Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge
og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Prop. 212 L (2020–2021) Lov om nasjonale saksbehandlingsregler
i saker om offentlig støtte (støtteprosessloven).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at proposisjonen
er fremmet i juni 2021 av regjeringen Solberg.
Komiteen viser
videre til at hovedmålet med å utforme en ny lov om nasjonale saksbehandlingsregler i
saker om offentlig støtte er å sikre en klar og helhetlig regulering
av de nasjonale støtteprosessene. Dette styrker muligheten til å
etterleve Norges EØS-rettslige forpliktelser. Samtidig er det et
mål at loven blir mer brukervennlig. Komiteen merker seg at den
nye loven skal klargjøre regelverket for offentlig støtte og dermed
bidra til større forutsigbarhet, noe komiteen ser som viktig.
Komiteen har gitt mulighet
for skriftlig høring med frist 13. desember 2021, der det kom inn
ett høringsinnspill.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig i at loven dekker et oppdateringsbehov når det gjelder saksbehandling
og prosess, men vil påpeke at den må følges opp med mer enn regelteknikk. Flertallet mener
de materielle støttereglene, f.eks. definisjonen av hva som utgjør
støtte etter EØS-avtalen, som er avgjørende for hvilke prosessregler
som gjelder, kan være krevende for støttegiver å vurdere.
Flertallet mener det fremkommer
i proposisjonens kapittel 2.1:
«Det EØS-rettslige
støttebegrepet er et dynamisk begrep som baserer seg på svært skjønnsmessige
kriterier. Begrepets innhold utvikles løpende gjennom EU-domstolenes
og EFTA-domstolens praksis.»
Flertallet mener
dette viser at det vil være behov for god veiledning om de materielle
støttereglene også fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Hurdalsplattformen
fremhever at det skal jobbes mer aktivt med handlingsrom i EØS-avtalen.
Disse medlemmer vil påpeke
at EØS-støtteregelverket pga. rettsutviklingen i EU/EØS har fått
et bredere nedslagsfelt enn det opprinnelig hadde. Hovedformålet
med regelverket er å motvirke subsidiekappløp og proteksjonisme
i handelen på det indre marked. Etter hvert som handelen med f.eks.
tjenester har blitt en viktigere del av det indre marked, har regelverket
fått stadig større betydning innenfor flere sektorer, for eksempel
på finansiering og organisering av infrastruktur. Disse medlemmer viser til at
dette er noe som proposisjonen påpeker allerede i andre avsnitt:
«Reglene skal hindre
subsidiekonkurranse mellom EØS-statene, hvor de fremmer eget næringsliv
gjennom offentlige subsidier (...).»