1.1.2 Nærmere om innholdet i proposisjonen
I kapittel 2 i proposisjonen
omtales bakgrunnen for lovforslaget. Her gis en kort omtale av EØS-avtalens
regler om offentlig støtte, gjeldende lov om offentlig støtte, og
om prosessen frem mot dette lovforslaget.
Kapittel 3 i proposisjonen
omhandler lovforslagets formål, som skal være å sikre etterlevelse
av Norges EØS-rettslige og andre folkerettslige forpliktelser på
området for offentlig støtte. Loven kommer i hovedsak til anvendelse
på offentlig støtte som omfattes av artikkel 61 i EØS-avtalens hoveddel.
I §§ 14, 15 og 16 gis det særbestemmelser om tiltak som omfattes
av OECD-avtalen om normale konkurranseforhold i skipsbyggingsindustrien og
WTO-avtalen om subsidier og utjevningsavgifter.
I proposisjonens
kapittel 4 behandles forslag til en bestemmelse om særregulering
av støtte som gis gjennom skatter som nevnt i skatteforvaltningsloven
§ 1-1. Departementet foreslår at forvaltning av slike støtteordninger
på skatteområdet, herunder tildeling, kontroll og tilbakeføring
av ulovlig støtte, skal følge saksbehandlingsreglene i skatteforvaltningsloven
så langt de passer.
Kapittel 5 i proposisjonen
inneholder en gjennomgang av kravene til melding av nye støttetiltak
til ESA. Det foreslås regler om registreringsplikt i Registeret
for offentlig støtte, samt opplysningsplikt og plikt til å oppbevare
informasjon om offentlig støtte. Disse bestemmelsene er i stor grad
en videreføring av gjeldende rett, men innebærer en opprydning og
klargjøring av støttegivers og støttemottakers forpliktelser. Opplysningsplikten
overfor Nærings- og fiskeridepartementet utvides noe.
Proposisjonens kapittel
6 omtaler krav til støttegivers forvaltning av støtteordninger.
Forslaget går i hovedsak ut på å klargjøre støttegivers plikt til
å påse at enhver støttetildeling under en støtteordning er lovlig.
I tillegg pålegges støttegiver å ha et system for kontroll med enkelttildelinger
for å sikre at plikten overholdes. Det stilles visse minimumskrav
til støttegivers kontroll, men den nærmere utformingen av kontrollsystemet overlates
til støttegiver.
I kapittel 7 i proposisjonen
behandles først forslag til bestemmelse om forbudet mot å iverksette
støtteordninger før de har vært meldt til og godkjent av ESA. Departementet
foreslår en klargjøring av iverksettelsesforbudet i norsk rett.
Videre foreslås en klargjøring av regler om tilbakeføring av ulovlig
offentlig støtte. Forslaget tydeliggjør at plikten til å kreve tilbake
ulovlig støtte også gjelder der ESA ikke har fattet vedtak med pålegg om
tilbakeføring. Videre fastslås det at krav om tilbakeføring av ulovlig
støtte etter loven er enkeltvedtak og gir tvangsgrunnlag for utlegg.
Til slutt i kapitlet behandles departementets forslag til en ny
bestemmelse om foreldelse og frist for å fremme krav om tilbakeføring.
Det er uklart etter gjeldende rett hvordan tilbakeføringskrav foreldes
og hvor langt tilbake i tid støttegiver plikter å kreve tilbake
ulovlig støtte i de tilfellene der ESA ikke har fattet vedtak med
pålegg om tilbakeføring. Tilbakeføringskrav foreldes etter bestemmelsene
i foreldelsesloven. Foreldelsesfristen løper fra tidspunktet da
støttegiver fremsetter krav om tilbakeføring. Det foreslås at støttegiver
bare kan fremme krav om tilbakeføring av støtte som er ytt inntil
tre år tilbake i tid, i saker der ESA ikke har gitt pålegg om tilbakeføring.
For å forhindre at støttegiver kan trenere prosessen i påvente av
foreldelse, gis tredjeparter en mulighet til å avbryte foreldelsesfristen
og fristen for å fremme krav, ved å gå til søksmål mot støttegiver.
Proposisjonens kapittel
8 omtaler endring av eksisterende støtteordninger. Forslaget lovfester
gjeldende rett og klargjør støttegivers plikt til å endre eksisterende støtteordninger,
hvis dette er nødvendig for å bringe dem i samsvar med EØS-retten.
I kapittel 9 i proposisjonen
foreslås å videreføre regler om kontrollbesøk fra ESA og om beslutning
om bevissikring. Forslaget innebærer kun språklige klargjøringer
av gjeldende rett.
I kapittel 10 i proposisjonen
behandles adgangen til privat håndheving av iverksettelsesforbudet.
Det er et generelt EØS-rettslig prinsipp at private skal ha adgang til
en effektiv beskyttelse av sine rettigheter etter EØS-retten. De
prosessregler og sanksjoner som nasjonale domstoler anvender for
å håndheve EØS-retten, må ikke gjøre slik håndheving urimelig vanskelig
eller praktisk umulig (effektivitetsprinsippet). Videre kreves det at
beskyttelsen av EØS-rettigheter ikke skal være mindre gunstig enn
reglene som gjelder for håndheving av tilsvarende nasjonal lovgivning
(ekvivalensprinsippet). Departementet foreslår ikke særregulering
av privat håndheving av reglene om offentlig støtte, men vurderer
det slik at alminnelig prosessrett gir en tilstrekkelig beskyttelse
av private parters rettigheter.
I proposisjonens
kapittel 11 omtales behovet for regulering av tiltak omfattet av
OECD-avtalen om normale konkurranseforhold i skipsbyggingssektoren
og WTO-avtalen om subsidier og utjevningsavgifter, samt behovet
for forskrifter.
I forslaget til endringslov
blir det også foreslått å rette enkelte inkurier i lov om god handelsskikk
i dagligvarekjeden. Endringene er kommentert i merknadene til de
aktuelle bestemmelsene i proposisjonen.