med stor cruisetrafikk»
(Sjøfartsdirektoratet, 2017), seier at av og til har nivået av nitrogenoksid
(NOx) i Geiranger vore så
høgt at det kan ha helsemessige negative konsekvensar.
Desse medlemene vil peike på
at vedtaket om utsleppsfrie verdsarvfjordar allereie har stimulert
til innovasjon. I ei pressemelding frå Northern Xplorer 19. januar
2022 vart det varsla at det er mogleg å ha utsleppsfrie skip som
går på hydrogen og batteri, for 300 passasjerar, klare for verdsarvfjordane
i 2025.
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Miljøpartiet Dei
Grøne, legg til grunn at landstraum kan vere eit godt og kostnadseffektivt
alternativ, men ikkje alltid. Landstraum i Geiranger og moglegvis
i Hellesylt vil, som forslagsstillarane peiker på, verte svært dyrt.
Med dei mengdene straum som trengst, og tida det vil ta å ruste opp
nettet, vil det vere vanskeleg å få ei løysing som står klar innan
2026.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne,
meiner at statsråden sitt svar til komiteen i saka 3. desember 2022
ikkje er i tråd med røynda når det gjeld straumpris. Noreg har kraftoverskott,
men det er mykje som tyder på at vi ikkje kan rekne med lave kostnader
på straum og nettutbygging i åra som kjem, og at dette no bidreg
til å skape ein ekstra stor økonomisk risiko for nettselskap og
kundar i samband med prosjektet utsleppsfri fjord i Geiranger. Dette
er eit område med få å dele kostnadane på og eit område med eit krevjande
landskap å bygge ut nett i. Desse medlemene legg også til
grunn at vi er i ein spesiell situasjon etter to år med pandemi
som har gitt store utfordringar for reiselivet og cruisetrafikken.
Hotell- og servicenæringane i området må difor sikrast føreseielege
vilkår for drift gjennom avklaringar med departementet og direktorata
som er inne i denne saka, og ikkje verte sitjande som indirekte
taparar. Desse
medlemene meiner staten bør kome kommunen og Stranda Hamnevesen og
reiselivsnæringa i møte på ein konstruktiv måte ved at departement,
kommunen og forskingsmiljø samarbeider tett og legg realistiske
planer for omstillinga, slik at vanskane som her er peika på, vert
omgjorde til konstruktivt samarbeid for å nå målet Stortinget har
sett for utsleppsfri fjord. Desse medlemene vil understreke at
denne utfordringa inneheld potensial for unik kompetansebygging
og læring som desse
medlemene meiner bør passe inn i strategien for å styrke og
utvikle meir berekraftig maritim industri og reiselivsnæring på Nordvestlandet.
Den ekstraordinære situasjonen med to år med pandemi som har råka
begge næringane, gjer situasjonen spesiell. Her bør regjeringa tenkje
heilskapleg, langsiktig og berekraftig, og utnytte potensialet for
innovasjon og bygge tillit mellom styresmakter og dei som sit midt
oppe i utfordringane i denne unike delen av landet.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre ogMiljøpartiet Dei
Grøne, fremmer følgande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa kome attende med ei sak til Stortinget om korleis
ein kan medverke til at Stortinget sitt vedtak om å fjerne utsleppa
frå skipstrafikken i verdsarvfjordane kan auke verdiskapinga i turistnæringa
i Geiranger og Hellesylt.»
Komiteen fremmer
følgande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa vurdere kva kraftbehov som fylgjer av målet om næringsutvikling
i verdsarvområda Geiranger og Nærøyfjorden og ferjesambanda der,
utan klimagassutslepp, og kome attende til Stortinget med ei sak
om korleis regjeringa kan medverke til at kraftbehovet vert dekt.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen
Solbergs Handlingsplan for grønn skipsfart (2019) stadfestet målet
om å halvere klimagassutslippene fra innenriks skipsfart innen 2030,
sammenlignet med 2005. Dette ble igjen bekreftet i Meld. St. 13
(2020–2021) Klimaplan for 2021–2030. Disse medlemmer understreker
at nullutslipp kan oppnås både med elektrisitet og batterier, der
en god ladeinfrastruktur vil være avgjørende, men også med andre
nullutslippsløsninger som bruk av hydrogen og ammoniakk produsert
uten utslipp. Biogass kan også brukes som en tilnærmet nullutslippsløsning.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i 2018 ved behandlingen av Meld. St. 41 (2016–2017) Klimastrategi
for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid har bedt regjeringen
utforme krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og annen
skipstrafikk i turistfjorder, samt bruk av andre virkemidler for
å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten
fram mot 2030. Dette inkluderer krav om nullutslipp fra turistskip
og ferjer i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart
og senest innen 2026.
Disse medlemmer imøteser at
regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med informasjon
om hvordan vedtaket om nullutslipp i verdensarvfjordene følges opp
og gjennomføres.